معرفی مشهورترین نویسندگان زن جهان

زنان نامدار جهان| زنان برتر جهان در نویسندگی

علاقه مندی
ارسال به...
7 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زنان نامدار جهان| زنان برتر جهان در نویسندگی
سلام صدا 1896بازدید , , 25 اردیبهشت 1402 بدون دیدگاه مشاهده محصول

شمار زنان برترجهان در نویسندگی و ادبیات که در سطح جهانی شهرت یافته اند از صد فزون است. برآنیم که در مجموعه زنان نامدار جهان در این نوشته به تعدادی از زنان برتر جهان در نویسندگی که هر یک به مناسبتی و گاه فقط با نوشتن یک کتاب شهرت جهانی یافته اند بپردازیم

نقش زنان در ادبیات جهان

ادبیات ابزار قدرتمندی است که بر باورهای جامعه تاثیرگذار است و از آنجا که در طول تاریخ زنان چه به عنوان نویسنده و چه به عنوان شخصیت، کمتر حضور داشته اند، صدای آنان آنچنان که باید، در شکل دهی ادراکات جامعه شنیده نشده است،لذا با توجه ضرورت حضور بیشتر زنان در ادبیات برای داشتن دنیایی بهتر، در این سلسله نوشته های زنان نامدار جهان با محوریت برترین نویسندگان زن جهان تقدیم شده است

صدای زنان در ادبیات ضروری است زیرا دیدگاه‌های متنوعی را ارائه می‌کند و نقش‌های جنسیتی و کلیشه‌های سنتی را به چالش می‌کشد و نقش مهمی در شکل‌دهی دیدگاه جامعه نسبت به زنان دارد.

از مهم‌ترین کمک‌های زنان در ادبیات، توانایی آنها در به چالش کشیدن نقش‌ها و کلیشه‌های جنسیتی است، تجربیات و دیدگاه‌های زنان با مردان متفاوت است و داستان‌های آنها به گسترش درک ما از معنای زن بودن کمک می‌کند.

این مطلب را هم ببینید
شرح قصیده پیری از رودکی پدر شعر فارسی

برای مثال، کتاب داستان ندیمه نوشته مارگارت اتوود، نقدی قدرتمند از جامعه مردسالار و ستم بر زنان ارائه می‌کند. اتوود با بیان تجربیات زنان، این تصور را که زنان پست‌تر هستند و باید مطیع مردان باشند، به چالش می‌کشد.

علاوه بر آن حضور قدرتمند نویسندگان زن در ادبیات نقشی حیاتی در ایجاد الگو برای دختران و زنان جوان دارد. وقتی دختران جوان کتاب هایی با نویسندگان و یا شخصیت های زن قوی می خوانند، ناخودآگاه برای مستقل و قدرتمند شدن الهام می گیرند

همچنین حضور زنان در ادبیات می تواند موجب همبستگی بین زنان اجتماع از هر رنگ و نژاد و اقلیمی شود

وقتی زنانی از کشورهای جهان، با زبان های متفاوت، تجربیات خود را در قالب رمان و داستان منتشر میکنند می‌توانند روایت‌های غالب جامعه را به چالش کشیده و درک جامع‌تری از زندگی و معنای زن بودن ایجاد کنند.

زنان نامدار جهان| زنان برتر جهان در نویسندگی
زنان نامدار جهان| زنان برتر جهان در نویسندگی

تاریخ حضور قدرتمند زنان در ادبیات جهان

با آنکه در ادبیات سال های دور زنان به شکلی منفعل و مطیع روایت شده اند اما جنبش فمینیستی دهه‌های 1960 و 1970 راه را برای زنان هموار کرد تا صدای خود را در ادبیات بازیابند.

نویسندگان زن شروع به نوشتن در مورد تجربیات و دیدگاه‌های خود کردند و قانون ادبی سنتی مردانه را به چالش کشیدند هر چند در ابتدا مجبور بودند با نام های مردانه آثار خود را چاپ کنند مانند جورج الیوت

به عنوان اولین نویسنده مشهور زن میتوان از خانم جین آستن نام برد که درقرن هیجدهم با خلق رمان های غرور و تعصب، عقل و احساس و اما وراد دنیای ادبیات شد هرچند که در دورانی که زنده بود کتابهایش را بدون نام چاپ می‌کرد و هیچ‌کس نمی‌دانست که نویسندهٔ کتاب، چه کسی است.

نویسندگان دیگری که در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم تاثیر ماندگاری بر نقش زن در ادبیات گذاشتند میتوان از مری شلی خالق فرانکشتاین و مادام دواستایل بود نام برد که مادام دواستایل علاوه بر نویسندگی و سخنوری، به عنوان یک فعال سیاسی در انقلاب فرانسه نقش مهمی ایفا کرد.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی باشگاه پنج صبحی ها اثر رابین شارما

با شروع قرن نوزدهم میلادی و رواج جنبش فمنیستی در جهان، زنان زیادی همانند خواهران برونته، هریت بیچر استو (کلبه عمو تم)، لوییزا می الکات (زنان کوچک)، جین وبستر (بابا لنگ دراز) وارد دنیای ادبیات شدند که نام شان برای همیشه در تاریخ ادبیات جهان ماندگار شد.

کتاب صوتی جین ایر نوشته شارلوت برونته
زنان نامدار جهان| زنان برتر جهان در نویسندگی| خواهران برونته

اوج حضور زنان برتر جهان در نویسندگی در قرن بیستم اتفاق افتاد که از زنان نامدار این قرن میتوان به نویسندگان زیر اشاره کرد:

  • ویرجینیا وولف (خانم دالووی ، به‌سوی فانوس دریایی، اتاقی از آن خود)
  • سیمون دوبوار (فیلسوف و نویسنده فرانسوی)
  • گاتا کریستی نویسنده کتاب های پلیسی جنایی

در مجموعه نوشته هایی با عنوان زنان نامدار جهان به معرفی زنان برتر جهان در نویسندگی می پردازیم

7 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...