معرفی 9 جاذبه گردشگری اردکان یزد

علاقه مندی
ارسال به...
1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
معرفی 9 جاذبه گردشگری اردکان یزد
hiword.ir 177بازدید 16 فروردین 1403 بدون دیدگاه

اردکان، یکی از شهرهای بزرگ استان کویری یزد است که جاذبه‌های گردشگری تاریخی متنوعی دارد. جالب است بدانید که بافت قدیمی اردکان سالم و دست‌نخورده باقی مانده است. با آغاز پیش فروش بلیط قطار، تعداد زیادی مسافر برای پیش‌خرید آنلاین بلیط قطار اردکان اقدام می‌کنند تا در تاریخی مشخص راهی این شهر دیدنی شوند. قبل از سفر بهتر است با جاذبه‌های گردشگری معروف و منحصربه‌فرد اردکان بیشتر آشنا شوید. در این مطلب، قصد داریم 9 جاذبه گردشگری اردکان یزد را به شما عزیزان معرفی کنیم.

معرفی 9 جاذبه گردشگری اردکان یزد

آشنایی با 9 جاذبه گردشگری معروف و دیدنی اردکان

همان‌طور‌که در مقدمه نیز اشاره کردیم، اردکان جزو شهرهایی است که بافت تاریخی آن دست‌نخورده و سالم باقی مانده است؛ به‌همین‌دلیل، تعداد زیادی آثار تاریخی با قدمت طولانی در این شهر وجود دارد که به‌عنوان جاذبه گردشگری باعث شهرت اردکان شده است. هر سال عده زیادی از افراد علاقه‌مند به آثار تاریخی از سراسر ایران با خرید بلیط قطار اردکان به این نقطه از استان یزد سفر می‌کنند. در ادامه این بخش، با 9 جاذبه گردشگری معروف اردکان آشنا خواهید شد.

زیارتگاه پیر سبز یا چک‌چک اردکان

یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور اردکان که در بین زرتشتیان ایران و جهان جایگاه ویژه‌ای دارد، زیارتگاه پیر سبز یا چک‌چک است. این زیارتگاه به‌عنوان نماد اتحاد جامعه زرتشتیان شناخته می‌شود. دلیل نام‌گذاری این مکان به نام پیر سبز این است که پیر، آخرین مرتبه از عرفان است و سبز، به درخت چنار کهن‌سال موجود در این مکان اشاره دارد. نام چک‌چک یا چک‌چکو نیز به صدای قطرات آب چکیده‌شده روی صخره و ریختن آن به داخل منبع ذخیره مربوط است. هر سال تعداد زیادی از زرتشتیان از 24 خرداد تا 28 خرداد در این زیارتگاه دور هم جمع می‌شوند و جشن مهرگان برپا می‌کنند.

مسجد جامع اردکان

مسجد جامع اردکان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری قدیمی این شهر در دوره صفویه و در سال 1016 قمری بنا شده است. تابه‌حال حدود 5 مرتبه قسمت‌های مختلف این مسجد جامع زیبا را بازسازی و تعمیر کرده‌اند. روی درب ورودی مسجد نام‌های مقدس الله و محمد به خط کوفی حک شده است. این جاذبه تاریخی در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این مطلب را هم ببینید
آشنائی با اتاق تميز Clean Romm

زیارتگاه پیر سبز هریشت اردکان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و زیارتگاه‌های زرتشتیان در اردکان، زیارتگاه پیر سبز هریشت است که در 15کیلومتری این شهر واقع شده است. روایت‌ها حاکی از آن است که این زیارتگاه مکان ناپدیدشدن یکی از کنیزهای بانوی یزدگرد ساسانی است. زرتشتیان هر سال در 18 فروردین از صبح تا قبل از غروب آفتاب در این مکان دور هم جمع شده و به زیارت، جشن و پای‌کوبی می‌پردازند.

خانه تقدیری اردکان

یکی از عمارت‌های قدیمی شهر اردکان که توسط تاجری به‌نام تقدیری در دوران قاجار بنا نهاده شده، خانه تقدیری است. سبک معماری این عمارت دوطبقه درست مانند خانه‌های قدیمی یزد از دو قسمت شامل بخش اعیان‌نشین و بخش نوکرنشین تشکیل شده است. وجود چندین اتاق با ابعاد سه در پنج در اطراف حیاط مرکزی با شیشه‌های کوچک رنگارنگ از ویژگی‌های مهم این جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

معرفی 9 جاذبه گردشگری اردکان یزد

پارک ملی سیاه‌کوه اردکان

پارک ملی سیاه‌کوه اردکان به‌عنوان تنها پارک ملی موجود در استان یزد با بیش از 78 هکتار مساحت یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و دیدنی این شهر به‌شمار می‌رود. تعداد زیادی گونه جانوری و گیاهی در این پارک وجود دارد که برخی از آن‌ها در معرض انقراض هستند. وقتی با آگاهی از پیش فروش قطار برای خرید بلیط قطار اردکان اقدام می‌کنید، حتما بازدید از پارک ملی سیاه‌کوه را نیز در برنامه‌ریزی‌های خود بگنجانید.

موزه مردم‌شناسی اردکان

موزه مردم‌شناسی از جاذبه‌های گردشگری دیدنی اردکان و اولین موزه مردم‌شناسی یزد است که توسط تلاش‌ها و پیگیری‌های یکی از محققان و پژوهشگران نمونه این شهر یعنی آقای علی سپهری در سال 1370 راه‌اندازی شد. محل ابتدایی افتتاح این موزه، تربیت‌معلم اردکان بود؛ اما بعد از مدتی آن را به زیر‌زمین کتابخانه فاضل اردکان انتقال دادند. این موزه از بخش‌های مختلفی شامل بخش نگهداری اسناد، جانورشناسی، باستان‌شناسی، گیاه‌شناسی، مردم‌شناسی و موزه کودک، تشکیل شده است.

کاروان‌سرا و برج ارجنان اردکان

یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار در اردکان، کاروان‌سرا و برج ارجنان است که در روستای ارجنان و توسط فردی به‌نام مرحوم حاجی شیخ آقابابا هرندی بنا شده است. ارتفاع کاروان‌سرا 3 متر و ارتفاع برج ارجنان 8 متر است. در داخل کاروان‌سرا 3 اتاقک وجود دارد. در دوران گذشته، این کاروان‌سرا مکانی برای استراحت مسافران بوده و حالا یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف اردکان است. این جاذبه تاریخی در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی سایت طراحی بنر | بنرساز

غار اشکفت یزدان اردکان

در فاصله 70کیلومتری اردکان و در روستای هفتهر، کوهی به نام اشکفت وجود دارد که غار اشکفت یزدان نیز در همین کوه قرار گرفته است. آب‌های چکیده‌شده از سقف غار به داخل سه حوضچه موجود در آن می‌ریزند. هر سال تعداد زیادی از زرتشتیان هندی برای بازدید از این غار شگفت‌انگیز به اردکان سفر می‌کنند. خاکسترهای موجود در محوطه داخل غار نشان می‌دهد که در این مکان آتش مقدس زرتشتی را نگهداری می‌کردند.

کوچه ضیاعی

یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی اردکان کوچه ضیاعی نام دارد. مسجد چرخاب، خانه ضیاعی‌ها، خانه سروری، خانه سنایی، مسجدالعلما و خانه‌های انصاری، در این کوچه مسقف واقع شده‌اند. در گذشته، با‌توجه‌به گرمای شدید بر اثر تابش نور خورشید، کوچه‌های استان یزد را با سقف می‌ساختند تا مردم در سایه خنک پیاده‌روی کنند. خانه‌های موجود در کوچه ضیاعی به هتل و محل اقامت تبدیل شده و با نام مجموعه پردیس اردکان به بهره‌برداری رسیده است.

معرفی 9 جاذبه گردشگری اردکان یزد

خرید بلیط قطار اردکان با قیمت ارزان از سایت فلای تودی

در این مطلب، 9 جاذبه گردشگری معروف اردکان یزد شامل زیارتگاه پیر سبز یا چک‌چک، مسجد جامع، زیارتگاه پیر سبز هریشت، خانه تقدیری، پارک ملی سیاه‌کوه، موزه مردم‌شناسی، کاروان‌سرا و برج ارجنان، غار اشکفت یزدان و کوچه ضیاعی را معرفی کردیم. اگر قصد سفر به اردکان را دارید، بعد از آگاهی از تاریخ پیش فروش و خرید آنلاین بلیط قطار می‌توانید بلیط قطار به مقصد اردکان را با مناسب‌ترین قیمت از سایت فلای تودی به‌صورت آنلاین پیش‌خرید کنید. هم‌زمان با خرید بلیط قطار می‌توانید در سایت فلای تودی یکی از هتل‌های نزدیک به جاذبه‌های گردشگری اردکان را نیز به‌صورت آنلاین رزرو کنید. هر سوالی در رابطه با نحوه خرید بلیط یا رزرو هتل را می‌توانید از کارشناسان تیم پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی بپرسید.

1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...