معروفترین کتاب های فلسفی
بهترین کتاب های فلسفی
شناخت بهترین کتاب های فلسفی همواره یکی از دغدغه های دوستداران این دانش است چرا که علم فلسفه پایه شناخت بشر از جهان هستی است و فیلسوفان همواره تلاش کرده اند که برای پرسشهای بزرگ انسان، پاسخی درخور بیابند و هم اینان نتیجه مطالعات خود را در کتاب های فلسفی در اختیار سایرین قرارداده اند.
اگر شما هم در تلاش برای درک و بهتر مسائل درون و پیرامون خود با مطالعه آثار فلاسفه هستید، پیشنهاد میکنیم که زمان کوتاهی را به شناخت بهترین کتاب های فلسفی اختصاص دهید.
بهترین کتاب های فلسفی
چرا باید بهترین کتاب های فلسفه را شناخت؟
نکته اصلی در مطالعه آثار فلسفی این است که آنچه را که دیگران درباره ی موضوعی مشخص بیان کرده اند، درک کنیم و سپس خود تصمیم بگیریم که آیا آن گفته ها درست هستند یا خیر! پس مهم است که در مطالعات خود به چه مستندات و کتاب هایی رجوع میکنید چرا که اثری که هر کتاب فلسفی بر دیدگاه شما میگذارد، شاید مسیر فکری شما را تغییر دهد.
در این نوشته تلاش شده است که بر اساس دیدگاه و نظرات کارشناسان و علاقمندان به فلسفه و به طور مختصر بهترین کتاب های فلسفی ترجمه شده به زبان پارسی و موجود در بازار نشر ایران معرفی شود.
شایان ذکر است که به دلیل گستردگی دامنه موضوعات و وجود کتاب های مختلف در این حوزه، شاید معرفی همه کتاب های خوب فلسفه در این نوشتار مقدور نباشد و بدیهی است که غیر از کتابهایی که معرفی شده اند دهها کتاب خوب دیگر هم موجود است اما در این نوشته سعی ما بر این بوده که بهترین، پرمخاطبترین و معروفترین کتاب های فلسفی با ترجمه پارسی، معرفی شوند.
نکته دیگر اینکه هر چند کتاب های معرفی شده در این نوشته بر اساس سطح دشواری دسته بندی شده اند و تعدادی از آنها برای شروع مطالعه فلسفه هم مناسب اند اما اگر علاقمند به آشنایی با بهترین کتاب های فلسفی برای شروع هستید میتوانید مطلب کتاب های مقدماتی فلسفه مراجعه فرمایید.
معرفی 30 کتاب از بهترین کتاب های فلسفی
کتاب ها به ترتیب سطح دشواری و از کم به بسیار زیاد معرفی شده اند
معرفی بهترین کتاب های فلسفه با سطح دشواری کم
دنیای سوفی نوشته یوستین گوردر
حدود 20 سال پیش آقای یوستین گردر Jostein Gaarder معلم فلسفه و ادبیات نروژی دریافت که کتاب های فلسفی موجود برای جوانان و نوجوانان جذاب نیستند، پس تصمیم گرفت کتابی جامع و به زبان ساده در مورد تاریخچه فلسفه، در قالب داستان بنویسد که نتیجه آن کتاب دنیای سوفی شد.
نویسنده که علاوه بر آشنایی با فلسفه، در حوزه ادبیات هم نویسندگی میکرده است، با قلمی شیوا و از زبان دختری نوجوانانی به نام سوفی، سوالات فلسفی را مطرح کرده و پاسخ های مورد نظر خود را از طریق نامه های یک ناشناس و به شکل معمایی دریافت میکند.
فضای داستان و شخصیت سازی آن بسیار سرگرم کننده است و در بستر این فضای داستانی مفاهیم و تاریخچه فلسفه مطرح شده است، به طوریکه خواننده به تدریج با فیلسوفان بزرگ جهان، افکار و دیدگاه های آنها از ابتدا تا قرن بیستم آشنا می شود.
سرفصل های کتاب دنیای سوفی:
- باغ ادن
- کلاه بلند شعبده بازی
- اساطیر
- فیلسوفان طبیعی دموکریتوس
- سرنوشت سقراط
- آتن
- افلاطون کلبه ی سرگرد
- ارسطو
- یونان گرایی کارت پستال ها
- دو فرهنگ
- قرون و سطا
- رنسانس
- عصر باروک
- دکارت
- اسپینوزا
- هگل
- مارکس
- داروین
- فروید
- انفجار بزرگ
اگر دنبال کتابی هستید که تاریخ و مفاهیم فلسفی را بدون خستگی و با علاقه تا پایان مطالعه کنید، این کتاب بهترین انتخاب است
کتاب 42 اندیشه ناب نوشته مارک ورنون
کتاب 42 اندیشه ناب نوشته Mark Vernon تاملاتی درباره زندگی، جهان و هر آن چیز دیگر با الهام از اندیشهها و گفتههای مشاهیر دنیای علم و هنر و ادب و فلسفه و سیاست و… به بحث در باب زندگی و مسائل آن پرداخته است
نویسنده در مقدمهی این کتاب میگوید:
…42 اندیشهی ناب ارائهدهندهی رویکردی متفاوت ولی توأمان کهن است به مسائل ازلی زندگی که همان سعادت و آسایش بشریست.
این کتاب از طریق قیاس و حکایت، پرسش و نقلقول فلسفه را در راه شکوفا شدن در زندگی به کار میبندد.
عنوان فصل های کتاب عبارت است از :
- زندگی شادمانه
- زندگی روزمره
- زندگی کاری
- زندگی اجتماعی
- زندگی سبزتر
- زندگی بازنگری شده
- پایان زندگی
در توضیحات پشت جلد کتاب 42 اندیشهی ناب آمده است:
«اساس این کتاب الهامهایی است برگرفته از گفتههایی از مشاهیر دنیای علم و هنر و ادب و فلسفه و سیاست و … که نقطههای آغازی است برای کسانی که در تکاپوی غنیتر زیستن هستند.
نویسنده، از این رهگذر، تاملاتی را با خواننده در میان میگذارد در قالب اندیشههایی ناب برای پاسخ دادن به معمای زندگی و جهان و هر آن چیز دیگر.
این کتاب از طریق قیاس و حکایت، پرسش و نقل قول، فلسفه را به خدمت زندگی و هرچه شکوفاتر شدن آن در میآورد.»
زندگی خوب: ۳۰ گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن
کتاب زندگی خوب نوشته ی دیگری از مارک ورنون است که نویسنده با جمع آوری تفکرات اندیشه های خردمندانه ی 30 شخصیت برجسته تاریخ و ساده سازی آن ادیشه ها ، تلاش کرده که برای دستیبابی به خوشحالی و رضایت از زندگی پاسخی درخور پیدا کند.
کتاب زندگی خوب مارک ورنون، سرشار از مثال هایی از زندگی روزمره است که می توانند سختی ها و پیچیدگی های مباحث فلسفی را به اطلاعاتی سرگرم کننده و قابل همذات پنداری تبدیل کنند.
این کتاب به شما کمک می کند تا راز رسیدن به خوشبختی و رضایت در زندگی را رمزگشایی کنید.
کتاب زندگی خوب شامل ۵ بخش است:
- فضیلتهای معنوی
- فضیلتهای مصیبتبار
- فضیلتهای اجتماعی
- فضیلتهای عملگرایانه
- فضیلتهای فردی
و برای رسیدن به خوب زیستن و احساس خوشحالی در زندگی لازم است که 30 گام برداشته شود که نویسنده برای هر گام یکی از شخصیت های برجسته را بعنوان راهنما برگزیده است ـ
از ارسطو و افلاطون گرفته، تا هانا آرنت و ژاک دریدا و تولستوی و کارل یونگ و اسکار وایلد و فروید.
به این ترتیب، در طول خواندن این کتاب، با ۳۰ شخصیت استثنایی تاریخ بشر و نیز با برخی از عالیترین اندیشههای بشری در طول تاریخ دربارهی چهگونه خوب زیستن آشنا میشوید.
در پایانِ هر فصل نیز، توصیههایی با عنوان «گامی دیگر» آمدهاند، در قالب اشارهها و آگاهیهایی که میتوانند عمیقاً در وجود خواننده ریشه بدوانند.
در زندگی خوب، برخی از عمیقترین و کهنترین رگههای حکمت کهن بازگشایی شدهاند و نیز نقبی زده شده است به رگههایی دیگر که تازهترند اما شاید از نگاهها دور ماندهاند.
کتاب شهریار از ماکیاولی
کتاب شهریار Il Principe یکی از جنجالیترین کتبِ تاریخ است که نویسنده اش نیکولو ماکیاولی را میانِ مردم و برخی اندیشمندان، منفور ساخت .
این کتاب در سال ۱۵۱۳ میلادی نوشته شد اما تا سال ۱۵۳۲ به چاپ نرسید.
با وجود آنکه کتاب شهریار به عنوان اخلاق ماکیاولی در میان بخش عمده ای از مردم منفور است در عین حال توسط بسیاری از سیاستمداران و همچنین بسیاری از فلاسفه –از جمله روسو و هگل –مورد ستایش قرار گفته و بهواسطهی همین کتاب است که لقب پدر سیاست مدرن را به ماکیاولی داده اند.
کتاب شهریار راهنمایی افرادی است که حکومت یک منطقه ای را در دست دارند و مهمترین عنصر آن تأکید بر هدف و نادیدهگرفتن ارزشهای اخلاقی مرسوم به نفع نتیجهگرایی است
عناوین فصل های کتاب شهریار عبارتند از :
- فصلهای اول و دوم: پادشاهیهای جدید
- فصلهای سوم تا پنجم:شهریاریهای پیوندی
- فصلهای ششم تا نهم :حکومتهای کاملاً نوبنیاد
- فصل دهم: در باب ارزیابی قدرت شهریاریها
- فصل یازدهم: در باب شهریاری دینیاران
- فصلهای دوازدهم و سیزدهم: دفاع و ارتش
- فصلهای چهاردهم تا نوزدهم کیفیتهای یک شهریار
- فصلهای بیستم تا بیست و پنجم ملاحظهگرا بودن شهریار
- فصل بیست و ششم: فراخوانشی به رهانیدن ایتالیا از چنگال بربران
ترجمه های فارسی کتاب شهریار ماکیاولی
- شهریار ترجمه محمود محمود انتشارات: نگاه /آرشیو روز /نارنگی
- شهریار انتشارات: آگاه مترجم :داریوش آشوری
- شهریار انتشارات: روزگار مترجم :نسرین مجیدی
- شهریار» ماکیاولی و ایتالیا اثر هگل ترجمه احمد زرکش انتشارات پژواک
کتاب در ستایش دیوانگی
کتاب در ستایش دیوانگی Stultitiae Laus یکی از پرفروشترین کتابهای اروپا در سدههای شانزده و هفده میلادی است که توسط اومانیست هلندی یعنی اراسموس Desiderius Erasmus در یک هفته در خانهی یک از دوستانش به نگارش درآمده و رویکردی ضد عقلگرایی دارد.
مسئلهی اساسی کتاب در ستایش دیوانگی اراسموس را با رجوع به گفته پاسکال بهتر می توان درک کرد:
«دیوانه بودن آنقدر ضروریست که دیوانه نبودن خود شکل دیگری از دیوانگیست.»
در ستایش دیوانگی کتابی خواندنی است که پس از قرون وسطی استبداد مقامات مسیحی را با زبان طنز و شوخی مورد انتقاد قرار داده است اما علیرغم شباهت بسیار آن به فرم فلسفهورزی افلاطون، نمیتوان آنرا در زمره کتاب های فلسفی صرف برشمرد.
انتشار کتاب باعث تشویق هواداران اصلاحات مذهبی شد و در مقابل، خشم کلیسا و مراکز آموزش حکمت مسیحی را برانگیخت هر چند پس از نوشتن این کتاب اراسموس توانست از محاکمه مذهبی جان سالم ببرد.
کتاب که سرشار از اشارات به اسطورههای یونانی و لاتینی است در واقع خطابهای است از زبان دیوانهای در ستایش از خود.
این اثر توسط حسن صفاری به پارسی ترجمه شدهاست و نشر فرزان روز آن را در سال ۱۳۷۶ منتشر کرد.
در لیست بهترین کتاب های فلسفی با سطح دشواری کم میتوان کتاب های زیر را هم نام برد:
کتاب درجستوجوی معنا نوشتهی اسوالد هنفلینگ
کتاب تسلیبخشیهای فلسفه اثر آلن دو باتن
کتاب افسانه سیزیف از آلبرکامو
معرفی بهترین کتاب های فلسفی با سطح دشواری متوسط تا کم
کتاب پراگماتیسم از ویلیام جیمز
کتاب پراگماتیسم یکی از بهترین کتاب های فلسفی و از بهترین مراجع در زمینهی پراگماتیسم و مجموعه ای از سخنرانی هایی ویلیام جیمز، در ۱۹۰۶–۱۹۰۷ است.
پراگماتیسم Pragmatisme از کلمه یونانی «پراگما» به معنای عمل و کلمه ای است که نخستین بار چارلز پیرس انگلیسی در مقاله معروفش با عنوان چگونه می توان افکار خود را روشن ساخت، به کار برده است.
عملگرایی یا پراگماتیسم سنتی فلسفی است که کلمات و افکار را ابزارهایی برای پیشبینی، حل مسئله و کنش میداند و این ایده که کارکرد اندیشه بازتاب واقعیت است را رد میکند.
عملگرایان عنوان میکنند که بیشتر موضوعات فلسفی- همچون ذات دانش، زبان، مفاهیم، معانی، اعتقادات و علوم- را در قالب کارکردهای عملی و موفقیتشان بهتر میتوان نگریست.
ترجمه پارسی کتاب توسط آقای عبدالکریم رشیدیان انجام شده و انتشارات: علمی و فرهنگی آنرا منتشر کرده است
کتاب ضیافت از افلاطون
ضیافت، مهمانی یا سومپوسیون یکی از بهترین کتاب های فلسفی و از مهمترین رساله های افلاطون با موضوع اروس یا عشق است که در آن همانند بیشتر رساله های افلاطون شاهد بحثهای سقراط با دیگران هستیم
کلمه سومپوسیون به معنای «همنوشی، همگساری، همپیالگی» است و یکی از رسوم رایج در آتن بودهاست که معمولاً مهمانان همگی مذکر بودند که روی تختهایی به حالت نیمه خوابیده میلمیدند.
بعد از شام نیایش پس از آن نوشیدن شراب آغاز میشد و در پایان مهمانان تا پاسی از شب پیرامون موضوعات گوناگون به بحث میپرداختند
در این کتاب هم سقراط و چند تن از یونانیان در سومپوسیون گرد آمده و شراب مینوشند و در باب عشق به بحث مینشینند.
هر یک نظریات خویش را در مورد عشق بیان میدارند تا آنکه نوبت به سقراط Socrates میرسد و سقراط خطابهای تاریخی در باب عشق ادا میکند، خطابهای که هنوز که هنوز است بسیاری آن را میخوانند و در باباش صحبت میکنند.
در باره ضیافت اثر افلاطون بیشتر بخوانید
دانلود کتاب صوتی ضیافت
معرفی بهترین کتاب های فلسفی با سطح دشواری متوسط
کتاب اخلاق نیکوماخوسی از ارسطو
اخلاق نیکوماخوسی یکی از بهترین کتاب های فلسفی و شناختهشدهترین اثرِ ارسطو در موضوع اخلاق است که بر اساس سخنرانی های او در قرن چهارم پیش از میلاد در آتن نگاشته است
پس از مرگ ارسطو، پسرش با نام نیکوماخوس با همکاری دوستانش دستنوشتهها درسگفتارهای و سخنرانی های ارسطو در موضوع اخلاق و زندگی را گردآوری کرده و با نام کتاب اخلاق نیکوماخوسی منتشر کردند.
ارسطو با تبدیل اخلاق از یک علم نظری به یک علم عملی و با وارد کردن روانشناسی به مطالعه رفتار ، هم حوزه ی فلسفه اخلاق را گسترش داد و همزمان آن را برای هر کسی که به دنبال درک ماهیت انسان بود، قابل دسترستر کرد.
مفهومِ محوریِ اخلاقِ ارسطو، «سعادت» یا «کامیابی» است و ارسطو انسانِ سعادتمند را انسانِ فضیلتمند میداند و تحلیل ارسطو از فضیلت، تأثیری چنان درازآهنگ داشته که در عصر حاضر، با بازسازی نظریه او، اخلاقی پدید آمده که به اخلاق مبتنی بر فضیلت (virtue ethics) موسوم است.
ترجمه های پارسی کتاب اخلاق نیکوماخوسی
- ترجمه رضا مشایخی انتشارات: نگاه
- ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی انتشارات: دانشگاه تهران
- ترجمه محمدحسن لطفی انتشارات: طرح نو
کتاب دست نوشته های اقتصادی و فلسفی از مارکس
دستنوشته های اقتصادی و فلسفی 1844مجموعه ای از یادداشت هایی است که بین آوریل و آگوست سال 1844 توسط کارل مارکس Karl Marx نوشته شده است.
این دست نوشته ها (که به آن دستنوشته های پاریس هم گفته می شود) سالها پس از مرگ مارکس برای اولین بار در سال 1932 توسط محققان اتحاد جماهیر شوروی ، در موسسه مارکس- انگلس-لنین در برلین به زبان آلمانی منتشر شد.
این کتاب که مربوط به دوران جوانی مارکس است و او آنگاه دیدگاهی انسانگرا داشته و به تفصیل در باره شکل های از خود بیگانگی بحث کرده است از جمله:
بیگانگی از محصول کار خود : هر چه توسط کارگر ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﻮﺩ، بخشی ﺍﺯ ﺳﺮﺷت اوﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ، ﺣﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺍﺯ ﺳﺮﺷﺖ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺷﯽﺀ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ همانند دشمن ﻭ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ برخورد ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
بیگانگی از فعالیت خود: ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺣﯿﻮﺍﻥ، یک تنه به تولید ﻣﺸﻐﻮلند و کار در برابر کارگر همچون عنصری بیرونی بوده و به ذات کارگر تعلقی ندارد.
بیگانگی آدمی از آدمی: ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺍﺯ سرشتشان، ﺑﻪ ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺒﺪﻝ میگردد.
ترجمه پارسی کتاب توسط آقای حسن مرتضوی در انتشارات آشیان منتشر شده است
کتاب فایده گرایی
کتاب فایده گرایی اثر جان استوارت میل John Stuart Mill نظریهای است دربارهی مبانی اخلاق، اما از آن فراتر میرود و حوزههایی چون فلسفهی سیاست و حقوق را نیز دربرمیگیرد.
جان استوارت میل “فایده گرایی” را بر اساس “اصل بزرگترین خوشبختی” فرموله کرد. بر اساس این اصل ، فقط کاری اخلاقی است که در مسیر انجام آن، بیشترین میزان خوشبختی به بیشترین تعداد افراد برسد.
این کار نشان می دهد که چطور جان استوارت میل John Stuart Mill اشکال بالاتر و پایین تر شادی و همچنین تأکید بر اهمیت داشتن دیدگاه عینی هنگام تعیین وضعیت اخلاقی یک رویداد را تعریف می کند.
برای هر کسی که به تحقیقات اخلاقی علاقه مند است “فایده گرایی” یک خوانش ضروری به حساب می آید.
کتاب فایدهگرایی هنوز هم در میان اصحاب فایدهگرا بهعنوان یک کتاب کلاسیک شناخته میشود، هرچند که دیگر آن اعتبار لازم را ندارد و مورد نقدهای بسیاری واقع شده است
میل در این کتاب افزون بر معیار کمیت و زمان لذت، معیار کیفیت را نیز به میان میآورد و جملهی مشهور خود در باب برتری سقراطی ناراضی بر ابلهی راضی را بیان میدارد.
ترجمه های پارسی کتاب:
- ترجمه محمد زندی انتشارات لوگوس
- ترجمه مرتضی مردیها نشر نی
کتاب ترس و لرز
کتاب ترس و لرزFear and Trembling یکی از آثار برجسته سورن کرک گارد Søren Aabye Kierkegaard است. نام کتاب برگرفته از انجیل نامهٔ پولُس به فیلیپیان، آیه 2:12 است
«نه تنها هنگام حضورم، بلکه حال در غیابم، با رغبت بسیار بیشتر همچنان تلاش کنید که نجات خود را با ترس و لرز به انجام رسانید».
دانلود کتاب صوتی ترس و لرز
در این اثر کیرکگور تلاش میکند تا وحشت و اضطراب ابراهیم را دریابد آنگاه که خداوند به او فرمان میدهد که پسرش اسحاق برای قربانی کردن به سرزمین موریا ببرد.
کیرکگور ترس و لرز را بهترین کتاب خود میدانست؛ او میگفت این کتاب برای جاودانهکردن نام من کافی است.
ترجمه های پارسی کتاب:
- ترجمه عبدالکریم رشیدیان نشر نی
- ترجمه محسن فاطمی نشر جامی (مصدق)
کتاب در اصول علم انسانی
کتاب در اصول علم انسانی اثر جرج بارکلی کتابی فلسفی در شرح و بسط پدیدارگرایی، ایدهآلیسم انگلیسی و تجربهگرایی است و مؤلف در دیباچه هدف خود را رساندن فایده به کسانی اعلام میکند که در تجرد و وجود خداوند و جاودانگی طبیعی نفس تشکیک روا میدارند.
بارکلی در مقدمه کتاب و در ۲۵ بند، هدف اصلی خود را کشف اصولی میداند که موجب بروز شک و شبهه در نزد فلاسفه میشود و اعتقاد دارد که تا اصول علم را از توهمات منبعث از لفاظی پاک نکنیم، نمی تو انیم از سلسله استدلالهای بیسرانجام جلوگیری کنیم.
بارکلی در بخش اول کتاب، با عنوان تحلیل اصول، ضمن تقسیم موضوعات علم انسانی به سه موضوع، که عبارت اند از تصورات برآمدۀ عینیات، تصورات ذهنی، و تصورات مرکب از این دو گونه، اصول خود را منطبق بر تصورات ذهنی تدوین میکند.
بخش دوم، با عنوان رد اعتراضات، به انتقاداتی که گمان میبرد ممکن است بر اصول او مطرح شود، پاسخ میدهد.
بخش سوم، با عنوان در نتایج و موارد انطباق اصول، به توصیف و توجیه اصول برنهادۀ مؤلف در بخش نخست اختصاص دارد.
این اثر بارکلی از نگرانی های عمیق مذهبی حکایت میکند و گامی بلند برای عبور از عینیتباوری جزماندیشانه و ساده لوحانه است.
نثر بارکلی در این کتاب بسیار عالی است و از لحاظ نوع نگارش هیچ دشواریای برای خوانندهی کتاب وجود ندارد، هر چند این کتاب میتواند برای کسانی که تازه با دنیای فلسفه آشنا شدهاند دشواریهایی داشته باشد.
ترجمه پارسی کتاب (به همراه کتاب سه گفتار) توسط منوچهربزرگمهر در انتشارات دانشگاه تهران انجام شده است
کتاب کاوشی در خصوص فهم بشری
کتاب کاوشی در خصوص فهم بشری، اثری فلسفی نوشته ی دیوید هیوم یکی از مهمترین شخصیت ها در عصر روشنگریِ کشور اسکاتلند است که در سال 1748 نگاشته شد.
هیوم در این کتاب فوق العاده ارزشمند، به تشریح نقاط ضعف انسان ها در درک دنیای پیرامون و به طور کلی مسئله ی فهم بشر می پردازد.
این اثر که اکنون متنی ضروری در اغلب دوره های فلسفی در سراسر جهان به شمار می آید، به هنگام انتشار، توجه طیف وسیعی از مخاطبین جدید را به فلسفه معطوف ساخت.
این کتاب در واقع خلاصهای از کتاب هیوم David Hume با عنوان رساله در باب طبیعت آدمی است.
هیوم در این کتاب عقاید جنجالی خود در مورد علیت و تقسیم احکام به پیشینی و پسینی را عنوان میکند و به بحث در باب انطباعات و ایدهها میپردازد. او در این کتاب تجربهگرایی را به اوج خود میرساند.
ترجمه پارسی کتاب توسط کاوه لاجوردی در انتشارات مرکز منتشر شده است
کتاب قرارداد اجتماعی از ژان ژاک روسو
این کتاب هم از معروفترین کتاب های فلسفی، به ویژه در زمینهی فلسفهی سیاسی است.
روسو در این کتاب عقاید جمعگرایانهی خود را اظهار کرده و بحث در باب ارادهی کلی و مجبور کردن آدمیان به آزادی را عنوان میدارد.
روسو ذات انسان را خوب میانگاشت و بر این باور بود که این تمدن است که ذات و زندگی انسان را بد کرده است
ازآنجا که راهی برای بازگشت به پیش از تمدن وجود ندارد بهتر است اصلاحاتی در نحوهی کشورداری و سیاست و آموزش صورت گیرد که روسو در این کتاب به موارد سیاسی و در کتاب امیل در باب تعلیم و تربیت بحث میکند.
ترجمه های فارسی کتاب:
- ترجمه مرتضی کلانتریان انتشارات: آگه
- ترجمه غلامحسین زیرک زاده انتشارات: قاصدک صبا
- ترجمه عنایت الله شکیبا پور انتشارات: دنیای کتاب
- ترجمه سعید حبیبی انتشارات: ابر سفید
معرفی بهترین کتاب های فلسفه با سطح دشواری متوسط تا زیاد
کتاب تأملات از رنه دکارت
تأملات با نام کامل تأملات در فلسفهی اولی از رنه دکارت René Descartes یکی از معروفترین کتاب های فلسفی است که دکارت در آن به شرح نظرات خویش راجع به وجود نفس، خدا و هستی پرداختهاست.
نسخه لاتین این کتاب در سال ۱۶۴۱ و ترجمه فرانسوی آن (توسط دوک لوینز با نظارت دکارت) در سال ۱۶۴۷ منتشر شد.
این کتاب را بسیاری سرآغاز فلسفهی مدرن میدانند. دکارت در این نوشتار توجه فلاسفه را به آگاهی معطوف میدارد و از این کتاب به بعد است که عمدهی تلاش فیلسوفان در هستیشناسی و معرفتشناسی حول موضوع شک در باب موجودیت جهان خارج از ذهن و این موارد میشود.
دکارت در این کتاب ابتدا به همهچیز از جمله وجودش خودش شک میکند و سپس رفتهرفته با استفاده از یک اصل یا به قول خود او «نقطهی ارشمیدسی» درصدد اثبات وجود خود، خدا و جهان خارج از ذهن میپردازد.
تا اواخر قرن نوزدهم فلسفه عمدتاً بر عقاید دکارت متکی بود، اما از قرن بیستم به بعد بود که عقاید دکارتستیزانهی افرادی همچون نیچه، ویتگنشتاین، هایدگر و دریدا اوج گرفتند و سوژهی دانا و فارغ از جهان مورد انتقادی سخت واقع شد.
این کتاب با ترجمه احمد احمدی و توسط مرکز نشر دانشگاهی به فارسی منتشر شده است
کتاب جمهوری از افلاطون
کتاب جمهوری Republic که در ترجمه های پارسی با نام جمهور یا جمهوریت نیز شهرت دارد اثر سترگ فلسفی افلاطون است که شامل ۱۰ نمایشنامه به صورت گفتگو میان سقراط و و سه هم صحبت دیگرش – پلمارخوس ، کفالس پدر پلمارخوس، تراسیماخوس – است و در آن به مسایلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته شدهاست.
در طول این گفتگو، پرسش هایی همانند خوبی چیست؟ واقعیت چیست؟ دانش چیست؟ مطرح می شود و افراد حاضر و به ویژه سقراط به آنها پاسخ میدهند.
سقراط در کتاب جمهوری درباب شناختشناسی، هستیشناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق، روانشناسی، شعر، فلسفه تاریخ، آخرت و …بحثهای عمیقی شده است
ساختار انقلابهای علمی از توماس کوهن
ساختار انقلابهای علمی شناختهشده ترین کتاب توماس کوهن است که در آن به ارائه معیارهایی برای تشخیص انقلاب علمی میپردازد , یکی از پر استنادترین کتبهای آکادمیک است
توماس کوهن Thomas Kuhnدر فلسفهی علم انقلابی ایجاد کرد. او اعلام داشت که علم پیشرفت نمیکند، بل هر دورهی علم اصول خود را دارد. او نام دورههای علمی را «پارادایم» نهاد و بر طبق استدلالهایی مفصل به این نتیجه رسید که پارادایمها را «قیاس» نمیتوان کرد.
دیدگاه کوهن در این کتاب به نوعی بیان می کند که الگو های علمی در دوره های زمانی مختلف بدون پیوستگی تغییر می کنند.
ترجمههای فارسی کتاب ساختار انقلابهای علمی
- ترجمه عباس طاهری انتشارات قصه
- ترجمه سعید زیباکلام نشر سمت
- ترجمه احمد آرام انتشارات فرهنگ نشر نو
کتاب فراسوی نیک و بد از نیچه
کتاب فراسوی نیک و بد نوشته فریدریش نیچه فیلسوف آلمانی است که در واپسین سالهای عمر وی در سال ۱۸۸۶ انتشار یافت و این کتاب توانست جایگاه نیچه را به عنوان برجسته ترین فیلسوف اروپایی زمانه ی خود به تثبیت برساند.
این اثر ارزشمند با ارائه ی بینش هایی پیشگامانه درباره ی حقیقت، خدا و به طور کلی مسئله ی نیک و بد، چارچوب های مرسوم و سنت های فکری جامعه ی غرب را شدیداً پس می زند.
نیچه بیان می کند که جهان مسیحیت، اسیر پندارها و عملکردهایی اشتباه شده و تحت سلطه ی «اخلاقیات برده دارانه» قرار گرفته است.
نیچه با هوشمندی و شور کم نظیر و همیشگی موجود در آثارش، پس از بیان این انتقادات، به سوی طرح فلسفه ای می رود که زمان حال را گرامی می دارد و نشان می دهد که هر فرد، چگونه ممکن است «اراده ی قدرت» خود را بر جهان پیرامون تحمیل کند.
این کتاب را میتوان اصلیترین کتاب نیچه دانست، کتابی که بهواقع یکی از اولین کتابهای پستمدرن است.
این کتاب اندکی پس از چنین گفت زرتشت به نگارش درآمده و بسیاری از مفاهیم چنین گفت زرتشت را با زبانی سادهتر داراست.
او دریکی از نامههای خویش به دوست خود مینویسد:
از این زمستان بهرهای فراوان بردم و اثری نگاشتم که دشواریهای فراوانی دارد و حتی از انتشار آن گاهی میهراسم و لرزه بر اندامم میافتد. نام این کتاب چنین است: فراسوی نیک و بد — پیش درامدی بر فلسفه آینده.
ترجمه های فارسی کتاب فراسوی نیک و بد
- ترجمه سعید فیروز آبادی انتشارات: جامی (مصدق)
- ترجمه داریوش آشوری انتشارات: خوارزمی
کتاب جهان همچون اراده و تصور
کتاب جهان همچون اراده و تصور نوشته ی آرتور شوپنهاور Arthur Schopenhauer است که نخستین بار در سال 1819 عرضه شد. این کتاب به شکلی گسترده به عنوان یکی از مهم ترین و معروفترین کتاب های فلسفی قرن نوزدهم نام برده می شود
شوپنهاور در این اثر ارزشمند به معرفی و توضیح سوالات و موضوعاتی بنیادین در فلسفه می پردازد و تلاش می کند تا در دنیایی خشونت آمیز، جان فرسا و پر هرج و مرج، به معنی و هدفی شخصی دست یابد.
کتاب جهان همچون اراده و تصور از زمان انتشار تاکنون، نسل های متعددی از نوازندگان، هنرمندان، نویسندگان، تاریخ نگاران و البته فیلسوفان را تحت تأثیر قرار داده است.
این کتاب را می توان برترین اثر شوپنهاور و چکیده ی یک عمر از اندیشه های این فیلسوف بزرگ در نظر گرفت.
کتاب جهان همچون اراده و تصور در دو جلد چاپ شده است
- جلد اول کتاب دربردارندهی ایدهی بنیادین نظام فکری شوپنهاور است که به چهار دفتر تقسیم شده و با ضمیمهای حاوی نقدی استادانه بر فلسفهی کانتی کامل میشود.
تصویر برآمده از این بخش، تصویری منسجم و مبتنی بر تجربهی درونی و بیرونی است که سه دژ استوار فلسفهی شوپنهاور، یعنی متافیزیک طبیعت، هنر و اخلاق را پدید میآورد.
- جلد دوم، تکمیلکنندهی مباحث مطرح در هریک از چهار دفتر جلد اول، و نمایندهی عمری تامل بر مسائل متعددی است که فلسفه او را تشکیل دادهاند.
این بخش حاوی ۵۰ فصل بوده و عمق و تنوع مندرجات آن نشان از پختگی و گستردگی اندیشهی نویسنده دارد و آن را بهمنزلهی یکی از برجستهترین آثار در سراسر قلمرو ادبیات فلسفی متمایز میسازد.
شوپنهاور در سالهای اخیر به لطف ترجمههای آقای ولییاری به مخاطبان ایرانی معرفی شده است
معرفی بهترین کتاب های فلسفی با سطح دشواری زیاد
کتاب چنین گفت زرتشت از نیچه
چنین گفت زرتشت شاهکاری از فردریش نیچه است، هرچند که اصلیترین کتاب او نیست.
نیچه در این کتاب زرتشت ایرانیان را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کرده و او را پس از سالها از کوهها به جمع مردم میآورد تا ابرانسان را به آنها بیاموزد. برابر بودن قدرت با حقیقت، ابر انسان، بازگشت ابدی و نسبیبودن اخلاق از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی از جمله مباحث اصلی کتاب هستند.
این کتاب با لحنی ادبی نگاشته شده و برای کسانی که آشنایی کمی با فلسفه به طور کلی و همچنین عقاید نیچه دارند نمیتواند گزینهای مناسب باشد.
ترجمه های فارسی کتاب چنین گفت زرتشت
- ترجمه سعید فیروز آبادی انتشارات:آگه
- ترجمه مسعود انصاری انتشارات: جامی(مصدق)
- ترجمه قلی خیاط انتشارات: نگاه
- ترجمه منوچهر اسدی انتشارات:پرسش
- ترجمه فهیمه رحمتی انتشارات:بهزاد
- ترجمه شهلا المعی انتشارات:المعی
- ترجمه شاهین جباری انتشارات:زرین
- ترجمه رحیم غلامی انتشارات:زرین
کتاب متافیزیک از ارسطو
متافیزیک یا مابعدالطبیعه کتابی از ارسطو است که در سال 330 پیش از میلاد مسیح به رشته ی تحریر درآمد.
این کتاب، حاوی مجموعهای است از درسهای ارسطو Aristotle در دورههای گوناگون و در رد دو بینش است:
- یکی، تئوری افلاطونی که بیان می کند ما تنها بازتابی مبهم از واقعیت را دریافت می کنیم
- دیگری، بینشی افراطی که عقیده دارد همه ی فرآیندها در نهایت، مادی هستند.
کتاب متافیزیک از ابتدا برای اعضای آکادمی ارسطو نگاشته شده و برخی جملات در نهایت ایجاز و ابهام گفته شده بنابراین برای افرادی که تا کنون کتب فلسفی زیادی نخواندهاند، کتاب دشواری است
گفته می شود که ابن سینا در جوانی بارها این کتاب را خوانده و محتویات آن را نفهمیده تا این که کتابی از فارابی در شرح کتاب متافیزیک مطالعه کرد و آنگاه گفته های ارسطو را دریافت
بسیاری از مطالب این کتاب سالها مورد بحث فیلسوفان بوده و هنوز هم هرگاه بحث متافیزیک مطرح شود از موضوعات این کتاب نیز سخنانی به میان خواهد آمد.
ترجمه های فارسی کتاب
- ترجمه شرف الدین خراسانی انتشارات:حکمت
- ترجمه محمدحسن لطفی تبریزی انتشارات: طرح نو
کتاب الفاظ و اشیا ازمیشل فوکو
فوکو در کتاب واژگان و چیزها یا نظم اشیاء تفکر بشر را به چند دوره تقسیم میکند و هر دوره را نیز تحت سیطرهی چیزی که خود اپیستمه یا «صورتبندیهای دانایی» بر آنها مینهد میداند.
بحثهای فوکو در این کتاب حول «صورتبندیهای دانایی» و نتیجهی تکاندهندهی او مبنی بر «مرگ انسان» در تاریخ فلسفه بسیار مشهور اند.
فوکو در این کتاب استدلال کرد که تاریخ نه آنطور که هگل میاندیشد پیوسته است، بل ناپیوسته است و فیالواقع میان دورههای متفاوت اندیشه شکافی عمیق وجود دارد.
همچنین بحثهای فوکو در این کتاب –بهمثابهی یکی از بهترین کتاب های فلسفی –بسیار شبیه به بحثهای توماس کوهن در کتاب ساختار انقلابهای علمی هستند.
معرفی بهترین کتاب های فلسفی با سطح دشواری خیلی زیاد
کتاب اخلاق از اسپینوزا
یکی از دشوارترین و معروفترین کتاب های فلسفی بی تردید کتاب اخلاق از اسپینوزا Baruch Spinoza است.
نوشتار کتاب،به سبک هندسی و مطالبِ عمیق به اختصار و ایجاز تشریح شده است و در عین حال سرشار است از اصطلاحاتِ با تعاریفِ جدید که در نهایتِ اختصار بیان شدهاند
اسپینوزا، مؤلفِ کتاب، بهمانندِ سلفِ خود، دکارت، روشِ ریاضی را از برایِ تفکر برگزیده، لیکن، برخلافِ دکارت، برایِ نگارشِ کتاب نیز از همین روشِ ریاضی بهره جسته است.
کتابِ اخلاق از اسپینوزا کاملاً بهمانندِ کتبِ هندسی به تحریر درآمده و هر بخش از تعاریف، اصولِ متعارفه و اصولِ موضوعه آغاز میگردد و با قضایا و براهینِ قضایا ادامه مییابد و با علامتِ Q.E.D پایان مییابد، اکثرِ قضایا از تبصره و نتیجه نیز برخوردارند.
اسپینوزا با قبولکردن برخی از مفاهیم دکارتی، از جمله جوهر و صفت، خود فلسفهای نو بنا نهاد.
او در کتاب اخلاق جوهر را خودبسنده که به هیچ چیز دیگری وابسته نیست و خود علت خود است معرفی کرده و آن را برابر با خدا میانگارد.
سپس به بحث در باب صفات و حالات میپردازد. در ادامه بحث اسپینوزا از جوهر و صفت و حالت به ذهن و بدن و درآخر به زندگی حکیمانه سوق داده میشود.
سخنان و افکار اسپینوزا در این کتاب برای زندگی فلسفی شاهکار هستند و بههیچ عنوان نباید یک فلسفهخوان وجود داشته باشد که این کتاب و عقاید اسپینوزا را مطالعه نکرده باشد.
کتاب اخلاق اسپینوزا در 8 فصل به شرح زیر نگاشته شده است:
- فصلِ اول: مقدمهای دربابِ کتاب اخلاق اسپینوزا
- فصلِ دوم: دربابِ خدا
- فصلِ سوم: دربابِ اشیاء
- فصلِ چهارم: برخی نکاتِ متفرقه در کتاب اخلاق اسپینوزا
- فصلِ پنجم: انسان و نفسِ او
- فصلِ ششم: دربابِ عواطف
- فصلِ هفتم: دربابِ بندگی و آزادیِ انسان
کتاب نقد عقل محض از کانت
اگر قرار بر این بود که فقط سه مورد از بهترین کتاب های فلسفی را نام میبردیم، بی گمان کتاب نقد عقل محض یا سنجش خرد ناب یکی از آن سه بود.
این کتاب شاهکار است و باید حتماً توسط فلسفهخوانان حرفهای خوانده شود. ضمناً این کتاب به دلایل زیر بسیار دشوار است :
- کانت نویسندهی خوبی نبوده است!
- دوما مفاهیم بدیع در آن بسیار اند
- سوما زبان آلمانی چه در اصل و چه در ترجمه زبانی دشوار است
با این حال دشواری نباید مانع از مطالعهی این کتاب شود.
کانت در نقد عقل محض، درصدد است که فیزیک نیوتونی را از شر تشکیکات هیوم نجات دهد. او به این منظور دست به انقلاب کوپرنیکی در فلسفه میزند و بر این عقیده میرود که چیزهایی که حس میکنیم در واقع از صافی ذهن ما رد میشوند که بدینشکل ادراکشان میکنیم. این که چیزها بهخودیخود و در خود چیستند هیچزمان بر ما معلوم نخواهد شد.
کانت بر این رأی است که چیزها ابتدا از حس گذر کرده و سپس وارد فهم میشوند. پایههای اساسی حسی ما یکی زمان است و دیگری مکان و مقولات فهممان نیز 12 مقوله هستند از جمله جوهر و علیت.
درآخر کانت به تناقضات عقل میپردازد و خلاصه به این نتیجه میرسد که ما صرفاً به تجربیاتمان دسترسی داریم و این که فراتر از تجربهی ما – که کانت آن را متعالی یا ترانساندانس Transcendence مینامد–چیست ما هیچزمان نتوانیم فهمید.
بحث در باب قضایای ترکیبی پیشین، بحث در باب مقولات فهم، شاکلهها و تناقضات عقل از جمله جاودانگی روح و وجود خدا و ازلی و ابدی بودن جهان از جمله مفاهیمی هستند که در این کتاب با آنها مواجه خواهید شد.
کتاب تراکتاتوس از ویتگنشتاین
رساله منطقی-فلسفی Tractatus Logico-Philosophicus که گاهی به اختصار تراکتاتس خوانده میشود، نام تنها کتابی است از ویتگنشتاین Ludwig Wittgenstein فیلسوف اتریشی که در زمان حیات وی به چاپ رسید.
او این کتاب را در دوران سربازی و اسارت در جنگ جهانی اول و به زبان آلمانی نوشت که امروزه به عنوان یکی از مؤثرترین کتابهای فلسفی قرن بیستم شناخته میشود که بسیار مورد توجه پوزیتیویستها* Positivism (اثبات گرایان ) قرار گرفت
*پوزیتیویستها بیش تر فیزیکدانان و فیلسوفان علوم تجربی بودند که در قرن نوزدهم پا به عرصه گذاردند
ویتگنشتاین در این کتاب تحت تأثیر شوپنهاور روایتی کانتی از معرفتشناسی Epistemology ارائه میدهد و هرآنچه که به بیان درنیاید را دسترسیناپذیر میخواند و جملهی معروف خود در پایان کتاب یعنی «آنچه دربارهاش نمیتوان سخن گفت میباید دربارهاش خاموش ماند» را بیان میدارد.
البته ویتگنشتاین بعدها از عقاید خود در این کتاب دست شست و رویکردی عملگرایانه Pragmatism در باب زبان در پیش گرفت.
ترجمه های فارسی کتاب
- کتاب رساله منطقی-فلسفی ترجمه امید مسعودی فر انتشارات:تمدن علمی
- پژوهشهای فلسفی ترجمه فریدون فاطمی انتشارات: مرکز
- رساله منطقی-فلسفی ترجمه مالک حسینی سلطانی انتشارات: هرمس
- رساله ی منطقی-فلسفی ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانی انتشارات:امیرکبیر
کتاب پدیدارشناسی روح از هگل
یکی دیگر از معروفترین کتاب های فلسفی و البته ماندگارترین آثار فلسفه کتاب پدیدارشناسی روح The Phenomenology of Spirit از هگل Georg Wilhelm Friedrich Hegel است.
این کتاب بسیار دشوار است، حتی دشوارتر از کتاب نقد عقل محض. در پدیدارشناسی، هگل سیر آگاهی را از پایهایترین حالت تا اوجِ آن، یعنی روحِ مطلق، نشان میدهد.
او در این کتاب بحثهای اصلی خود در باب ایدهآلیسم مطلق، تاریخگرایی Historicism ، جمعگرایی Collectivism ، خدایگان و بنده و … را عنوان میکند، بحثهایی که در کتابهای بعدی او با شرحوبسط بیشتری مورد بحث واقع میشوند.
از مهمترین مباحث این کتاب میتوان به خدایگان و بنده اشاره داشت، موردی که توسط مارکس به کار گرفته شد و بسیار مشهور گشت.
هگل در پدیدارشناسی روح بر این عقیده است که هر انسانِ خودآگاه موجودی خودبسنده نیست، بل برای خودآگاهتر شدن به دیگری نیاز دارد.
در واقع سخنِ هگل برخلاف سخنِ دکارت و کانت و امثالهم است. اگر «منِ» دکارت در ذهنِ خود اسیر مانده بود، اگر «منِ» کانت یک موجود منفردِ استعلایی بود، «منِ» هگل در تعامل با دیگری است.
انسان خودآگاه در اندیشهی هگل خودبهخود خودآگاه نمیشود بل در تعامل با دیگران است که به خودآگاهی دست مییابد.
در واقع، خودآگاهی در اندیشهی هگل یک امر اجتماعی است؛ یعنی هر انسانی برای کسبِ خودآگاهیِ بیشتر به بازشناخته شدن توسط یک خودآگاهی دیگر نیاز دارد. علاوه بر این، در درون هر خودآگاهی یک میل به سروری نیز وجود دارد.
در پدیدارشناسی روح، در بخش خدایگان و بنده، دو خودآگاهی در تقابل با یکدیگر قرار میگیرند و هر یک به بازشناختهشدن توسط دیگری نیازمند است.
این دو در نبردی تا سر حد مرگ، هر یک درصدد برمیآیند که بر دیگری سروری کنند. سرانجام یکی ارباب میشود و دیگری بنده. مبارزهی ارباب یا همان خدایگان با بنده به قتل بنده توسط خدایگان نمیانجامد، زیرا خدایگان به بازشناختهشدن توسط بنده نیاز دارد.
اما رابطهی آنها رابطهای اسفبار برای خدایگان است. میل به بازشناختهشدن برای خدایگان ارضا نمیشود زیرا خدایگان به بازشناختهشدن توسط فردی برابر با خود نیاز دارد نه کسی که از او فروتر است.
همچنین در ظاهر ماجرا گویا خدایگان از کارِ بنده روی اشیایِ مادی بهره میبرد، اما در حقیقت این بنده است که با استفاده از کار روی اشیاء وضعیتاش دگرگون میشود. او تنها گرفتار ترس خود است و اگر بتواند بر ترس خود نیز غلبه کند، میتواند دیگر بنده نباشد.
کتاب پدیدارشناسی روح بسیار دشوار است و از اینرو ترجمهی آن به زبانی غیرآلمانی مقولهای بحثبرانگیز است.
از این کتاب ترجمه های گوناگونی به پارسی وجود دارد:
- پدیدارشناسی ذهن، فنومنولوژی روح ترجمهی خانم جبلی
- دانش پدیدارشناسی روح ترجمهی آقای ملکاسماعیلی
- کتاب پدیدارشناسی جان ترجمهی آقای پرهام ( بنابر نظر دوستداران فلسفه مطالعه ترجمه آقای پرهام مناسبتر است)
کتاب هستی و زمان از هایدگر
این کتاب مربوط به دورهی اول فلسفهی هایدگر است.
هایدگر کتاب هستی و زمان Being and Time را در سال 1927 منتشر کرد و تا مدتی افکار-اش حول همین کتاب بود، اما در دههی 50 میلادی افکار او مقداری متفاوت شد و بسیاری از متخصصین و شارحان فلسفهی هایدگر برآن اند که هایدگرِ دوم از همینجا است که زاده میشود.
البته درعینحال برخی دیگر اعتقاد دارند که شکافی میان اندیشههای هایدگر نیست و هایدگر در دهههای پس از 50 نیز همانهایی را گفته که پیشتر در هستی و زمان هم گفته بود و سخن او هماره حول «هستی» بودهاست.
بههرصورت، کتاب هستی و زمان از دشوارترین کتاب های فلسفی تاریخ است و کسی میباید به مطالعهی آن مشغول شود که بسیار در فلسفه غور کرده باشد.
این کتاب حول پدیدارشناسیِ هرمنوتیک هایدگر، بحثهای هایدگر در باب «هستی» و ارتباط آن با «زمان»، بحثهای هایدگر علیه دکارت و سوژهزدایی از فلسفه، بحثهای او در باب دازاین Dasein و مسائل مربوط به دازاین از جمله زمانمندی، تاریخمندی، پروا و مرگ است.
برای این کتاب ترجمه های مختلفی به پارسی وجود دارد:
- وجود و زمان بترجمهی محمود نوالی
- هستی و زمان ترجمهی سیاوش جمادی
- هستی و زمان بترجمهی عبدالکریم رشیدیان
کتاب هستی و نیستی از سارتر
هستی و نیستی Being and Nothingness مقالهای دربارهٔ هستیشناسی پدیدارشناختی (به فرانسوی ، که گاهی با زیرنویس مقالهای پدیدارشناختی دربارهٔ هستیشناسی منتشر میشود، کتابی از فیلسوف ژان پل سارتر است.
در این کتاب، سارتر با پشتیبانی از اگزیستانسیالیسم خود، با پرداختن به مباحثی مانند آگاهی، ادراک، فلسفه اجتماعی، خود فریبی، وجود «هستی»، روانکاوی و پرسش از اراده آزاد، روایتی فلسفی را ارائه میدهد.
سارتر در این کتاب عقاید اصلی خود در باب وجود در خود، وجود برای خود و وجود برای دیگری را اظهار میدارد. او به بحث آزادی میپردازد و زیادیبودن چیزهای اطراف که در رمان تهوع نیز بدان اشاره داشته بود را نیز مورد بحث قرار میدهد.
شرح سارتر از آگاهی بهمثابهی نیستی و تأکید سارتر بر التفاتیبودن آگاهی نیز از دیگر مباحث اصلی کتاب هستند.
این کتاب دههها پیش توسط مرحوم عنایت شکیباپور ترجمه شده که البته ترجمهی قابل اعتنایی نیست.
اگر در فلسفه از سطح خوبی برخوردار هستید و تاکنون این کتاب را نخواندهاید پیشنهاد میکنم حتماً کتاب هستی و نیستی از سارتر را به عنوان یکی از بهترین کتاب های فلسفی مطالعه کنید.
پژوهشهای فلسفی از ویتگنشتاین
پژوهشهای فلسفی نام کتابی از لودویگ ویتگنشتاین که از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار فلسفی قرن بیستم یاد میکنند.
این کتاب که پس از رساله منطقی-فلسفی و در رد برخی ایدههای آن نوشته شد، پس از مرگ ویتگنشتاین به چاپ رسید.
در این کتاب نویسنده به طرح مسائل و بحث درباره موضوعاتی چون منطق، معناشناسی، فلسفه ریاضیات و فلسفه ذهن پرداخته. او این دیدگاه را معرفی کرد که ریشه بسیاری از مسائل فلسفی از کژتابیهای زبانی حاصل میشود.
در این کتاب ویتگنشتاین معنای یک واژه را معادل دانستن کاربرد آن واژه معرفی میکند. این کتاب را فریدون فاطمی به فارسی برگرداندهاست.
این دومین رسالهٔ عمدهٔ ویتگنشتاین است که فلسفه دوم وی را نیز شامل میشود.
به عقیدهٔ وی فلسفه وظیفهٔ گشودن گرههای زبانی را دارد و این عمل را به واسطهٔ بازی زبانی به نمایشی عینی می گذارد.
این کتاب نیز همچون کتاب تراکتاتوس تأثیری بسیار روی فلسفهی تحلیلی و حتی فلسفهی اروپایی داشت.
درود، مجموعه ارزشمندی از کتاب های مورد توجه دانشجویان و اهل فلسفه معرفی شده هرچند بعضی موارد کتاب فلسفه نیستند مثل ساختار انقلاب های علمی
عالی بود
کتاب های تاربخ فلسفه غرب و مسایل فلسفه برتراند راسل را هم اضافه کنید