معرفی 20 نفر از مشهورترین شاعران جهان

معرفی شاعران مشهور جهان | 20 نفر از تأثیرگذارترین شاعران تاریخ

علاقه مندی
ارسال به...
9 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,67/5
Loading...
معرفی شاعران مشهور جهان | 20 نفر از تأثیرگذارترین شاعران تاریخ

معرفی شاعران جهان: در طول بیشتر تاریخ بشر، قبل از اینکه نوشتن فراگیر شود، شعر رایج ترین وسیله اشاعه فرهنگی بوده است سخن منظوم احتمالاً اولین بار وسیله سرگرمی گروهی انسان های شکارچی به هنگام گردآمدن در اطراف آتش بوده است.

در این بازی و سرگرمی هر کس تلاش میکرده که جمله ای منظوم و باقافیه بگوید و و بدین تریتب بازی با کلمات برای ایجاد جمله ای منظوم شروع شده و اینگونه اولین شاعران بشر ظهور کردند.

جدای از سرگرمی، افراد کلمات قافیه‌دار خود را به خاطر می سپردند و قبل از اختراع نوشتن، اشعار به قابل اعتمادترین وسیله برای انتقال اطلاعات در بین گروه‌های بشری و به نسل‌های آینده تبدیل شدند – روشی که هنوز دنبال می‌شود.

بشر هرگز رسم جمع شدن دور آتش و قافیه کردن کلمات را ترک نکرد و مدتها پس از عصر انسان شکارچی، و پس از آنکه انسان در روستاها و شهرها ساکن شدند، مردم همچنان در شب نشینی ها و مهمانی ها با سرودن شعر سرگرم می شدند.

در طول تاریخ ، صرف‌نظر از تفاوت‌های زبانی ابنا بشر، به نظر می‌رسد شعر روح انسان لمس کرده و مستقیماً با قلب انسان سخن می گوید، به‌طوری که فرهنگ های جهان در توسعه هنر شعر نقش داشته و در طول تاریخ خود شاعران برجسته ای را به جهان معرفی کرده اند.

ایران زمین را به عنوان سرزمین شعر و ادب می شناسد و این فرهنگ بزرگ، شاعران برجسته ای را به جهانیان معرفی کرده که اکثر ما با شاعران مشهور پارسی زبان آشنا هستیم اما همانگونه که گفته شد در تاریخ جهان نیز شاعران زیادی بوده اند که صدها سال پس از مرگشان، اشعارشان همچنان در میان مردم باقی مانده است،

ما پارسی زبانان به دلیل غنای هنر شعر و ادب، کمتر به خواندن اشعار شاعران مشهور دنیا احاس نیاز می کنیم اما باید گفت که برای ارتباط با روح و جان مردمان جهان ، لازم است که به جز اشعار زیبای پارسی با شعر شاعران دیگر جهان هم آشنا شویم

قدیمی ترین اشعار جهان

قدیمی‌ترین سروده‌های به‌جامانده به وِداهای هندوان باستان بازمی‌گردد. از تاریخ سرایش وِداها اطلاع دقیقی دردست نیست و تاریخ قدیمی‌ترین سرودهٔ ریگ‌ودا را از هزار تا پنج‌هزار سال پیش از میلاد مسیح پنداشته‌اند.

همان‌گونه که اشاره شد گاتاهای زرتشت نیز از سروده‌های کهن هستند. دیگر سرودهٔ قدیمی، گیلگمش نام دارد. حماسه گیلگمش نخستین منظومهٔ حماسی جهان است.

آن‌جا که تاریخ تمام می‌شود اسطوره آغاز می‌شود؛ حماسه‌های بزرگ مبتنی بر اسطوره هستند و اسطوره‌های بزرگ بر پایهٔ شرایط تاریخی بنا می‌شوند.

جهان چندین حماسهٔ بزرگ را به‌خود دیده‌که تمامی آنها در بزنگاه‌های خطیری از تاریخ هر ملت ساخته شده‌اند

حماسه های بزرگ جهان

  • در یونان؛ ایلیاد و ادیسه اثر هومر
  • در هند؛ مهابهاراتا و رامایانا
  • در روم؛ انه‌ایید اثر ویرژیل
  • در ایران؛ شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی

چینی‌های باستان نیز به شعر علاقه نشان داده‌اند و آثاری در این زمینه خلق کرده‌اند. شی چینگ یا کتاب شعر یا کتاب سرودها، از جمله آثار به‌جامانده از چین باستان در زمینه شعر است.



در ادامه 20 نفر از تاثیرگذارترین شاعران تاریخ به دوستداران شعر و ادب معرفی شده است.

معرفی شاعران مشهور جهان

هومر شاعر یونانی

هومر از شاعران مشهور جهان
هومر از شاعران مشهور جهان

هومر شاعر و داستانسرای یونانی که گفته می شود هفت قرن قبل از میلاد مسیح می زیسته است و از دو مجموعه شعر حماسی ایلیاد و ادیسه بجای مانده است که حماسه های ملی یونان باستان و محورادبیات و فرهنگ این کشور است.

حماسه های هومر مسلماً تأثیرگذارترین شعرهای تاریخ هستند. آنها نه تنها فرهنگ یونان باستان را شکل دادند، که حماسه ها را منابع آموزش اخلاقی و عملی می دانست، بلکه تأثیر زیادی بر فرهنگ غربی به طور کلی اعمال کرد.

تاریخ هرودت حکایت از آن دارد که هومر مردی نابینا و دوره گرد از اهالی ازمیر در یونان قدیم و در ساحل غربی ترکیه امروزی بوده است

با این حال، در مورد اینکه آیا آن اشعار واقعاً کار نویسنده ای واحد بوده یا نتیجه فرآیندی است که در طول نسل‌ها گسترش یافته و شاعران متعددی در آن مشارکت داشته‌اند، اتفاق نظر علمی وجود ندارد.

اشعاری که برای اولین بار در طی یک دوره چند صد ساله فروپاشی اجتماعی و فرهنگی، معروف به «عصر تاریک یونانی » سروده شد، که در آن نوشتن از بین رفته بود، احتمالاً برای نسل‌ها به صورت شفاهی منتقل می‌شدند، تا زمانی که نوشتن دوباره از سرگرفته شد

ویرژیل

ویرژیل مشهورترین شاعر جهان روم 70 سال پیش از میلاد مسیح شاعر کلاسیک اهل جمهوری روم و نویسنده ترانه‌های روستایی (گئورکیک)، سرودهای شبانی و انئید واپسین شعر حماسی روم از دوازده کتاب که حماسه ملی امپراتوری روم شد.

نوشته‌های او شعر لاتین را متحول کرد و تبدیل به متن استانداردی شد که همه دانش‌آموزان از آن آموختند و همه رومی‌های تحصیل‌کرده با آن آشنا بودند.

او تحصیلات خود را ستاره شناسی، بلاغت و فلسفه در میلان و به دنبال آن در رم گذراند. او اپیکوریسم Epicureanism را از یک مربی آموخت و این گرایش در آثار اولیه او منعکس شده است، اما به تدریج جای خود را به رواقی گرایی داد که در بخش عمده ای اشعارش دیده می شود

در سال 42 پیش از میلاد و با رخدادهای پس از ترور ژولیوس سزار، سربازانی که از حالت آماده باش به در آمده بودند، کشتزار پدری ویرژیل را در نزدیکی مانتوا از خانواده ی ویرژیل گرفتند.

او در این زمان سرودهای شبانی را سرود.با پایان سرودهای شبانی، ویرژیل سال های 37 تا 29 پیش از میلاد را به سرایش ترانه های روستایی پرداخت.

ویرژیل ده سال پایانی زندگیش را به نگارش انه اید پرداخت و با آگوستوس به یونان رفت. او در میان راه دچار تب شد و در بندر بروندیسیوم درگذشت.

با مرگ ویرژیل، نگارش انه اید ناتمام ماند. او سپرده بود که نوشته اش را بسوزانند ولی آگوستوس فرمان داد که به خواست ویرژیل اعتنا نشود.آرامگاه ویرژیل در دو مایلی شهر ناپل در ایتالیا جای گرفته است.

لی بای شاعر چینی

لی بای  از شاعران مشهور جهان
لی بای از شاعران مشهور جهان

لی بای یا لی پو شاعر چینی بود که از سال ۷۰۱ تا ۷۶۲ میلادی و در « عصر طلایی شعر چینی » می‌زیسته و یکی از دو شاعر بزرگ تاریخ ادبیات چین به ‌شمار می‌رود که از زمان حیاتش تا به امروز مورد احترامترین شاعر چینی بوده است.

شعرهای او حول ژرفای طبیعت، تنهایی، دوستی و لذت نوشیدن می چرخد. شعر او یکی از «سه عجایب» فرهنگ چین به حساب می‌آید،

او از اوایل جوانی شروع به سرودن شعر کرد و در سن 24 سالگی برای همیشه خانه را ترک کرد و در طی آن شعر خود را به مقامات متعددی به امید شغل منشی نشان داد

او هنوز شغل مورد نظر خود را پیدا نکرده بود که در سن 41 سالگی به پایتخت سلسله تانگ رسید و با آنکه استخدام نشد، اما در جمع گروه هشت جاودانه جام شراب با بیش از ۲۳۰۰ شاعر عضو، پذیرفته شد

او چند سال در پایتخت ماند، سپس در 43 سالگی سرگردانی خود را از سر گرفت و تا در سن 55 سالگی به موقعیت دلخواهش نرسید و سپس متهم به خیانت و به اعدام محکوم شد

در حالی که او را به استانی دورافتاده تبعید کرده بودند، قبل از رسیدن به آنجا خبر عفو عمومی رسید، بنابراین به شرق چین بازگشت.

سرگردانی او در سال 762 به پایان رسید، هنگامی که مست در یک قایق، سعی کرد انعکاس ماه را روی آب بگیرد و در دریاچه غرق شد.

آثار شعری او و دوستش دوفو در مجموعه‌هایی گرد هم آمده‌اند؛ این اشعار حدود ۱۲۰۰ سال پیش نوشته شده‌اند.

فردوسی سراینده طولانی ترین شعر جهان

فردوسی سراینده طولانی ترین شعر جهان
فردوسی سراینده طولانی ترین شعر جهان

ابوالقاسم فردوسی ( زاده 940- درگذشته 1020 میلادی) سراینده شاهنامه طولانی ترین شعر جهان و حماسه ملی ایران است که زبان فارسی را پس از قرن‌ها انحطاط پس از حمله اعراب بر ایران از انقراض نجات داده و آن را احیا کرد.

به این ترتیب، او تأثیرگذارترین چهره در فرهنگ فارسی و همچنین غول ادبیات جهان است.

فردوسی که برای سرودن نزدیک به 60000 بیت شاهنامه دهها سال رنج کشید، اسطوره و تاریخ را در هم آمیخته تا زندگی پهلوانان و فرمانروایان امپراتوری ایران را که ابتدا به دست اعراب و سپس اسکندر فتح شده بود، به تصویر کشد

این شعر با گذر از قرن‌ها تاریخ و اسطوره و روایت زندگی و ماجراهای پهلوانان و پادشاهان در هنگام جنگ و شورش و خیانت؛ آثار قرن ها تسلط تازیان را از زبان و تاریخ و ادبیات فولکلور پارسی زدود و شکوه دوباره آنرا احیا کرد

طولانی ترین شعر جهان

شاهنامه علاوه بر اهمیتی که به‌عنوان حافظ فرهنگ ایرانی دارد، مملو از اشعار تکان‌دهنده‌ و منبعی بی بدیل در به نظم آوردن غم فراغ نیز هست ، ترکیبی از زیبایی و پلیدی، ظلم و عدالت، محیطی نفس‌گیر که شخصیت ها توسط اعمال خشونت‌آمیز احاطه شده‌اند، و تقابلی بین تجلیل از جنگ و پهلوانان و سرنوشتی بی‌امان که تقریباً همیشه بازیگرانی را می‌یابد تا آنها را برای اعمالشان مسئول بدانند.

فردوسی پس از اتمام شاهنامه در سال 1010 میلادی ، آن را به سلطان محمود غزنوی تقدیم کرد و او هم شعر را پذیرفت، اما با پرداخت مبلغی ناچیز ، با فردوسی ناعادلانه رفتار کرد. فردوسیِ خشمگین پس از خروج از دربار، طنزی درباره سلطان سرود، سپس به خانه بازگشت.

افسانه ها حکایت از آن دارد که فردوسی دهه آخر عمر خود را پنهان از خشم محمود سپری کرد، غافل از اینکه سلطان در رفتار سخیف خود با شاعر تجدید نظر کرده و مصمم شده بود با دادن هدایایی ارزشمنذ و مبلغی هنگفت، رفتارش را جبران کند.

اما هدایای سلطان وقتی به پاژ رسید که فردوسی از جهان رخت بربسته بود و چنین شد که فردوسی بزرگ در تنگدستی درگذشت

رومی (مولوی)

مولوی شاعر ایرانی و از شاعران مشهور جهان
مولوی شاعر ایرانی و از شاعران مشهور جهان

جلال الدین محمد رومی (جلال الدین محمد بلخی، مولانا، مولوی) ( زاده 1207 -درگذشته 1273) ، شاعر ایرانی قرن سیزدهم میلادی و از شاعران مشهور جهان است

مولوی اسلام شناس و عارف صوفی اصالتاً اهل خراسان بزرگ در ایران بزرگ است اما نفوذ مولانا فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی است: ایرانیان، کردها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانی‌ها، پشتون‌ها، سایر مسلمانان آسیای مرکزی و همچنین مسلمانان شبه قاره هند از میراث معنوی او بهره می برند

اشعار مولانا قرن ها به طور گسترده به بسیاری از زبان های جهان ترجمه شده است و از به عنوان «محبوب ترین و پرفروش ترین شاعر» در ایالات متحده یاد شده است.

آثار مولانا بیشتر به زبان فارسی نوشته شده است، اما گهگاه از ترکی، عربی و یونانی نیز در ابیات خود استفاده کرده است.

مثنوی مولوی که در قونیه سروده شده است ، یکی از بزرگترین اشعار زبان فارسی به شمار می رود.

آثار او امروزه به طور گسترده به زبان اصلی خود در سراسر ایران بزرگ و جهان فارسی‌زبان خوانده می‌شوند.

ترجمه آثار او بسیار محبوب است، به ویژه در ترکیه ، آذربایجان.، ایالات متحده و جنوب آسیا.

شعر او نه تنها بر ادبیات فارسی، بلکه بر سنت های ادبی زبان های ترکی عثمانی، چاگاتایی، کردی، اردو، بنگالی و پشتو نیز تأثیر گذاشته است

پوشکین بزرگ‌ترین شاعر روسی

پوشکین شاعر روسی از شاعران مشهور جهان
پوشکین شاعر روسی از شاعران مشهور جهان

الکساندر سِرگِیویچ پوشکین (زاده ۱۷۹۹ – درگذشته ۱۸۳۷ میلادی) شاعر و نویسنده روسی سبک رومانتیسیسم است. پوشکین بنیان‌گذار ادبیات روسی مدرن به حساب می‌آید و برخی او را بزرگ‌ترین شاعر زبان روسی می‌دانند.

پوشکین همچنین یک رمان نویس برجسته، نویسنده داستان کوتاه، نمایشنامه نویس و نمایشنامه نویس برجسته بود که آثار نظم و نثر او به تعارض میان سعادت و وظیفه شخصی، شورش تنهایان علیه نظام می‌پردازد، و مملو از مضامین تثبیت‌کننده حیاتی مانند پیروزی خیر انسانی بر ظلم، و عقل بر تعصب کوته‌نگر بود

پوشکین اشراف زاده ای از نوادگان آبرام گانیبال، آفریقایی بود که در کودکی ربوده و به بردگی فروخته شد، که در نهایت به استانبول رفت و از آنجا به روسیه برده شد و به عنوان هدیه به پتر کبیر Peter the Great تزار روس اهدا شد .

تزار گانیبال را به فرزندی پذیرفت و او را در خاندان امپراتوری به عنوان پسرخوانده خود بزرگ کرد و او در دوران سلطنت دخترش ملکه الیزابت به عنوان یک ژنرال در دربار به شهرت رسید

پوشکین اولین شعر خود را در سن 15 سالگی در حالی که دانش آموز بود منتشر کرد، شعری که در آن از سبک سنتی روسی در شعر کلاسیک عبور کرده و با استفاده از گفتار محاوره ای در شعر، قوانین مرسوم را زیر پا گذاشت وهمین موجب فشارهای اجتماعی و فرهنگی زیادی بر او شد

در سن 21 سالگی از سن پترزبورگ به جنوب روسیه تبعید شد که در همین دوره به کریمه و قفقاز سفر کرد و موضوعات زیادی برای اشعار عاشقانه‌اش، مانند برادران راهزن و زندانی قفقاز به دست آورد .

جریان ادبی پوشکین بارها توسط مقاماتی که آثار او را سانسور می‌کردند و انتشار آن را ممنوع می‌کردند یا مانع انتشار آن می‌شدند، قطع می‌شد اما علیرغم همه این فشارها، او به نوشتن ادامه داد.

رمان شاعرانه یوگنی انه گین، به عنوان اولین کتابی که جامعه معاصر را موضوع خود قرار داد، ادبیات روسیه را متحول کرد و سرآغاز موجی از رمان های واقع گرایانه در روسیه شد

استفاده پوشکین از زبان روسی هم ساده و هم عمیق بود و پایه و اساس سبک رمان نویسانی مانند لئو تولستوی و ایوان تورگنیف شد.

در سال 1837 پوشکین متوجه شد یکی از بستگانش به نام «ژرژ دانتس» آشکار به همسر او علاقه نشان می دهد و او که برای وجهه و آبروی خود اهمیت زیادی قائل بود، چاره ای نداشت جز این که دانتس را به دوئل دعوت کند!

پوشکین اولین گلوله را شلیک کرد اما تیرش به خطا رفت، و فرصت در اختیار «دانتس» قرار گرفت تا شلیک مرگبار را به سوی او روانه کند.

پوشکین مجروح شد بنابراین، زندگی او در اوج فعالیت ادبی اش کوتاه شد، اما شاید این پایان تراژیک به نوعی برای مردی که مظهر جنبش رمانتیک بود مناسب بود

گوته از مشهورترین شاعران جهان

گوته از شاعران مشهور جهان
گوته از شاعران مشهور جهان

یوهان ولفگانگ فون گوته (زاده 1749 -درگذشته 1832) نویسنده، نقاش، فیلسوف و شاعر آلمانی و خالق فاوست بود.

گوته از افراد برجسته ادبیات جهان و غول ادبیات و یکی از ستون های ادبیات آلمانی و جنبش کلاسیک وایمار و همچنین رمانتیسیسم به‌شمار می‌رود.

این مطلب را هم ببینید
نیرنگ و نقشه های جنگی در شاهنامه فردوسی

شعر گوته گستره ای از غنایی تا حماسی را در بر می گیرد و رمان او به نام رنج های ورتر جوان در سال 1774، به عنوان جرقه ای تلقی می شود که جنبش ادبی “طوفان و استرس” Sturm und Drang را شعله ور ساخت.

گوته در یک خانواده ثروتمند بورژوا به دنیا آمد و تا سن 16 سالگی توسط معلمان در خانه آموزش دید تا اینکه پدرش او را برای ادامه تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه لایپزیگ فرستاد که در آن زمان مرکز احیای ادبی آلمان بود.

او به جوشش ادبی در لایپزیگ پرداخت و شروع به نوشتن درام‌های شبانی و شعرهای اروتیک کرد. روح حساس و تجربیات دانشگاهی او پس از ترک لایپزیگ با او باقی ماند و در آثاری که چندین دهه بعد منتشر شد، منعکس شد،

مانند شرکای گناه او در سال 1787، یک کمدی شاعرانه درباره پشیمانی یک زن از ازدواج با مرد اشتباه، که انتقام نامحسوسی از یک زن بود. زن جوانی که چند دهه قبل در دوران دانشجویی عاشق او شده بود، اما دیگری را انتخاب کرد.

او قبلاً در سال 1794، زمانی که با فیلسوف فردریش شیلر دوستی کرد، یک غول ادبی بود که تأثیر او آثار گوته را حتی به اوج رساند.

دوران آن دوستی که تا زمان مرگ شیلر در سال 1805 ادامه داشت، شادترین و پربارترین دوران زندگی گوته بود.

گوته در میان گروهی از نوابغ از جمله کانت، هگل و هومبولت بود که انقلابی فکری انجام داد که مبنای تفکر مدرن در مورد جامعه، دین، هنر و خود اندیشه است.

تأثیر او به حدی است که می‌توان استدلال کرد که گوته در رابطه با فرهنگ غربی از عصر روشنگری، همانطور که دانته با فرهنگ قرون وسطی عالی، یا شکسپیر با فرهنگ رنسانس رفتار می‌کند، ایستاده است.

چاوسر پدر شعر انگلیسی

جفری چاوسر Geoffrey Chaucer شاعر، نویسنده، فیلسوف و سیاست‌مدار انگلیسی نویسنده داستان های کانتربری به عنوان بزرگترین شاعر انگلیسی قبل از شکسپیر شناخته می شود،

او در مشروعیت بخشیدن به استفاده ادبی از انگلیسی در زمانی که زبان‌های ادبی غالب در انگلستان هنوز فرانسوی و لاتین بودند، نقش مهمی ایفا کرد.

توماس هاکلیف معاصر او از چاوسر به عنوان “اولین کاشف زبان ما” یاد می‌کند و جان درایدن او را به عنوان پدر شعر انگلیسی معرفی کرده است.

تقریباً دو هزار کلمه انگلیسی اولین بار توسط چاوسر در آثارش مکتوب شده اند.

سیارکی به افتخار ا‌و، «چاوسر ۲۹۸۴» نامگذاری شده است. همچنین دهانه‌ای در ماه به نام او «دهانه چاوسر» نامیده می‌شود.

اولین شعر اصلی او “کتاب دوشس” مرثیه ای برای همسر جان باخته جان گانت، پسر پادشاه ادوارد سوم و پدر پادشاه آینده هنری چهارم بود.

او اکثر آثار مهم خود را بین سال‌های 1374 تا 1386، زمانی که ناظر لندن بود، نوشت – شغلی که وقت آزاد زیادی برای نوشتن آثار مهمی مانند پارلمان پرندگان و افسانه زنان خوب برای او فراهم کرد .

او به چهره برجسته ادبی زمان خود تبدیل شد و پس از مرگش در سال 1400، اولین کسی بود که در جایی که به “گوشه شاعران” در کلیسای وست مینستر معروف شد، به خاک سپرده شد، جایی که مفاخر ادبی مانند رابرت براونینگ، چارلز دیکنز ، رودیارد کیپلینگ و توماس هاردی در طی قرون بعدی به او پیوستند.

ویلیام شکسپیر سخن‌سرای آون

ویلیام شکسپیر  از شاعران مشهور جهان
ویلیام شکسپیر از شاعران مشهور جهان

ویلیام شکسپیر William Shakespeare (زاده ۱۵۶۴ – درگذشته ۱۶۱۶ میلادی) نمایشنامه‌نویس، بازیگر تئاتر و شاعر انگلیسی و یکی از بزرگترین نویسندگانی است که تا به حال زبان انگلیسی به خود دیده است که آثارش به نظم و نثردر ژانرهای تراژدی، کمدی و تاریخی بوده است

او همچنین مشهورترین نمایشنامه نویس جهان است که آثارش به بیش از 50 زبان ترجمه شده و در سراسر جهان برای مخاطبان در هر سنی اجرا شده است اما بااین وجود اطلاعات کمی از زندگی او وجود دارد و همین موجب تفسیرهای زیادی از زندگی و آثار او شده است

در سال 1582، شکسپیر 18 ساله با آن هاتاوی 26 ساله ازدواج کرد در حالیکه همسرش در هنگام عروسی باردار بود و شش ماه بعد اولین فرزند این زوج دختری به نام سوزانا را به دنیا آورد

آنا دو سال بعد صاحب فرزندانی دوقلو به نام هامنت و جودیت شدند

پس از تولد دوقلوهایش در سال 1585، شکسپیر به مدت 7 سال از انظار عمومی ناپدید شد این هفت سال به نام «سال‌های گمشده شکسپیر» شناخته می‌شود و منبع داستان‌های تایید نشده مختلفی بوده است

ویلیام شکسپیر اولین بار در سال 1592 روی صحنه لندن ظاهر شد، جایی که نمایشنامه هایش نوشته و اجرا می شد

پس از سال 1594، نمایشنامه های شکسپیر صرفاً توسط شرکتی که متعلق به گروهی از بازیگران معروف بود، اجرا می شد که بعهدها به شرکت پیشرو لندن تبدیل شد.

پس از مرگ ملکه الیزابت در سال 1603، این شرکت یک حق ثبت سلطنتی دریافت کرد و به نام پادشاه جیمز اول نامگذاری شد.

شکسپیر به همراه گروهی از بازیگرانی که در نمایشنامه هایش نقش آفرینی می کردند، در سال 1599 تئاتر خود را در رودخانه تیمز ایجاد کرد و نام آن را تئاتر گلوب گذاشت و به مردی بسیار ثروتمند تبدیل شد

شکسپیر در سال 1610 از فعالیت های عمومی کناره‌گیری کرد و در سال 1616 در سن 52 سالگی درگذشت و دو روز بعد در کلیسای تثلیث مقدس در استراتفورد به خاک سپرده شد

شکسپیر هم برای اشعارش و هم برای نمایشنامه هایش مورد توجه قرار گرفت اما شعر او که در خدمت داستان‌سرایی عاشقانه بود،نقطه اوجی در ادبیات انگلیسی به شمار می رود.

تأثیر شکسپیر بر هنر، ادبیات، زبان و مجموعه وسیعی از هنرهای خلاق مدت‌هاست که شناخته شده و مستند شده است. او پرخواننده ترین نمایشنامه نویس در نیمکره غربی است و زبان انگلیسی مملو از نقل قول ها و عباراتی است که از آثار او سرچشمه گرفته اند. او همچنین مخترع پنتامتر آیامبیک است، شکلی از شعر که امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

او همچنین یکی از تأثیرگذارترین چهره ها در ادبیات انگلیسی است که تأثیر عمیقی بر همه افراد از هرمان ملویل و چارلز دیکنز گرفته تا آگاتا کریستی و آنتونی برگس داشته است

دانته آلیگیری خالق کمدی الهی

دانته آلیگیری خالق کمدی الهی  از شاعران مشهور جهان
دانته آلیگیری خالق کمدی الهی از شاعران مشهور جهان

دانته آلیگیری (زاده ۱۲۶۵ درگذشته ۱۳۲۱ میلادی) شاعر ایتالیایی و نویسنده کمدی الهی شاهکار ادبیات جهان در فلورانس به دنیا آمد. مادرش در هفت سالگی فوت کرد و پدرش دوباره ازدواج کرد و دو فرزند دیگر داشت.

دانته در جوانی به مطالعه موضوعات زیادی از جمله شعر، نقاشی و موسیقی توسکانی پرداخت.

زندگی دانته نیز مانند بسیاری از فلورانسی‌ها تحت تاثیر جنگ داخلی بین فرمانروایان و خاندان های قدرتمند داخلی ایتالیا و فلورانس قرار گرفت

او که خود در فعالیت های سیاسی مستقیما حضور داشت، زندگیش به شدت از شکست و پیروزی حزب متبوعش متلاطم بود.زمانی دارایی‌هایش توقیف شدو محکوم به تبعید همیشگی شد تا هرگز به فلورانس بازنگردد و نهایتا هم در دوران سرگردانیش در ایتالیا بر اثر تب مالاریا درگذشت.

برخلاف اشعار حماسی هومر و ویرژیل که داستان‌های بزرگ تاریخ مردمان خود را بیان می‌کردند، کمدی الهی دانته اثری تا حدی زندگی‌نامه‌ای است که در عصری اتفاق می‌افتد که او در آن زندگی و با شخصیت‌های معاصر زندگی می‌کرد.

این سفر تمثیلی خود دانته از جهنم ( دوزخ )، برزخ ( برزخ ) و بهشت ​​( بهشت ) را دنبال می کند. دانته در ابتدا با هدایت شخصیت ویرژیل، و بعداً توسط معشوقش بئاتریس، از مسیر نجات خود نوشت و در این راه قضاوت های فلسفی و اخلاقی ارائه کرد.

همچنین برخلاف آثار حماسی قبلی، کمدی الهی به جای لاتین یا یونانی، به زبان ایتالیایی بومی نوشته شد. این باعث شد که این اثر برای مخاطبان بسیار گسترده‌تری منتشر شود و به انتشار جهانی آن کمک شایانی کرد.

با توجه به تأثیر عظیمی که این اثر بر هنرمندان جهان گذاشته است، دانته را از بزرگترین نویسندگان جهان میدانند

همانطور که تی اس الیوت نوشت: “دانته و شکسپیر جهان را بین خود تقسیم می کنند، سومی وجود ندارد.”

پترارک ملک الشعرای روم معاصر با حافظ شیرازی

فرانچسکو پترارک Francesco Petrarca (زاده ۱۳۰۴ – درگذشته ۱۳۷۴ میلادی) اندیشمند، شاعر، انسان‌شناس و انسان‌گرای ایتالیایی است و به عنوان اولین شاعر مدرن و از متقدمان انسان‌گرایی شناخته می‌شود.

شاعران انگلیسی زبانی مانند جفری چاوسر، ویلیام شکسپیر و ادموند اسپنسر از سون‌نت‌های زیبای او تأثیر زیادی گرفته‌اند.

پترارک غزل هایی را سرود که الگوی شاعران انگلیسی زبانی مانند جفری چاوسر، ویلیام شکسپیر و ادموند اسپنسر شد ، ضمن آنکه شعر و نثر او پایه و اساس زبان ایتالیایی مدرن شد.

او با بی‌اعتنایی به جهل قرن‌های قبل، اصطلاح « عصر تاریک » را ابداع کرد و اومانیسم یا مطالعه دوران باستان کلاسیک را پایه‌گذاری کرد.

کشف مجدد و انتشار نامه‌های سیسرون توسط او باعث آغاز رنسانس قرن چهاردهم شد و پترارک را به یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان تاریخ تبدیل کرد.

پدرش یک وکیل بود که پسرش را مجبور کرد در دانشگاه های مونپلیه و بولونیا در رشته حقوق تحصیل کند، اما علایق پترارک در نوشتن و ادبیات لاتین بود و او از حرفه وکالت متنفر بود.

پس از مرگ والدینش، او در دفاتر روحانی کار کرد، که به او فرصت داد تا به علاقه واقعی خود، نویسندگی اختصاص دهد، و اولین اثر مهم او، حماسه ای در مورد ژنرال رومی اسکیپیون آفریقا، مورد تحسین او قرار گرفت.

اشعار او برای لورا، معشوق آرمانی دور از دسترس او ، به شکوفایی شعر غنایی کمک کرد. مرگ لورا باعث شد تا پترارک از لذت نفسانی دست بکشد، اما عشق او به او تا پایان عمر ادامه داشت.

این عشق پاک اساس مشهورترین اثر او، شعرهای ایتالیایی با عنوان دیوان پیروزی Triumphsرا تشکیل داده که در این دیوان از۶ پیروزی سخن گفته است

پیروزی اول: پیروزی عشق

یک روز بهاری شاعر به خواب می‌رود و در خواب می‌بیند که عشق، که به صورت مردی برهنه و بالدار مسلح به کمان سوار بر ارابه‌ای آتشین که توسط چهار اسب سفید کشیده شده است، عبور می‌کند.

عشق با انبوهی از فتوحاتش، از جمله شخصیت های برجسته تاریخی، ادبی، اساطیری و همچنین شاعران باستان و قرون وسطی همراه است .

در نهایت این صفوف به قبرس می رسد، جزیره ای که زهره در آن متولد شده است.

پیروزی دوم: عفاف

دومین بخش و دومین پیروزی از آن پاکدامنی است که با عظمتش بر عشق پیروز می شود.

عشق توسط لورا و انبوهی از فضیلت های شخصیتی مانند شرافت و فروتنی و همچنین قهرمانان پاکدامن از جمله لوکرتیا ، پنه لوپه و دیدو شکست می خورد .

اسیران عشق آزاد می شوند و عشق به ستونی بسته می شود و مجازات می شود. جشن پیروزمندانه در رم ، در معبد پاتریسیان پاکدامنی به اوج خود می رسد .

پیروزی سوم: مرگ

سوم، مرگی که برهمه پیروز می شود.

در بازگشت از نبرد، میزبان پیروز با زنی خشمگین با لباس سیاه مواجه می شود که جایی پر از اجساد افراد مغرور از همه زمان ها و مکان ها، از جمله امپراتورها و پاپ ها را نشان می دهد. این شخصیت خشمگین مرگ است که موهای طلایی را از سر لورا می کند.

لورا با مرگی ایده آل می میرد، اما از بهشت ​​باز می گردد تا شاعر را دلداری دهد، شاعری که می پرسد چه زمانی به هم می پیوندند. او پاسخ می دهد که او برای مدت طولانی زنده خواهد ماند

پیروزی چهارم : شهرت که بر مرگ غلبه می کند.

پیروزی پنجم، زمان که بر شهرت پیروز می شود

پیروزی ششم، الوهیت را که بر همه چیز پیروز است،

لرد بایرون شاعری رمانتیک اما بدنام

جورج گوردون بایرون George Gordon Byron معروف به لرد بایرون (زاده ۱۸۲۴–درگذشته ۱۷۸۸ میلادی) سیاست مدار، طنزپرداز و شاعر رمانتیک انگلیسی و خالق شعر روایی دون ژوان است که اشعار و شخصیت او تخیل اروپا را تسخیر کرد.

بایرون به عنوان یکی از بهترین شاعران بریتانیا است که استفاده درخشانش از زبان انگلیسی تحسین شده است. با این حال او برای سبک زندگی عاشقانه، فرارهای جنسی با مردان و زنان، اتهامات رابطه محارم به بدنامی هم شناخته می شود

آثار او اغلب منعکس کننده یک مالیخولیا عمیق ناشی از تنش بین آگاهی او از نقص های زندگی، و تمایل او به جستجوی کمال در تجربیات زندگی است.

این تنش منجر به نوسانات بین افسردگی و تمسخر طنزآمیز تضاد بین زندگی ایده آل و زندگی واقعی شد، که در تضاد بین چایلد هارولد مالیخولیایی او و دون خوان واقع گرای طنزآمیز منعکس می شود ، که می تواند به عنوان دو روی یک سکه تلقی شود.

او سالها در اروپا سفر کرد از جمله هفت سال زندگی در ایتالیا، قبل از اینکه به یونانیان در جنگ استقلال آنها از عثمانی بپیوندد .

او از یونانیان زمان خود ناامید بود و از تلاش خود برای یافتن شباهتی بین یونانی‌هایی که می‌شناخت و یونانی‌های قهرمان در کتاب‌های تاریخ شکایت داشت. در حالی که در این فکر بود، تب گرفت و در ۳۶ سالگی در یونان درگذشت.

ادگار آلن پو شاعری در هاله وحشت

ادگار آلن پو Edgar Allan Poe (زاده ۱۸۰۹ – درگذشته ۱۸۴۹) نویسنده، شاعر آمریکایی و یکی از شخصیت های اصلی جنبش رمانتیک در ایالات متحده بودکه به خاطر داستانهای رازآلودش شهرت داشت.

هرچند ادگار آلن پو از اولین نویسندگان داستان کوتاه آمریکایی، مبدع داستان‌های کارآگاهی و پیشگام ژانر علمی تخیلی یاد می شود اما او را بیشتر به خاطر شعر هایشمی شناسند

پدر پو که در خانواده ای بازیگر به دنیا آمد، در یک سالگی خانواده را ترک کرد و مادرش در دو سالگی درگذشت.

او در ریچموند ویرجینیا توسط پدرخوانده‌اش جان آلن بزرگ شد که پو نام میانی خود را از او گرفت و او را برای دریافت آموزش کلاسیک به بریتانیا برد.

پس از بازگشت به آمریکا، پو در دانشگاه ویرجینیا ثبت نام کرد، اما زمانی که در آنجا بود، بدهی های زیادی در قمار داشت، بنابراین پدرخوانده اش او را مجبور به کناره گیری کرد.

عادات ویران کننده پو، همراه با تمایل او به شاعری، منجر به سرپیچی او از خواسته های پدرخوانده اش (که شغلی محترمانه را برایش می خواست) شد و در نهایت منجر به آن دو شد

پو در سال 1827 به خدمت سربازی رفت و فعالیت ادبی او در همان آن سال با انتشار کتاب “تامرلین و اشعار دیگر” آغاز شد .

اندکی پس از آن، او به نثر روی آورد اما مشروبات الکلی و مواد مخدر بلای جان او بود و از همکاری با بسیاری از نشریات و مجلات محروم شد که منجر به جابجایی مکرر او از شهری به شهر دیگر در جستجوی کار شد

از سوی دیگر، نوشیدنی و مواد مخدر رویاهای تب‌باری را در او ایجاد کردند که به او کمک کرد تا نوشته‌هایش را در مسیرهای خلاقانه‌ای قرار دهد که قبلاً هیچ تجربه نکرده بود و به نوشته های او مخصوصا در ژانر وحشت هاله‌ای بی‌نظیر بخشید.

در سال 1845، او کلاغ را منتشر کرد که فوراً به موفقیت رسید و به نظر می رسید اوضاع در نهایت در حال بهبودی است، اما سپس همسرش در سال 1847 درگذشت و او هرگز آرامش را تجربه نکرد

این مطلب را هم ببینید
معرفی و نقد کتاب ملکوت اثر بهرام صادقی

در سال 1849 ادگار آلن پو به دلیل مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، درگذشت.

المتنبی شاعر مدیحه سرای عرب

بوطیّب المتنبی ادیب و شاعر برجسته عرب ( زاده کوفه)در سده چهارم قمری در دورۀ خلافت امیر سیف الدولة حمدانی از خلفای عباسی می زیست

او تأثیرگذارترین و برجسته ترین شاعر عرب است و اشعار او در سراسر جهان عرب به عنوان ضرب المثل رایج است و البته بسیاری از اشعار او به بیش از ۲۰ زبانِ ترجمه شده است

المتنبی استعدادی زودهنگام برای شعر نشان داد که باعث شد تحصیلات رایگانی در دمشق سوریه برای او به ارمغان آورد.

در دوران کودکی به فرقه قرمطیان پیوست و در میان قبایل بادیه‌نشین زندگی کرد و با فراگیری گفتمان آنها، پیروان زیادی پیدا کرد، تا جایی که ادعای نبوت کرد و درسال ۳۲۰ قرمطیان را در سوریه رهبری کرد

شورش قرمطیان سرکوب شد و رهبر نوجوان آن دستگیر و زندانی شد تا اینکه دو سال بعد دست از این کار برداشت و تبدیل به شاعری سرگردان شد.

کل این جریان لقب تمسخر آمیز متنبی یا «پیامبر احتمالی» را برای او به ارمغان آورد که در تاریخ با آن شناخته شده است .

پس از آزادی از زندان، او شاعری سرگردان شد و در دربارهای منطقه سفر می کرد و در ازای صله ، اشعاری در مدح حاکمان می سرود

مداحی شاعران در ازای صله سابقه ای طولانی در تاریخ و در همه فرهنگ ها دارد. از سومر باستان تا یونان و ایران باستان و در میان آنگلوساکسون‌ها، اعراب، وایکینگ‌ها و دیگران، شاعران برای صله و حمایت شعر سروده اند اما اگر قصد دریافت انعام ارزشمندتر داشتند، مطمئن‌ترین راه تملق و مدح ثروتمندان و قدرتمندان بوده است

المتنبی اغلب با هدایای نقدی به خوبی پاداش می گرفت، اما بزرگترین امید او این بود که به عنوان فرماندار منصوب شود. او به‌عنوان شاعری بی‌نظیر پذیرفته شد اما به‌عنوان یک فرماندار هرگز، زیرا شخصیت نچسب و غرور بیش از حد داشت.

از سوی دیگر المتنبی علاقه ای ویژه ای به سرودن اشعار ویرانگر در توهین به دشمنانش و به وِیژه درباریان رقیب داشت و چنین شعرهای توهین آمیزی هم عاقبت موجب کشته شدن او شد.

لنگستون هیوز

لنگستون هیوز (زاده 1902- درگذشته 1967 میلادی ) شاعر، نمایشنامه نویس، رمان نویس و فعال اجتماعی و پیشگام شعر جاز بود که آمریکایی های آفریقایی تبار را موضوع نوشته های خود کرد.

شعر شناخته شده او، سیاه از رودخانه‌ها سخن می‌گوید ، در تابستان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان منتشر شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد.

والدین هیوز بلافاصله پس از تولد او از هم جدا شدند و او توسط مادرش بزرگ شد.

او یک سال در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و در طی این سال کارهای گوناگونی از قبیل کمک‌آشپزی، کارگر خشک‌شویی و گارسن انجام داد، سپس در یک کشتی باری به عنوان ملوان مشغول به کار شد و به دور دنیا رفت.

هیوز در طول سال‌های دریانوردی خود، از بخش‌های مختلف آفریقای غربی و اروپا دیدن کرد، مدتی در انگلستان اقامت کرد و در سال 1924 به آمریکا بازگشت.

او مدتی در هتلی در واشنگتن دی سی کار می کرد، جایی که در سال 1925 سه شعر خود را در کنار بشقاب واچل لیندسی معروف ترین شاعر آن روز آمریکا، گذاشت .

لیندسی که تحت تأثیر قرار گرفته بود، کشف خود را درباره «پسر سیاهپوست شاعر » منتشر کرد، که توجه بیشتری به هیوز جلب کرد و به او کمک کرد تا بورس تحصیلی برای حضور در دانشگاه لینکلن دریافت کند.

تا زمانی که در سال 1929 فارغ التحصیل شد، هیوز دو جلد شعر منتشر کرده بود، یک جایزه ادبی معتبر دریافت کرده بود، برای نشریات مهمی مانند ملت می نوشت و به راه اندازی مجله ادبی تأثیرگذار آتش کمک کرد!

پس از فارغ التحصیلی، او به طور گسترده به اتحاد جماهیر شوروی، ژاپن، هائیتی و جاهای دیگر سفر کرد و در طول جنگ داخلی اسپانیا به عنوان خبرنگار روزنامه خدمت کرد .

او که نویسنده ای پرکار بود، در سال 1934 مجموعه داستان کوتاهی را منتشر کرد، در سال 1935 نمایشنامه ای در برادوی نوشت و جلد اول زندگی نامه خود را در سال 1940 منتشر کرد و جلد دوم آن در سال 1956 منتشر شد.

در سال 1961 ، هیوز، نمایشنامه‌ای را که به موفقیت بین‌المللی تبدیل شد، نوشت و در آن از شعر، همراه با قطعات کتاب مقدس و معیارهای انجیل برای بازگویی داستان تولد عیسی استفاده کرد.

او فرهنگ و ادبیات آمریکایی های آفریقایی تبار را در تعدادی گلچین، مانند شعر سیاهپوست در سال 1949 و کتاب فولکلور سیاهپوستان در سال 1958 جمع آوری کرد و تا زمان مرگش در سال 1967 به نوشتن شعر ادامه داد

فدریکو گارسیا لورکا

فدریکو گارسیا لورکا (زاده ۱۸۹۸ – درگذشته ۱۹۳۶) درخشان ترین چهره شعر اسپانیا و یکی از نامدارترین شاعران جهان است شهرتی که نه تنها برای اشعار زیبای اوست بلکه زندگی پر شور و مرگ تراژیک وی نیز در ان موثر بوده است.

او تا چهار سالگی به خاطر بیماری فلج نمی توانست راه برود و همین او را از بازی‌های کودکانه بازداشته بود اما برای ترانه هایی که کولیان می خواندند ذوق و شوقی عجیب داشت.

اولین معلم وی مادرش بود که خواندن و نوشتن را به او آموخت و با موسیقی آشنایش کرد.او در مزرعه خانوادگی سنتهای کهن آندلس را شناخت و با ترانه های خیال انگیز کولیان چنان انس گرفت که برای سراسر عمر کلید قلعه جادویی شعر را در دستهای معجزه گر او نهاد.

در پنج سال آخر عمر خویش لورکا کمتر به سرودن شعری مستقل پرداخت. می توان گفت مهمترین شعر پیش از مرگ او و شاهکار تمامی دوران سرایندگی اش مرثیه عجیبی است که در مرگ دوست گاو بازش ایگناسیو سانچز مخیاس نوشته است.

لورکا هرگز یک شاعر سیاسی نبود اما نحوه برخوردش با تضادها و تعارضات درونی جامعه اسپانیا به گونه ای بود که وجود او را برای فاشیستهای هواخواه فرانکو تحمل ناپذیر می کرد.

سرانجام در نخستین روزهای جنگ داخلی اسپانیا – سال 1936 – به دست گروهی از اوباش فالانژ گرفتار شد و در تپه های شرقی گرانادا در فاصله کوتاهی از مزرعه زادگاهش در ۳۸ سالگی تیر باران شد بی آنکه هرگز جسدش به دست آید یا گورش شناخته شو

پابلو نرودا شاعر شیلیایی

پابلو نرودا (زاده ۱۹۰۴ – درگذشته ۱۹۷۳) شاعر و دیپلمات شیلیایی ، به عنوان بزرگترین شاعری که در دهه 1900 به زبان اسپانیایی نوشته است، شناخته می شود.

او که در آغاز قرن بیستم متولد شد، از جوانی شروع به نوشتن شعر کرد و اولین مقاله خود را در سیزده سالگی منتشر کرد. اگرچه پدرش با نوشتن او مخالف بود، اما او از راهنمایی های گابریلا میسترال (برنده جایزه نوبل) ، که در آن زمان مدیر مدرسه او بود، بهره برد

نرودا بیشتر به خاطر قصیده ها و اشعار عاشقانه اش شناخته می شود. او اولین جلد منظوم خود را در هجده سالگی منتشر کرد

پابلو نرودا در سال ۱۹۷۳ چند روز پس از کودتای ژنرال پینوشه و کشته شدن آلنده ، ظاهرا بر اثر سرطان پروستات درگذشت اما همچنان مرگ او را مشکوک و ناشی از ترور بیولوژیکی توسط عوامل پینوشه میدانند

سیلویا پلات

سیلویا پلات ( ۱۹۳۲ – ۱۹۶۳)، Sylvia Plath نویسنده و شاعر آمریکایی و یکی از بهترین شاعران پس از جنگ در قرن بیستم شناخته می شود.

او به خاطر توسعه ژانر شعر اعترافی و با دو مجموعه منتشرشده‌اش به نام‌های کلسوس و شعرهای دیگر (۱۹۶۰) و اَریل (۱۹۶۵) و همچنین رمان شبه زندگینامه حباب شیشه شناخته می‌شود.

پلات برای مجموعه شعرهایش در سال ۱۹۸۲ و پس از مرگ جایزه پولیتزر در شعر را دریافت کرد.

پلات در سال ۱۹۵۶ و در دانشگاه کمبریج با تد هیوز شاعر بلندپایه انگلیسی آشنا شد که منجر به ازدواج آنها شد و این آغاز ماجرایی شیرین اما پر دردسر شد تا اینکه در سن 30 سالگی به طرز غم انگیزی جان خود را از دست داد،

از سیلویا پلات پنج مجموعه شعر مانده‌است:

  • بچه غول
  • کلوسوس و اشعار دیگر
  • آریل
  • گذر از آب
  • درختان زمستانی

مجموعه اشعار

هاینریش هاینه شاعر آلمانی

کریستیان یوهان هاینریش هاینه (زاده 1797 -درگذشته 1856 میلادی ) شاعر و خبرنگار آلمانی بود که بیشتر به خاطر اشعار غنایی اش معروف است و از او به عنوان یکی از نوابغ عرصه شعر در ادبیات آلمانی و شعرِ جهان یاد می‌شود.

هاینه دیدگاه و زاویه نگاه خاص خود را داشت و در مورد تمام مسائل مهم زمانه خود اظهار نظر می نمود و تصاویری بدیع را با احساس شاعرانه خود در اشعارش به تصویر کشیده است.

معروف ترین اثر او کتاب ترانه ها بود که مجموعه ترانه هایش را در ان به چاپ رساند و شهرت شاعری او را بنیان گذاری کرد.

هنگام به قدرت رسیدن نازیسم و سوزاندن کتاب‌ها در برلین سال ۱۹۳۳، در میان نوشتارهای سوخته شده، «المنصور» نوشته هاینریش هاینه نیز وجود داشت، که در آن نوشته شده بود:

این ابتدای کار است. آنجا که کتاب‌ها را می‌سوزانند، انسان‌ها را نیز خواهند سوزاند

از دیگر آثار او می توان مجموعه شعر درختان ممنوع ، تصویرهای سفر، سوگنامه ها، مدرسه رومانتیک، رابی باخاراخ، آلمان یک افسانه زمستانی را نام برد.

هاینریش هاینه منظومه ای به نام (فردوسی شاعر) دارد که در بزرگداشت شاهنامه و سراینده آن سروده است. او در این مجموعه شعر از ناحقی ها و ظلم هایی که بر این شاعر پارسی گوی رفته سخن گفته و از ناسپاسی محمود غزنوی و پشیمانی او در وقت مرگ فردوسی بسیار یاد کرده است.

او در ابیات آخر مجموعه شعر ( فردوسی شاعر ) صحنه دردناک ورود کاروان صله و هدایای محمود غزنوی برای بزرگداشت شاهنامه و از آن طرف زنگ کاروان تشییع جنازه فردوسی از دروازه های شهر را به صورتی غمگین و تراژیک به تصویر کشیده است.

مایا آنجلو شاعر سیاه پوست آمریکایی

مایا اَنجلو Maya Angelou ‏ (زاده ۱۹۲۸ – درگذشته ۲۰۱۴) فعال حقوق مدنی، بازیگر و شاعر آمریکایی آفریقایی تبار برنده جایزه پولیتزر سال ۱۹۷۰ برای کتاب مجموعهٔ شعرش با عنوان «پیش از این که بمیرم به من یک لیوان آب خنک بده» بود

این شاعر و فعال مدنی در خانواده‌ای فقیر سیاهپوست به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی بسیار سختی را گذراند و در مجموعه‌ای از مشاغل، از اپراتور تراموا گرفته تا کارگر جنسی و روزنامه‌نگار، کار کرد.

مایا آنجلو در کنار مارتین لوتر کینگ جونیور و مالکوم ایکس کار کرد و اولین کتاب از یک مجموعه هفت جلدی است، توضیح می‌دهد که چگونه از طریق عشق و اراده بر نژادپرستی و آسیب‌های روحی غلبه کرده است .

او شعرهای متعدد، چندین زندگی نامه و گزارش های خبری نوشت و در زندگی‌نامه‌های خود اشاره کرد که در دوران کودکی‌اش به شدت تحت تأثیر کارهای ویلیام شکسپیر، ادگار آلن پو یا داگلاس جانسون قرار گرفت.

مایا آنجلو به نوبه خود تأثیر زیادی بر ادبیات آفریقایی آمریکایی گذاشت و شعر او بر نوازندگان هیپ هاپ مدرن مانند کانیه وست، توپاک شکور یا نیکی میناژ تأثیر گذاشت.

او طول مراسم تحلیف بیل کلینتون ، شعر “در نبض صبح” را خواند و اولین زن و آفریقایی آمریکایی شد که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شعر خواند و سال بعد جایزه گرمی را برای “بهترین کلمات گفتاری” دریافت کرد.

آنجلو در سال 2010 مدال آزادی ریاست جمهوری را از باراک اوباما دریافت کرد و در سال 1972 نامزد جایزه پولیتزر شد.

معروف ترین شعر او «می‌دانم چرا پرنده در قفس می‌خواند» است که نامزد دریافت جایزه ملی کتاب شد و تایم آن را به عنوان یکی از ۱۰۰ کتاب غیرداستانی دنیای ادبیات انتخاب کرد. این کتاب روایتی انقلابی از وضعیت زنان جوان سیاه‌پوست در آمریکا بود.

آنجلو تا زمان مرگش در سال 2014 فعال ماند و مسلماً او را به یکی از بهترین شاعران زن قرن بیست و یکم و همچنین قرن بیستم تبدیل کرد.

اسکار وایلد، شاعر ایرلندی

اسکار وایلد Oscar Wilde (زاده ۱۸۵۴ – درگذشته ۱۹۰۰ میلادی) نویسنده و شاعر ایرلندی و خالق رمان مشهور تصویر دوریان گری است

اسکار وایلد که از نظریه‌ «هنر برای هنر» حمایت می کرد آثار شعری متنوعی سروده و آثاری نمادینی تولید کرده است

آثار او با الهام گرفتن از استادان خود او در دانشگاه آکسفورد والتر پاتر و جان راسکین، تحت تأثیر جنبش زیبایی پرستی بود ، ویژگی‌های هنری را با شوخ طبعی، احساسات، درام و فلسفه می آمیزد

متأسفانه، با گذشت زمان، شاعر پر زرق و برق و شوخ به دلیل ارادت غیرمردانه اش به هنر، به زودی دچار اختلاف نظر شد.

با این حال، او به اندازه کافی مشتاق بود که به کار خود ادامه دهد تا دامنه ژانر خود را گسترش دهد. از این رو از شاعران فرانسوی الهام گرفت و «نیت ها» را خلق کرد.

موفقیت وایلد به همین جا ختم نشد. او شانس خود را در کمدی اجتماعی هم امتحان کرد و در آن ژانر نیز به همان اندازه خوب عمل کرد.

علاوه بر این، او با ایجاد ترکیب مناسبی از دسیسه اجتماعی و شوخ طبعی متناقض، آثار نوشتاری ارزشمندی را خلق کرد

در اثر کمدی هوشمندانه او، محافل ادبی تئاتر انگلیس در قرن نوزدهم نوعی انقلاب را تجربه کردند .

بنابراین، به گفته بسیاری، او سرانجام در اوج قله درام مدرن انگلیسی قرار گرفت

علاوه بر این، نوشتن او در مورد ریاکاری های ویکتوریا موفقیت بزرگی برای او به همراه داشت.

با این حال، پس از آن همه کار او را به دلیل را به همجنسگرایی متهم کرده و در نتیجه، وایلد به مدت دو سال زندانی شد و متأسفانه پس از آزادی در فقر درگذشت.

زندگی خصوصی وایلد بسیار دراماتیک بود، کارنامه شعری او کمک های بی شماری به ادبیات انگلیسی می آورد.

شعرهای مشهور اسکار وایلد

  • راونا
  • اشعار
  • ابوالهول
  • چکامه زندان ریدینگ

تی اس الیوت، برنده جایزه نوبل

تی. اِس. اِلیوت با نام کامل توماس استرنز الیوت (زادهٔ ۱۸۸۸ – درگذشتهٔ ۱۹۶۵) شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی-بریتانیایی بود

تی اس الیوت یکی از همه کاره ترین شاعران تاریخ ادبیات انگلیسی در ادبیات مدرن، شعر، نقد ادبی، نمایشنامه است که الیوت همه زمینه ها را به زیبایی کار کرده است

او شعرهای متعددی سروده است که به عنوان نقطه عطفی در تاریخ ادبیات به حساب می آیند و با طراحی مضامین منحصر به فرد، به خوانندگان گریز از ادبیات عمومی قرن نوزدهم انگلیسی ارائه داد.

اِلیوت با اتخاذ مضامین جهانی اشعار مدرن و تاثیرگذاری را خلق کرد. و در حین تحصیل در هاروارد، از تعدادی از شاعران و فیلسوفان مرد الهام گرفت

الیوت سبک نوشتاری منحصر به فردی داشت که از دانته، جان وبستر و ژول لافورگ نویسنده فرانسوی الهام گرفته بود.

او یکی از شاعران روشنفکر و شوخ طبع زمان خود است و آثار متعددی را بر عهده داشته است.

علاوه بر این، الیوت در حالی که «زبان واقعی مردان» را ترویج می‌کرد، به انقلاب شعری قرن بیستم کمک کرد .

م الیوت در سال 1965 در لندن درگذشت و اشعار به یاد ماندنی خود را باقی گذاشت

9 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,67/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

  1. امیرحسین
    14 دی 1402

    چرا خبری از حافظ و سعدی نیست؟
    آثارشون در سراسر دنیا مشهورن

  2. hiword.ir
    16 دی 1402

    درود بر شما
    قطعا حافظ و سعدی از مفاخر شعر و ادب ایران بوده و در جهان شناخته شده هستند
    اما این نوشته را بر اساس مقالات موجود در رسانه های جهان نوشته ایم که برای هر کشور یک یا دو شاعر معرفی شده است

  3. حمیدرضا جراحی
    24 فروردین 1403

    چه بخواهیم بپذیریم چه نپذیریم، اکثر شاعران بزرگ تاریخ از مشرق زمین و اکثر شاعران بزرگ مشرق زمین از ایران هستند.شاعرانی نظیر خیام،حافظ،مولانا،سعدی،فردوسی،عطار،نظامی هفت قطب جدایی ناپذیر شعر در جهان هستند. یعنی اشعارشان دارای جهان بینی توحیدی و رستگاری ست. خود گوته حافظ را شاعر شاعران جهان قلمداد کرده ، با نهایت احترام مقاله شما هیچ ارزشی ندارد وقتی از نام سلاطین ادب پارسی تهی است.

    • hiword.ir
      25 فروردین 1403

      از اظهارنظر شما سپاسگزارم و با بخش زیادی از آن موافقم،
      تردید نیست که ایران سرزمین شعر وادب است
      اما دوست عزیز و فرهیخته اگر قرار باشد در نوشته ای شاعران مشهور جهان را معرفی کنیم و بعد از بالا تا پائین فقط نام شاعران گرانقدر ایران را بنویسم، نوشته مفهوم خود را از دست می دهد
      خوب است که سخنوران بزرگ سرزمین خود را بشناسیم و خوبتر آن است که با بقیه ادیبان جهان هم آشنا شویم