مارگریت دوراس بانوی داستان‌نویسی مدرن

علاقه مندی
ارسال به...
2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,00/5
Loading...
کتاب صوتی دریانورد جبل الطارق نوشته مارگریت دوراس

مارگریت دوراس Marguerite Duras با نام کامل مارگریت ژرمن ماری دونادیو (زاده ۱۹۱۴ مرگ۱۹۹۶) نویسنده و فیلمساز فرانسوی بود که به او لقب بانوی داستان‌نویسی مدرن داده‌اند.

دوراس در طول دوران فعالیت ادبی و هنری خود ۶۰ کتاب شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه نوشته و بیش از ۱۹ فیلم ساخت.

مارگریت دوراس

مارگریت دوراس در خانواده‌ای فرانسوی در هندوچین، مستعمره سابق فرانسه و ویتنام فعلی زاده شد. او دو برادر بزرگتر از خود داشت.

در سال ۱۹۱۸ خانواده دوراس در شهر فنوم‌پن پایتخت کامبوج مستقر می‌شوند، اما پدرش که معلم ریاضیات بود پس از مدت کوتاهی به بستر بیماری افتاد و هنگام بازگشت به فرانسه درگذشت.

مادر مارگریت پس از مرگ شوهرش در شرایط بسیار سخت به شغل معلمی خود ادامه داد و در روستاهایی در مجاورت رودخانه مکونگ و با فقر فرزندانش را بزرگ کرد

مادر برای این که از عهده مخارج بچه‌ها برآید در سینماها پیانو می‌زد تا وقتی که تصمیم گرفت تکه زمینی را در کامبوج برای کشاورزی و سرمایه‌گذاری بخرد اما به علت فساد اداری موجود و به واسطه خرید زمینی که دائم در معرض سیل و غیرقابل کشت بود، تمامی سرمایه‌اش را از دست داد.

 زندگی در مناطق و روستاهای فقیرنشین، ارتباط و دوستی با بومی‌ها و کمبود محبت پدری بعدها تبدیل به منبع الهام و دستمایه نوشته‌های او شد.

در سال ۱۹۲۹ مارگریت دوراس برای تحصیل در دوره دبیرستان به سایگون رفت. در همان زمان بود که مارگریت نوجوان عاشق یک چینی ثروتمند شد. او این ماجرا را سال‌ها بعد در داستان عاشق نوشت و توانست برنده جایزه گنکور شود.

در ۱۸ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی به دانشگاه سوربن در فرانسه رفت و در نهایت موفق به اخذ لیسانس حقوق شد.

مارگریت در سال ۱۹۴۴ به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد و با این‌که در سال ۱۹۵۰ از آن حزب اخراج شد ولی تا پایان عمر عقاید چپگرایانه‌اش را حفظ کرد.

دوراس در انتخابات سال ۱۹۸۱ برای پیروزی فرانسوا میتران، نامزد سوسیالیست ریاست جمهوری فرانسه تلاش بسیاری کرد.

مارگریت دوراس در سال ۱۹۵۰ رمان سدی بر اقیانوس آرام را نوشت که مورد توجه قرار گرفت و نامزد جایزه ادبی گنکور شد. در آن ایام او در کنار نویسندگی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نظیر مبارزه با جنگ الجزایر و مخالفت با سیاست‌های ژنرال دوگل نیز می‌پرداخت

مارگریت دوراس در آثارش شیوه‌های تازه‌ای را در عرصه رمان‌نویسی آزمود و رونق تازه‌ای به نثر فرانسوی بخشید.

این مطلب را هم ببینید
زندگی و آثار تولستوی خالق جنگ و صلح

نثر دوراس با بیانی فشرده و ابهامی شاعرانه، خواننده را درگیر می‌کند؛ زبانش عریان و بی‌واسطه است و واژگان آثارش با دقت و وسواس انتخاب شده‌است

در سال ۱۹۸۸ مارگریت دوراس به کما می‌رود و پس از ۵ ماه به‌طور معجزه‌آسایی جان سالم به در می‌برد اما در نهایت به سرطان مری مبتلا شده و در روز یکشنبه ۳ مارس سال ۱۹۹۶ در سن ۸۲ سالگی در پاریس درگذشت


آثار مارگریت دوراس

  • مدراتو کانتابیله ترجمه رضا سیدحسینی انتشارات نیلوفر
  • لاموزیکا ترجمه هوشنگ حسامی
  • شیدایی لل.و. اشتاین ترجمه پرویز شهدی انتشارات ققنوس و ترجمه قاسم روبین انتشارات نیلوفر
  • عاشق ترجمه قاسم روبین انتشارات نیلوفر
  • نایب کنسول ترجمه قاسم روبین انتشارات نیلوفر
  • دریانورد جبل الطارق ترجمه پرویز شهدی انتشارات ققنوس
  • بحر المکتوب مترجم: قاسم روبین، ناشر: نیلوفر – تهران
  • سدی بر اقیانوس آرام، ترجمه پرویز شهدی انتشارات ققنوس
  • تابستان ۸۰، ترجمه قاسم روبین انتشارات نیلوفر
  • درد، انتشارات نیلوفر

معرفی رمان های مارگارت دوراس

رمان عاشق

رمان عاشق یکی از آثار خانم مارگریت دوراس است که با دیگر آثار این نویسنده  تفاوت دارد.

این رمان با استقبال چشمگیر خوانندگانش در فرانسه و بعد از ان سراسر جهان واقع شده به طوری که عنوان پرفروش ترین کتاب قرن فرانسه را نصیب  خود میکند .

در ضمن جایزه ادبی گنکور در سال (1984) به آن تعلّق می‌ گیرد.

دیگر اینکه عاشق به نوعی زندگی نامه دوراس است. این بار دوراس از خود نوشته: از عشق اش، عاشق اش، پانزده و نیم سالگی اش، دوران دبیرستان شبانه روزی، و …

«عاشق» داستانی‌ از زندگی دخترکی پانزده‌ساله که با مرد بیست‌وهفت‌ساله‌ای آشنا می‌شود و سال‌ها بعد، زمانی که هر دو پیر شده‌اند، مرد را می‌بیند. این دیدار باعث می‌شود که راوی به یاد بیاورد و از او بنویسد.

راوی حالا زن میان‌سالی است که روزهای جوانی‌اش را به یاد می‌آورد؛ زمانی که دخترکی پانزده‌ساله از خانواده‌ای فرانسوی، در واپسین سال‌های بعد از استثمار است

داستان در شهری در هندوچین می‌گذرد که مستعمره‌ی سابقِ فرانسه است و دخترک فرانسوی در نوجوانی و زودتر از آن که به زنانگیِ کامل برسد به چشمِ مردان می‌آید؛ 

راوی از دخترکِ نوجوانِ بی‌نام می‌نویسد و او را به یاد می‌آورد. دخترک با مادر و دو برادر بزرگ‌ترش زندگی می‌کند و خانواده اوضاع مالی خوبی ندارند.

این مطلب را هم ببینید
کتاب ژان کریستف اثر رومن رولان

برادر ارشد همیشه تمام پول‌های خانواده را به باد می‌دهد و دائماً باعث آزار جسمی و روحی برادر کوچک‌تر و خواهرش است، و مادر دیوانه است و در این دیوانگی، تنها برادر بزرگ‌تر را شریک خود حساب می‌کند.

رمان دریانورد جبل الطارق

رمان دریانورد جبل الطارق نوشته مارگریت دوراس روایت زندگی شگفت انگیز مردی است که از همسرش بیزار است و همچنین از کار خود در وزارت مستعمرات فرانسه (جایی که هشت سال گواهی تولد و مرگ را صادر کرده ) خسته است

او روزی سرانجام تصمیم می‌گیرد پس از ترک  همیشگی همسرش و وزارتخانه ،زندگی فعلی اش را رها می کند و سوار قایقی می شود.

در این قایق زن آمریکایی زیبایی وجود دارد که در جستجوی معشوقش که او را دوست داشته اما اینک ناپدید شده است و جهان را در پی او که به “دریانوردی از جبل الطارق” معروف است جستجو می کند.

بین مردی که می خواهد زندگی اش را تغییر دهد و زنی که به دنبال “دریانوردی از جبل الطارق” است، عشقی متولد می شود و آنها با هم به دنبال این ملوان گمشده می گردند. اگر او را پیدا کنند ، پایان کار خواهد بود .

شیدایی لل. و. اشتاین

رمان شیدایی لل. و. اشتاین از مارگاریت دوراس برای اولین بار در فرانسه در سال 1964 به چاپ رسید.

لل اشتاین، زنی زیبا و جوان است که ازدواج موفقی کرده و زندگی راحتی دارد.

بازگشت او به همراه همسر و فرزندانش به شهری که سال ها قبل در آن، نامزد سابقش او را به خاطر زن دیگری رها کرده بود، باعث می شود که لل به شکل وسواس گونه ای بخواهد اتفاقات تراژیک چند سال پیش را دوباره از نو به خاطر آورد

قصه‌ی لُل والری اشتاین از آن‌جا شروع می‌شود که آخرین مشتری‌های کازینو قدم به تالار رقص می‌گذارند.

همان‌جاست که لُل برای اولین‌بار فریاد می‌زند، به سمت در می‌دود و از ورای باغ، میکائل ریچاردسون و آنماری اشترِتر را با چشم دنبال می‌کند.

راوی در حاشیه پرسه می‌زند و ما را تا آن‌جا پیش می‌برد که پرده از معمای شیدایی لُل بردارد.

لُل سوگوار از دست دادن اویی است که دوست می داشته و با از یاد بردنش تلاش در کشتن او در خویش دارد و از سوی دیگر اُبژه‌ی عشق همچنان زنده است و لُل تنها می‌داند که چه کسی را از دست داده، اما نسبت به آن چیزی که در او از دست داده بی‌خبر است.

2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...