کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ، طرح واره ها یا تله های ذهنی افراد را بررسی می کند.

Reinventing Your Life: The Breakthrough Program to End Negative Behavior and Feel Great Again

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

اختلالات شخصیتی ویرانگر فرد هستند؛ الگوهایی که در تمام طول زندگی حس نارضایتی عمیقی را در فرد القا می‌کنند.

 افسردگی و اضطراب تنها بخشی از مشکلات ناشی از اختلالات شخصیتی خواهند بود و بسیاری از اختلالات رنج آور ذهنی همواره شخص را اذیت خواهند کرد.

گسترش و پیشرفت شناخت درمانی، برای درمان دردهای طولانی‌ مدت و تکرار شونده اتفاق افتاده‌ است.

متاسفانه بیمار نگرشی در مورد تاثیری که بر دیگران می‌ گذارد، ندارد و متوجه نیست که این رفتار چه تاثیر ویرانگری بر شخصیت خودش دارد.

الگوها به سختی تغییر خواهند کرد زیرا عوامل شناختی، رفتاری و احساسی آن‌ها را حمایت می‌ کنند.

در نتیجه روش درمانی باید تمامی موارد ذکر شده را مورد توجه قراردهد و در صورتی که تنها یک یا دو مورد از موارد درمان شوند تاثیر خاصی در حل مشکلات بیمار نخواهند داشت.

کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ
کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

معرفی و خلاصه کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید

تله‌ ی زندگی یا تله‌ بی ارزشی یا تله‌ ی طرد اجتماعی، اصطلاحاتی هستند که شاید پیش از این به گوش شما خورده‌ باشد.

این اصطلاحات و اصطلاحات مشابه دیگر، ابداع جفری یانگ و همکارش جنت کلوسکو هستند و در کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید به تفصیل معرفی شده‌ اند.

کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید حدود سه دهه پیش نوشته‌ شده‌ است و در سال‌ های اخیر و با رواج طرح‌ واره درمانی در کشورما نیز، مورد توجه ویژه قرار گرفته ، توسط ناشران مختلف ترجمه و به بازار ارائه شده‌ است.

تله زندگی اصطلاح کلیدی در کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید است.

تله‌ ها از نظر جفری یانگ «الگو های دشوار و تکرارشونده‌ ای هستند که از کودکی آغاز شده و تأثیرات آن‌ ها در طول زندگی ما ادامه پیدا می‌ کند و منعکس می‌ شود.»

کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ
کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، به ما می‌ گوید که:

ما از تله‌ ها برای درک و تفسیر واقعیت و انتخاب پاسخ‌ ها و عکس‌ العمل‌ های خود بهره می‌ گیریم.

چرا که به بخشی از مدل ذهنی ما تبدیل می‌ شوند.

تله‌ها غالبا بر«چگونگی اندیشیدن، احساسات و اعمال ما» تأثیر می‌ گذارند.

یانگ و کلوسکو در کتاب می‌ کوشند به مخاطب خود کمک کنند تا این نوع الگوهای تلخ، سخت، مخرب و تکرارشونده را در زندگی خود کمرنگ کرده و نهایتاً حذف کند.

یانگ و کلوسکو در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید به عنوان روان‌ درمان‌ گرهایی مجرّب، بخش عمده‌ ی مشکلات مراجعان‌ شان را در قالب یازده تله خلاصه کرده‌ اند:

  • تله ترک شدن (لطفاً مرا تنها نگذار)
  • تله سوء‌ظن (نمی‌ توانم به تو اعتماد کنم)
  • تله محرومیت عاطفی (هرگز به محبتی که می‌ خواهم نمی‌ رسم)
  • تله طرد اجتماعی (من با دیگران سازگار نمی‌ شوم)
  • تله وابستگی (به تنهایی از عهده‌ی این کار بر نمی‌ آیم)
  • تله آسیب‌پذیری (به زودی فاجعه رخ می‌ دهد)
  • تله نقص داشتن (من بی‌ارزش هستم)
  • تله شکست (احساس شکست می‌ کنم)
  • تله اطاعت (همیشه کارها را آن‌ چنان‌ که تو می‌خواهی انجام خواهم داد)
  • تله استانداردهای بالا و غیر واقع‌ بینانه (هیچ‌ وقت هیچ‌ چیز آن‌قدر که باید خوب نمی‌ شود)
این مطلب را هم ببینید
زندگی و آثار فهیمه رحیمی ،دانیل استیل ایران

بخشی از نگرش یانگ و کلوسکو در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید بر پایه‌ ی دیدگاه‌ های روانکاوانه‌ ی فروید و پیروان اوست.

 بنابراین، همان‌طور که حدس می‌ زنید آن‌ها ریشه‌ های تله‌ ها را به دوران کودکی انسان‌ ها برمی‌ گردانند :

«هر تله‌ ی زندگی سرچشمه‌ا ی قابل درک در کودکی دارد.»

کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید ذکر می کند که برخی نویسندگان وقتی درباره‌ ی «استاندارد های بسیار بالا و غیر واقع‌ بینانه در زندگی» صحبت می‌ کنند، بلافاصله همه چیز را به زندگی دوران کودکی نسبت می‌ دهند.

« اگر چه افرادی که دارای توقعات بالا هستند در بزرگسالی‌ شان افرادی به شدت موفقند، اما در خاطرات کودکی آن‌ ها، اثری از موفقیت دیده‌ نمی‌ شود.

در اصل بیشتر احتمال دارد که آن‌ها از کودکی‌ شان فقط نقایص، طرد شدن و تنهایی‌ شان را به یاد آورند.

آن‌ ها بر خلاف تمام تلاش‌ هایی که می‌ کردند؛ احترام، تحسین، توجه یا عشقی را که می‌ خواستند دریافت نمی‌ کردند. »

قاعدتاً مدافعان سرسخت روش علمی، این نوع نگرش را بیشتر شبیه فال‌ گیری می‌ دانند و به سادگی با آن کنار نمی‌ آیند.

خوشبختانه کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید صرفاً بر پایه‌ی نظریات روانکاوانه‌ ی فرویدی بنا نشده و نویسندگان، از کارهای دانشمندان و متخصصان دیگر نیز در کتاب بهره برده‌ اند.

یانگ در ابتدای کتاب به خوبی روش خود را در ترکیب نظریه‌ ها و مدل‌ های گوناگون توصیف کرده‌‌‌ است.

جفری یانگ توضیح می‌ دهد که بسیاری از ما انسان‌ها، در مواجهه با تله‌ های زندگی خود، سه گزینه را انتخاب می‌ کنیم که هر سه نادرست هستند:

  • تسلیم
  • فرار‌
  • ضد حمله

 کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید می‌ گوید: هنگام تسلیم شدن، ما تله‌ی خود را به عنوان یک واقعیت انکار‌ناپذیر می‌ پذیریم.

 مثلاً کسی که در تله‌ی احساس نقصان گرفتار است؛ «در هنگام ملاقات به چشمان شما نگاه نمی‌ کند.

سرش را پایین نگه می‌ دارد. هنگام حرف زدن به سختی می‌ توان صدایش را شنید.

از خجالت سرخ می‌ شود و به لکنت می‌ افتد. خودش را در برابر دیگران کوچک کرده و مدام عذرخواهی می‌کند.

همیشه مسئولیت اشتباهات، حتی آن‌هایی را که مقصر نبوده‌است، می‌ پذیرد.»

اما همه، تسلیم تله‌ های خود نمی‌ شوند. بعضی انسان‌ها از تله فرار می‌ کنند.

یعنی می‌ کوشند در شرایطی قرار نگیرند که تله ، خودش را نشان بدهد.

مثلاً کسی که می‌خواهد از تله‌ی احساس نقصان فرار کند، «از روابط صمیمانه می‌ گریزد. اغلب اوقاتِ خود را در کاف ه‌های محلی صرف گپ زدن و خوش‌ گذرانی با دوستانش می‌ کند. او روابط دوستانه‌ی پیش‌ پا‌ افتاده‌ای را ترجیح می‌ دهد که در آن اصلاً در مورد مسائل شخصی صحبت نشود.»

در چنین شرایطی، احساس نقصان نمی‌ تواند فشار چندانی به فرد وارد کند.

اما فرد این دستاورد را به قیمت گزافی کسب می‌ کند.

در مثال مورد بحث ما، فرد تمام راه‌ های دوستی صمیمی را با خودش می‌ بندد و فرصت‌ های رابطه‌ ی عمیق را از دست می‌ دهد، تا بتواند با احساس نقصان و کمبود خود روبرو نشود.

سومین عکس‌العملی که کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید به آن اشاره می‌ کند، ضد حمله است.

به این معنا که فرد، چهره‌ای غیرواقعی و افراطی از خودش را به نمایش می‌ گذارد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی کتاب حاج مم جعفر در پاریس ایرج پزشک زاد

او با وانمود کردن این‌ که فردی کامل و بی‌عیب است، می‌ کوشد احساس نقص خود را پنهان کند.

چنین فردی بیش از حد از دیگران انتقاد می‌ کند، آن‌قدر که دیگران فرصت نداشته‌ باشند از او انتقاد کنند.

هم‌چنین در ساده‌ ترین رویدادهای نامطلوب هم، حاضر نمی‌ شود مسئولیت اشتباهاتش را بر گردن بگیرد.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ
کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

درباره‌ جفری یانگ نویسنده کتاب

دکتر جفری یانگ روانشناس مطرح آمریکایی، بنیانگذار و رییس موسسه‌ی شناخت درمانی نیویورک و موسسه طرحواره درمانی است.

او همچنین به عنوان مدرس در دپارتمان روانشناسی کالج دانشگاه کلمبیا نیز فعالیت دارد.

دکتر یانگ تحصیلات ابتدایی خود را در دانشگاه یِیل آمریکا آغاز کرد و پس از آن مدرک دکترای خود را از دانشگاه  پنسیلوانیا دریافت کرد.

مدرک پسا دکترای خود را نیز در مرکز شناخت درمانی دانشگاه پنسیلوانیا به همراه دکتر بِک تکمیل کرد و پس از آن به عنوان مدیر بخش آموزش و پژوهش شروع به فعالیت کرد.

دکتر یانگ بیش از  24 سال سابقه سخنرانی‌های بین‌المللی در زمینه‌های شناخت درمانی و طرحواره درمانی دارد.

دکتر یانگ بنیانگذار روش طرحواره درمانی، درمانی منسجم با جست و جو در ریشه‌های مشکلات ذهنی مبتنی بر احساسات و روابط افراد، در روانشناسی است.

او مقالات بسیار زیادی در شاخه‌های شناخت و طرحواره‌ درمانی دارد.

همچنین دو کتاب مطرح «طرحواره درمانی، راهنمای تمرین برای متخصصین سلامت روان» و «زندگی خود را دوباره باز بیافرینید» که کتابی مطرح در زمینه خود شناسی مبتنی بر طرحواره درمانی است، را منتشر کرده است.

علاوه بر این دکتر یانگ به عنوان راهنما و مشاور با بسیاری از موسسات و پژوهشکده‌های طرحواره و شناخت درمانی همکاری می‌ کند.

همچنین دکتر یانگ در نوشتن کتاب «مقایسه اثر بخشی شناخت درمانی در مقایسه با داروهای ضد افسردگی» نیز همکاری کرده است.

کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ
کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

جملاتی از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

«انزوای اجتماعی» ارتباط شما با دوستان و گروه‌ها را در بر می‌ گیرد.

انزوای اجتماعی الزاماً به احساس منفک‌ بودن از بقیه‌ی دنیا و احساس «متفاوت‌بودن» می‌ پردازد.

اگر به این تله دچارید، در دوران کودکی، خود را جدا از همسن ‌و سال‌هایتان احساس می‌ کردید.

به گروهی از دوستان تعلق نداشتید.

شاید ویژگی‌ های غیرمعمولی در شما بود که باعث می‌ شد احساس کنید به‌نوعی متفاوتید.

به‌عنوان یک بزرگ‌ سال، تله‌ ی زندگی‌ تان را عمدتاً با دوری‌ گزیدن حفظ می‌ کنید.

از معاشرت‌ های گروهی و ایجاد دوستی اجتناب می‌ کنید.

شاید احساس می‌ کردید کنار گذاشته شده‌ اید، چون چیزی در شما وجود داشت که بچه‌ های دیگر پذیرای آن نبودند.

بنابراین احساس می‌ کردید از نظر اجتماعی «نامطلوب» اید.

به‌عنوان یک بزرگ‌ سال، شاید احساس می‌ کنید زشتید، جذابیت جنسی ندارید، شأن کمی دارید، در مهارت‌های کلامی ضعیفید، کسل‌ کننده‌ اید یا به هر صورت کمبودی دارید.

انزوای دوران کودکی‌ تان را بازآفرینی می‌ کنی د: در موقعیت‌های اجتماعی پایین‌ دست‌ بودن را احساس و اجرا می‌ کنید.

تله‌ی انزوای اجتماعی همیشه در افراد قابل‌ مشاهده نیست.

بسیاری از افرادی که به این تله دچارند، در موقعیت‌ های صمیمانه بسیار راحت‌ اند و از مهارت‌ های اجتماعی بالایی برخوردارند.

تله‌ ی آن‌ ها شاید خودش را در روابط فرد با فرد «نشان» ندهد.

گاهی شگفت‌ زده می‌ شویم وقتی متوجه می‌ شویم چقدر در مهمانی‌ ها، کلاس‌ ها، نشست‌ ها یا در محل کار ممکن است احساس اضطراب و گوشه‌ گیری داشته‌ باشند.

بی‌قراری خصلت آن‌ هاست، خصلت جست‌ و جوی مکانی برای پذیرفته‌ شدن.