زنان نامدار جهان معرفی نویسنده کتاب کلبه عمو تام

زنان نامدار جهان: هاریت بیچر استو

علاقه مندی
ارسال به...
7 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زنان نامدار جهان: هاریت بیچر استو
سلام صدا 1679بازدید , 25 اردیبهشت 1402 بدون دیدگاه

در ادامه فهرست زنان نامدار جهان و معرفی برترین نویسندگان زن جهان پس از جورج الیوت، به هاریت بیچر استو نویسنده رمان مشهور و جنجالی کلبه عمو تُم می رسیم

هاریت بیچر استو Harriet Beecher Stowe یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین نویسندگان قرن نوزدهم، بلکه تمام اعصار و قرون است. زیرا کتاب او زمینه ساز بزرگترین بحران اجتماعی در تاریخ آمریکا و لغو برده داری و جنگ داخلی در آن کشور شد.

 کتاب کلبه عمو تام Uncle Tom’s Cabin که در فهرست یکی از ده کتابی که دنیا را تکان داده اند قراردارد همچنین اولین کتابی است که با تیراژ بیش از یک میلیون نسخه چاپ شده و پرفروشترین کتاب قرن نوزدهم شناخته می شود.

زنان نامدار جهان: هاریت بیچر استو
زنان نامدار جهان: هاریت بیچر استو

زندگی هاریت بیچر استو

هاریت بیچراستو در روز ۱۴ ژوئن ۱۸۱۱ در شهرلیچفلید ایالت کانکتی کات  آمریکا به دنیا آمد و روز اول ژوئیه ۱۸۹۶ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

 پدر او کشیش بود و فرزندانش را با تعلیمات مذهبی به بار آورد مادر هاریت هنگامی که او پنج سال بیش نداشت درگذشت و هاریت تحت سرپرستی همسر دوم پدرش بزرگ شد خواهر بزرگش کاترین مدرسه ای برای تعلیم و تربیت دختران دایر کرده بود هاریت در کودکی در این مدرسه درس خواند و وقتی بزرگ شد در همین مدرسه به تدریس پرداخت.

خانواده بیچر در سال ۱۸۳۲ به شهر سین سیناتی  در ایالت اوهایو نقل مکان کردند و هنگام زندگی در این ایالت بود که هاریت با شرایط سخت و غیرانسانی زندگی بردگان در ایالت همسایه  کنتاکی آشنا شد و برای نخستین بار به فرار برده ای که از این ایالت گریخته بود کمک کرد.

هاریت از زمانی که در مدرسه خواهرش به کار معلمی اشتغال داشت قطعاتی را به نظم و نثر مینوشت و برای شاگردانش میخواند در سال ۱۸۳۶ که با  کالوین استو ازدواج کرد و به نام خانوادگی او معروف شد

زنان نامدار جهان: هاریت بیچر استو
زنان نامدار جهان: هاریت بیچر استو

آغاز نویسندگی هاریت بیچر استو

با تشویق شوهرش که خود معلم ادبیات مدارس مذهبی بود به کار نوشتن پرداخت و اولین کتاب او که مجموعه ای از داستان های کوتاه بود در سال ۱۸۴۳ منتشر شد.

این مطلب را هم ببینید
عسجدی مروزی

هاریت تا پنجاه سال پس از انتشار نخستین کتابش به کار نوشتن ادامه داد و در این مدت ۳۰ کتاب رمان و شعر و تحقیقات مذهبی و اجتماعی از او منتشر شد، ولی از مجموع این کتابها فقط یک کتاب او شهرت جهانی یافت و به نام نویسنده این کتاب معروف شد.

هاریت بیچر استو کتاب کلبه عمو توم را براساس مشاهدات و شنیده های خود از ستمی که بر بردگان می رفت نوشت

 این کتاب در سال ۱۸۵۱ نخست به صورت پاورقی در چهل قسمت در روزنامه عصر ملی که مخالف برده داری بود منتشر شد بود منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت.

 پس از پایان انتشار کتاب در روزنامه عصر ،ملی کلبه عمو توم در سال ۱۸۵۲ به صورت کتابی در دو جلد انتشار یافت

 کتاب در ایالات شمالی که سکنه آنها اکثراً مخالف برده برداری بودند با استقبال کم نظیری مواجه شد و تا سال ۱۸۵۷ در عرض پنج سال بیش از پانصد هزار نسخه از این کتاب در آمریکا و کشورهای اروپائی به فروش رفت. تیراژی که تا آن زمان سابقه نداشت.

کتاب کلبه عمو توم که در آن ضمن شرح ستم بر بردگان سیاه، بر اعتقادات مذهبی مردم و تعالیم حضرت مسیح که مخالف چنین ستمی است تأکید می شود، احساسات ضد برده داری را در ایالات شمالی به شدت تحریک و تقویت کرد و آبراهام لینکلن با شعار و برنامه لغو برده داری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۶۰ آمریکا پیروز شد.

رمان کلبه عمو تام نوشته هاریت بیچر استو
رمان کلبه عمو تام نوشته هاریت بیچر استو

تاثیر رمان کلبه عمو تام بر تاریخ آمریکا

 اعلام لغو برده داری از طرف لینکلن همان طور که میدانیم با مقاومت ایالات جنوبی و اعلام جدائی آنها از ایالات متحده آمریکا انجامید که جنگ داخلی بین ایالات شمالی و جنوبی را به دنبال داشت.

 جنگ داخلی آمریکا چهار سال به طول انجامید و بیش از ششصد هزار نفر طی آن کشته شدند که بیشترین آنها سیصد و شصت هزار نفر از سربازان ایالات شمالی بودند.

جنگ با پیروزی ایالات شمالی و فرمان آزادی بیش از چهار میلیون برده سیاهپوست به پایان رسید و لینکلن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۶۴ آمریکا برای دومین بار به مقام یاست جمهوری برگزیده شد.

این مطلب را هم ببینید
زندگی و آثار ایزابل آلنده

لینکلن پیش از آن که به دست یکی از نژادپرستان ایالات جنوبی به قتل برسد در مجلس ضیافتی که به مناسبت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ترتیب داده شده بود با هاریت بیچر استو آشنا شد.

نویسنده کتاب کلبه عمو توم به دعوت خود لینکلن در این مهمانی شرکت کرده بود. لینکلن وقتی برای اولین بارهاریت را که زن لاغر اندام و کوتاه قدی بود دید گفت:

«پس این شما هستید، خانم کوچک اندامی که کتابش چنین جنگ بزرگی را به راه انداخت.»

شهرت کتاب کلبه عمو تام در جهان

کتاب کلبه عمو توم در خارج از آمریکا نیز چنان شهرتی یافت که هاریت به دعوت دولتمردان و نویسندگان اروپایی در سال های ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۹ سه بار به اروپا سفر کرد و با نویسندگان معروف آن زمان مانند چارلز دیکنز و جرج الیوت (ماری آن اوانس) ملاقات کرد.

 کتاب کلبه عمو توم در زمان حیات هاریت به بیش از بیست زبان از جمله زبان روسی ترجمه شده بود و تولستوی نویسنده نامدار روسی این کتاب را بالاترین دستاورد هنر اخلاقی و در ردیف کتاب بینوایان ویکتورهوگو و داستان دو شهر  چارلز دیکنز به شمار آورد.

رمان کلبه عمو تام نوشته هاریت بیچر استو
رمان کلبه عمو تام نوشته هاریت بیچر استو

بررسی واقعی بودن ماجرای داستان کلبه عمو تام

بحث هائی که دربارۀ کتاب کلبه عمو توم در آمریکا درگرفت و ادعاهای طرفداران برده برداری در آمریکا، که بعد از پایان جنگ های داخلی آمریکا نیز همچنان فعال بودند، مبتنی بر اینکه آنچه هاریت بیچراستو نوشته مبتنی بر واقعیات نیست و بیشتر خیال پردازی و داستان سرائی است، هاریت را وادار به نگارش کتاب دیگری تحت عنوان کلید کلبه عمو توم نمود که در آن هاریت به مدارک و مستندات خود درباره مطالب این کتاب اشاره کرده و داستان های هولناک دیگری دربارهٔ ستم بر سیاهپوستان و بردگان برآن افزوده است.

هاریت بیچراستو علاوه بر کتاب کلبه عمو توم و کلید کلبه عمو توم کتاب دیگری نیز تحت عنوان داستان یک مرداب بزرگ ملال انگیز دربارهٔ دوران برده داری در آمریکا نوشته است.

 هاریت در سالهای پایانی عمر خود مدرسه ای نیز برای کودکان سیاهپوست ساخت که خود در آن تدریس میکرد همسایه و دوست و معاشر او در سالهای آخر عمر مارک تواین نویسنده معروف آمریکائی بود هاریت روز اول ژوئیه سال ۱۸۷۶ در زادگاه خود ایالت کانکتی کات درگذشت

7 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...