انیمیشن داستان های شاهنامه برای جوانان و نوجوانان

انیمیشن پادشاهی جمشید

علاقه مندی
ارسال به...
3 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
انیمیشن داستان های شاهنامه : انیمیشن پادشاهی جمشید
hiword.ir 1392بازدید , , 17 مرداد 1402 بدون دیدگاه مشاهده محصول

در چهارمین قسمت از انیمیشن داستان های شاهنامه برای جوانان و نوجوانان، انیمیشن پادشاهی جمشید به عنوان چهارمین پادشاه شاهنامه به دوستداران شاهنامه تقدیم می گردد.


شرح کوتاه شخصیت اصلی انیمیشن پادشاهی جمشید

نام: جمشید

نام های دیگر جمشید: جم، یمه،یم

معنای نام جمشید

جمشید به معنی همزاد با نور یا دارای جام درخشان با لقب جم

 واژهٔ جمشید از دو بخش ساخته شده‌است: «جم» و «شید»؛ «جم» در اوستایی برابر با همزاد و «شید» به معنای نور است. پس جمشید به معنای همزاد و همانند نور است.

جمشید در تاریخ

انیمیشن پادشاهی جمشید
  • در تاریخ برابر با سلیمان – ع – یا ذوالقرنین
  • دوره شاهنامه ای پیشین: اسطوره ای
  • دوره شاهنامه ای جدید: پیشدادیان
  • ملیت: آریایی
  • نشان پرچم ( درفش ) : نمادی از پرنده شاه باز با رنگی معمولا قرمز

وابستگان جمشید شاه

  • پدر جمشید: بر اساس شاهنامه طهمورث دیو بند
  • همسران جمشید : پری چهر، دختر پادشاه کورنگ
  • فرزندان جمشید : دو دختر بنام ارنواز و شهرناز

محل مرگ: در دریای چین بدست ضحاک اسیر شده و توسط او با اره به دو نیم می شود

جمشید در اوستا

انیمیشن پادشاهی جمشید

جمشید در اوستا همان یِمه (به انگلیسی:Yima) پسر ویوَهوَنت ویوَنگهَنت (ویونگهان) است که با یَمه پسر ویوَسوَنت اساطیر هندی مطابقت دارد.در فرهنگ واژه‌های اوستا در پی نام جمشید چنین آمده‌است:

بر پایه گزارش اوستا، زاده شدن جمشید، پاداشی بود که اهورامزدا در پی آماده ساختن نوشابهٔ هَوم برای نخستین بار بدست ویونگهان، پدر جمشید، به او داد.

بنا بر گزارش اوستا، جمشید پادشاهی بود که آریاییان در هنگام یخبندان در پناهگای که بدستور اهورامزدا ساخته بود پناه داد و پس از یخبندانی بزرگ از سرزمین‌های سرد به بیرود، به سوی ایرانویج (مرکز نژاد و تخمهٔ آریا) رهنمون شد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی و نقد کتاب ملکوت اثر بهرام صادقی

از این پناه گاه در اوستا با نام ورِ جم کرد یاد شده‌است. وَر در زبان اوستایی برابر با جای سر پوشیده، پناهگاه، غار است و کِرِتَ (کرد) برابر با فراهم کردن، پایه گذاشتن، ساختن است که ورجم کرد برابر می‌شود با پناهگاهی که جمشید ساخت.

داستان پادشاهی جمشید در شاهنامه

انیمیشن پادشاهی جمشید
انیمیشن پادشاهی جمشید

جمشید یکی از پادشاهانِ اساطیری ایرانی است و قدمتی بس کهن دارد. نام او در اوستا و متون پهلوی و متن‌های دوران اسلامی آمده‌است.

در اسطوره‌های ایرانی کارهایی سخت بزرگ به او نسبت داده شده‌است.

جمشید در شاهنامه، فرزندِ تهمورث و شاهی فرهمند است که سرانجام به‌خاطرِ خودبینی و غرور فرّه ایزدی (فر به معنی عزت چیزی مثل حمایت مردمی) را از دست می‌دهد و به‌دستِ ضحاک کشته می‌شود

دوران پادشاهی جمشید دوران تابندگی و درخشش زندگی آریاییان بود

زمان جمشید زمانی بود که در آن مردمان به زدن خشت و ساختن ایوان و گرمابه و شهر، جام‌ها و آوندهای سفالین، رشتن و بافتن ابریشم و کتان و پنبه، برآوردن گوهرها از دل سنگ، ساختن کشتی و بو و عطر و می‌و… دست یافتند.

جمشید و جشن نوروز

بدینسان جمشید با خردمندی به همهٔ هنرها دست یافت و بر همه کاری توانا شد و خود را در جهان یگانه یافت. آن گاه انگیزهٔ برتری و خود بینی در او بیدار شد و در اندیشهٔ پرواز در آسمان افتاد:

فرمان داد تا تختی گران‌بها برایش ساختند و گوهر بسیار بر آن نشاند و دیوان که بندهٔ او بودند تخت را از زمین برداشتند و بر آسمان برافراشتند.

جمشید در آن چون خورشید تابان نشسته بود و این همه به فر ایزدی می‌کرد. جهانیان از شکوه و توانایی او خیره ماندند، گرد آمدند و بر بخت و شکوه او آفرین خواندند بر او گوهر افشاندند و آن روز را که نخستین روز از فروردین بود، نوروز خواندند.

که جمشید با فر و انگشتری
 به فرمان او دیو و مرغ و پری
3 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

انیمیشن داستان های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان

معرفی کتاب ویژه سردبیر

انیمیشن داستان های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان

انیمیشن داستان های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان| بر همه ایرانیان است که برای پاسداشت فرهنگ پارسی، شاهنامه را به فرزندانشان بیاموزند و در این راه شاید دیدن فیلم های ساخته شده بر اساس داستان های شاهنامه اثری ماندگار بر ذهن کودک و نوجوانان خواهد داشت. از این رو مجموعه انیمیشن داستان های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان تهیه شده در مرکز پویانمایی صبا در شبکۀ همدان را در سایت سلام صدا منتشر کرده ایم. در کنار انتشار هر ویدیو، مطالبی در مورد شخصیت های آن تقدیم …