Becoming Book by Michelle Obama

شدن نوشته میشل اوباما – پرفروش ‌ترین کتاب سال آمریکا

علاقه مندی
ارسال به...
6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
کتاب صوتی شدن نوشته میشل اوباما - پرفروش ‌ترین کتاب سال آمریکا

شدن میشل اوباما پرفروش ‌ترین کتابِ سال آمریکا ؛ شدن با عنوان اصلی Becoming عنوان کتابی است به قلم میشل رابینسون اوباما Michelle Obama ، همسر باراک اوباما Barack Hussein Obama رئیس جمهور ایالات متحده از سال 2009 تا 2017

در ادامه مطلب میتوانید فایل pdf  کتاب میشل اوباما شدن را به زبان فارسی و انگلیسی را دانلود بفرمایید.

شدن میشل اوباما روایتی جذاب از زندگی شخصیِ خانم اوباما همسرِ اولین رئیس ‌جمهورِ سیاه‌ پوست آمریکا، قبل و بعد از ورود به کاخ سفید است.

میشل اوباما در این کتاب با استفاده از شیوه‌ای روایی و صمیمانه خواننده را به دنیای خود دعوت می ‌کند و تجربیاتی را شرح می‌ دهد که سازندۂ شخصیتِ او بوده است. از دوران کودکی، در منطقه‌ای فقیرنشین در شیکاگو تا زمانی که بانوی اولِ آمریکا گردید!

کتابی که مطالب آن قطعا سال های سال با شما خواهند ماند.

کتاب صوتی شدن میشل اوباما

باراک (اوباما) آن قدر عجیب به نظر می رسید که باور نمی کردم حقیقی باشد. هیچ وقت درباره مسائل مادی مثل خریدن خانه یا اتومبیل یا حتی کفش نو صحبت نمی کرد. پولش را عمدتا برای کتاب خرج می کرد که برای او مثل اشیایی مقدس بودند و به ذهن او نیرو می بخشید‌. تا دیر وقت کتاب می خواند و اغلب تا مدتی پس از اینکه من خوابم برده بود ، مشغول خواندن بود و تاریخ و زندگی نامه و رمان می خواند.

کتاب به‌واقع بیان تجربه شخصی عمیق نویسنده آن است، تجربه‌ای که به قول نویسنده از بزرگ شدن «با پدری علیل در خانه‌ای محقر … در محله‌ای فقیر … با عشق و موسیقی در شهری با تنوع نژادی» شروع می‌شود و به آخرین روز ریاست جمهوری باراک اوباما و خروج از کاخ سفید ختم می‌شود.

آمریکا کشوری با 372 میلیون نفر جمعیت است و در مقایسه با جمعیت 80 میلیون نفری ایران، 4.65 برابر جمعیت بیشتری دارد.

درست است که زندگینامه همسر سیاه‌پوست اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا، با قلمی توانمند، فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی و حقوق از یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا، که خودش معتقد است «اگر تنها یک چیز در زندگی آموخته باشم، قدرت استفاده از کلام است» جذابیت‌های خاص خودش را دارد، اما  میشل اوباما شدن ابداً کتابی زرد و عوامانه نیست که بتوان اقبال به آن‌را محصول چنین خصیصه‌ای دانست.

شدن میشل اوباما جدی درباره تجربه زیسته انسانی است که روایتی جذاب از سیاه‌پوست بودن، مبارزه کردن با دشواری‌ها و نهایتاً صعود بر قله منزلت اجتماعی را روایت می‌کند.

این پرسش را می‌توان مطرح کرد که آیا جامعه ایران امروز این ظرفیت را دارد که با توجه به جمعیتی که تقریباً یک‌پنجم جمعیت آمریکاست، پذیرای انتشار کتابی باشد که به اندازه یک‌پنجم کتاب میشل اوباما فروش برود؟ بگذارید سؤال را بیشتر باز کنم.

خلق شخصیت‌ها محصولی اجتماعی و در ترکیب با توان شخصی آن‌هاست. فرایندهای چندگانه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که به افراد اجازه می‌دهند به چهره‌هایی دوست‌داشتنی یا جالب توجه تبدیل شوند.

آیا جامعه ایرانی تاکنون توانسته سیاستمداری خلق کند که در آن جایگاهی قرار گیرد که اثر قلمی‌اش برای میلیون‌ها ایرانی جذابیت خریداری شدن داشته باشد؟

این مطلب را هم ببینید
مجموعه کتاب صوتی آثار م مودب پور

اگر صرفاً جمعیت را مبنای مقایسه قرار دهیم و بر مبنای آن درباره ظرفیت اجتماعی مواجهه مردم و سیاسیون قضاوت کنیم، باید پرسید آیا سیاستمداری یا در حاشیه سیاستی (نظیر همسر یک رئیس‌جمهور) در جامعه ایرانی وجود دارد که کتابی بنویسد که در ماه اول انتشارش قریب به 700 هزار نسخه از آن فروش برود؟

شدن میشل اوباما,میشل اوباما,میشل اوباما شدن,اوباما

میشل اوباما، فرزند خانواده‌ای سیاه‌پوست، نسبتاً فقیر، ساکن در محله‌ای فقیرنشین و دارای تجربه‌ای غنی از زیست فقیرانه تا رسیدن به برترین دانشگاه آمریکا و پس از آن زندگی مجلل در کاخ سفید و مواجهه با موقعیت‌هایی است که صرفاً برای شخصی در این جایگاه فراهم می‌شود.

این‌ها جذاب هستند و نوشتار کتاب که حتی در ترجمه فارسی نیز قوت خود را نشان می‌دهد، بر جذابیت‌ها می‌افزاید، اما چند چیز را نباید فراموش کرد.

اثر دانشگاه آمریکایی برتر را می‌توان در این کتاب مشاهده کرد. قدرت کلام و توان گفتگوی میشل اوباما – فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی و حقوق از پرینستون و هاروارد – قابلیت نوشتاری فوق‌العاده‌ای بروز داده که حتماً برای نویسنده‌ای در سطح او و در صنعت نشر آمریکا، ویراستاران خوبی را هم در کنار داشته است.

سؤال این است که آیا دانشگاه‌های ما نیز قادرند نویسندگانی در این سطح که قادر باشند این گونه تجربه زیسته خود را به نوشتار بدل کنند تربیت کنند؟ نوشتارهای سیاستمداران ما اغلب بر قوت و غنای زبان فارسی می‌افزاید یا گاه و در بیشتر موارد اسباب طنز و تمسخر می‌شود؟

شدن نوشته میشل اوباما - پرفروش ‌ترین کتاب سال آمریکا

 درس هایی که کتابِ   شدن میشل اوباما درباره زندگی به ما آموخت.

کتابِ  میشل اوباما شدن ، همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در طی ماه‌های گذشته مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت اما چه چیز سبب موفقیت این کتاب شد و اصلاً «شدن» چه چیزی به ما می‌آموزد؟

  • کودکان را باید برای دنیای بزرگسالان آماده کرد:

اوباما در این کتاب با دلتنگی کودکیش را مرور می‌کند. درک آن هم عجیب نیست زیرا او و کریگ، برادرش زیر سایه پدر و مادری مهربان بزرگ شده‌اند و همیشه مورد راهنمایی والدینش قرار گرفتند. مادر میشل با دخترش مثل کودک برخورد نمی‌کرد زیرا با به دنیا آوردن دو فرزندش فرصت و مسئولیتی به دست آورده بود تا انسانی باهوش و مهربان را به دنیا معرفی کند.

  • باید برای هر فاجعه‌ای آماده باشید:

وقتی کریگ، برادر بزرگ‌تر میشل شد متوجه شد پدرش ناتوان است و او مرد خانه است شوکه شد اما پسرک در شرایط بد و ناگوار در کنار خانواده ماند. چند نفر از ما در چنین شرایطی در کنار خانواده می‌مانیم و از آن‌ها مراقبت می‌کنیم. اگر روزی چنین اتفاقی رخ دهد از اینکه برنامه‌ریزی داشته‌ایم خوشحال خواهیم شد.

  • مقاومت اهمیت زیادی دارد:

بر خلاف تشویق‌ها و اعتماد به نفسی که والدین میشل اوباما به او می‌دادند همواره کلمات ناامیدکننده مشاور مدرسه در ذهنش تأثیرگذارتر بود.

مثلاً به او گفته بود «با این توانایی‌ها نمی‌توانی با دانشگاه پرینستون بروی.» جمله‌ای کوتاه که تأثیر منفی زیادی روی ذهنش گذاشت. همه ما با چنین شرایطی روبه‌رو شده‌ایم  و همیشه آدم‌هایی هستند که باورتان ندارند یا مسخره‌تان می‌کنند. بهتر است به این دسته از آدم‌ها بی‌توجهی کنیم و بهترینِ خودتان باشید.

این مطلب را هم ببینید
رمان میدل مارچ و نویسنده اش جورج الیوت

همان‌طور که میشل در کتابش می‌گوید:

«هیچ‌وقت پیش مشاورم نرفتم تا به او بگویم اشتباه کرده است و من هم توانستم به پرینستون بروم. فایده‌ای برای هیچ‌کداممان نداشت. فقط دوست داشتم به خودم ثابت کنم می‌توانم.»

 تشخیص نقش تاریخی یک همسر و اهمیت قدرتمند بودن:

میشل معتقد است ازدواج کردن مسئولیت مهمی است و پس از ازدواج عنوان زن و شوهر مسئولیت‌های جدیدی برای فرد به همراه دارد. «برای خیلی از زنان از جمله خود من کلمه «زن» با مسئولیت زیادی همراه است. تاریخچه وسیعی هم دارد. اگر در دهه 1960 و 70 میلادی ازدواج می‌کردید در خانه می‌نشستید و از بچه‌ها مراقبت می‌کردید اما هیجان آن روزها به پایان رسید و حالا باید جور دیگری رفتار کنید.»

دنیا هم تغییر کرده و هم تغییر نکرده است:

اوباما در کتابش می‌نویسد که نابرابری نژادی همچنان در دنیا وجود دارد. البته اوباما سعی نمی‌کند از خودش یک قربانی بسازد.

او زن سیاه‌پوستِ قدرتمندی است که مانند بسیاری از هم‌نژادهایش مجبور است بار تعصبات خرافی دیگران را به دوش بکشد. سعی می‌کند از نژادپرستان بهتر باشد و منبع الهام آدم‌های مختلف شود اما تقلا برای نشان دادن شخصیت خود در دنیایی که هنوز به میل به گروه‌بندی دارد نشان می‌دهد جهان پیشرفت کرده است اما هنوز راه درازی برای تکامل دارد.

قهرمان زندگی خودت باش:

هیچ‌کس جایگاه زن اول مملکت بودن را آسان نمی‌داند اما کسی از شدت سختی آن خبر ندارد. میشل اوباما در «شدن» نقشی یک زن را در کاخ سفید توضیح می‌دهد.

از تطبیق زندگی خانوادگی خود با الزامات کاخ سفید گرفته تا چالش‌های خود در ارتباط با باراک اوباما. سعی کرد اعتماد به نفسش را در مقابل همسری که حالا دیگر رئیس‌جمهور یک کشور است از دست ندهد.

از این بخش شدن میشل اوباما می‌آموزیم مسئولیت جدید شاید زحمت زیادی داشته باشد اما با عوض کردن راه و روش قبلی انتظارات دیگران را هم می‌توانید تغییر دهید. تغییر همیشه بد نیست و قدرت همیشه آسان نیست اما باید درست فکر کنید و همراهان خوبی در این راه داشته باشید.

عشق از همه چیز مهم‌تر است:

فرقی ندارد برادر، خواهر، دوستان یا خانواده خود را دوست داشته باشید اما عشق همیشه باید وجود داشته باشد. عشق دادن و دریافت عشق در زندگی از همه‌چیز مهم‌تر است. باید با دیگران با احترام برخورد کرد و آرامش را تا جایی که ممکن است حفظ کرد.

عشق میشل به شوهر و فرزندانش نه تنها جذاب بلکه الهام‌بخش هم است و تصویری از عشقی شیرین به خواننده می‌دهد.

کتاب صوتی شدن میشل اوباما

به همراه

  • دانلود کتاب صوتی به زبان انگلیسی:  Becoming-AudioBOOK
  • دانلود رایگان فایل pdf کتاب شدن به زبان فارسی
  • دانلود فایل pdf  کتاب به زبان اصلی:  Becoming-pdf

6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...