کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل به شما کمک خواهد کرد که جزء روند نوآوری باشید و نوآوری همواره یک معنی داشته است، حرکت از صفر به یک.

بیل گیتس، استیو جابز، لری پیج، سرگی برین و مارک زاکربرگ، از پیشینیان خود کپی نکردند و کارآفرینان بزرگ بعدی نیز از آن‌ها کپی نخواهند کرد.

پس چگونه یک کارآفرین می‌تواند نوآوری قابل توجهی ایجاد کند؟

پارادوکس کارآفرینی این است که هر نوآوری منحصر به فرد است و هیچ دستورالعملی برای موفقیت وجود ندارد.

 اما یک الگو وجود دارد: نوآوران موفق در زمان و مکان‌هایی که فکراش را نمی‌کردیم با کسب‌وکارهای کهنه و ایده‌های منسوخ روبرو می‌شوند و با ایجاد ایده‌های بهتر، توانایی خود را اثبات می‌کنند.

کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل
کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل

معرفی و خلاصه کتاب صوتی صفر به یک 

 کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل، یکی از کتاب‌های شناخته‌شده در زمینهٔ کارآفرینی به‌ویژه برای استارتاپ‌‌ها است.  

کتاب صفر به یک ، از زمان انتشار همواره جزو پرفروش‌ترین آثار حوزه‌ی نوآوری، کارآفرینی و استارتاپ‌ها محسوب می‌شود.

به طوری که دارای رتبه‌ی یک فروش بخش سیاست‌های اقتصادی و رتبه‌ی 2 بخش کارآفرینی سایت آمازون است و در کتاب صوتی صفر به یک، به قدری بین کارآفرینان و استارتاپ‌ها محبوبیت دارد که به گفته‌ی مجله‌ی فوربز خواندن آن به شما احساس قدرت فرابشری خواهد داد.

این کتاب در لیست «کتاب‌هایی که حتماً باید مطالعه کرد» قرار گرفته است

در کتاب صوتی صفر به یک، می‌خوانید که راه‌اندازی استارتاپ بی‌گدار به آب زدن نیست. بلکه دقیقا برعکس آن، رسیدن به موفقیتی قابل پیش‌بینی است.

این کتاب به شما می‌گوید برای ساختن آینده یا استارتاپ خود به چه چیزی نیاز دارید.

تیل در مورد توانایی منحصر به فرد انسان برای ایجاد تکنولوژی صحبت می‌کند.

این که ما را قادر می‌سازد تا چیزهای جدید و روش‌های بهتر ساختن آن‌ها را درک کنیم، با کار کمتر، بهره‌وری بیشتر داشته باشیم و با طراحی خود دنیا را دوباره بسازیم.با این حال، اکثر مردم از توانایی خود برای نوآوری استفاده نمی‌کنند.

 در عوض، عمدتا آنچه را که قبلا انجام شده‌است، کپی می‌کنند چون تکرار محصولی که قبلا ساخته شده بسیار آسان هست و به راحتی می‌شود از یک به بی‌نهایت رفت.

 اما چیزی که سخت است و کار هرکسی نیست رسیدن از صفر به یک است یعنی طراحی و توسعه یک چیز یا محصول جدید.

کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل
کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل

کتاب صوتی صفر به یک، به شما می‌گوید؛ اگر به فکر راه انداختن یک کسب‌وکار جدید هستید و می‌خواهید قبل از آن مسیر پیش‌روی‌تان را یک بار تجربه کنید، باید زندگی کسانی را مطالعه کنید که قبل از شما این مسیر را پیموده‌اند.

افراد موفق با بازگو کردن تجربیات و شکست‌هایشان بهترین راهنما هستند.

 بلک مسترز و پیترپیل چهره‌های‎‌ موفق دنیای استارتاپ‌ها با انتشار کتاب صفر تا یک هر آن چیزی که شروع یک تجارت نیاز دارد را با خوانندگانان در میان می‌گذارند.

عنوان کتاب صوتی صفر به یک ،  با الهام از مدل ذهنی پیتر تیل و شیوهٔ نگاه او به پیشرفت و نوآوری انتخاب شده‌است.

طبیعتاً اگر به افراد مختلف بگویید کسب و کارها را دسته‌بندی کنند، معیارهای متفاوتی را برای این دسته‌بندی به کار می‌گیرند.

 تیل یک دسته‌بندی دوبخشی در ذهن خود دارد:

  • صفر به یک:  خلق از هیچ؛ انجام کاری که تا کنون تصوری از آن نداشته‌ایم.
  • یک به  n: کمک به فراگیر شدن چیزی که پیش از این خلق شده، انجام کاری که قبلاً روش انجامش را می‌دانسته‌ایم.

او شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و فیس‌بوک را نمونهٔ حرکت‌های صفر به یک می‌داند.

 اگر کمی عقب‌تر برویم، اختراع لامپ‌های رشته‌ای و راه‌اندازی خط تولید در کارخانهٔ فورد را هم باید در همین دسته قرار داد.

اما در دستهٔ دوم، افراد و شرکت‌هایی را قرار می‌دهد که یک تکنولوژی و محصولِ موجود را در محدودهٔ بزرگ‌تری از جهان عرضه کرده‌اند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین کتاب های دنیا

تمام کسانی که بعد از آمازون کوشیده‌اند کسب و کارهایی شبیه آن را در نقاط دیگری از جهان راه‌اندازی کنند، از نگاه پیتر تیل در دستهٔ دوم قرار می‌گیرند.

پیتر تیل ارزش فعالیت‌های دستهٔ دوم را انکار نمی‌‌کند.

 اما تأکید او بر این است که به هر حال باید عده‌ای در جهان باشند که حرکت از صفر به یک را انجام دهند.

احتمالاً با آن‌چه در توضیح صفر به یک گفتیم و آن را با یک به n مقایسه کردیم، می‌توانید تصور کنید که پیتر تیل وظیفهٔ ساخت آینده را بر دوش کسانی می‌بیند که مسئولیت حرکت از صفر به یک را پذیرفته‌اند.

او بارها در کتابش از آینده حرف می‌زند و به نظر می‌رسد که می‌خواهد بکوشد تصویری شفاف از مفهوم آینده در ذهن مخاطبانش ترسیم کند.

تیل برای آینده دو ویژگی تعریف می‌کند.

  • ویژگی اول این‌که آینده ریشه در حال دارد
  • ویژگی دوم این‌که آینده به کلی با حال متفاوت است.

بنابراین او آینده را یک مفهوم زمانی نمی‌بیند.

ما زمانی می‌توانیم بگوییم آینده را دیده‌ایم یا در شکل‌گیری آینده نقش داشته‌ایم، که تحول بزرگی ایجاد شود یا در ایجاد چنین تحولی نقش ایفا کنیم.

به تعبیر وی: اگر صد سال  هم بگذرد و تغییری جدی در شکل و ماهیت زندگی بشر روی ندهد، ما هنوز در زمان حال هستیم. و حتی یک گام هم به آینده نزدیک نشده‌ایم.

تیل معتقد است که هنوز اسرار زیادی در جهان باقی است که ما می‌توانیم آن‌ها را کشف کنیم و دیوارها و مرزهای بسیاری وجود دارد که آن‌ها را به عنوان محدودیت پذیرفته‌ایم، اما می‌شود آن‌ها را شکست و از رویشان عبور کرد.

او معتقد است که ما میوه‌های در دسترس درخت دانش را چیده‌ایم و میوه‌های بسیاری وجود دارند که هنوز چیده

نشده‌اند.

بخش هایی از کتاب صفر به یک را بشنوید

یکی از پیام‌های اصلی کتاب صفر به یک

 بسیاری از کسب و کارهای بزرگ، به حل مسائلی پرداخته‌اند که دیگران یا اساساً آن مسئله را ندیده‌ بودند، یا حل آن را غیرممکن می‌دانسته‌اند.

کتاب صوتی صفر به یک ،ایده‌های کاملاً جدیدی را درباره‌ی نحوه‌ی ایجاد ارزش در جهان ارائه می‌کند و به شما نشان می‌دهد برای ساختن آینده یا استارتاپ خود چه چیزی لازم خواهید داشت.

این کتاب تمرینی است برای فکر کردن، زیرا این کاری می‌باشد که یک استارتاپ باید انجام دهد: تحقیق درباره‌ی ایده‌های رسیده و تجدید نظر در مورد کسب و کار از پایه.

دانلود فایل pdf خلاصه کتاب از صفر تا یک

کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل
کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل

فهرست مطالب کتاب صوتی صفر به یک

کتاب صوتی صفر به یک، شامل چهارده فصل است که درباره ی برخی فصل های آن توضیح مختصری داده شده است

فصل اول کتاب:چالش‌های آینده

در این فصل با اصطلاح جهانی سازی آشنا می‌شویم.

جهانی سازی طبق تعریف کتاب به معنای گرفتن چیزهایی که در جایی کار می‎‌کنند و بردنشان به همه جا است.

به عنوان نمونه کشور چین مورد مطالعه قرار گرفته است.

طبق گفته کتاب چین بهترین نمونه‌ی جهانی سازی است، چینی‌ها به شکل آشکار، هر چیزی را که در دنیای توسعه یافته کار می‌کند کپی می‌کنند.

فصل دوم :تاریخ مختصر دهه‌ی نود

در این فصل، فرآیند آغاز و رشد فناوری در دهه‌ی نود میلادی مطرح می‌شود.

در ابتدای این دهه فروپاشی دیوار برلین رخ داده است؛ بحران اقتصادی پیش‌آمده در آمریکا و شرق آسیا سرمایه‌ی همه شرکت‌ها را در آن زمان

تحت تاثیر قرار داده است.

در ادامه پیتر پیل از تاسیس شرکت پی پال و تجربه‌اش در این دهه می‌گوید و چند نکته را به عنوان راهنمای تفکر کسب‌وکار بیان می‌کند.

فصل سوم :همه‌ی شرکت‌های شاد متفاوت‌اند

در این فصل نویسنده با مثال در مورد رستوران‌های مختلف، اصطلاحِ انحصار را توضیح می‌دهد.

 کسب‌وکارهایی که انحصاری کار می‌کنند و به دنبال انحصار، نوآوری را به خدمت می‌گیرند، می‌توانند موفق شوند.

 زیرا سکون یک شرکت سبب مرگ و شکست آن سرمایه و انرژی می‌شود.

 فصل چهارم: جهان بینی رقابت

این فصل رقابت در کسب‌وکار را توصیف می‌کند.

رقابت در همه‌ جا اعم از سیستم‌های آموزشی تا شرکت‌های بزرگ اقتصادی نفوذ کرده است.

در این بخش مدل‌هایی از رقابت طبق گفته مارکس و شکسپیر آورده شده است و این مدل‌ها با هم مقایسه می‌شوند.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج ساموئل کلاسون

فصل پنجم: مزیت حرکت آخر

این فصل توصیه می‌کند که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و موفق، وجود یک فکر نو و باز ضروری است.

 اگر یک کسب‌وکار اولین باشد، بسیار مزیت دارد و تقریبا از تمام رقبا جلوتر است.

 ولی باید هوشمندانه پیش رفت و آینده را پیش‌بینی کرد تا بتوان سهم بزرگی از بازار را به دست گرفت.

فصل ششم:تو بلیط بخت آزمایی نیستی

نویسنده در این فصل چگونگی موفق شدن را بررسی می‌کند.

 آیا موفقیت بر اثر شانس است یا مهارت و سخت‌کوشی؟

 با بررسی زندگی افرادِ موفق در طول تاریخ، متوجه می‌شویم موفق شدن در ابتدا نیاز به یک بستر و محیط مناسب برای رشد دارد.

پس از آن نیاز به طراحی مسیری هدفمند که با تلاش و سخت‌کوشی زیاد همراه است.

فصل هفتم:پول را دنبال کن

این فصل قانون توان را توصیف می‌کند.

فصل هشتم:معماها

از وجود حتمی پیچیدگی‌ها در اقتصاد می‌گوید.

اگر شرکتی معماها را در دنیای تجارت نادیده بگیرد، حتما با شکست روبرو می‌شود.

 فصل نهم: بنیان‌ها

 مسائل مربوط به تاسیس شرکت‌ها را مطرح می‌کند.

 انتخاب شریک در ابتدای یک تجارت امری بسیار مهم است.

 در ابتدای کار همه چیز خوشبینانه پیش می‌رود ولی در طول زمان اگر اختلاف حل‌نشدنی پیش بیاید، شکست شرکت حتمی است.

فصل دهم:سازوکارِ مافیا

 فرهنگ شرکت را توضیح می‌دهد.

 در این فصل، مجموعه فعالیت‌ها و تدارک‌هایی که منجر به ایجاد یک فضای مناسب برای کار می‌شود، یادآوری شده و پس از آن، استخدام افراد در شرکت‌ها را بررسی می‌کند. 

چهار فصل‌های بعدی کتاب صوتی صفر به یک ،  دارای عناوین «آیا اگر چیزی بسازید کسی به سراغش خواهد آمد؟»،

«انسان و ماشین»، «سبزاندیشی» و «تناقض بنیان‌گذار» است.

کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل
کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل

جملاتی از کتاب صفر به یک

انتخاب یک شریک مانند ازدواج و برهم زدن شراکت مانند طلاق است.

هنگام انتخاب، توانایی‌های فنی و مهارت‌های تکمیلی اهمیت دارد.

 اما درک شما از یکدیگر و نحوه همکاری نیز به همان اندازه مهم است.

 انتخاب شریکی که تا کنون با او کار نکرده‌اید، مانند ازدواج کردن بعد از اولین قرار است.

معمولا مدت زمان سرمایه‌گذاری صندوق‌های خطرپذیر در یک شرکت برای آنکه رشد کرده، سودآور شود و از آن خارج شود 10 سال است.

اما خیلی از شرکت‌هایی که پشتیبانی سرمایه دارند، عرضه‌ی عمومی یا خریده نمی‌شوند  بسیاری از آن‌ها بلافاصله بعد از راه‌اندازی، شکست می‌خورند.

 براساس این شکست‌های زودهنگام، صندوق‌های خطرپذیر بیشتر در ابتدا، پول از دست می‌دهند.

 س.خ. امیدوارند که در طول چند سال با رسیدن به نقطه‌ی سربه‌سر و عبور از آن، سرمایه‌شان به شدت افزایش یابد؛

وقتی شرکت‌ها سبدشان به رشد نمایی برسد، از آن سبد خارج می‌شوند و دوارن رشدشان آغاز می‌شود.

سئوال اینجاست نقطه عزیمت کجاست؟

برای بسیاری از صندوق‌ها پاسخ این است :«هیچ جا»

بسیاری از استارتاپ‌ها سقوط می‌کنند و خیلی از صندوق‌ها هم با آن‌ها فروکشیده می‌شوند.

هر سرمایه‌گذار خطرپذیری می‌داند که وظیفه‌اش پیدا کردن شرکت‌هایی است موفق خواهند شد.اما آن‌ها درجه‌ی تفاوت را دست کم می‌گیرند

کتاب صوتی صفر به یک اثر پیتر تیل
پیتر تیل نویسنده کتاب صفر به یک اثر

درباره‌ پیتر پیل نویسنده‌ کتاب

پیتر پیل در اکتبر 1967 در شهر فرانکفورت به دنیا آمد

پیتر در کودکی همراه خانواده‌اش به آمریکا سفر کرد و پس از گذران مقطع دبیرستان وارد دانشگاه استنفورد شد

او تحصیلاتش را در رشته‌ی‌ فلسفه شروع کرد. پس از فارغ التحصیلی در استنفورد پیتر پیل رشته‌ی حقوق را دنبال کرد.

او پس از اتمام تحصیل در ابتدا به عنوان کارآموز قضایی فعالیت کرد و پس از آن وکالت شرکت‌های معتبر مختلفی را برعهده گرفت.

 او با تجربه‌های مختلفی که در شرکت‌های به نامی از جمله کردیت سوئیس داشت، در سال 1999 به همراه الون ماسک

شرکت پی پیل را تاسیس کرده و به عنوان مدیر عامل اجرایی به مدت سه سال در آن فعالیت کرد.

 پیتر پیل شرکت‌های مختلفی را پس از پی پیل راه انداخت و در سال 2004 حدود 10% از سهام فیسبوک را خرید.

 در آن زمان مارک زاکربرگ دانشجوی دانشگاه هاروارد بود و به عنوان موسس، فیسبوک را کنترل می‌کرد. 

پیتر پیل با وجود اینکه سهام خود را بعد از هشت سال واگذار کرد ولی همچنان از اعضای هیئت مدیره‌ی این شرکت است.

پس از فیسبوک، پیتر پیل در تعداد زیادی از استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرد و علاوه بر انجام فعالیت‌های بشردوستانه، در دانشگاه خود نیز به تدریس مشغول شد.