فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم

فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم توسط دکتر سروش دباغ

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

دکتر سروش دباغ در نشست بنیاد سهروردی به نقد افکار و دیدگاه های اسپینوزا و اروین یالوم و نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا پرداخته است.

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-zip 28Mb
0 تومان

قبل از خرید بخش هایی از کتاب را بشنوید

پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد
خرید پستی محصولامکان خرید پستی این محصول وجود دارد

فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم توسط دکتر سروش دباغ در بنیاد سهروردی

فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم

اسپینوزا

قسمتی از فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا توسط دکتر سروش دباغ

جلسه کتابخوانی « بنیاد سهروردی»، به نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا ، نوشته اروین یالوم، اختصاص داشته  به همین مناسبت، برای بار دوم، کتاب را طی 8-7 روز اخیر خواندم و لذت وافر بردم. افزون بر روایتِ روان و دل انگیز داستان، خلق شخصیتی چون فرانکو و دیالوگ های درازآهنگ و عافیت سوز او با باروخ/ بندیکت اسپینوزا بر جذابیت و عمق رمان افزوده است.

بار نخستی که رمان را خواندم؛ مجذوب و مفتونِ حریت و جسارت و صداقت و خفیف الموونه بودنِ باروخ جوان شدم؛ فیلسوفی که دست ردّ به پیشنهاد خاخام عالی رتبه کنیسه زد و رنج تکفیر و ارتداد را بر خود هموار کرد و بهای سنگینی برای آزاد اندیشی خود پرداخت.

اسپینوزا ، صلیب تنهایی خویش را بر دوش کشید و با خواهر و برادر و دوستان و آشنایان بدرود گفت و ترک دیار و کاشانه کرد و غربت نشینی اختیار نمود و برای امرار معاش به عدسی تراشی روی آورد و ایده های خلاقانه و نا متعارف و غریب خود درباره امر متعالی، وحی، تاریخمندیِ متن مقدس…را در خلوت و انزوا نوشت؛ آرائی که در « اخلاق» و « رساله الاهیاتی- سیاسی»، گنجانده و منتشر شدند. از اینرو، صورت منقحِ درسگفتار فلسفه اسپینوزای خود را که قرار است تا چند ماه دیگر در قالب کتابی منتشر شود، « غربت و غرابت اسپینوزا » نامیده ام.

بار دوم که این رمان خواندنی را در مطالعه گرفتم؛ دو مؤلفه در شخصیت ( personality) اسپینوزا در ذهن و ضمیرم پررنگ شد. یکی از چهار اصلِ مکتب « روان درمانی اگزیستانسیلِ» یالوم، «آزادی و مسئولیت» است.

به میزانی که کسی، آزادی انسانی خویش را به منصه ظهور می رساند و مسئولیت کنش هایش را می پذیرد و آنها را فرافکنی و یا انکار نمی کند، سلامت و بلوغ روانی را تجربه می کند؛ که خیلی از انسانها، جرات بکار بستن و اعمالِ آزادی انسانی و متعاقب آن، پذیرش مسئولیت رفتارهای خویش را ندارند.

در دیالوگ های میان اسپینوزا و فرانکو، وقتی فرانکو ابراز پیشمانی می کند و اذعان می نماید که با برنامه قبلی به سروقت او رفته و سولاتی را طرح کرده تا عقاید باروخ جوان را از زیر زبانش بیرون کشد و به کنیسه گزارش دهد؛

اسپینوزا می گوید به آنچه بر زبانم جاری شد، باور دارم و معتقدم. در واقع، به رغم خطرخیز بودن پاسخ هایش، اسپینوزا می دانسته که چه می گوید و مسئولیت آنها را می پذیرد.

افزون بر این، باروخ جوان، مطابق با نظریه سلسله مراتب نیازهای ( hierarchy of needs) مازلو، با پشت سر نهادنِ نیازهای مراتب پایین و اختیار کردنِ نحوه زیست مطلوبش، به رغم سختی های زیادی که متحمل گشت؛ خودشکوفایی ( self-flourishing) را تجربه کرد و با نوشتنِ تاملات و یافته های بکر و بدیعش، استعدادهایش را به فعلیت رساند.

خودشکوفایی، به روایتِ مازلو با فرا انگیزش ( meta-motivation) در می رسد؛ فرا انگیزشی که پس از رفع نیازهایی که منشا و منبع بیرونی دارند در می رسد و بسان چشمه ای از درون فرد می جوشد و سر بر می آورد و پرداختن بدانها، فرد را سرخوش می کند و اوقات نیکویی را برایش رقم می زند.

فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم

که :

کانِ قندم نیستان شکّرم

هم زمن می روید و من می خورم

اسپینوزا ، از قند و شکری که از درون او روییده و جوشیده بود، تغذیه می کرد؛ قند و شکری که با فرا-انگیزش در می رسد و قوام بخش خود شکوفایی و آرامش درونی و بلوغ روانی است.

امیدوارم، هر یک از ما، از پی اسپینوزا روان گردیم و به قدر وسع، خودشکوفایی و فرا-انگیزش را تجربه کنیم؛ امری که هر چند دیریاب است؛ اما برکات نیکویی دارد و روشنی و طراوت و « وزنِ بودن» را به ما می نمایاند:

رخت ها را بکنیم             آب در یک قدمی است

روشنی را بچشیم…          تور در آب بیندازیم

و بگیریم طراوت را از آب       ریگی از روی زمین برداریم

وزنِ بودن را احساس کنیم.

فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم

اروین یالوم :

اروین یالوم Irvin David Yalom نویسنده و روانشناس آمریکایی و پایه‌گذار روانشناسی هستی‌گرا یا اگزیستانسیال است. او نخستین روان‌شناسی است که توانسته با دانش گسترده در حوزه‌ی روان‌شناسی و مطالعه‌ی فلسفه‌ی افرادی مانند ارسطو و سقراط، نگاه تازه‌ای به علم روان‌شناسی و روان‌کاوی ایجاد کند. او موفق شد در سال 2002 جایزه‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکا را دریافت کند.

یالوم با داستان‌های ساده و جالبی که از تجربیات خود و دیگران در کتاب‌هایش حرف می‌زند، علاوه بر روان‌شناسان و روان‌کاوان توانسته است که مردم عامه را هم با خود همراه کند.

از دید او روح و روان انسان مخصوصا در دوران معاصر آن‌قدر پیچیده شده که باید به دنبال روش‌های جدیدی برای روبه‌رو شدن با مسائل روحی و روانی باشیم.

از آثار داستانی یالوم میتوان کتاب های وقتی نیچه گریست ، درمان شوپنهاور و کتاب مسئله اسپینوزا و از آثار غیر داستانی او کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال را نام برد

دکتر سروش دباغ :

دکتر سروش دباغ در نشست بنیاد سهروردی به نقد افکار و دیدگاه های اسپینوزا  و اروین یالوم و نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا پرداخته  و در پایان هم تعدادی از حاضرین در جلسه ضمن ابراز دیدگاه های خود ، جلسه پرش و پاسخ برگزار کرده اند.

دکتر سروش دباغ - نقد و بررسی کتاب درمان شوپنهاور

دکتر سروش دباغ پژوهشگر ایرانی حوزه دین، فلسفه و ادبیات و دارای دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکترای فلسفه از دانشگاه واریک انگلستان بوده و اکنون در دانشگاه تورنتو در مقطع پست دکترا مشغول به تحقیق است

ایشان فرزند عبدالکریم سروش و برادر حسین دباغ است و مدیریت مؤسسه معرفت و پژوهش را نیز بر عهده دارد.

بیشتر بخوانبد: نقد و بررسی افکار و دیدگاه های اکهارت توله 


فایل صوتی نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا اثر اروین دی یالوم توسط دکتر سروش دباغ  به مدت 70 دقیقه و به حجم 28 مگابایت را در ادامه میتوانید دانلود کنید

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

نقد و بررسی رمان در جستجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست

نقد و بررسی رمان در جستجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست

رمان در جستجوی زمان از دست رفته زندگی مردی را روایت می‌کند که تقریبا آشکارا خود مارسل پروست است، او در حال پژوهش درباره معنای زندگی است. تعریف می‌کند که از وقت تلف کردن دست برمی‌دارد و شروع می‌کند به درک و قدرشناسی از وجود و بودن. In Search of Lost Time by Marcel Proust نقد و بررسی رمان در جستجوی زمان از دست رفته مارسل می‌خواست کتابش در درجه اول به کمک ما بیاد. پدرش آدرین پروست یکی از پزشکان بزرگ زمانه بود – کسی که …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 6782 بازدید بدون دیدگاه