کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی نوشته ریچارد نلسون فرای

کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی نوشته ریچارد نلسون فرای

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی نوشته شرق شناس شهیر ریچارد نلسون فرای دوره سامانیان و پس از آنرا را در بستر توسعه شهر بخارا از ابعاد سیاسی، اجتماعی و ادبی و هنری بررسی کرده است.

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 260 مگابایت
35,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی نوشته ریچارد نلسون فرای

کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی نوشته شرق شناس شهیر ریچارد نلسون فرای Richard Nelson Frye دوره سامانیان و پس از آنرا را در بستر توسعه شهر بخارا از ابعاد سیاسی، اجتماعی و ادبی و هنری بررسی کرده است.

با شنیدن کتاب صوتی بخارا افزون بر آشنایی با تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره مهمی از تاریخ ایران، عصر شکوفایی زبان و ادبیات فارسی و ظهور شعرای شهیری مانند رودکی و فردوسی بررسی می گردد

کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی

نلسون فرای در پیشگفتار کتاب می نویسد:

در پایان قرن نهم میلادی (قرن سوم هـ. ق) و سراسر قرن دهم (قرن سوم و چهارم هـ.ق) بخارا مرکز حوزه فرهنگی شرق ایران و در نتیجه وارث سنن دیرینه‌ای مستقل از سنن و فرهنگ غرب ایران گردید .

بخارا در قرن سوم و چهارم هـ.ق، مرکز حوزه ی فرهنگی شرق ایران و در عین حال مظهر نظامی جدید در ایران شد.

فهرست مطالب کتاب صوتی تاریخ بخارا

  • پیشگفتار
  • واحه ‌کهن
  • استقرار اسلام
  • برآمدن سامانیان
  • قَبه اسلام
  • عصر سیمین
  • استیلای ترکان
  • انقراض سامانیان
  • میراث ایران

کتاب صوتی تاریخ بخارا دستاورد قرون وسطی به مدت 8 ساعت فایل صوتی mp3 به دوستداران تاریخ ایران تقدیم میگردد

دانلود کتاب صوتی تاریخ سامانیان عصر طلایی


پیشگفتار نلسون فرای در کتاب صوتی تاریخ بخارا

دعوی اصلی اثر حاضر این است که در پایان قرن نهم میلادی (قرن سوم هـ. ق) و سراسر قرن دهم (قرن سوم وچهارم هـ.ق) بخارا مرکز حوزه فرهنگی شرق ایران و در نتیجه وارث سنن دیرینه‌ای مستقل از سنن و فرهنگ غرب ایران گردید .

در عین حال بخارا مظهر نظام جدید شد – نظامی ایرانی‌اسلامی، که گذشته را با دین وتمدن رهاورد محمد پیغمبر اسلام به هم آمیخته بود .

این تحول که بعضی از دانش پژوهان آن را رنسانس جدید ایرانی نامیده‌اند، سراسر فلات ایران‌را درنوردید وا زآن نیز پا فراتر نهاد.

بعضی آنرا عکس العمل «ناسیو نالیسم» ایرانی به ضد اسلام عرب تصور کرده اند و به این طریق از ارزش آن کاسته‌اند .

اما به نظر من بهتر است این تحول را کوشش موفقی بشماریم برای نجات اسلام و رهانیدن آن از زمینه عربی و رسوم و آداب بدوی از این راه ‌که اسلام را به فرهنگی غنی تر و انطباق پذیرتر و جهانی تر از آنچه قبلا بود، مبدل ساخت

سامانیان راه سازش وآشتی میان سنن قدیم و اسلام را نشان دادند و بعد ها در اطراف و اکناف دورافتاده جهان اسلام اقوام دیگر همین راه درپیش گرفتند .

بخارا پس از انقراض سامانیان در سال ۹۹۹ میلادی (۳۸۸هـ.ق) نیز اهمیت خودرا حفظ کرد

درواقع درقرن شانزدهم (قرن نهم و دهم هـ. ق) در دوره ازبکان؛ بخارا دوباره پایتخت گردید ‏وتا انقلاب روسیه به همین حال باقی ماند.

اما عصر جلال وشکوه بخارا قرن دهم (قرن سوم وچهارم هـ. ق) بود، هنگامی که ادیبات جدید فارسی در قلمرو سامانیان آغاز شکفتن کرد .

بعداز سال ۹۹۹ میلادی (۳۸۸ هـ.ق) بخارا از بغداد رو گردان‌ شد ونخست به ‌کاشغر (از شهرهای باستانی چین) وسپس به قره قوروم روی آورد، و در این عصر به جای آنکه قسمتی از مرز شمالی جهان ایرانی اسلامی باشد قرارگاه خارجی و جنوبی توسعه‌طلبی ترکان آسیای مرکزی شد .

گرچه زبان فارسی (یاتاجیکی) تاحال حاضر نیز توسط عده‌ای در بخارا تکلم می‌شود، معهذا سامانیان آخرین سلسلة ایرانی بودند که در آسیای مرکزی حکومت کردند وترکی سازی سرزمین های واقع میان آمودریا که در کتاب حاضر ماورالنهر نامیده شده بعداز سال ۹۹۹ میلادی (۳۸۸ هـ.ق) به سرعت جامة عمل پوشید .

يك تغییر دیگر عبارت بود از تبدیل دستگاه دولتی متمرکز سامانیان به امارت های فئودال وغیرمتمرکز قراخانیان (آل افراسیاب نیز نامیده می‌شوند) که به‌رسم و آیین ترکان آسیای مرکزی براساس دو پادشاهی بنا شده بود

بااین‌همه در کتاب موجزی درباب بخارا مجال بحث دربارة “مسائل استپ آسیای مرکزی یا عادات طوایف بیابانگرد ازجمله سازمانهای سیاسی آنان نیست” به خصوص که بسیاری از آنها در تألیفات دیگر آمده است .

به نظر من محققی که درباب دوره اسلامی ماورالنهر مطالعه می کند با مسائل گوناگونی مواجه‌است و برای تحقیق در موضوع مورد علاقه خود باید روشی غیراز روش همکارانش که باماورالنهر باستانی یا تاریخ ازبکستان بعد از جنگ جهانی اول سروکار دارند به‌کار برد .

نگارنده تاریخ باستان باید از کوچك‌ترین مدرکی که در اختیار دارد استفاده کند واز کلمه‌ای که برسفالینه‌ای یا هر مصنوع دیگری نقش بسته هرآنچه را که بتوان درآورد، بیرون کشد

باید روش های زبانشناسی تطبیقی مردم شناسی، جغرافیای طبیعی و رشته های بسیار دیگری را به کار بندد تا بکوشد گذشته را از نو بسازد .

نگارنده تاریخ بخارا در دوره سامانیان نباید از اطلاعاتی که از طریق معماری، ادبیات و هنر به‌دست می آید غفلت کند، لیکن تطبیق روایات مختلف را باید از اهم وظایف خود بداند و تحقیق انتقادی در متون را نیز کار اصلی خویش بشمارد .

محققی که درباب بخارای شوروی مطالعه می کند باید اطلاعات و مدارك و گزارش های بیشمار اقتصادی، سیاسی و زندگی اجتماعی شهر را از غربال بگذراند تا بتواند براساس موضوع معینی تاریخ خودرا بیافریند .

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه

 دیگر کتاب های نویسنده : ریچارد نیلسون فرای

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...