کتاب صوتی راز و رمز آواز نوشته حسين كاظميان از هنرمندان توانای موسیقی سنتی ایرانی

کتاب صوتی راز و رمز آواز  خوانشی است از کتابی به همین نام که آنرا حسين كاظميان از هنرمندان و خوانندگان توانای موسیقی سنتی ایرانی نوشته است.

نويسنده در اين كتاب سعي كرده با استفاده از تجربيات خود در كلاس‌هاي آواز و جست‌وجو در منابع ديگر در زمينه صوت و آواز، به مقوله آموزش و آواز از طريق خوانندگي به زبان ساده بپردازد.

کتاب صوتی راز و رمز آواز با مقدمه نویسنده درباره پيشينه آواز و موسيقي در ايران آغاز مي‌شود.

به اعتقاد كاظميان ، هنر آواز در موسيقي ايران، قدمتی ديرينه دارد كه از ديرباز تاكنون، به دلايل مختلفی دستخوش تغييراتي در نحوه اجرا و به وجود آمدن سبك‌هاي مختلف شده است.

به گفته وی، به علت فقدان دستگاه‌هاي ضبط صدا، دورترين آثار به جا مانده آوازي از دوره قاجار است.

در دوره صفوي آوازخوانان در تعزيه، گوشه‌هاي موسيقي را اجرا مي‌كردند.

در دوره قاجار موسيقي بزمي رواج يافت و در دوره سلطنت پهلوي، با ورود آثار موسيقي غرب و تلفيق آن با موسيقي ايراني، در سبك و سياق اجراي موسيقي و آواز ايراني به تدريج تفاوت‌هايي پديدار شد و آموزش موسيقي و آواز با ضبط صدا، از طريق نوار رواج يافت.

حسين كاظميان معتقد است، با گذشت زمان و به دست آوردن تجربه و همچنين پيشرفت علم پزشكي، علم و تكنيك موسيقي، راه‌هاي چگونگي حفظ حنجره و استفاده صحيح از آن و موارد ديگر، به مرور نمايان و قطعي شد.

مولف در بخشي از كتاب واژه آواز را در شاهنامه بررسي كرده است.

وي مي‌گويد، آواز در شاهنامه فردوسي به معناي خوانندگي، آوازخواني، ترانه، نوا، صوت، صداي ساز، همهمه و سر و صدا آمده است.

فردوسي در شعرهاي خود از آواز، كوس، چنگ، رود، رباب و آواز رامشگران ياد مي‌كند.

آواز در شاهنامه به معناي بانگ و صداي بلند نيز به كار رفته و مغني به مفهوم خواننده نيز آمده است.

فهرست

مقدمه

پیشگفتار

آواز در شاهنامه

دربارۀ معلم آواز

یک استاد آواز نمونه

صوت و صدا

وظیفه شاگرد در مقابل استاد

خاطره‌ای از استاد حسن کسائی

چه خطراتی حنجره را تهدید می‌کند؟

تقویت و نگهداری از صدا

صداساز

نفس گیری

تحریر

شعر

تلفیق شعر و موسیقی

نقش زبان، فک، دندان‌ها

گوش

دوران بلوغ

تأثیر حالات روحی و روانی بر صدا

خصوصیات خواننده توانمند
وسعت صدا

گرم کردن صدا

صدای آوازی یکنواخت

صدای دودانگ و ششدانگ

صدای چپکوک و راستکوک

مکتب‌ها و سبک‌های آوازی

دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایران

دستگاه شور

«ابوعطا»

دشتی

بیات ترک

افشاری

سهگاه

چهارگاه

همایون

بیات اصفهان
نوا

ماهور

راست پنجگاه

گوشه‌های مشترک در بعضی دستگاه‌ها

مختصری درباره حال و هوای بعضی دستگاه‌ها

ضربی‌ها

گوشه‌ها و فلسفه نامگذاری آن‌ها

برخی اصطلاحات معمول

علت نامگذاری گوشه‌ها

مرکب خوانی

مُرصع خوانی

آواز در شاهنامه

کتاب صوتی راز و رمز آواز نوشته حسين كاظميان به مدت 2 ساعت تقدیم علاقمندان هنر موسیقی و آواز میگردد