همه چیز درباره سفر به تبریز و جاهای دیدنی آن

علاقه مندی
ارسال به...
1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
سفر به تبریز و جاهای دیدنی آن
hiword.ir 1884بازدید 22 تیر 1402 بدون دیدگاه

تبریز از شهرهای بزرگ کشور و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر تاریخی در شمال غربی کشور قرار گرفته و در طول سال گردشگران بسیاری این شهر را مقصد سفر خود قرار می‌دهند. هتل لاله پارک تبریز با بهترین امکانات و خدمات، آماده خدمت‌رسانی به مهمانان عزیز می‌باشد.

شهر تبریز جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده و به همین خاطر گردشگران داخلی و خارجی بسیاری دارد. انتخاب سفر به تبریز در فصل تابستان می‌تواند یکی از بهترین مقاصد سفر، در فصل گرم تابستان باشد. در ادامه با مطالب بیشتری درباره سفر به شهر تبریز و جاهای دیدنی آن آشنا خواهیم شد.

معرفی شهر تبریز

شهر تبریز قدمتی ۳۵۰۰ ساله دارد. تبریز به عنوان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای کشور، در سال ۲۰۱۸ عنوان پایتخت گردشگری ایران را به خود اختصاص داد. تبریز علاوه‌بر جایگاه خاص در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی و هنری، پیشینه تاریخی و فرهنگی پرباری دارد. این شهر تاریخی در طول زمان، فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده اما همچنان با صلابت باقی مانده است.

تبریز شهری کاملاً کوهستانی بوده و در میان کوه‌های زیبایی محصور شده است. این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که پیشنهاد می‌شود سفر به تبریز را در اولویت برنامه خود قرار دهید. در دوران ساسانیان، آذربایجان را آذر آبادگان یا سرزمین آتش می‌نامیدند. چراکه آتشکده‌های بزرگ دوران ساسانی به ویژه آتشکده آذرگشسب را در خود داشته است.

آب و هوای تبریز

شهر تبریز آب و هوایی خشک و کوهستانی داشته و تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و سوزناکی دارد. میانگین دمای تبریز در گرم‌ترین روز سال، بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و در سردترین روز سال، به دمای ۵ تا ۱۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

در فصل تابستان، تبریز شب‌های خنکی دارد. مناسب‌ترین زمان سفر به تبریز از اواسط بهار تا اواخر تابستان می‌باشد. ماه شهریور آب و هوای این شهر در بهترین حالت خود قرار دارد. البته فصل تابستان شلوغ‌ترین و گران‌ترین زمان سفر به شهر تبریز است. اما در فصل بهار و پاییز دمای هوا کاهش یافته و قیمت‌ها هم به همین نسبت کاهش می‌یابد.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی تبریز

کاخ و موزه شهرداری

یکی از جاذبه‌ها و نمادهای شهر تبریز، ساختمان کاخ شهرداری است که امروزه به موزه تغییر کاربری داده است. این ساختمان قدیمی در میدان ساعت تبریز قرار گرفته و در میان مردم بومی تبریز، این بنا به ساختمان ساعت یا ساعت قاباغی معروف است. در سال ۱۳۱۴ شمسی، برج ساعت شهرداری تبریز بنا شد و از سال ۱۳۲۴ این میدان به عنوان میدان اصلی شهر تبریز شناخته می‌شود.

بازار فرش تبریز

فرش تبریز شهرتی جهانی داشته و از ریشه‌های با اصالت این شهر به شمار می‌آید. بازار سنتی فرش تبریز یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در سفر به تبریز می‌باشد. بازار سنتی فرش تبریز از راست بازار، تیمچه، سرا، دالان و گذر تشکیل شده است.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان از موزه‌های مهم و بزرگ ایران به شمار می‌رود که در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد. در این موزه ۱۳۰۰ قطعه اشیاء قدیمی و با ارزش نگهداری می‌شود که مربوط به دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی است. موزه آذربایجان در سال ۱۳۴۱ به بهره‌برداری رسید و دارای ۳ سالن نمایش می‌باشد.

این مطلب را هم ببینید
اقتباس های سینمایی از شاهنامه فردوسی

خانه مشروطه

راست کوچه، نام یکی از محله‌های قدیمی تبریز است که یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار را در خود جای داده است. خانه تاریخی مشروطه، مربوط به مشروطه خواهان بوده که پس از به توپ بستن مجلس در این خانه گرد هم جمع می‌شدند و به همین دلیل این خانه به خانه مشروطه مشهور است.

این خانه در سال ۱۳۷۵ به موزه تغییر کاربری داد و علاقه‌مندان بسیاری از این خانه بازدید می‌کنند. از اشیاء تاریخی و با ارزش این موزه می‌توان به فرش مشروطه، سلاح کمری ستارخان، وسایل شخصی سران مشروطه و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود که در سفر به تبریز می‌توان از آنها بادید کرد.

پارک ائل گلی تبریز

ائل گلی تبریز یکی از بزرگترین تفرجگاه‌های شهر تبریز به شمار می‌رود. این تفرجگاه دارای دریاچه و طبیعتی بی‌نظیر بوده که در دوران آق قویونلوها ایجاد شده است. اطراف دریاچه زیبایی منحصر به فردی دارد که بسیار مورد توجه شهروندان و گردشگران تبریز قرار می‌گیرد. این مکان خوش آب و هوا، بهترین گزینه برای قدم زدن و تنفس هوای تمیز می‌باشد.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

مسجد جامع تبریز

شهر تبریز مانند سایر شهرهای کشور، دارای یک مسجد جامع می‌باشد که در بازار بزرگ تبریز قرار گرفته است. قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و هر قسمت از آن در یک دوره تاریخی ساخته شده است. برای مثال طاق و گنبدها با ستون‌های هشت گوش آجری، از مواردی می‌باشد که در دوره ایلخانان مغول ساخته شده است. گردشگران بسیاری در سفر به تبریز از این مسجد بازدید می‌کنند.

مسجد کبود

مسجد کبود یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز است که مربوط به دوره اسلامی می‌باشد. مسجد کبود در زبان ترکی، معروف به گوی مسجد است. همچنین این مسجد به مسجد شاه جهان و مسجد مظفریه، معروف است. براساس کتیبه‌های به دست آمده این مسجد در سال ۸۷۰ هجری قمری بنا شده است.

مسجد کبود در زلزله تبریز، تقریباً ویران شده اما همچنان برخی از آثار باقی مانده و بی‌نظیر مسجد مانند کاشی‌کاری‌هایی با رنگ‌های دلربا که باعث شده، به نام فیروزه جهان اسلام شناخته شود. گردشگران با اقامت در هتل های تبریز می‌توانند به راحتی از آثار تاریخی و دیدنی این شهر بازدید نمایند.

ارگ علیشاه

یکی دیگر از بناهای تاریخی تبریز، ارگ علیشاه است که در قرن هشتم هجری قمری به فرمان تاج الدین علیشاه بنا شده است. امروزه تمام بخش‌های این بنا ویران شده و تنها یک دیوار از آن باقی مانده است. با این حال افراد بسیاری در سفر به تبریز از این اثر تاریخی بازدید می‌کنند.

جنگل ارسباران

یکی از بکرترین مناطق تبریز، جنگل سرسبز ارسباران است که دارای گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی می‌باشد. این جنگل سرسبز با کوه‌های پردرخت و بارش‌های فراوانی که در این منطقه وجود دارد؛ این جنگل را به یکی از زیباترین مناطق تبریز تبدیل کرده است. جنگل ارسباران به نام‌های دیگری همچون قراچه داغ یا قره‌ داغ و ارسبار یا آرازبار هم در بین مردم شناخته می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
بهترین درب های ضدسرقت برای کتابخانه های با ارزش و بزرگ چیست؟

روستای کندوان

روستای کندوان قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد و خانه‌های کله قندی این روستا در دل کوه جای گرفته است. از نمونه‌های روستای کندوان فقط سه مورد در جهان وجود دارد که تنها در روستای کندوان زندگی و سکونت ادامه دارد.

آب زلال روستا دارای خواص درمانی بوده و برای بیمارانی که دارای سنگ کلیه هستند، بسیار توصیه می‌شود. فاصله روستای کندوان تا تبریز حدود 58 کیلومتر است، که پیشنهاد می‌شود در سفر به تبریز از این روستای صخره‌ای بازدید نمائید.

موزه قاجار

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی تبریز، موزه قاجار است. این موزه در یک خانه تاریخی قرار گرفته که متعلق به شخصی به نام امیر نظام گروسی می‌باشد. این موزه در سال ۱۳۸۵ شمسی، بعد از مرمت و بازسازی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. معماری بی‌نظیر این خانه تاریخی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

موزه قاجار شامل دو طبقه بوده که دو حیات اندرونی و بیرونی دارد. از ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به ۱۶ ستون با سرستون‌های زیبا، شیشه‌های رنگی، آینه کاری‌ها، ایوان سراسری، گچبری‌های خاص و بی‌نظیر اشاره کرد.

مراکز خرید و بازارها

بازار بزرگ تبریز

بزرگترین بازار سرپوشیده و آجری جهان در تبریز قرار دارد که در فهرست آثار جهانی یونسکو، به ثبت رسیده است. این بازار سنتی و بزرگ دارای دالان‌ها، سراها، بازارچه‌ها و کاروانسراهای متعددی می‌باشد که در سفر به تبریز علاوه بر خرید از این بازار می‌توان از یک جاذبه تاریخی هم بازدید کرد.

مرکز خرید لاله پارک تبریز

مرکز خرید لاله دارای ۶ طبقه و ۱۲۰ فروشگاه می‌باشد که محصولات این مرکز خرید شامل برندهای اصل و معروف ترکیه و سایر کشورهای جهان است که در این مرکز خرید نمایندگی دارند. در مرکز خرید لاله پارک، امکانات تفریحی همچون سینما، شهربازی، رستوران و فست فود وجود دارد.

مرکز خرید لاله پارک تبریز
مرکز خرید لاله پارک تبریز

مرکز خرید ستاره باران

مرکز خرید ستاره باران یکی دیگر از مراکز خرید در تبریز است که دارای سه طبقه و یک طبقه هایپر مارکت می‌باشد. این مرکز خرید دارای امکاناتی همچون رستوران و کافه بوده و یک طبقه از آن به کودکان اختصاص دارد و گردشگران در سفر به تبریز دیگر نگران سرگرمی کودکان خود نخواهند بود.

مرکز خرید رویال

مرکز خرید رویال یک مجتمع شیک و مدرن است که دارای ۱۰۰ واحد تجاری می‌باشد. محصولات این مجتمع پوشاک، کیف، کفش و وسایل کادویی است. از امکانات تفریحی این مرکز خرید می‌توان به بولینگ و شهربازی اشاره کرد.

برج شهر

مجتمع تجاری برج شهر به شکل مارپیچ بوده و بدون نیاز به پله می‌توان به طبقه آخر رسید. از امکانات این مرکز خرید می‌توان به کافه و رستوران اشاره کرد. محصولاتی همچون لباس‌های مجلسی، کیف و کفش در این مرکز خرید به فروش می‌رسد.

سخن پایانی

سفر به تبریز به طور حتم یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سفرها خواهد بود. این شهر زیبا با طبیعت بی‌نظیر و کوهستانی خود، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. همچنین دارای امکانات رفاهی خوبی ازجمله تنوع زیاد هتل‌ها، پارک‌ها، مراکز خرید و بسیاری موارد دیگر، برای گشت و گذار و تفریح می‌باشد.

1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!