عوامل موثر در تفاوت قیمت نهال گردو بین نهالستان‌ها

علاقه مندی
ارسال به...
2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
عوامل موثر در تفاوت قیمت نهال گردو بین نهالستان‌ها
لیلا کرمی 635بازدید 27 آذر 1402 بدون دیدگاه

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در تفاوت قیمت نهال گردو بین نهالستان‌ها خواهیم پرداخت، وقتی کشاورزان به صورت اینترنتی نهال گردو را خریداری می‌کنند، متوجه تفاوت قیمت نهال گردو بین نهالستان‌ها خواهند شد؛ یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار خرید نهال گردو از نهالستان مادر و تولید کننده است.

عوامل موثر در تفاوت قیمت نهال گردو بین نهالستان‌ها

نهالستان‌هایی که تولید کننده بوده و خود دارای باغ مادر هستند به خاطر عرضه مستقیم و بدون واسطه نهال گردو را با یک قیمت اقتصادی و کاملاً منصفانه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند، آنها برای تعیین قیمت نهال گردو فقط هزینه‌های رشد و نگهداری از نهال گردو را در نظر می‌گیرند این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه نیروی انسانی
  • هزینه‌های مربوط به کاشت و نگهداری نهال گردو که تقریباً ۲ سال زمان می‌برد.
  • هزینه استهلاک نهالستان و باغ مادر، از جمله رسیدگی به خاک، نحوه آبیاری و برق مصرفی
  • هزینه‌های مربوط به شناسنامه‌دار و لیبل‌دار کردن درخت
  • هزینه‌های خرید بذر اصیل برای نهال‌های پایه همچنین هزینه خرید نهال‌های وارداتی

در حالی که، اگر کشاورزان نهال را از یک مرکز واسطه و فروشگاه نهال فروشی خریداری کنند، علاوه بر هزینه‌های مذکور باید هزینه مربوط به واسطه‌گری را نیز پرداخت کنند، بنابراین ما خرید مستقیم و بدون واسطه از نهالستان‌های تولید کننده و مجوزدار کشور را به کشاورزان را پیشنهاد می‌دهیم تا آنها برای خرید نهال گردو با کیفیت و ژنوتیپ هزینه کمتری پرداخت کنند.

در مورد مباحث مربوط به تفاوت قیمت نهال گردو ، یکی از معتبرترین نهالستان ها در کشور ایران که دارای وب سایت است، پالیز نهال به آدرس paliznahal.ir می باشد و از منابع خارجی در زمینه تولید و خرید نهال گردو می توان به willisorchards، afrimash اشاره نمود.

قیمت نهال گردو ژنوتیپ

علاوه بر خرید مستقیم نهال گردو مورد دیگر نحوه تکثیر نهال در نهالستان‌های مختلف هست که تاثیر مستقیمی بر قیمت نهال گردو دارد، به طور مثال قیمت نهال گردو ژنوتیپ گران‌تر از نهال‌های سنتی هست؛ شرایط تکثیر نهال گردو ژنوتیپ کاملاً متفاوت از نهال‌های بذری و قدیمی بوده و مهندسین کشاورزی به گونه‌ای رفتار می‌کنند تا ژنوم‌های مثبت این نهال را تا حد زیادی ارتقا ببخشند.

  • در روش ژنوتیپ اصیل‌ترین بذرهای جهان را انتخاب می‌کنند، معمولاً نهال‌های کانادایی سازگاری بیشتری با اکثر مناطق کشور ایران دارد که توسط مهندسین نهالستان به صورت ژنوتیپ بومی‌سازی می‌شوند.
  • بذرهای ژنوتیپ یک دوره خاص سرمایه و گرمایی دارند، همچنین بعد از جوانه دهی درختان دوره قرنطینه خاصی را می‌گذرانند، توجه و کنترل تمامی این دوره‌ها هزینه بر است.
این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی ایران چه حرفی برای گفتن دارد

قیمت نهال گردو پاکوتاه

در سال‌های نه چندان دور کشاورزان با برای احداث باغ گردو با توجه به ظاهر درخت گردو آن را خریداری می‌کردند، هر چه نهال گردو بزرگتر و تاج پرتراکم‌تر داشت از نظر باغداران کمیت و کیفیت محصولات تولیدی بیشتر خواهد بود، ولی امروزه علم نوین گیاه پزشکی چیزی غیر این باور قدیمی را ثابت کرده است.

درختان پایه کوتاه که به جای رشد طولی رشد جانبی داشته‌اند نه تنها کمیت باردهی آنها بلکه کیفیت باردهی آنها مثال زدنی است؛ به خاطر همین قیمت نهال گردو پاکوتاه که ارتفاع آنها بین ۴ الی ۵ متر رشد می‌کند بیشتر از نهال‌هایی است که ارتفاع آنها بین ۲۰ الی ۳۰ متر است؛ کارشناسان نهالستان‌های معتبر می‌دانند، امروزه نهال‌های پاکوتاه تقاضای بیشتری در بین کشاورزان دارد؛ چون هزینه هرس کردن، محلول پاشی، سم پاشی، کود پاشی و آبیاری درختان پایه کوتاه بسیار پایین‌تر از درختان پایه بلند است.

قیمت نهال گردو پیوندی

در این قسمت این آگهی نامه شما را با گران قیمت‌ترین نهال گردو آشنا کنیم، آمار فروش نهال گردو در نهالستان‌های معتبر مشخص کرده که نهال‌های پیوندی و اصلاح شده با اینکه قیمت بالایی دارند ولی محبوبیت خاصی نیز در بین کشاورزان و باغداران دارند؛ قیمت نهال گردو پیوندی درتمامی نهالستان‌های کشور گران بوده و معمولاً بالای ۲۲۰۰۰۰ تومان حساب می‌کنند.

برای تکثیر نهال گردو پیوندی مهندسین نهالستان یک سال برای رشد پایه مناسب و مقاوم وقت می‌گذارند، در این یک سال انواع رسیدگی‌ها را بر روی پایه گردو انجام می‌دهند تا سیستم دفاعی کاملاً قوی و مقاوم داشته و قدرت ریشه‌زایی آن را افزایش می‌دهند.

از سوی دیگر از نهال مادر پیوندک‌هایی را انتخاب می‌کنند که قدرت باروری بالایی داشته باشد؛ در سال دوم عملیات بین پایه و پیوندک را انجام می‌دهند، این اتمام کار نیست! آنها به مدت یک یا دو ماه مدام این نهال‌ها بررسی می‌کنند تا محل پیوندک کاملاً سازگار بوده و دچار عفونت و بیماری نشود.

 در نظر بگیرید در یک نهالستان معتبر گاهی به غیر از نهال‌های دیگر تنها ۵۰۰ هزار نهال پیوندی گردو تولید می‌شود؛ بنابراین نهالستان احتیاج به کارکنان متخصص، کارآمد و تحصیل کرده دارد تا تمامی این نهال‌ها را زیر نظر داشته و در صورت بیمار شدن، نهال آلوده را از مجموعه خارج کرده تا صدمه به نهال‌های دیگر وارد نشود.

این مطلب را هم ببینید
با گیاهان در حال انقراض ایران و دلایل نابودی آنها آشنا شوید

تا سال دوم این مراقبت و نگهداری ادامه دارد، نهال‌های دو ساله پیوندی بهترین گزینه برای احداث باغ گردو مدرن و تجاری هستند، طولانی بودن عملیات تکثیر نهال گردو پیوندی و پرهزینه بودن آن باعث افزایش قیمت نهال گردو پیوندی می‌شود.

عوامل موثر در تفاوت قیمت نهال گردو بین نهالستان‌ها

قیمت نهال گردو کانادایی پالیز

قیمت نهال گردو کانادایی پالیز با توجه به کیفیت و کمیت آن کاملاً منصفانه بوده و کشاورز مطمئن هست در یک بازه زمانی کوتاه مدت می‌تواند سرمایه اولیه خود را جمع آوری کند؛ نهال گردو کانادایی نسبت به نهال‌های دیگر باروری بالایی داشته همچنین سازگاری بیشتری با مناطق مختلف کشور ایران دارد.

 از نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ‌های متفاوتی تکثیر شده است که محدودیت ارتفاعی نداشته، نه تنها در مناطق گرمسیری بلکه برای مناطق معتدل و مناطق سردسیری نیز قابل کاشت و بهره‌وری است، به طور مثال تنها نهالی که در شهرهای شمالی با ارتفاع کمتر از ۱۰۰ متر از سطح دریا می‌توان کاشت نهال گردو کانادایی است؛ نهال گردو کانادایی به دو روش ژنوتیپ و پیوندی تکثیر می‌شود.

قیمت نهال گردو سه ساله

اگر به هنگام بررسی قیمت نهال گردو در نهالستان‌های مختلف متوجه متفاوت بودن قیمت نهال شدید، حتماً سن نهال را از کارشناس نهالستان بپرسید چون قیمت نهال گردو سه ساله  و دو ساله گرانتر از نهال‌های پیر و کهنسال است؛ به هیچ عنوان برای احداث باغ گردو، نهال‌های بزرگتر از سه سال را خریداری نکنید، چون قدرت سازگاری کمتری دارند، به زبان ساده بخواهیم توضیح دهیم سن نهال یک عامل مهم و موثر در قیمت نهال گردو است.

کلام آخر

ما سعی کردیم تمامی نکات مهم تاثیرگذار بر قیمت نهال گردو را به شما بازگو کنیم ولی یک نکته مهم را به هیچ عنوان فراموش نکنید، شناسنامه‌دار بودن نهال و داشتن کارت گارانتی نشانگر تضمینی بودن کیفیت نهال است، مردم باید توجه کنند که نهال‌های متفرقه شاید قیمت ارزانتری داشته باشند، ولی هیچ تضمینی در اختیار نخواهید داشت؛ اگر به دنبال تضمین سرمایه اولیه خود هستید بهتر است ریسک نکرده نهال شناسنامه‌دار را که مجوز خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده به همراه کارت گارانتی خریداری کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...