زندگی وآثار آگاتا كریستی نویسنده پلیسی نویس و ملكه ی جنایت

علاقه مندی
ارسال به...
9 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار آگاتا كریستی نویسنده پلیسی نویس و ملكه ی جنایت
سلام صدا 6812بازدید , , 10 فروردین 1398 بدون دیدگاه

آگاتا مری كلاریسا میلر Agatha Christie در سال 1890 میلادی در دون شایر ، منطقه ای كه اكثر داستان های وی در آن اتفاق می افتد ، متولد شد.

در ده سالگی پدرش را از دست داد. در همان سال ها بسیار به خواندن كتاب ها ی جین استین ، چارلز دیكنر (آرزو های بزرگ – دیوید كاپرفیلد – الیور تویست) ،سرآرتور كانن دویل خالق شخصیت شرلوك هولمز (كه واقعا شایسته لقب سر به معنای سرور است) علاقه داشت.
در سال 1914 با كلنل آرشیبالد كرستی ، یك شاهزاده ی اشراف زاده انگلیسی ازدواج كرد.

سال 1926 مادرش را از دست داد و در همان سال به دلایل نامعلومی از شوهرش جدا شد.

آگاتا كریستی در سال 1930 با سرماكس مالون زمین شناس و استاد دانشگا هاكسفورد ازدواج كرد.

اگاتا كریستی در ازدواج اول خود ، تجربیات زیادی را ا زمحیط اشرافی انگلستان به دست آورد و در زندگی با همسر دومش كه باستان شناس بود و آگاتا با وی سفرهای زیادی به مشرق زمین كرد ، با آداب و رسوم زندگی مردم در این مناطق آشنا شد.

وی متاثر از دوعامل یاد شده شروع به نگارش داستان های جنایی كرد. در واقع آگاتا كریستی دنباله رو كارهای پلیسی كانن دویل بود. ولی روش تازه تر و در واقع پیشرفته تری در پیش گرفت.

نویسندگی آگاتا کریستی به خاطر شرطی که با خواهرش مارگارت، بر سر این که او نمی‌تواند داستان‌های پلیسی بنویسد شروع شد.

 آگاتا كریستی  نویسنده پلیسی نویس و ملكه ی جنایت

نکته جالبتر اینکه آگاتاکریستی برای پیدا کردن شخصیت اصلی داستان‌هایش خیلی تلاش کرد، تا این که در میان پناهندگان بلژیکی در شهر تورکی در لیدز ، مردی کوتاه قد و با قیافه و رفتار توجهش را جلب کرد و به این ترتیب هرکول پوآرو، متولد شد.

ناشران شش بار چاپ کتاب ماجرای اسرارآمیز د استایلز، را که هرکول پوارو شخصیت آن بود رد کردند که بالاخره در سال ۱۹۲۰ چاپ شد.

با وجود آنکه خانواده ، آگاتا و خواهر و برادرش را به یک مدرسه شبانه روزی فرستادند اما آگاتا در پنج سالگی خودش خواندن را یاد گرفت و بعد با استفاده از کتابخانه پدرش به معلوماتش افزود و تحصیلات آکادمیک نداشت.

وی نزدیك به صد اثر از خود به جای گذاشت. قهرمانان اصلی داستان های او، پیرزن انگلیسی به نام جین مارپل و یك كارآگاه بلژیكی به نام هركول پووارو بودند .

وی نمایشنامه نویس زبردست و توانایی نیز بود. نمایشنامه معروف او به نام تله موش از نمایشنامه های مشهور و معروف اوست كه عنوان ملكه ی جنایت را نصیب وی ساخت!

آثار ملكه ی جنایت ، آگاتا كریستی :

انگشت متحرك
آنها وارد بغداد شدند
اسرار خانه ییلاقی چیمن
اسرار سیستافورد
آینه شكست از این سر تا آن سر
سرودهای غم انگیز
ده سیاهپوست كوچك
به طرف صفر
بیراهه سرنوشت
بوی تند پول
بعد از مراسم تدفین
پس از تشییع جنازه
پرده
پنج خوك كوچك
پایان پیام در بامداد
تارعنكبوت
مهمان ناخوانده
نقشه ای برای مرگ
مرگ در رود نیل
گربه ای در میان كبوتران
حماقت مرده
رمز قطار آبی
راز كوه نور
سرود غمگین
سرود مرگ
تله موش
مرگ راجر آكروید

این مطلب را هم ببینید
فردوسی و زمانه او در سرودن شاهنامه

دانلود نمایش پلیسی عبور از مه نوشته آگاتا کریستی

خنجر خونین
قتل در قطار سریع السیر شرق و غرب
قتل در آپارتمان استایلز

دانلود رایگان نمایش پلیسی قتل در استایلز

قتل خانم مگ گینتی
قتل در سه پرده
قبرس غمگین
قتل در نیمه شب

دانلود رایگان نمایش پلیسی قتل در نیمه شب

قتل در كرانه نیل
قتل مرموز
قتل در زمین گلف
قتل در ویكاریچ
قتل در بین النهرین
قتل در خانه كوچك سبز
قتل برای كریسمس
قتل آسان است
قتل با آینه
كارت های روی میز
چهار تبهكار مخوف
ماجرای شب پیروزی
مرگ در آسمان
خانه وحشت
ملاقات با مرگ
رابطه مرموز در دهكده استایلز
مرگ فراموش شده
مرگ روتیل
شیطان زیر خورشید
مسافر فرانكفورد
رؤیا
ماجرای آشپز گمشده
خانه ییلاقی استایلز

دانلود نمایش پلیسی جیبی پر از دانه های چاودار

خانه در شیراز، سرقت جواهرات پرنس علی یوسف، راز حباب ها، سیزده نفر در سر شام، مهمانی شب مقدس، برگ گمشده ، نخست وزیر ربوده شده، لانه زنبور، سیب های آغشته به خون، شاهد بی زبان، ماجرای گورستان مصری ، جعبه شكلاتی ، ماجراهای اسرارآمیزاستایلز ، دشمن نهان ، مرد در لباس قهوه ای، هفت ساعت شماطه دار، دكتر شپارد سر، میزصبحانه، خطر در اندهاوس، چرا آنها از ایوانس سؤال نكردند، جنایت به ترتیب ای – بی –سی، مرگ در ابرها، زندانبان مخوف، سرو غمگین، شیطان زیر آفتاب، مسائل سیزده گانه، جسد در كتابخانه، مرگ در پایان میآید، مرگ بعد از ساعت ها، خانه كج، گام های بسیار تا مرگ، شرارت مرد مرده، ساعت چهار و پنجاه دقیقه، گواهی بیگناهی، ساعت ها، راز كاراییب، ناپدید شدن آقای داوین هاین، در هتل برترام، سومین دختر، یك – دو، قلاب كفشم را ببند، چگونه باغ شما رشد میكند؟، چهار قدرت بزرگ، خطر درآخرین خانه، و سپس هیچ نبود، فرشته انتقام، سیانور نورانی، مرگ لرد اجور، قتل در اویانت، اكسپرس، اسب رنگ پریده، اسب كم رنگ، گناه مضاعف، شاهد برای تعقیب، آقای براون، پنج و ده دقیقه، جنایتكاران در لندن، ده تبهكار بهت آور، عدال تآسمان، قتل در ساحل دجله، كشتی بالدار، گناهكار كیست، گناه كبیره، آخرین پرونده پوارو، اتفاق بعد از شام، اولین پرونده های پوارو، برنده سرگردان، پاداش جنایت مرگ است، پوارو در هانتربری، پنج بامداد پایان پیام، پوارو و جعبه مرگ، پول، ارباب بدی است، جاسوس یا جاسوسه، جعبه شكلات، جنایت خفته، جنایت در سالگرد قتل، جنایت درمجتمع مسكونی، جنایت های خیابان هیكوری، خانه وحشت، عروسكی در دودكش نجاری، ماجراهای خانم مارپل، قتل در خانه كشیش، شیطان به قتل میرسد، قتل با كتاب جادو، مرگ به سبك پوارو، جریمه، مثلث رودس، وقتی وجدان بیمارمیشود، گرفتاری در خلیج پولنسا، راز آینه شكسته، ساعت صفر، قتل در بالماسكه، راز پرونده مختومه، تراژدی در سه پرده، شروری كمتر، قتل در آشیانه كتاب، كمینگاه خطر، شاهد قتل، شناخت اساطیر چین، قتل خاموش، فرجام، نگاه مرگبار، قتل یك جاسوس، قاتلی در بغداد، تبهكار لندن، دیگر كسی آنجا باقی نماند، لانه حشره و قتل در خانه شماره ١٩.

این مطلب را هم ببینید
ادبیات داستانی روسیه

كاراگاه های آگاتا كریستی : هركول پووارو

كاراگاه های آگاتا كریستی :  هركول پووارو

پوواروی مشهور در رمان ( اسرار خانه ی ییلاقی استایلز ) بود كه پا به جهان گذاشت. كارآگاه پووارو كه سبیلی براق و موهایی روغن زده دارد ، كارآگاه خصوصی عجیبی است. او قبلاً در بلژیك پلیس بوده ، اما بعداً استعفا داده است . د رواقع بعد از استعفا ، قهرمان داستان های خانم كریستی شده است . وی كه آدمی مغرور ، مودب و كمی هم بامزه است ، با زبانی صحبت می كند كه مخلوطی از انگلیسی و كمی فرانسوی است . ولی او با اینكه در آثار خانم كریستی آدمی ریزه میزه است ، اما مغز بزرگی دارد . چرا كه همیشه با ( به قول خودش ) سلول های ریز خاكستری مغزش و با استفاده از روان شناسی ، گره ی كور هر جنایتی را باز میكند .
این كارآگاه مشهور ، قهرمان 41 اثر از 75 اثر آگاتا كریستی بود . اما بالاخره در رمان ( پرده ) در اثر بیماری قلبی و آرتروز دارفانی را وداع گفت .

جین مارپل

كاراگاه های آگاتا كریستی جین مارپل

اما كریستی غیر از پووارو ، قهرمان دیگری نیز خلق كرد . این قهرمان پیرزنی به اسم جین مارپل بود . مارپل زنی مجرد و بسیار باهوش است و همه چیز را با عینك شك و تردید نگاه می كند. به علاوه ، او همیشه مضطرب و منتظر اتفاق بدی است. عجیب اینكه اغلب هم پیش بینی هایش درست از آب در می آید. این پیرزن با اینكه مثل پووارو مغزی پیچیده دارد ، اما نتوانسته شهرتی به اندازه ی پووارو به دست آورد .

منتقدان می گویند علت اینكه صدها میلیون نسخه از آثار آگاتا كریستی ( یا به قول آنها ملكه ی جنایت ! ) در سراسر جهان به فروش رفته ، این است كه داستان های پلیسی او پیچیده و قهرمان او ( پووارو ) آدمی عجیب است و داستان هایش اكثراً درخانه های ثروتمندان و اشراف اتفاق می افتد . به علاوه ، او دائم خواننده ی خود را گمراه می كند و چون خواننده تا آخر داستان حدس هایش درباره ی قاتل غلط ازآب در می آید ، داستان را تا پیدا شدن قاتل دنبال می كند . بالاخره آن ها می گویند بهترین اثر آگاتا كریستی (( قتل راجر آكروید )) است كه خوشبختانه به فارسی هم ترجمه شده است .

آگاتا كریستی در 44 سالگی یكی از بهترین و زیباترین داستان های خود را با نام قتل در قطار سریع السیر نوشت و به چاپ رساند. ولی علاوه بر آثار پلیسی خود،آثار رمانتیک هم دارد كه در بهاران از تودورم برگزیده این آثار است. وی برای آثار رمانتیك خود از نام مستعار مری وس ماركوت استفاده می كرد.
سرانجام ملكه ی جنایت ، آگاتا كریستی ، در سال 1976 درگذشت!

برچسب ها

9 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...