معرفی 60 کتاب ممنوعه در آمریکا، چین، روسیه، آلمان، کانادا، استرالیا و شیلی

کتاب های ممنوعه در جهان

علاقه مندی
ارسال به...
5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
کتاب های ممنوعه در جهان

کتاب های ممنوعه در جهان| در طول تاریخ و در همه کشورهای جهان، همواره کتاب هایی وجود داشته و دارند که چاپ و انتشار قانونی آنها توسط دولت ها با انگیزه‌های اخلاقی، مذهبی و سیاسی ممنوع شده است

در این نوشته فهرستی از کتاب های ممنوعه در جهان شامل آثار داستانی چون رمان ، شعر و نمایشنامه و آثار غیرداستانی مانند بیوگرافی و فرهنگ لغت تقدیم دوستداران کتاب و کتابخوانی شده است.

نکاتی در مورد کتاب های ممنوعه در جهان

هنگامی که چاپ و انتشار کتابی از سوی یک دولت و در یک محدوده جغرافیایی ممنوع بوده، در همان زمان ناشرانی در سطح جهان و در کشورهای دیگری، مشتاقانه در پی انتشار آنها برآمده اند و گاها هم از راه قاچاق کتاب موفقیت های تجاری زیادی بدست آورده اند.

در بسیاری از مناطق و دولتها ، توزیع، تبلیغ یا ترجمه های خاصی از کتب مقدس مثل انجیل یا قران مجید ممنوع یا با محدودیت روبرو بوده است.

به طور مثال در سال 1985، دادخواستی به دادگاه عالی کلکته در هند ارائه شد که در تلاش بود تا حکم ممنوعیت قرآن کریم را به دست آورد و یا در سال 2013 یک دادگاه روسی نسخه ترجمه شده قرآن را بر اساس قوانین «افراط گرایی» این کشور ممنوع کرد!

در هر کشوری روش های قانونی خاصی برای محدودیت دسترسی به کتاب ها وجود داشته که با کشورهای دیگر متفاوت است، به طور مثال در آمریکا ممنوعیت کتاب ها در کتابخانه های عمومی و مدارس اعمال می شود.

در کشورهای زیادی، با شکایت والدین، اعمال ممنوعیت بر کتاب های خاصی همانند کتاب های جنسی در مدارس قابل اعمال است.

کتاب هایی مانند کتاب ضاله آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی به دلیل توهین به مقدسات دین مبین اسلام در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند ایران، مالزی، سنگاپور، نپال، سنگال، لیبریا، تانزانیا و تایلند در لیست کتاب های ممنوعه قرار دارد.

در ادامه این نوشته، لیست کاملی از کتاب های ممنوعه در جهان به تفکیک کشورهای مختلف تقدیم علاقمندان شده است

کتاب های ممنوعه در آمریکا

1- کتاب کلبه عمو تام

رمان کلبه عمو تام نوشته هاریت بیچر استو
رمان کلبه عمو تام نوشته هاریت بیچر استو

هاریت بیچر استو کتاب کلبه عمو توم را براساس مشاهدات و شنیده های خود از ستمی که بر بردگان می رفت نوشت و این کتاب در سال ۱۸۵۲ به صورت کتابی در دو جلد انتشار یافت

کتاب کلبه عمو توم که در آن ضمن شرح ستم بر بردگان سیاه، بر اعتقادات مذهبی مردم و تعالیم حضرت مسیح که مخالف چنین ستمی است تأکید می شود، احساسات ضد برده داری را در ایالات شمالی به شدت تحریک و تقویت کرد و آبراهام لینکلن با شعار و برنامه لغو برده داری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۶۰ آمریکا پیروز شد.

کتاب کلبه عمو تام اثر ماندگار هریت بیچر استو در طول جنگ داخلی در آمریکا به دلیل محتوای ضد برده داری آن ممنوع شد .

در سال 1852، کلبه عمو تام در روسیه در سلطنت نیکلاس اول به دلیل ایده برابری ارائه شده و به دلیل “تضعیف آرمان های مذهبی” ممنوع شد.

2- کتاب خوشه های خشم

خوشه های خشم از کتاب های ممنوعه در جهان
خوشه های خشم از کتاب های ممنوعه در جهان

جان اشتاین بک در سال 1939 رمان مشهور خوشه های خشم را منتشر کرد که این رمان جایزه پولیتزر Pulitzer Prize را از آن او کرد، این رمان جزو چهل اثر کلاسیک ادبی قرن گذشته محسوب شده و روایتی است از سفر طولانی خانواده جاد از اکلاهاما تا کالیفرنیا که در جست وجوی به دست آوردن زمینی هستند تا بر روی آن کار کنند.

کتاب خوشه های خشم به دلیل تصویر غیرمعقول از مردم آمریکا به طور موقت و در بسیاری از نقاط ایالات متحده ممنوع شد.

3- کتاب ناهار لخت

 کتاب ناهار لخت اثر ویلیام اس باروز
ناهار لخت از کتاب های ممنوعه در آمریکا بوده است

رمان ناهار لخت در سال 1962 توسط دادگاه های بوستون به دلیل فحاشی در لیست کتاب های ممنوعه قرار گرفت، اما این تصمیم در سال 1966 توسط دادگاه عالی قضایی ماساچوست لغو شد

کتاب ناهار لخت اثر ویلیام اس باروز به صورت مجموعه ای از تصویرهایی که بسیار سست به یکدیگر متصل شده اند یکی از کتابهایی است که نه فقط ادبیات بلکه فرهنگ آمریکایی را دوباره تعریف کرده چرا که تاثیرگذاری عمیقی بر رابطه هنر و فحاشی در ایالات متحده داشته است.

این کتاب به محض انتشار در سال 1959 در پاریس، به یکی از مهمترین رمان های قرن بیستم تبدیل شده و علاوه بر آن جزو صد رمان برتر انگلیسی زبان از سال 1923 تا 2005 طبق لیست تایمز است

4- کتاب زوزه اثر آلن گینزبرگ

از کتاب های ممنوعه در جهان
زوزه اثر آلن گینزبرگ از کتاب های ممنوعه در آمریکا

نسخه هایی از اولین نسخه کتاب زوزه اثر آلن گینزبرگ توسط گمرک سانفرانسیسکو به دلیل فحاشی در سال 1957 توقیف شد. پس از محاکمه، اتهامات فحاشی رد شد و انتشار کتاب آزاد شد

در کتاب زوزه نوشته آلن گینزبرگ علاوه بر معرفی کوتاهی از ضلع مثلث پیشگامان نسل بیت Beat Generation ، به بررسی آثار آلن گینزبرگ پرداخته شده و تصویرهایی از او چاپ شده است.

نسل بیت در ادبیات

در دهه ۱۹۵۰ آمریکای پس از جنگ، شاهد عصیان نسلی از شاعران و نویسندگانی بود که به نسل بیت مشهورند.

مثلث پیشگامان این نسل را ویلیام باروز با رمان ناهار لخت، آلن گینزبرگ با شعر بلند زوزه و جک کروآک با رمان در راه سه‌گانه جاودان تشکیل می‌دهند.

5- کتاب دکامرون نوشته جیوانی بوکاچیو

کتاب دکامرون نوشته جیوانی بوکاچیو
دکامرون نوشته جیوانی بوکاچیو از کتاب های ممنوعه در آمریکا

دکامرون مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته جووانی بوکاچیو است که اولین بار در سال 1353 میلادی عرضه شد و طبق قانون فدرال ضد فحاشی در سال 1873، در ایالات متحده آمریکا ممنوع شد.

دکامرون در کنار آثاری چون کمدی الهی اثر دانته، در زمره ی بزرگترین آثار ادبی ایتالیا قرار می گیرد.

6- کاندید نوشته ولتر

کتاب کاندید نوشته ولتر در سال 1930 توسط گمرک ایالات متحده به دلیل فحاشی توقیف شد که با لغو قوانین فحاشی در سال 1959 توسط دادگاه عالی، ممنوعیت کتاب کاندید هم برداشته شد

7- کتاب مدار راس السرطان نوشته هنری میلر

کتاب مدار راس السرطان نوشته هنری میلر
کتاب مدار راس السرطان نوشته هنری میلر

کتاب مدار راس السرطان اولین اثر هنری میلر از رمان های جنجال بر انگیز ترین و تأثیرگذارترین قرن بیستم است که به نویسنده ای آمریکایی می پردازد که زندگی عجیب و غریبی در میان تن فروشان و هنرمندان پاریس دهه 19300دارد

این کتاب به همراه بقیه کارهای میلردر دهه 1930 تا اوایل دهه 1960 در ایالات متحده به دلیل محتوای صریح جنسی و ابتذال در لیست کتاب های ممنوعه قرارگرفت و ممنوع شد تا این که سرانجام، دیوان عالی ایالات متحده، آن را به عنوان اثری هنری پذیرفت و به شکایت ها علیه آن خاتمه داد

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی خرده عادت ها اثر جیمز کلیر

این کتاب همچنین حدود سی سال در انگلستان و در آفریقای جنوبی ممنوع شد اما چون انتشار آن در فرانسه آزاد بود نسخ های آن ازفرانسه به کشورهای دیگر قاچاق می شد

8-کتاب مولی فلاندرز نوشته دانیل دفو

کتاب مولی فلاندرز نوشته دانیل دفو
کتاب مولی فلاندرز نوشته دانیل دفو

رمان مولی فلاندرز در سال ۱۷۲۲ به قلم دانیل دِفو نویسنده انگلیسی و خالق رمان رابینسون کروزوئه منتشر شد و داستان زندگی پیچیده زنی به نام مال است که دوازده سال را با تن‌فروشی سپری می‌کند، او پنج بار تن به ازدواج می‌دهد (حتی یک بار با برادر خود ازدواج می‌کند) و دوازده سال را به عنوان سارق و هشت سال را به عنوان یک تبهکار در ویرجینیا می‌گذراند.

کتاب مولی فلاندرز در سال 1873 در آمریا و بر اساس قانون فدرال ضد فحاشی به دلیل محتوای “زشت، کثیف” یا “نامناسب” ممنوع شد و سرانجام با لغو قوانین فحاشی در سال 1959 ، این رمان هم از توقیف خارج شد


کتاب های ممنوعه در کانادا

1- کتاب لولیتا نوشته ولادیمیر ناباکوف

رمان لولیتا از ولادیمیر ناباکوف نخستین بار در سال ۱۹۵۵ در پاریس منتشر شد که در سال 1958 در کانادا ممنوع شد، اما این ممنوعیت بعداً لغو شد.

لولیتا از آثار کلاسیک و شاهکارهای ادبیات داستانی قرن بیستم محسوب می‌شود و در رتبه چهارم بهترین رمان انگلیسی زبان کتابخانه مدرن قرار گرفته‌است.

شهرت داستان لولیتا در فرهنگ عمومی موجب شده تا نام «لولیتا» به لقبی برای دختران زودبالغ و سکسی تبدیل شود.

2- کتاب برهنه ها و مرده ها نوشته نورمن میلر

کتاب برهنه ها و مرده ها نوشته نورمن میلر یکی از برترین رمان های برآمده از دل جنگ جهانی دوم به حساب می آید که برای اولین بار در سال 1948 منتشر شد و از همان ابتدا به عنوان اثری جاودان در دنیای ادبیات و نشانگر دوران اوج رمان نویسی آمریکایی در قرن بیستم مورد تحسین و تمجید منتقدین قرار گرفت

داستان جوخه ای از سربازان پیاده نظام را دنبال می کند که برای به دست آوردن جزیره ی آنوپوپئی که در تملک ژاپنی ها قرار دارد، در جنگ و نبرد هستند.

این رمان درخشان که برای اولین بار در سال 1948 به انتشار رسید، اثری جاودان در دنیای ادبیات و نشانگر دوران اوج رمان نویسی آمریکایی در قرن بیستم است.

کتاب برهنه ها و مرده ها در سال 1949 در کانادا به دلیل “فحاشی” ممنوع شد.


کتاب های ممنوعه در چین

1- کتاب جین ایر نوشته شارلوت برونته

کتاب صوتی صوتی جین ایر

کتاب جین ایر به دلیل اینکه حکومت کمونیستی چین آن را از نظر اجتماعی برای جوانان چین در طول انقلاب فرهنگی مفسده می‌دانست، ممنوع کرد.

جین ایر رمانی عاشقانه و خاطره‌انگیز و نامی آشنا برای مردم دنیا و یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین آثار ادبی جهان به‌شمار می‌رود.

2- کتاب آلیس در سرزمین عجایب نوشته لوئیس کارول

داستان آلیس در سرزمین عجایب در سال 1931 در استان هونان چین توسط دولت کومینتانگ به دلیل اینکه تصویر حیوانات انسان‌سازی شده با همان سطح پیچیدگی انسان، ممنوع شد،

ژنرال هوان سانسور کننده کتاب معتقد بود که نسبت دادن زبان انسانی به حیوانات توهین به انسان است. او می ترسید که این کتاب به کودکان بیاموزد که باور کنند انسان ها و حیوانات در یک سطح هستند، نتیجه ای که “فاجعه بار” خواهد بود.

3- کتاب کوهسار جان نوشته گائو شینگجیان

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

کتاب کوهسار جان نوشته گائو شینگجیان برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2000 است که حکومت کمونیستی چین همه آثار این نویسنده را به دلیل محتوای انتقادی علیه حکومت توقیف کرده است

گائو شینگجیان نویسنده داستان و نقاش چینی در سال 1983 با ابتلا به سرطان ریه با مرگ قریب الوقوع روبرو شد. اما شش هفته بعد، یک معاینه دوم نشان داد که سرطان وجود ندارد.

گائو در مواجهه با یک محیط فرهنگی سرکوبگر از پکن فرار کرد و سفر 15000 کیلومتری به کوههای دوردست و جنگلهای باستانی سیچوان در جنوب غربی چین را آغاز کرد. نتیجه این سفر حماسی کوهسار جان است.

کوهسار جان رمان جسورانه ای که بر پایه سفر نویسنده به مناطق روستایی و بخشی از یک خودزندگی‌نامه خیالی است که در سفری برای پیدا کردن کوهستان افسانه‌ای لینگ‌شان است.

4-کتاب یک مرد تنها اثر گائو شینگ جیان

کتاب یک مرد تنها نوشته گائو شینگ جیان، خاطراتی دل‌نشین را بازگو می‌کند که منبعی مناسب جهت کشف راهی‌ست که بزرگ‌ترین صادرکننده جهان، پشت سرگذاشته است، کشوری که بزودی یگانه ابرقدرت جهان خواهد شد.

این رمان شگفت انگیز برنده جایزه نوبل در سال 2002 شده است.

5- کتاب قلاب ماهیگیری پدربزرگ اثر گائو شینگ جیان

مجموعه داستان قلاب ماهیگیری پدربزرگ اثر گائو شینگ شامل ۱۰ داستان کوتاه با موضوعات گوناگون و هر داستان دارای یک درون مایه تصویری خاص است

همه آثار گائو شینگ جیان به دلیل داشتن محتوای انتقادی علیه حکومت کمونیستی چین در لیست کتاب های ممنوعه قرار گرفته اند

6-کتاب زندگی خصوصی مائو تسه تونگ اثر لی جی سویی

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

کتاب زندگی خصوصی مائو تسه تونگ شامل خاطرات دکتر لی جی سویی پزشک مخصوص مائو به دلیل کاوش در زندگی خصوصی مائو در لیست کتاب های ممنوعه در چین قرار دارد

لی جی‌سویی نویسنده این کتاب، به مدت ۲۲ سال، از اولین سال‌های پیروزی انقلاب و تأسیس جمهوری خلق چین تا زمان درگذشت مائو، در کنار رهبر چین بوده است.

کتاب خاطرات پزشک مخصوص مائو را شاید بتوان با کتاب زندگی دو گانه فیدل کاسترو نوشته رونالدو سانچز محافظ مخصوص وی و یا نوشته های گورباچف درباره لنین رهبر انقلاب سوسیالیستی شوروی مقایسه کرد.

او در بخشی از مقدمه کتابش می نویسد:

«من تا سال ۱۹۵۹ به او احترام می‌گزاردم، چون اگرچه به او نزدیک بودم، همیشه به نظر می‌رسید که دیواری نفوذناپذیر ما را از یکدیگر جدا ساخته است که به من اجازه شناخت زندگی واقعی او را نمی‌دهد. ازآن‌پس، به‌تدریج در این حصار ناپیدا نفوذ یافتم و توانستم چهره حقیقی مائو را ببینم.

مائو همچون بازیگران نمایشنامه‌های سنّتی چین، با آرایشی غلیظ در صحنه ظاهر می‌شد، لیکن در پشت‌صحنه چهره‌ای دیگر داشت

مائو در دیدارها و اجلاس‌ها ظاهری آراسته، باشخصیت و دوست‌داشتنی داشت و رهبری جاافتاده، باوقار و سنگین می‌نمود. امّا در زندگی خصوصی بسیار بی‌نظم و زن‌باره بود و جز این سرگرمی دیگری برای گذران وقت نداشت.

7- کتاب ژو انلای: آخرین انقلابی کامل

کتاب ژو انلای: آخرین انقلابی کامل نوشته گائو ونکیان است که با استفاده از اسناد طبقه بندی شده از چین، تصویری عینی از انسان واقعی ژو انلای، نخست وزیر جمهوری خلق چین از سال 1949 تا زمان مرگش در سال 1976 ارائه می دهد.

هنگامی که برای اولین بار این بیوگرافی پیشگامانه و تحریک آمیز در هنگ کنگ منتشر شد ، بلافاصله در جمهوری خلق ممنوع شد.


کتاب های ممنوعه در روسیه
کتاب های ممنوعه در روسیه

کتاب های ممنوعه در روسیه

1- ترجمه روسی قران مجید

قرآن مانند بسیاری از کتب آسمانی در طول تاریخ در مقاطع مختلف مورد بررسی و سانسور قرار گرفته است.

جنبش‌هایی که از ممنوعیت کامل قرآن حمایت می‌کنند در غرب غیرمعمول هستند و فقط گاهی در میان محافل راست افراطی رخ می‌دهند.

در سال 2013 یک دادگاه روسی نسخه ترجمه شده قرآن را بر اساس قوانین «افراط گرایی» این کشور ممنوع کرد

2- کتاب مزرعه حیوانات نوشته جورج اورول

کتاب مزرعه حیوانات اثر بیادماندنی جورج اورول در بسیاری از کشورهای کمونیستی از جمله روسیه و ویتنام در لیست کتاب های ممنوعه قرار دارد

3- کتاب 1984 نوشته اورول

کتاب 1984 نوشته اورول در سال 1950 توسط اتحاد جماهیر شوروی جز کتاب های ممنوعه شد زیرا استالین فهمید که طنز کتاب بر اساس رهبری او است.

در سال 1990 اتحاد جماهیر شوروی چاپ و انتشار این کتاب را قانونی اعلام و پس از ویرایش دوباره منتشر شد.

4- کتاب های نیچه

از سال 1923 همه آثار فردریش نیچه در فهرست کتاب های ممنوعه اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفتند و فقط برای استفاده محدود و مجاز در کتابخانه‌ها نگهداری شدند.

5- کتاب نبرد من نوشته هیتلر

کتاب صوتی نبرد من نوشته آدولف هيتلر
کتاب نبرد من از کتاب های ممنوعه در جهان

در فدراسیون روسیه به عنوان محتوای افکار افراطی جز کتاب های ممنوعه است.

شایان ذکر است که این کتاب در کشورهای دیگری مانند اتریش و آلمانِ پس از جنگ، از کتاب های ممنوعه بوده است

6-دکتر ژیواگو از بوریس پاسترناک

دکتر ژیواگو به دلیل انتقاد از زندگی در روسیه پس از انقلاب اکتبر، تا سال 1988 در اتحاد جماهیر شوروی ممنوع شد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی و بررسی رمان سمفونی مردگان

هنگامی که نویسنده آن، بوریس پاسترناک ، جایزه نوبل ادبیات را در سال 1958 دریافت کرد، تحت فشار دولت مجبور به رد آن شد.

7- یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ اثر الکساندر سولژنیتسین

پس از برکناری نیکیتا خروشچف از قدرت در سال 1964، تمام آثار موجود و آینده الکساندر سولژنیتسین در اتحاد جماهیر شوروی ممنوع شد.

8- مجمع الجزایر گولاگ نوشته الکساندر سولژنیتسین

کتاب مجمع الجزایر گولاگ در سال 1964 در اتحاد جماهیر شوروی ممنوع شد زیرا برخلاف تصوری بود که دولت شوروی سعی داشت از خود و سیاست‌هایش ارائه دهد.

در سال 2009، وزارت آموزش و پرورش روسیه مجمع الجزایر گولاگ را به برنامه درسی دانش آموزان دبیرستانی اضافه کرد .


کتاب های ممنوعه در استرالیا

1- کتاب دکامرون نوشته جیوانی بوکاچیو

مجموعه داستان دکامرون از جووانی بوکاچیو در دو دوره از سال 1927 تا 1936 و از 1938 تا 1973 در استرالیا ممنوع بوده است.

2- کتاب 120 روز با سدوم یا مکتب لیبرتن اثر مارکی دوساد

۱۲۰ روز در سدوم رمانی دربارهٔ فساد جنسی، آزار جنسی کودکان، خشونت و قتل است که نویسنده فرانسوی مارکی دو ساد، در سال ۱۷۸۵، زمانی که در زندان باستیل به سر می‌برد و در عرض ۳۷ روز آنرا نوشته‌است.

این کتاب در سال 1957 توسط دولت استرالیا به دلیل فحاشی ممنوع شد.

در سال ۱۹۷۵ با اقتباس از این کتاب فیلمی به نام سالو Salo به کارگردانی پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی ساخته شده که این فیلم هم در برخی کشورها همچنان ممنوع است.

داستان کتاب ۱۲۰ روز در سدوم دربارهٔ چهار اشراف‌زاده میانسال است که ثروت هنگفتی را صرف می‌کنند که به انحرافات جنسی خود جامه عمل بپوشانند. آنها ۹۰ دختر و پسر (همچنین چند حیوان) را مورد آزار جنسی و جسمی قرار می‌دهند که در نهایت به مرگ بسیاری از آنها منجر می‌شود.

3- دنیای قشنگ نو نوشته آلدوس هاکسلی

نقد رمان دنیای قشنگ نو آلدوس هاکسلی

رمان علمی تخیلیِ پادآرمانی دنیای قشنگ نو که در سال ۱۹۳۲ به قلم آلدوس هاکسلی نویسنده انگلیسی منتشر شده و از سال 1932 تا 1937 در استرالیا ممنوع شد.

این رمان دنیا را در ۶۰۰ سال آینده در سال ۲۵۴۰ میلادی در شهر لندن به تصویر کشیده که پیشرفت تکنولوژی و علم، بخصوص علم ژنتیک به حدی رسیده است که امکان ساختن انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده در مقیاس وسیع و به صورت کارخانه انسان سازی پدید آمده است.

تکنولوژی آفرینش انسان موجب تغییر در نظام اخلاقی جامعه شده که منجر به تشکیل حکومت جهانی برای از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده با هدف سعادت انسان و از میان بردن رنج‌های غیرضروری شده است.

4-کتاب روانی آمریکایی نوشته برت ایستون الیس

کتاب روانی آمریکایی نوشته برت ایستون الیس

روانی آمریکایی رمانی هنجارشکن از برت ایستون الیس است که در سال ۱۹۹۱ به چاپ رسید.

خرید و فروش در ایالت کوئینزلند استرالیا ممنوع شد . اکنون در کتابخانه های عمومی و برای فروش به افراد 18 سال و بالاتر موجود است. فروش به افراد حداقل 18 سال در سایر ایالت های استرالیا محدود شده است

داستان روانی آمریکایی توسط پاتریک بیتمن پیشه‌ور و قاتلی زنجیره‌ای در منهتن از زاویه دید اول شخص روایت می‌شود.


کتاب های ممنوعه در آلمان

1- ایوانهو نوشته والتر اسکات

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

رمان تاریخی آیوانهو نوشته والتر اسکات داستان شوالیه ای مربوط به اواخر قرن دوازدهم، درباره ی جنگ های صلیبی و ماجراهای ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان و همچنین یکی از آخرین نجیب زادگان آنگلوساکسون، سرویلفرد آیوانهو است.

آیوانهو به خاطر عشقش به روونا، توسط پدر، به سرزمینی دور تبعید می شود. او می رود تا در سرزمین مقدس و در جنگ های صلیبی شاه ریچارد، به او خدمت کند.

در این میان طی ماجراهایی دختری یهودی را که شوالیه ای ددمنش ربوده و به جادوگری متهم کرده، از سوختن در آتش می رهاند.

آیوانهو موضوع فیلم ها و نمایشنامه های متعددی بوده و ترجمه های فراوانی از آن به زبان های مختلف انجام شده است.

کتاب آیوانهو توسط آلمان نازی به دلیل نمایش شخصیت های یهودی ممنوع شد.

2- الیور توئیست از چارلز دیکنز

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

کتاب الیور تویست اثر چارلز دیکنز که در سال 1838 میلادی منتشر شد رمانی اجتماعی است که تا امروز جزء پرفروش‌ترین رمان‌ها به شمار می‌آید.

این کتاب توسط آلمان نازی به دلیل نمایش شخصیت های یهودی ممنوع شد.

3- آثارفروید زیگموند

تمام کتاب‌های فروید که تا سال 1933 منتشر شد، در همان سال توسط نازی‌ها ممنوع شد.

4- آثار برتولت برشت

تمام کتاب‌های برشت شامل نمایشنامه، رمان، شعر و آثار غیرداستانی که تا سال 1933 منتشر شد، در همان سال توسط نازی‌ها ممنوع شد.

آثار برتولت برشت

  • تفنگهای خانم کارار و رویاهای سیمون ماشار
  • آدم آدم است
  • هرگز، مگو هرگز!
  • شویک در جنگ جهانی دوم
  • ترس و نکبت رایش سوم
  • ننه دلاور و فرزندان او
  • زن خوب ایالت سچوان
  • دکان نانوایی
  • فیل؛ داستانک های فلسفی
  • ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی
  • دایره گچی قفقازی
  • مه – تی؛ کتاب دگرگونی‌های غیرمترقبه
  • داستان‌های آقای کوینر
  • زندگی گالیله

5- نبرد من نوشته آدولف هیتلر

به دلیل آنکه حق چاپ کتاب نبرد من در اختیار دولت ایالتی باواریا بود و مقامات باواریا از سال 1945 به بعد از هرگونه چاپ مجدد جلوگیری کردند.

در سال 2016، پس از انقضای حق چاپ، برای اولین بار کتاب نبرد من به عنوان یک نسخه تفسیری در آلمان بازنشر شد .

6- کتاب در غرب خبری نیست از اریش ماریا رمارک

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

کتاب در جبهه غرب خبری نیست رمانی لز نویسنده آلمانی اریش ماریا رمارک در سال ۱۹۲۹ منتشر شد و بزرگترین رمانی ست که درباره ی جنگ نوشته شده و درباره ی تجربه ی آلمان در طول جنگ جهانی اول است.

رمان ضد جنگ در آلمان نازی به دلیل تضعیف روحیه و توهین به ورماخت ممنوع شد .


کتاب های ممنوعه در اتریش

1- رنج های ورتر جوان نوشته گوته

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

رمان عاشقانه رنج‌های ورتر جوان اثر یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر و رمان‌نویس در سال ۱۷۷۴ منتشر شد که انتشار آن توسط مقامات اتریش که توسط سلطنت هابسبورگ اداره می شد ممنوع شد.

2- تمام آثار کارل مارکس

پس از الحاق اتریش به آلمان نازی، تمامی آثار کارل مارکس در این کشور ممنوع شد

3- آثار آلبرت انیشتین

پس از ضمیمه شدن اتریش به آلمان نازی، تمام آثار انیشتین که تا سال 1938 منتشر شده بودند در اتریش ممنوع شدند

4- کتاب نبرد من نوشته هیتلر

کتاب صوتی نبرد من نوشته آدولف هيتلر

کتاب نبرد من نوشته آدولف هیتلر بیانگر اندیشه‌های سیاسی هیتلر و ناسیونال سوسیالیسم است که پس از به قدرت رسیدن حزب نازی و تشکیل «رایش سوم» در آلمان این متن به کتاب مقدس حکومت نازی تبدیل شد

در سال 1947 و با شکست آلمان در جنگ جهانی دوم ، چاپ و انتشار این کتاب در اتریش ممنوع شد

این کتاب به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده‌است. از جمله توسط عنایت‌الله شکیباپور به فارسی ترجمه شده و در ایران به چاپ هجدهم رسیده‌است


کتاب های ممنوعه در شیلی

1-رمان خانه ارواح نوشته ایزابل آلنده

کتاب صوتی خانه ارواح نوشته ایزابل آلنده
کتاب خانه ارواح نوشته ایزابل آلنده

رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده رمان نویس شیلیایی در دوران حکومت پینوشه در این کشور از کتاب های ممنوعه بود که با پایان حکومت استبدادی ژنرال پینوشه این ممنوعیت هم برداشته شد.

ایزابل آلنده Isabel Allende در نخستین رمان خود، که در تبعید نوشته شده است، سرگذشت یک خانواده شیلیایی را نقل می کند که چهار نسل را در بر می گیرد.

زمان شروع داستان در آغاز سده بیستم و پایان آن در 1975 است، یعنی زمانی که دو سال از حکومت ژنرال آگوستو پینوشه گذشته بود؛حکومتی که به دنبال سرنگونی خشونت آمیز سالوادور آلنده، رئیس جمهور شیلی و عموی نویسنده، در سپتامبر 1973 آغاز شد.

2-کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی

کتاب های ممنوعه,کتاب های ممنوعه در جهان

کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی Clandestine in Chile نوشته گابریل گارسیا مارکز که اولین بار در سال 1986 چاپ شد در همان سال در شیلی تحت حکومت پینوشه از کتاب های ممنوعه شناخته شد و در 28 نوامبر 1986، مقامات گمرک شیلی تقریباً 15000 نسخه از کتاب را در شیلی ضبط کرده و سوزاندند.

کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی، داستان واقعی کارگردانی به نام میگل لیتین است که پس از کودتایی علیه دولت سوسیالیست سالوادور آلنده ، به شیلی فرار کرده و با تغییر هویت خود به عنوان تاجری اهل اروگوئه به کشورش بازگشت.

او با کمک سه نفر، تحت پوشش ساخت فیلمی درباره ی گردشگری، شروع به ساختن فیلمی کرد که از حقایق مخوف شیلی تحت حکومت پینوشه، پرده برمی داشت.

پس از این، رمان نویس بزرگ، گابریل گارسیا مارکز با لیتین دیدار کرد تا قصه ی فرار او را با تمامی فراز و نشیب های ترسناک و طنزآمیزش از زبان خود لیتین بشنود. مارکز سپس با همان نثر جادویی و کم نظیر خود، داستان فرار لیتین را در کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی برای مخاطبین روایت کرد.

کتاب های ممنوعه در ایران

5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...