کتاب صوتی مزدک نوشته موریس سیماشکو

کتاب صوتی مزدک نوشته موریس سیماشکو

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی مزدک نوشته موریس سیماشکو (به مدت 10 ساعت) رمان تاریخی بسیار زیبایی است که بر اساس واقعیت های تاریخی و بهره گیری از پتانسیل های نامحدود داستانگویی، چگونگی شکل گیری جنبش بزرگ مزدک (پیامبر و مصلح مذهبی ایرانی) و زمینه های اجتماعی و تاریخیِ بروز آن را روایت می کند

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 236 مگابایت
50,000 تومان

قبل از خرید بخش هایی از کتاب را بشنوید

پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی مزدک نوشته موریس سیماشکو

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی مزدک نوشته موریس سیماشکو، رمان تاریخی بسیار زیبایی است که بر اساس واقعیت های تاریخی و بهره گیری از پتانسیل های نامحدود داستانگویی، چگونگی شکل گیری جنبش بزرگ مزدک (پیامبر و مصلح مذهبی ایرانی) و زمینه های اجتماعی و تاریخیِ بروزِ آن را روایت می کند

 در این کتاب خواننده نه تنها با تاریخ جنبش مزدکی در دوران امپراتوری ساسانیان که همچنین با شرایطی که این نهضت در آن پدید آمد و گسترش یافت آشنا می شود.

تاریخچه این جنبش را تا حدی میشناسیم، به ویژه در سالهای اخیر کتاب های زیادی در این باره در ایران منتشر شده است. اما شرایط و دورانی که نهضت مزدک در آن شکل گرفت هنوز كمابیش ناشناخته و آمیخته با حدس و گمان بسیار است. کتاب صوتی مزدک به ویژه به شناخت این جنبه از تاریخچه کمک می کند.

در واقع  بهره گیری از کارکردهای قصه گویی با پایبندی به واقعیت های تاریخی، این توانایی را به نویسنده داده تا بسیاری از گمان های پژوهشگران درباره شرایط اجتماعی آن دوران را به تصویر کشیده و در قالب رمانی در آورد که مخاطب با خواندن یا شنیدن آن، خود را در گرما گرم زندگی اجتماعی ای حس میکند که جنبش مزدکی در آن زاده شد، گسترش یافت و سرانجام سرکوب یا دچار کجروی شد.

 شگرد موریس سیماشکو نویسنده کتاب صوتی مزدک، در ترکیب دقیق دو عنصر «واقعیت» و « تخيل» است که موجب خلق رمانی تاریخی شده که هم از نظر تاریخی و هم از نظر ادبی برای مخاطب قابل باور و پذیرش است

در کتاب صوتی مزدک واقعیت های عمده تاریخی با امانت بازگو شده و شخصیت های اصلی رویدادها همه شناخته شده اند.

آئین های دربار، مناسبات طبقات جامعه ساسانی، روابط بحران آمیز و پیچیده امپراتوری ساسانی با همسایگان بیزانسی آن، داد و ستد گسترده ایران در صحنه اقتصاد جهانی آن روز، ویژگیهای نظامی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی ایران همه با دقت بسیار بر اساس آخرین پژوهش ها نگاشته شده است.

آنچه به حیطه تخیل در رمان بر می گردد، شخصیت های کوچکتر مردم کوچه و بازار و شیوه زندگیشان، جزئیات برخی از رویدادهایی که هنوز درباره آنها گمانه زنی می شود، چگونگی پایان کار مزدک، فرار و پادشاهی دوباره قباد… و برخی آئین های مربوط به زندگی روز به روز ایرانیان قدیم و همسایگان آنان است.

این بخشهای داستانی که گاه بسیار حماسی می شود، به شناخت حسی و عاطفی شرایط آن دوران كمك بسیار می کند و درست همان چیزی است كه يك رمان دارد و هیچکدام از پژوهشهای تاریخی ندارند.

در این بخشها از آثار باستانی ایرانی به ویژه شاهنامه فردوسی بهره بسیار گرفته شده است. اما همین بخش ها هم با آنکه ساخته نویسنده است، با واقعیت های تاریخی همخوان است و دستکم هیچ چیز ناهمخوانی آن با واقعیت را ثابت نمی کند .

شخصیت اصلی کتاب صوتی مزدک

کتاب صوتی مزدک نوشته موریس سیماشکو
کتاب صوتی مزدک -موریس سیماشکو

همانگونه که در بسیاری از رمانهای برجسته  تاریخی دیده میشود در این کتاب هم قهرمان اصلی نه خود مزدک، كه جوان گمنامی است که در دوران پیدایش و گسترش جنبش مزدکی زندگی میکند و به دلیل حرفه خود که نویسندگی در بار است – از نزديك شاهد رویدادهای آن دوران است.

 آورام، وظیفه وقایع نگاری را به عهده دارد و سیماشکو او را همان نویسنده ناشناسی قلمداد میکند که کتاب «خداینامه» را نوشته است، کتابی که اساس بسیاری تاریخچه ها و داستانها، از جمله شاهنامه فردوسی بوده است.

از همین روست که در بسیاری صفحه های کتاب، خواننده پهلوانان افسانه ای ایران کهن را در کنار شخصیت های تاریخی باز می یابد و آوای آشنا و سترگ شاهنامه را از لا به لای سطر های زمان باز میشنود.

کتاب صوتی مزدک به مدت 10 ساعت فایل صوتی mp3 آماده دانلود است


درباره موریس سیماشکو نویسنده کتاب

موریس سیماشکو نویسنده کتاب مزدک
موریس سیماشکو نویسنده کتاب مزدک

موریس داویدوویچ سیماشکو Moris Simashko نویسنده ملی قزاقستان در سال 1924 در اودسا (شهری بندری در ساحل دریای سیاه از کشور اوکراین کنونی) به دنیا آمد و درسال 2000 در تل آویو درگذشت

موریس سیماشکو آثار بسیاری در مورد تاریخ آسیای مرکزی و روسیه نوشته که آثار او به بیش از چهل زبان ترجمه شده است. معرفترین کتاب او مزدک درباره حکومت و انقلاب مذهبی در امپراتوری ساسانی است

موریس سیماشکو نویسنده ملی قزاقستان و برنده جایزه ریاست جمهوری قزاقستان است

پدر موریس سیماشکو، میکروبیولوژیست و دکترای علوم بیولوژیکی و بنیانگذار و مدیر اولین مؤسسه میکروبیولوژی و ویروس شناسی در آلماتی قزاقستان در دوران جمهوری سوسیالیستی شوروی بود

موریس در سالهای جنگ، خدمت سربازی خود را در مرز ایران و ترکمنستان در نزدیکی شهر باستانی مرو انجام داد که حضور در این شهر باستانی بعدها در نوشته های او نمود یافت

او پس از جنگ و در سال 1946 از مؤسسه تربیت معلم اودسا و سپس از دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه قزاقستان فارغ التحصیل شد.

پس از اتمام دوره تربیت معلم، او مدتی در اودسا و سپس در شهر مرو در ترکمنستان به عنوان معلم مدرسه کار کرد.

پس از تحصیلات روزنامه نگاری به عنوان خبرنگار ستاد «فرهنگ شوروی»، «روزنامه معلم» مشغول به کار شد.

پس از نقل مکان به آلماتی در قزاقستان، در مجله و انتشارات “پروستور” به نام “ژازوشی” شروع به کار کرد. او عضو اتحادیه نویسندگان قزاقستان و مدیر کلوپ قلم قزاقستان بود.

سیماشکو در سال 1999در سن 75 سالگی برای زندگی با دخترش که در اسرائیل زندگی می کرد به تل آویو رفت و پس از یک سال از دنیا رفت. در همانجا به خاک سپرده شد.

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

بهترین رمان های تاریخی ایران-معرفی 25 رمان تاریخی ایران

بهترین رمان های تاریخی ایران

در این نوشته بهترین رمان های تاریخی ایران- معرفی 25 رمان تاریخی ایران را بر اساس استقبال مخاطبین و رای و نظر منتقدین و صاحبنظران عرصه ادبیات معرفی شده است ، اما قبل از آن شرح مختصری در مورد ژانر ادبی رمان تاریخی تقدیم می گردد. رمان تاریخی یکی از گونه های  ادبی پرطرفدار است که تاریخ را با داستان روایت می کند ، داستانی که براساس زندگی و سرگذشت قهرمانان و شخصیت های تاریخی و با حضور شخصیت های خیالی در یک دوره تاریخی نوشته می‌شود …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 151 بازدید بدون دیدگاه