کتاب صوتی نان و شراب

کتاب صوتی نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی نان و شراب اثر مشهور اینیاتسیو سیلونه نویسنده ایتالیایی و یکی از صد رمان برتر ادبیات جهان، نگاهی ژرف به زندگی و مبارزه در حکومت های فاشیستی و اقتدار گرا داشته که با داستانگویی کم نظیر سیلونه تاثیری ماندگار در ذهن خواننده و شنونده به جای می گذارد

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 500 مگابایت
35,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی نان و شراب

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی نان و شراب اثر مشهور اینیاتسیو سیلونه نویسنده ایتالیایی و یکی از صد رمان برتر ادبیات جهان، نگاهی ژرف به زندگی و مبارزه در حکومت های فاشیستی و اقتدار گرا داشته که با داستانگویی کم نظیر سیلونه تاثیری ماندگار در ذهن خواننده و شنونده به جای می گذارد

کتاب صوتی نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه
Bread and Wine Novel by Ignazio Silone

درباره کتاب صوتی نان و شراب

داستان کتاب صوتی نان و شراب Bread and Wine در زمان حکومت فاشیستی بنتو موسولینی Benito Mussolini دیکتاتور ایتالیا در شرایطی اتفاق می افتد که از طرفی فضای امنیتی شدیدی بر جامعه حاکم است و از طرف دیگر کلیسا هم به ارودی طرفداران حکومت پیوسته و در تلاش است تا با خرافات و تعصبات مذهبی اقدامات حکومت را توجیه کند.

در این اوضاع و احوال و در میانه جنگ های جهانی اول و دوم، روشنفکرانی با دیدگاه های مختلف فکری مانند مذهبی ها،مارکسیست ها و یا آزادی خواهان، خطرات مبارزه را به جان خریده و در تلاش برای آگاهی بخشی به مردم فقر و رنجور جامعه هستند اما این کار بسیار دشواری است.

چرا که کافون‌ها (مردم فقیر و کشاورزان) حتی فکر انجام دادن حرکت بر علیه ظلمی که به آن‌ها می‌رود به ذهنشان هم خطور نمی کند.

کتاب صوتی نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه
موسولینی و هیتلر رهبران فاشیسم و نازیسم

قهرمان داستان فردی به نام سپینا است که فراز و نشیب های فکری و عقیدتی زیادی را در زندگی مشقت بار خود طی کرده است. او که در به عنوان کشیش در کلیسا تحصیل کرده، در ادامه مسیر فکری خود سوسیالیست می شود و در پایان هم در تلاش است که تا با آموزش کشاورزان و کارگران یک جنبش علیه فاشیسم و سیاست‌های جنگ طلبی آن‌ها ایجاد کند

سپینا می‌کوشد در فکر و اندیشه روستائیان و کشاورزان نفوذ کرده و تاثیر بگذارد اما تلاش های نخستین او ناکام می‌ماند، چرا که هنگامی که با آنان‌ از آزادی سخن می گوید روستائیان آنرا به آزادی روابط دختر و پسر تعبیر میکنند و…»

جامعه ای که هنوز نمی‌تواند فکر کند امکان تغییر هم ندارد. مردم حتی جنگ را با منافع کاملا شخصی خود توجیه می‌کنند و تصوری فراتر از خود یا روستایی که در آن زندگی می‌کنند از جامعه ندارند. سیاست برای آن‌ها بسیار دور و یک تجمل و حتی یک خیانت بزرگ است.

سیلونه با ظرافت خاصی نشان می‌دهد که برای تغییر در یک جامعه نیازمند تغییر در ساختار فکری آن‌ هستیم.

اما این طرف ماجراست، طرف دیگر آن قصه پرغصه روشنفکرانی است که تلاش میکنند که در فضای اختناق و استبداد در برابر حکومت خودکامه بایستند و در این راه زندگی و آسایش خود را فدا میکنند تا از طریق روشنگری و آگاهی بخشی، مردم را نسبت به حقوق خود آشنا کنند اما در بیشتر اوقات با جماد فکری جامعه روبرو شده و نهایتا تبدیل به روشنفکرانی سرخورده، خسته و منزوی می شوند.

در رژیم های استبدادی،شاید یک نجّار یا کشاورز خود را با‌ وضع موجود‌ تطبیق دهد و بـه کـار و زندگی خود ادامه دهد اما‌ برای‌ یـک‌ روشـنفکر‌ گریزی نیست‌.او یا باید تسلیم شود و تحت سلطه فکری حکومت درآید یا تـن بـه گرسنگی و رنج و حتی رسوایی بدهد و در نخستین فـرصت هم کـشته شود.

نکته دیگری که در بستر گفتگوها در رمان نان و شراب بدان پرداخته شده است در مورد حکومت های ایدئولوژیک است بدان معنا که:

تا وقتی که یک نهضت ایدئولوژی مدار به نظام حکومتی تبدیل نشده، پویا است و همه ویژگی‌های خوب را در خود دارد اما به محض دستیابی به قدرت، تمام نکات مثبت خود را از دست داده و در توجیه اقدامات اقتدارگرایانه خود پشت ایدئولوژی خود سنگر می‌گیرد.

معرفی و پیشگفتار کتاب نان و شراب

مقدمه کتاب

کتاب صوتی نان و شراب به مدت 21 ساعت با دو صدای متفاوت به دوستداران رمان های تاریخی سیاسی تقدیم میگردد


کتاب صوتی نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه
کتاب صوتی نان و شراب

خلاصه داستان کتاب صوتی نان و شراب

داستان با دیدار دو جوان از استاد قدیمی خود دن بنه‌دتو در روستایی دور افتاده شروع می شود.

دن بنه دتو که پیش از این کشیش برجسته ای بوده و چون همانند بقیه ارکان کلیسا طرف دولت فاسیسم را نگرفته او را “به بهانه آنکه مزاجش علیل شده ” عزلت نشین کرده اند و اینک به همراه خواهرش مارتا در یک آبادی دورافتاده زندگی میکند.

در دیدار و گفتگو با مهمانان خود، احوال بهترین شاگرش پیتر سپینا را می پرسد، یکی از آنان وضعیت پیترو سپینا را برای استاد چنین شرح می‌دهد:

سپینا در ۱۹۲۷ دستگیر شد و او را به جزیره‌ای منتقل کردند. سال بعد، از آن جزیره گریخت و به کشور فرانسه پناهنده شد.
از فرانسه اخراجش کردند و به سوئیس رفت، از سوئیس بیرونش کردند به لوکزامبورگ رفت، از لوکزامبورگ رانده شد به بلژیک پناه برد و اگر از بلژیک بیرونش نکرده باشند حالا باید در آنجا باشد.
از چه راهی امرار معاش می‌کند من خبر ندارم، ولی آنچه مسلم است این است که او از زرنگی دست شیطان را از پشت می‌بندد. من از یکی از اقوامش شنیده‌ام که او به بیماری سینه مبتلا است.

اما در طول داستان متوجه می شویم پیترو سپینا که قهرمان داستان است، اکنون به صورت مخفیانه به ایتالیا بازگشته است.

سپینا پیشتر می‌خواست کشیش شود و برای همین هدف هم وارد کلیسا شده و اندیشه‌های مذهبی را با جان و دل می‌شناسد اما پس از مدتی که کلیسا به جای کمک به مردم جامعه به خاطر منافعش در کنار حکومت دیکتاتوری قرار گرفت، او هم مسیر خود را تغییر داده و حالا فردی سوسیالیست است که بر علیه فاشیسم فعالیت می‌کند و اندیشه یک انقلاب را در سر دارد.

سپینا به همه رنج ها و هزینه هایی که تحمل کرده برای کمک به کافون‌ها به ایتالیا بازگشته اما وضعیت جسمی خوبی نداشته و سخت بیمار است.

سپینا برای اینکه دوباره سلامتی خود را به دست آورد لباس کشیش‌ها را به تن می‌کند و با تغییر نام خود به دن پائولو مخفیانه به روستایی کوچک به نام پیتراسکا می‌رود.

او در این روستا از نزدیک با زندگی کافون‌ها آشنا می‌شود و متوجه می‌شود که بیدار کردن این دهقانان فقیر که در خرافات مذهبی غرق شده‌اند بسیار دشوار است و با روش‌های قدیمی نمی‌توان کاری از پیش برد.

بیچاره کافون‌ها! نان ندارند بخورند آن‌وقت شما انتظار دارید که به سیاست بپردازند؟ سیاست تجملی است خاص اشخاص که دستشان به دهانشان می‌رسد. (از متن رمان نان و شراب)

در این روستا است که پیترو سپینا با دختر جوانی به نام کریستینا که می‌خواهد راهبه شود آشنا می‌شود و از طریق گفت‌وگوهایش با اوست که درمی‌یابد اعتقادش به انقلاب به دلیل وفاداری به جوهر اخلاقی مسیحیت است.

در باره اینیاتسیو سیلونه نویسنده نان و شراب

اینیاتسیو سیلونه نویسنده کتاب نان و شراب
اینیاتسیو سیلونه نویسنده کتاب نان و شراب

اینیاتسیو سیلونه از نویسندگان شهیر و از فعالان سیاسی ایتالیا بود در سال ۱۹۰۰ میلادی در دهکده کوچکی به نام پِشینا در بخش سرسبز اَبروتزو Abruzzo متولد شد و در سن پانزده سالگی پدر و مادر و پنج برادر خود را در اثر زلزله از دست داد.

کودکی و نوجوانی او با رنج و تنگدستی سپری شد. پس از اتمام تحصیلات دبیرستان، در سال ۱۹۲۱ به‌عنوان نماینده «جوانان‌ سوسیالیست» در تأسیس «حـزب کمونیست ایتالیا» شرکت‌ کرد‌.

در فاصله سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۱ وی یکی از سازمان دهندگان فعالیت‌های مخفی ضدفاشیستی بشمار می‌رفت. مدتی در مسکو بود و پس از آنکه در سال ۱۹۳۰ از حزب کمونیست ایتالیا اخراج شد در سوئیس اقامت گزید.

در سوئیس به نوشتن پرداخت و شاهکارهایی مانند «نان و شراب» و دانه زیر برف را خلق کرد. سیلونه در سوئیس به فعالیت‌های ضد فاشیستی و مبارزات غیرعلنی خود با داستگاه دیکتاتوری موسولینی ادامه داد.

سیلونه در سال ۱۹۴۵ پس از سقوط حکومت فاشیستی موسولینی به ایتالیا بازگشت و از طرف حزب سوسیال دموکرات به نمایندگی مجلس شورای ملی ایتالیا برگزیده شد.

رمان نان و شراب و دیگر رمان‌های او یادآور مبارزات ضد فاشیستی آزادی‌خواهان و سوسیالیست‌های فعال ایتالیا و نشان‌دهنده زندگی پر از درد کشاورزان فقیر – کافون‌ها – است.

جمللاتی از کتاب صوتی نان و شراب

روزی که گوش کرهای مصلحتی باز شود و زبان لال‌های مصلحتی به سخن درآید آن روز آغاز لحظات بسی دردناکی خواهد بود که من آرزومندم تو را از آن نصیبی نباشد.

آزادی چیزی نیست که آن را به کسی هدیه کنند. می‌توان در یک کشور دیکتاتوری زندگی کرد و آزاد بود.
فقط کافی است که علیه دیکتاتور مبارزه کرد. مردی که با مغز خودش فکر می‌کند، آزاد است.
مردی که به خاطر آنچه برحق می‌داند مبارزه می‌کند آزاد است.

زندگی فی نفسه نه جدی است و نه سرسری، نه خسته‌کننده است و نه جالب، بلکه این موضوعی است به وضع خود ما بستگی دارد.

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه

 دیگر کتاب های نویسنده : اینیاتسیو سیلونه

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

آشنایی با رمان های مشهور جهان ، بهترین رمان های جهان

آشنایی با رمان های مشهور جهان

هر ساله سازمان ها و مراکز مرتبط با کتاب و ادبیات در جهان لیستی از رمان های مشهور جهان را در قالب لیست های با عنوان ده کتاب برتر، صدکتاب برتر و یا هزار کتاب برتر ادبیات جهان را منتشر میکنند، در این نوشته برای آشنایی با رمان های مشهور جهان، بهترین رمان های جهان را به همراهان گرامی سلام صدا معرفی کرده ایم. اگر علاقمند به خواندن بهترین رمان های کوتاه هستید میتوانید نوشته معرفی بهترین رمان های کلاسیک زیر 200 صفحه را مطالعه بفرمایید. برای …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 1941 بازدید بدون دیدگاه