کتاب صوتی انسان و سرنوشت نوشته استاد مرتضی مطهری

کتاب صوتی انسان و سرنوشت

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

اين كتاب مقدمه‌اى دارد تحت عنوان «علل انحطاط مسلمين» و در اين مقدمه، بحث درباره برخى موضوعات لازم شمرده شده از جمله اعتقاد به سرنوشت و قضا و قدر، و اين كتاب به اين موضوع اختصاص يافته است.

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 68mb
15,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی انسان و سرنوشت نوشته استاد مرتضی مطهری

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی انسان و سرنوشت نوشته استاد مرتضی مطهری

کتاب انسان و سرنوشت استاد مطهری تاکنون بیش از سی بار تجدید چاپ شده است.

سرنوشت! قضا و قدر! کلمه‏ای رعب آورتر و هراس انگیزتر از این دو کلمه، پرده گوش بشر را به حرکت درنیاورده است.

هیچ چیز به اندازه این‌که انسان آزادی خود را از دست رفته و خویشتن را مقهور و محکوم نیرومندتر از خود مشاهده کند و تسلط مطلق و بی‏چون و چرای‏ او را بر خود احساس کند ، روح او را فشرده و افسرده نمی‏سازد.

آیا اعتقاد به سرنوشت با اختیار انسان منافات دارد؟

آیا انسان می تواند سرنوشت خود راتغییردهد؟

یکی از مسائلی که توجه بشر را همیشه به خود جلب کرده، این‌است که‏ آیا جریان کارهای جهان طبق یک برنامه و طرح قبلی تخلف‌ناپذیر صورت‏ می‏گیرد و قدرتی نامرئی ، ولی بی‏نهایت مقتدر ، به نام سرنوشت و قضا و قدر بر جمیع وقایع عالم حکمرانی می‏کند و آنچه در زمان حاضر در حال صورت‏ گرفتن است و یا در آینده صورت خواهد گرفت در گذشته ، معین و قطعی شده‏ است و انسان مقهور و مجبور به دنیا می‏آید و از دنیا می‏رود ؟

یا اصلاً و ابداً چنین چیزی وجود ندارد و گذشته هیچ نوع تسلطی بر حال و آینده ندارد و انسان که یکی از موجودات این جهان است ، حرّ و آزاد و مسلط بر مقدّرات‏ خویشتن است ؟

یا فرض سومی در کار است و آن اینکه سرنوشت ، در نهایت‏ اقتدار بر سراسر وقایع جهانی حکمرانی می‏کند و نفوذش بر سراسر هستی بدون‏ استثنا گسترده است ، در عین حال این نفوذ بی‌رقیب و مقاومت‏‌ناپذیر ، کوچک‌ترین لطمه‏ای به حریت و آزادی بشر نمی‏زند.

از نظر جهان بینی الهی، جهان هم شنواست وهم بینا، ندا و فریاد جاندارها را می شنود و به آن ها پاسخ می دهد.

بنابراین دعا یکی از علل این جهان است که در سرنوشت انسان مؤثر است، جلوی جریان‌هایی را می گیرد و یا جریان‌هایی به وجود می آورد.

به عبارت دیگر، دعا یکی از مظاهر قضا و قدر است که در سرنوشت حادثه‌ای می تواند مؤثر باشد، یا جلوی قضایی را بگیرد. دعا قضا را برمی‌گرداند؛ هرچند آن قضا محکم شده باشد

آیا اعتقاد به سرنوشت، آن‌طور که قواعد برهانی فلسفی ایجاب می کند، از نوع عقاید و افکاری است که معتقدان خود را به سستی و تنبلی می کشاند و مردمی که به این عقیده می گرایند خواه ناخواه به انحطاط کشیده خواهند شد.

آیا این عقیده اگر درست تعلیم داده شود، چنین تأثیر سوئی ندارد؟

ثانیاً اینکه اسلام این مسئله را چگونه و به چه طرزی تعلیم داده است و تعلیم اسلامی در این زمینه چه تأثیری درروحیه ی پیروان اسلام داشته است و می تواند داشته باشد؟

در کتاب صوتی انسان و سرنوشت استاد مطهری پس از طرح مقدمه ای نسبتاً طولانی به مسئله ی انسان و سرنوشت می پردازد

در کتاب صوتی انسان و سرنوشت به توضیح مسائلی از این قبیل می پردازد:

  • سه فرض درباره ی سرنوشت
  • جنبه ی عملی و علمی این مسئله
  • مسیحیان اروپایی به استناد عقاید اشاعره، اسلام را مذهب جبری و عامل انحطاط مسلمین می خوانند
  • لغت قضا و قدر
  • فرضیه غلط درباره ی تغییرسرنوشت
  • فرضیه ی صحیح درباره ی تغییرسرنوشت
  • آیات قرآن در زمینه ی اختیار و اراده
  • نظام های لایتغیر از نظر قرآن
  • تفاوت حساس میان عقیده قضا و قدر الهی و جبر مادی و…

کتاب صوتی انسان و سرنوشت به مدت 3:40 در یک فایل زیپ به حجم 68 مگابایت آماده دانلود است

بخش هایی از کتاب صوتی انسان و سرنوشت را بشنوید


کتاب صوتی انسان و سرنوشت نوشته استاد مرتضی مطهری

استاد شهید- نویسنده کتاب صوتی انسان و سرنوشت

مختصری در باره شهید مرتضی مطهری نویسنده  کتاب صوتی انسان و سرنوشت

کتاب صوتی زندگینامه استاد مطهری را بشنوید

استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان، واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد، در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید.

پس از طی دوران طفولیت به مکتب‌خانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت می‌کند و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد.

در سال ۱۳۱۶ برخلاف مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و باوجود مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود؛ در حالی که به تازگی مؤسس گرانقدر آن، آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.

در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی (به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه، الهیات، شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد.

قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می رفت و از محضر ایشان استفاده می کرد.

مؤلف شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره های معنوی فراوان برده است.

از استادان دیگر شهید مطهری می توان از مرحوم آیت الله سید محمد حجت (در اصول) و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (در فقه) نام برد.

وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت و ازجمله با فدائیان اسلام در ارتباط بود. در سال ۱۳۳۱ در حالی که از مدرسان معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می رود، به تهران مهاجرت می کند.

در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی می پردازد. در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می گردد.

در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند. در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل می شود، استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصر به فرد این انجمن است که بحثهای مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

ایشان همواره در کنار امام بود؛ به طوری که می توان سازماندهی قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاشهای او و یارانش دانست.

در ساعت یک بعد از نیمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد ۱۳۴۲، به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه، به وسیله پلیس دستگیر و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد.

پس از ۴۳ روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه دیگر روحانیان از زندان آزاد می شود…

کتاب صوتی زندگینامه حضرت امام را بشنوید

کتاب گویای زندگینامه آیت الله سید روح الله موسوی خمینی

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

کتاب های ممنوعه در ایران و دلایل ممنوعیت چاپ و نشر آن ها

کتاب های ممنوعه در ایران و دلیل ممنوعیت آن ها

 کتاب های ممنوعه در ایران و دلایل ممنوعیت چاپ و نشر آنها در این نوشته برای اطلاع رسانی و آگاهی علاقمندان آمده است شایان ذکر است که بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۷  مبنی بر ضوابط نشر کتاب، فرآیند اخذ مجوز پیش از انتشار (prior restraint) این مصوبه رسما از سوی وزارت ارشاد در ایران اعمال شد و از آن سال تا کنون، همه کتابهای منتشر شده در ایران، باید قبل از انتشار، مجوز دریافت کنند. در این مدت، غیر از اصلاحاتی که …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 6087 بازدید بدون دیدگاه