زنان نامدار جهان: جین آستین، خواهران برونته، ژرژساند و مادام دواستایل

زنان برتر جهان در نویسندگی| قرن هیجدهم

علاقه مندی
ارسال به...
4 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,00/5
Loading...
زنان برتر جهان در نویسندگی قرن 18 میلادی| زنان نامدار جهان
سلام صدا 1829بازدید , , 25 اردیبهشت 1402 بدون دیدگاه مشاهده محصول

در ادامه مجموعه نوشتار زنان نامدار جهان و به معرفی زنان برتر جهان در نویسندگی در قرن هیجدهم می پردازیم.

همانطوریکه در زنان نامدار جهان گفته شد، در قرن هیجدهم و با ترویج و قدرت گرفتن جنبش فمینسیم، نویسندگان زن پا به عرصه ادبیات گذاشتند که از مشهورترین این نویسندگان میتوان به جین آستن، خواهران برونته و ژرزساند نام برد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم

جین اوستین نویسنده انگلیسی

کتاب صوتی اما اثر جین آستین
جین آستین از زنان برتر جهان در نویسندگی

از زنان نامدار جهان جین اوستین نویسنده انگلیسی  یکی از زنان برتر جهان در نویسندگی  است که در سال 1775 در شهر استونتون انگلستان به دنیا آمد و در سن 41 سالگی چشم از جهان فروبست

 پدر جین کشیش بود و او با پنج برادر و یک خواهرش زندگی بسته و محدودی داشتند.

پدر در سال 1805 درگذشت و یکی از برادرانش به نام ادوارد که به فرزندی یک خانواده ثروتمند انگلیسی پذیرفته شده و ثروت هنگفتی از آنها به ارث برده بود در سال 1809 مادر و خواهرانش را به ملک شخصی خود در چاوتون برد.

 جین تا پایان عمر خود در ملک شخصی برادرش در چاوتون زندگی کرد و آثار به یادماندنی خود را که از آثار برجسته ادبیات انگلیسی به شمار می آیند طی همین سالها پدید آورد.

جین اوستین از بیست سالگی شروع به نوشتن کرد، ولی اولین اثر او تحت عنوان حس و احساسات در سال 1811  در سن 35 سالگی منتشر کرد.

 معروفترین کتاب او غرور و تعصب که به عنوان بهترین داستان به زبان انگلیسی و یکی از شاهکارهای ادبیات انگلیس شناخته شده است در سال ۱۸۱۳ انتشار یافت.

 جین اوستین در سالهای آخر عمر خود آثار دیگری نیز پدید آورد که بعد از مرگ او انتشار یافت.

 نوشته های جین اوستین همه درباره زندگی واقعی به خصوص روحیات و خلقیات زنان و مسائل مربوط به عشق و ازدواج است، در حالی که جین اوستین خود هرگز ازدواج نکرده بود.

خواهران برونته

کتاب صوتی جین ایر نوشته شارلوت برونته
خواهران برونته از زنان برتر جهان در نویسندگی

از زنان برتر جهان در نویسندگی در قرن هیجدهم پس از جین اوستین خواهران برونته هم انگلیسی هستند. ایـن سـه خـواهــر به نام های شارلوت برونته و امیلی برونته و آن برونته از معروفترین نویسندگان انگلیسی قرن نوزدهم به شمار می آیند.

این مطلب را هم ببینید
کلود مایرون بریستول

 معروفترین آنها شارلوت در سال ۱۸۱۶ به دنیا آمد و در سال ۱۸۵۵ در سن 39 سالگی درگذشت.

خواهر دوم امیلی در سال ۱۸۱۸ به دنیا آمد و۱۸۴۸ در سن 30 سالگی درگذشت  

خواهر سوم  آن در سال ۱۸۲۰ به دنیا آمد و در سال ۱۸۴۹ در 29 سالگی به درود حیات گفت.

 هر سه خواهر عمر کوتاهی داشتند و با وجود این آثاری که از آنها باقی مانده مانند دو رمان معروف جین ایر اثر شارلوت برونته و بلندی های بادگیر اثر امیلی از شاهکارهای ادبیات انگلیسی به شمار می آیند.

نوشته های هر سه خواهر از زندگی و تخیلات خود آنها از زندگی در یک نقطهٔ دورافتاده در بالای یک تپه و مناظر بدیع اطراف آن سرچشمه میگیرد.

 خواهران برونته که فرزندان یک کشیش ایرلندی بودند آثار خود را به نام مستعار با نام خانوادگی مشترک بل منتشر میکردند و شهرت آنها به نام خواهران برونته بعد از مرگ آنها در سنین جوانی است.

مادام دو استال

مادام دواستال از زنان نامدار جهان
مادام دواستال از زنان نامدار جهان

از معروفترین زنان نویسنده در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم باید از دو زن نویسنده فرانسوی مادام دو استال و ژرژساند نیز نام ببریم.

مادام دو استال دختر ژاک نکر دولتمرد معروف فرانسوی علاوه بر نویسندگی در جریان انقلاب کبیر فرانسه نیز تأثیر عمیقی برجای گذاشت و خانه او محفل روشنفکران و انقلابیون زمان بود.

مادام دو استال که در جریان انقلاب فرانسه زن جوان بیست و پنج ساله ای بود مانند پدرش با تندرویهای انقلابیون موافق نبود و از استقرار دموکراسی و نظام سلطنتی نظیر انگلستان حمایت می کرد.

 در دوران معروف به ترور در انقلاب فرانسه که هزاران نفر حتى انقلابیون معروفی چون «دانتون» قربانی شدند، مادام دو استال موجبات فرار چندتن از دولتمردان سابق و انقلابیونی را که در خطر بودند فراهم ساخت و خود نیز به لندن گریخت.

 پس از پایان دوران ترور و در دوران معروف به حکومت هیئت مدیره به فرانسه بازگشت و اولین اثر خود را در همین سالها پدیدآورد که متضمن نظریات او دربارۀ انقلاب فرانسه و دوران ترور است.

این مطلب را هم ببینید
لیست کتاب های برنده نوبل ادبیات (1971-2023)

 مادام دو استال در آغاز حکومت ناپلئون بناپارت که به دوران هرج و مرج بعد از انقلاب در فرانسه پایان داد از طرفداران جدی او بود ولی هنگامی که ناپلئون به حکومت دیکتاتوری و خودکامه روی آورد به مخالفت با اوبرخاست

 ناپلئون که تحمل انتقادات مادام دواستال را نداشت او را از فرانسه تبعید کرد و مادام دو استال بیشترین آثار خود را در همین دوران پدید آورد.

مادام دواستال در همین دوران با نویسندگان معروفی چون گوته و شیلر آشنا شد و تأثیرات او از گفتگو با آنان و سفر به کشورهای مختلف اروپا از آلمان و ایتالیا و اتریش گرفته تا روسیه و سوئد در سفرنامه ها و رمانهائی که نوشته منعکس است.

مادام دو استال زندگی عشقی پرماجرائی هم داشته و دولتمردانی چون تالیران از جمله عشاق او بوده اند و تجارب شخصی او را از این ماجراها در آثار او میتوان یافت

 مادام دو استال در سال ۱۸۱۴ پس از سقوط ناپلئون به فرانسه بازگشت و در سال ۱۸۱۷ در سن ۵۱ سالگی در پاریس درگذشت

 مادام دو استال در سالهای پایانی عمر هم از نوشتن بازنماند و آخرین اثر او نیز درباره انقلاب فرانسه است که ضمن انتقاد از آنچه در جریان انقلاب گذشته از انگیزه و هدف اصلی این انقلاب که آزادی است ستایش میکند.

ژرژساند نویسنده زن فرانسوی

ژرژ ساند -نویسندگان و رمان های مشهور ادبیات فرانسه
ژرژساند از زنان برتر جهان در نویسندگی

نویسنده زن معروف دیگر فرانسوی قرن نوزدهم ژرژ سان است.

 ژرژسان که نام اصلی او Amantine Lucile Aurore Dupin de Francueil است در سال ۱۸۰۴ در پاریس به دنیا آمد و در سال ۱۸۷۶ در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

ژرژ ساند زندگی عشقی پرماجرائی داشته و از جمله معروفترین عشاق او میتوان به آلفرد دوموسه نویسنده و شاعر معروف فرانسوی و فردریک شوپن موسیقیدان و آهنگساز نامدار اشاره کرد

 ژرژسان نخستین اثر خود را در سال ۱۸۳۲ در ۲۸ سالگی پدید آورده و تا سالهای پایانی عمر نیز همچنان به خلق آثار تازه ای می پرداخت

 مجموعه آثار او از بیست جلد تجاوز میکند که بیشتر متأثر از زندگی پرماجرای خود اوست.

شرح حال خود او تحت عنوان داستان زندگی من که در چهار جلد منتشر شده یکی از برجسته ترین آثار ادبی فرانسه به شمار می آید.

4 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...