کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی

کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی اثر علی رضاقلی

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی اثر علی رضاقلی، دربارهٔ عملکرد نخبگان سیاسی و برخورد جامعه ایران با آنها و یکی پرخواننده‌ترین کتاب حوزه مطالعات اجتماعی است

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 371 مگابایت
40,000 تومان

قبل از خرید بخش هایی از کتاب را بشنوید

پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی خوانشی است از کتاب مشهوری به همین نام اثر علی رضاقلی ، موضوع این کتاب دربارهٔ عملکرد نخبگان سیاسی و برخورد جامعه ایران با آنهاست.

کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی

در سال ۱۳۷۷ در حوزهٔ مطالعات سیاسی ایران این کتاب عنوان پر خواننده‌ترین کتاب را به خود اختصاص داده و اولین بار در سال ۱۳۷۷ از سوی نشر نی منتشر شد و پس از آن بارها تجدید چاپ شد.

علی رضاقلی نویسنده کتاب در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که آیا تغییر و اصلاح در ساخت و بافت جوامع به دست نخبگان و از بالا انجام می‌شود یا بر اثر تحول در بستر اجتماعی و از پایین؟ 

نویسنده در پاسخ به این سوال  تحلیلی جامعه شناسی از برخی ریشه‌های تاریخی استبداد و عقب ماندگی در ایران با ذکر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان شخصیت های مشهوری مانند قائم مقام فراهانی، امیرکبیر و مصدق می‌پردازد.

فهرست مطالب کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی

  • فصل اول : بررسی ویژگی فرهنگ اقتصادی ایران ( سیری اجمالی در تاریخ ایران از دوره مغول تا قرن نوزدهم)
  • فصل‌ دوم قائم مقام فراهانی
  • فصل سوم امیرکبیر
  • فصل چهارم مصدق
کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی اثر علی رضاقلی

علی رضاقلی نویسنده کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی

مقدمه کتاب صوتی جامعه شناسی نخبه کشی

می‌گویند قائم مقام را توطئه‌گران دربار قاجار و محمد شاه به کمک بیگانگان کشتند، امیرکبیر هم به همین صورت در دوران ناصرالدین شاه کشته شد، مصدق هم سال‌ها تبعید و زندانش را مدیون سازمان CIA و محمدرضا شاه پهلوی است.

اما این کتاب می‌گوید اینها دلایل نزدیک و جلوی چشم این وقایع هستند.

باید دنبال دلایلی گشت که اگر نبودند جامعه‌ای به وجود نمی‌آمد که در آن اصلاح‌گران توفیقی برای پیشبرد مقاصد خود پیدا نکنند، علت‌هایی که استبداد را دامن زدند و مانع جدی توزیع قدرت بودند.

برخورد تحلیلی با رفتار اجتماعی نشان دهنده این نکته است که عمل اجتماعی، عملی ساخت یافته است که در یک نظام روابط متقابل شکل می‌گیرد. برخورد تحلیلی با مسائل اجتماعی مشکل‌تر از برخورد عوامانه‌ی ساده است.

اندیشه‌ی مرسوم جامعه‌ی ما ناخودآگاه اول خود را تبرئه می‌کند و سپس گناه همه‌ی جنایات را در استبداد استعمار خلاصه می‌کند.

برخورد تحلیلی دقیق کار فکری سنگینی می‌خواهد و چون فکر کردن از سخت‌ترین کارهاست و این کار از فرهنگ فرسوده و ناتوان و غیر مولد برنمی‌آید، چه بهتر که گناه همه عقب ماندگی‌ها و کم‌کاری‌ها را به گردن استبداد و استعمار بیندازیم.

قرن‌هاست که در جوامع صنعتی مشخص شده است که در پس آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌های ظاهری اجتماع، نظمی حاکم است و نظامی وجود دارد و هرکس این نظام را بشناسد، به طور نسبی می‌تواند جامعه را در جهت اهداف خود پیش ببرد.

اما فرهنگ‌های قبیله‌ای، فرسوده و غیرمولد به دلیل پیچیدگی این نوع تحلیل، از مدل‌های ساده، سطحی و عامیانه استفاده می‌کند و تمام نارسایی‌های اجتماعی را در استبداد و استبداد را نیز در خودخواهی‌های فردی و خودپسندی و بی‌تقوایی و قدرت‌طلبی افراد خلاصه می‌کند، یعنی یک پدیده اجتماعی را در یک امر اخلاقی فردی خلاصه می‌کند.

در کشور ما کم نیستند روشنفکران و اندیشمندان کارکشته‌ای که ریشه همه بدبختی‌ها را استبداد و راه حل را ریشه کن کردن آن می‌دانند، اما بررسی پدیده اجتماعی استبداد به صورت مجرد و ذهنی امکان‌پذیر نیست، همانطور که با این روش به جنگ استعمار هم نمی‌توان رفت.

هردو این پدیده‌ها یعنی استبداد و استعمار در روابط متقابل اجتماعی و ضعف فرهنگ و عناصری از آن به وجود آمده و تا زمانی که ریشه‌های اصلی آن را در بستر تولیدش پیدا نکنیم و با آن مبارزه نکنیم، استبداد و استعمار در لباس‌ها و شکل‌های گوناگون دوباره به وجود خواهد آمد.

عناصر و اجزای فرهنگ اجتماع بی‌فایده و تصادفی نیستند. استبداد، استعمار، بی‌قانونی و هرج و مرج، همه محصول اجتماع هستند و به علت نیاز بخشی از عناصر جامعه به وجود آمده‌اند و جوابگوی پاره‌ای از خواسته‌ها هستند.

اگر این خواسته‌ها ریشه‌کن شوند یا مسیر رشد یا موضوع آنها تغییر کند، بدون تردید بر سایر عناصر نیز تأثیر می‌گذارد و موجب تغییر در نوع حاکمیت سیاسی یا بافت اقتصادی می‌گردند.

عمده توجه این کتاب بر روی سه شخصیتی است که برای اولین بار این کتاب می‌خواهد دست‌های آلوده اجتماعی را در کشتن آنها برملا کند.

کتاب سعی می‌کند عملکرد متقابل نظام سیاسی حاکم و جامعه را ببیند و نقاط فساد و ضعف را به صورت عمیق‌تری مشاهده کند و عامل اصلی بدبختی را نیز در لابه‌لای بافت اجتماعی ایران در پانصد سال گذشتته جست و جو نماید.

سخنان آقای علی رضاقلی نویسنده کتاب در مورد این اثر را بشنوید

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

ما چگونه ما شدیم دکتر صادق زیبا کلام

ما چگونه ما شدیم دکتر صادق زیبا کلام

ما چگونه ما شدیم دکتر صادق زیبا کلام یا ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران کتابی با مضمون سیاسی –اجتماعی از پر فروش ترین کتاب های تاریخی در چند سال اخیر است. این کتاب حاصل تلاش دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است. پس از انتشار اولین نسخه از کتاب هر سال بیش از یک نوبت کتاب ما چگونه ما شدیم، تجدید چاپ شده است. در این مطلب از  سلام صدا به معرفی و بررسی کتاب دکتر زیباکلام می پردازیم. مقدمه کتاب ما …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 9281 بازدید بدون دیدگاه