دانلود کتاب ادیسه

خلاصه داستان اديسه هومر

علاقه مندی
ارسال به...
7 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,71/5
Loading...
خلاصه داستان ادیسه هومر
سلام صدا 5004بازدید , 18 آذر 1400 بدون دیدگاه مشاهده محصول

خلاصه داستان ادیسه اشعار هومر افسانه یونانی (800 سال پیش از میلاد)

اديسه Odyssey به همراه ایلیاد یکی از دو حماسه بزرگ یونانی اثر هومر است.

داستان ادیسه دارای 24 سروده است و داستان آن مربوط به بعد از جنگ تروا (که در ایلیاد روایت شده ) است، جنگ تروا پایان یافته و اینک پهلوانان يونانی آماده بازگشت به سرزمین های خود هستند .

جنگ تراوا ، جنگی که در آن یونانیان و تروجانی‎‌ها، ده سال به کشتن همدیگر، پهلوانی، رقابت و حسادت پرداخته‌‎اند و حتّی خدایان نیز در این جنونِ انسانی حسابی تفریح کرده‌‎اند. اما در نهایت با تدبیری درخشان که زاییده‎‌ی حیله‎‌گری اُدیسه است، شهر به دست یونانی‌‎ها می‌‎افتد و آن‎ها همه‌‎چیز را غارت می‎‌کنند و آتش می‌‎زنند.

داستان ادیسه از جایی آغاز می‌‎شود که سال‎ها گذشته‎ و اُدیسه هنوز به خانه‎‌اش در جزیره‎‌ی ایتاکا بازنگشته است؛ جایی که زن و فرزند و خانه‎‌اش در انتظار او هستند.

غیبت و بی‎خبری مایه‌‎ی این باور شده که او مرده و خواستگاران به خانه‎‌ی او هجوم برده‌‎اند و در تلاش‌اند همسر او را قانع کنند شوهر و شاهی جدید از میانشان برگزیند. اما همه‌‎ی آن‎ها تن‌‎پرورانی حیوان صفتند.

از سویی پسرش که اکنون بالغ شده‌‎است، برای نجات مادر و یافتن پدر مجبور به ترک خانه می‎‌شود و خواستگاران نقشه می‎‌کشند که پس از بازگشتش او را به قتل برسانند.

در برابر غارت جریان تروا که اُدیسه معمار اصلی‌‎اش بود، خانه خودش به غارت دزدان رفته‌‎است و خدایی او را به خاطر غرورش از بازگشت به خانه و نجات آن محروم کرده‎ و خدای دیگر او را در جزیره‌‎ی خود با قدرتِ شیفتگی و هوس، گرفتار نگه‎ داشته‌‎است.

با این حال اُدیسه در عطش بازگشت می‎‌گرید و هیچ‎گاه عشق به خانه و خانواده‌‎اش در او سرد نمی‎‌شود. تا جایی که پادرمیانی آتنا نزد زئوس، خدای خدایان کارگر می‎افتد و اُدیسه از جزیره‎‌ای که در آن گرفتار بود رهسپار خانه می شود

داستان اديسه ، ماجراهای ادوسيوس (اوليس) در راه بازگشت از جنگهاي تراوا به سرزمين مادريش ايتاكا (انطاكيه) است که در این سفر ده ساله ماجراهای افسانه ای برای ادیسیوس و یارانش رخ داد و با موجودات اسطوره ای و عجیب، هیولاهایی آدمخوار، جادوگران، سایرن ها و خدایان رو به رو می شود.

زندگینامه شنیداری هومر خالق حماسه ای ایلیاد و ادیسه

برای آشنایی با آثار حماسی و رمان های مشهور جهان میتوانید کتاب صوتی معرفی و نقد بزرگترین کتابهای جهان نوشته حسن شهباز را دانلود فرمایید.

خلاصه داستان ادیسه هومر

در همان ابتدای سفر، طوفان، كشتی های اوليس را به سرزمين های دوری برد که در آنجا ميوه ای (كنار) بود كه هر كس از آن مي خورد خا طرات گذشته را فراموش مي كرد. بسياري از ياران اوليس از آن خوردند و زادگاه خود را فراموش كردند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین کتاب های جهان: فهرست 25 کتاب مورد علاقه 100 نویسنده فرانسوی

اوليس به زور و اجبار آنان را سوار كشتی كرده و می بندد، اٌلیس با ياران در ادامه سفر در جزيره غولان يك چشم (با چشمی در پيشانی) فرود آمده و به غار يكی از غولان رفت.

غول صبح زود دو نفر آنان را بلعيد و از غار خارج شده و در آنرا بست اما چون شب بازگشت، اوليس به او شراب داد مستش کرد تا به خواب رفت.

اوليس با ميخی داغ اورا كور كرد. غول بر در غار نشست تا مانع خروج آنان شود. اٌلیس و همراهان، خود را در پشت شكم گوسفندان پنهان ساختند و از غار بيرون آمدند.

در ادامه سفر اولیس و همراهان به جزيره خدای بادها رسيدند. ايول خدای بادها به اٌلیس مشكي داد كه در آن بادهای سخت بود و سفارش كرد كه در مشك را نگشايد.

ياران اٌلیس به طمع گنج مشک را گشودند، طوفان مهيب برپا شد و كشتی های آنان را به جزيره غولان آدم خوار افکند.

غولان كشتی ها را سنگ باران كردند و جز كشتی اٌلیس بقيه از بين رفتند. اٌلیس با كشتی خود به جزيره ديگررفت كه محل زنی جادوگر بود.

زن جادوگر به ياران اٌلیس شراب افسون شده داد و همه به شكل خوك در آمدند. اٌلیس به كمك گياهي جادويی كه هرمس به او آموخته بود سحر را باطل كرد و جادوگر را مجبور كرد كه يارانش را به شكل آدمی باز گرداند.

سپس از آنجا به جايگاه مردگان رفت تا تيرزياس غيب گو را ملاقات كند.

سپس به سرزمين سيرون ها رفت كه در آنجا پريانی در سبزه زارهاي اطراف كرانه آواز مي خواندند و رهگذران را به جانب خود مي كشيد ند. اٌلیس گوش ياران را با موم اندود و آنان را به دكل كشتي بست.

سپس از صخره اي كه دو طرف آن تحت سیطره دو ديو بود گذشت. يكي از ديوان آب دريا را فرومی برد و با آوايی ترسناك بازپس مي داد.

ديو ديگر دوازده دست و شش گردن داشت كه بر هر گردن سری بزرگ با دهانی فراخ بود و در هر دهان سه رديف دندان قرار داشت.

این مطلب را هم ببینید
بهترین کتاب های دنیا

سپس به جزيره اي رسيدند كه رمه گاوان خورشيد در آن مي چريد. ياران اٌلیس گاوان را كشتند. خورشيد خشمگين شد و طوفان را واداشت تا كشتی آنان را غرق كند.

اوليس خود را نجات داد و به جزيره ی يكی از الهگان رسيد. الهه اي عاشق اٌلیس شد و به او گفت كه اگر آنجا بماند به او عمر جاويدان مي دهد. اوليس موافقت نكرد و الهه او را هفت سال در غار نگه داشت و سرانجام به دستور زئوس آزاد كرد.

خلاصه داستان ادیسه به قلم سعید نفیسی

کتاب صوتی داستان ادیسه
 خلاصه داستان ادیسه هومر
خلاصه داستان ادیسه هومر

ادامه خلاصه داستان ادیسه هومر : اوليس سوار بر تخته پاره ای دوباره راه دريا را پيش گرفت. اما بادها تخته او را نابود كردند و او شنا كنان خود را به جزيره ای رساند. پادشاه آنجا اٌلیس را گرامی داشت و به او كشتی داد تا به زادگاه خود ايتاكا (انطاكيه) باز گردد.

بيست سال از سفر اٌلیس گذشته بود. پدرش پير شده و از شهر رفته بود و مادرش در فراق فرزند خود را به دار آويخته بود. پسرش تلماك اكنون جوانی برومند شده بود.

زن پاكدامنش پنه لوپ در فراق شوهر در را بر خود بسته و از همه گسسته بود.

اميران شهر كاخ او را متصرف شده و دارايی او را برده بودند واز پنه لوپ می خواستند تا از ميانه ي آنان يكی را به شوهری برگزيند.

پنه لوپ جر أت مخالفت نداشت اما از آنان اجازه خواسته بود تا كفنی را كه در حال بافتن بود به اتمام رساند. روز می بافت و شب می شكافت.

اٌلیس در جامه ي گدايان وارد شهر شد. هيچ كس او را نشناخت جز سگش، كه از فرط شادي جان داد.

پنه لوپ اعلام كرده بود كه هر كس كه بتواند كمان اٌلیس را زه كند و تير را از سوراخ انگشتر بگذراند مي تواند همسر او شود. اما هيچ كس از عهده بر نيامد.

اوليس كه در جامه ي گدايان بود به آساني كمان را زه كرد و تير را از انگشتري گذراند. سپس به آستانه ي در ايستاد و به كمك پسرش دشمنان را كشت و حقيقت حال خود را بر همسرش آشكار ساخت.

 خلاصه داستان ادیسه هومر
خلاصه داستان ادیسه هومر

نوشته آثار حماسی و افسانه ای کشورهای جهان را برای آشنایی با سایر آثار حماسی ملل و اقوام جهان بخوانید

7 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,71/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...