معرفی بهترین کتابهای علمی تخیلی

علاقه مندی
ارسال به...
8 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
معرفی بهترین کتابهای علمی تخیلی

معرفی بهترین کتابهای علمی تخیلی کار دشواری است چرا که ژانر علمی تخیلی خود به دسته های مختلفی تقسیم می شود ، عده ای طرفدار کتاب‌های علمی تخیلی کلاسیک و برخی هم علاقمند به آثار دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی و نوجوانان هم کتاب های علمی تخیلی سال های اخیر را می پسندند. در این نوشته تلاش شده که با ارائه دسته بندی آثار ژانر علمی تخیلی ،بهترین کتابهای علمی تخیلی و نویسندگان هر دسته هم معرفی شود

درونمایه و موضوع کتابهای علمی تخیلی بر اتفاقات ناشناخته، دانش و تکنولوژی های جدید و تاثیر آنها بر جهان و زندگی انسان‌ها مانند سفر در زمان یا ماجراهای موجودات فضایی و کهکشانی و یا اپیدمی بیماریهای و … است

نویسندگان کتاب‌های علمی تخیلی ، وقایع خیالی را با توصیفات علمی یا شبه‌علمی ترکیب می‌کنند. به همین دلیل، کتاب‌های این ژانر جذاب و خواندنی هستند.

فهرست مطالب : معرفی بهترین کتابهای علمی تخیلی

بخش اول؛ کتاب‌های علمی تخیلی کلاسیک

مشهور ترین کتاب‌های علمی تخیلی کلاسیک

بخش دوم؛ دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی

بخش اول؛ کتاب‌های علمی تخیلی کلاسیک

بر سر این‌ که اولین بار ژانر علمی تخیلی در ادبیات با چه کتابی شروع شد، بحث‌ها فراوان است. عده‌ای هستند که نگاهی تاریخی دارند و از حماسه گیلگمش، یکی از اولین روایت‌های مکتوب بشر به‌عنوان شروع ژانر علمی تخیلی نام می‌برند.

عده‌ای دیگر بنا به تعریف دانشنامه آکسفورد، به حضور رسمی ژانر علمی-تخیلی استناد می‌کنند و تولد آن را از سال ۱۹۲۰ می‌دانند. این در حالی‌ است که آثار زیادی در زیرژانر‌های متفاوت (به تعبیر امروز) علمی تخیلی از سفرهای گالیور گرفته تا ماشین زمان هربرت جرج ولز و حتی داستان‌های ادگار آلن پو در مجلات، همگی پیش از این تاریخ به انتشار رسیده‌اند.

اما با همه اختلاف نظرها توافق نسبتا جامعی روی کتاب فرانکشتاین اثر مری شلی به‌عنوان سنگ‌بنای ژانر علمی تخیلی وجود دارد.

بعد از این کتاب که در سال ۱۸۱۸ منتشر شده، ژول ورن هم به عرصه می‌آید و به‌این ترتیب سفر به اعماق زمین را به بازار کتاب می‌شناساند و پس از آن نوبت اچ.جی ولز می‌رسد و الی آخر.

بهترین کتابهای علمی تخیلی کلاسیک

معرفی کتاب علمی تخیلی گیلگمش نوشته گئورگ بورکهارت

حماسهٔ گیلگامش یا حماسهٔ گیلگَمِش یکی از قدیمی‌ترین و نامدارترین آثار حماسی ادبیات دوران تمدن باستان است که در منطقهٔ میان‌رودان شکل گرفته است.

قدیمی‌ترین متون موجود مرتبط با این حماسه به میانهٔ هزارهٔ سوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد که به زبان سومری می‌باشد.

از این حماسه نسخه‌هایی به زبان‌های اکدی و بابِلی و آشوری موجود است.

کامل‌ترین متن آن که به ما رسیده‌است متنی است که بر الواحی از خشت نگاشته آنگاه در کوره پخته‌اند.

این مجموعه شامل دوازده لوح است، هر لوح مشتمل بر شش ستون پله وار به صورت شعر که ضمن کاوش در بقایای کتابخانه آشوربانیپال پادشاه آشور به دست آمد.

هریک از این دوازده لوح یا دوازده سرود شامل شش ستون است در سیصد سطر، مگر آخرین لوح آن که آشکارا الحاقی و به وضوح از یازده لوح قبلی کوتاه تر است.

فرانکنشتاین نوشته خانم مری شلی

معرفی فرانکشتاین نوشته مری شلی از بهترین کتابهای علمی تخیلی

این هم از جذابیت‌های دنیای علمی-تخیلی است که نویسنده‌ی یکی از اولین کتاب‌های این ژانر یک زن است: مری شلی .

فرانکشتاین در اوایل قرن نوزده میلادی تالیف شده و در آن دوره بیشتر اولین‌ها به مردان اختصاص داشته و حتی زنانی که داستان می‌نوشته‌اند، در اوایل کار خود و گاهی تا انتها با اسم مستعار مردانه قلم می‌زده‌اند اما مری شلی با خلق داستان «فرانکشتاین اسم خودش را روی جلد آورد و نه‌تنها از اثرش استقبال شد، بلکه دریچه‌های تازه‌ای را هم روی ادبیات ژانری گشود.

مری شلی در این کتاب داستان دانشمند جوانی را می‌گوید که با کنار هم قرار دادن اعضای بدن مردگان موجودی عجیب‌الخلقه را می‌آفریند که رد بخیه را روی اجزای صورت و بدنش به‌وضوح می‌توان دید. این هیولا که هر تکه از بدنش را از موجودی دارد، از قامت متوسط یک انسان بزرگتر است و عدم تناسب اعضای بدنش در کنار بخیه‌ها چهره‌ای ترسناک به او می‌دهد.

این هیولا در ابتدا نام ندارد اما کم‌کم نام خالقش یعنی همان فرانکشتاین، دانشمند جوان را به خود می‌گیرد و همان‌طور که از یک فرانکشتاین انتظار می‌رود، پا را از هیولایی دست‌آموز بودن فراتر می‌گذارد و شروع به نابودگری می‌کند.

داستان فرانکشتاین نوشته مری شلی

رابرت والتون و همراهانش برای کشف قطب شمال به آن سو حرکت می کنند. در راه و لابه‌لای قطعات بزرگ یخ با مردی روبه‌رو می شوند که حالی نزار دارد. او خود را فرانکن اشتاین معرفی می‌کند که نجیب‌زاده‌ای‌ دانشمند است.

این مطلب را هم ببینید
پادشاهان هخامنشی به ترتیب

فرانکن اشتاین، دانشمند جوان و جاه طلبی است که با استفاده از کنار هم قراردادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد؛این موجود بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش، از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند و ….

ژانر وحشت یکی از ژانرهای جالب و جذاب برای خوانندگان رمانهای مشهور دنیاست و در میان همه این داستانها، «فرانکن اشتاین داستانی کلاسیک و یکی از بهترین‌ها و مشهورترین هاست

سفر به مرکز زمین نوشته ژول ورن از بهترین کتابهای علمی تخیلی

اگر مری شلی را مادر ادبیات علمی-تخیلی بدانیم، باید ژول ورن را هم به‌عنوان پدر این ژانر بشناسیم! در اواسط قرن نوزده ژانر نوپای علمی-تخیلی که البته در آن دوران هنوز حتی اسمی هم نداشت، با آثار ژول ورن به اوج خود می‌رسد.

کتاب فرانکنشتاین اثر خانم مری شلی
خانم مری شلی خالق کتاب فرانکنشتاین

ژول ورن سفر به مرکز زمین (با نام «سفر به اعماق زمین هم ترجمه شده) را در روزگاری نوشت که بحث‌های علمی درباره هسته‌ی زمین داغ بود و دانشمندان با یقین فرضیه‌ی توخالی بودن زمین را رد کردند. این کتاب هم درباره دانشمندی است که این‌بار با برادرزاده‌ی نوجوان خود (شاید به همین علت است که این کتاب را مناسب رده سنی نوجوان خوانده‌اند) به ماجراجویی می‌پردازد.

ژول ورن که خودش فرانسوی است، تصمیم گرفته قهرمان داستانش پروفسوری آلمانی باشد که پس از کشف کتابی با قدمت ۷۰۰ سال، همراه با برادرزاده‌اش، آکسل به تکاپوی یافتن رمز نهفته در کتاب به زبان رومی می‌افتدو داستان از زبان آکسل روایت می‌شود و در نهایت نویسنده‌ی کتاب قدیمی آن‌ها را راهی مرکز زمین می‌کند؛ جایی که آتشفشان‌ها ماجراهایی تازه برای عمو و برادرزاده و البته هانس، راهنمای سفر عجیب و غریبشان می‌سازند.

سفر به مرکز زمین اولین رمان علمی-تخیلی ژول ورن است که رمان کوتاهی هم محسوب می‌شود. پس از محبوبیت این کتاب ژول ورن فعالانه به نوشتن ادامه می‌دهد و هشتاد جلد کتاب می‌نویسد.

  • دور دنیا در هشتاد در روز
  • ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا
  • از زمین به ماه

و… داستان‌هایی از ژول ورن هستند که همه‌ی ما اگر نه حتی با کتاب‌ها، با کارتون‌ها و فیلم‌هایی که در کودکی دیده‌ایم از آن‌ها خاطره داریم.

معرفی کتاب علمی تخیلی ماشین زمان نوشته هربرت جرج ولز

ماشین زمان اگر نه اولین ولی بدون شک تاثیرگذارترین و مهم‌ترین اثری است که درباره سفر به زمان نوشته شده است.

در «ماشین زمان ، قهرمان داستان با سوار شدن بر یک وسیله‌ی مکانیکی سفر به آینده را تجربه می‌کند. در این آینده که معلوم نیست مربوط به چند سال بعد از این است، انسان‌ّها به دو دسته اشراف و کارگران زیر زمین تقسیم شده‌اند.

کارگران زیر زمین بینایی خود را از دست داده‌اند با این حال به کار روی دستگاه‌های مکانیکی بزرگ و بی‌حاصل ادامه می‌دهند. آن‌ها در مواجهه با قهرمان داستان او را تشویق به بازگشت به زمان خودش می‌کنند و به این ترتیب او پس از عبور از دالان‌های پیچ‌در پیچ استوانه‌ای با پله‌هایی که دنیای کارگران را به دنیای اشراف متصل می‌کرد، به زمان حال برمی‌گردد و گلی را با خود به زمان حال می‌آورد که شکوفه دادنش هزاران سال طول می‌کشد.

بهترین کتابهای علمی تخیلی, کتاب علمی تخیلی

بهترین کتابهای علمی تخیلی

بخش دوم؛ دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی

بخش قبلی را به کتاب‌های علمی تخیلی کلاسیک اختصاص دادیم و گفتیم که تعاریف و زیرژانرهای علمی تخیلی آن‌قدر پیچیده و متنوعند که بهتر است برای داشتن یک نگاه کلی به کتا‌ب‌های علمی-تخیلی به عنصر زمان متوسل شویم و آن را با تاریخچه‌اش بشناسیم.

در این بخش، به دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی رسیده‌ایم؛ دوران طلایی با ظهور مثلث طلایی معروفش.

از دهه‌های چهل و پنجاه میلادی و اندکی بعد از آن، در اصطلاح هواداران علمی تخیلی و به نقل از ستاره‌ی درخشا‌نشان، آیزاک آسیموف، به‌عنوان دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی یاد می‌شود

سه ضلع مثلث، سه بزرگِ دوران یا سه غول علمی تخیلی یعنی آیزاک آسیموف، آرتور سی کلارک و رابرت هاینلاین در این دو دهه بود که غوغایی در ادبیات ژانر علمی تخیلی به راه انداختند‌.

معرفی مشهور ترین دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی

معرفی آیزاک آسیموف از نویسندگان دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی

آیزاک آسیموف را قبل از این‌که به‌عنوان یک نویسنده مطالعه کنیم، باید به‌عنوان یک آدم عجیب و دقیق بشناسیم؛ یک روس آمریکایی‌تبارِ باهوش، با پشتکار وصف‌نشدنی، خستگی‌ناپذیر، فعال در همه امور و کمی مغرور! خودش می‌گفت بدون کوک کردن ساعت، هرروز صبح علی‌الطلوع بیدار می‌شود و آنچه که از او باقی مانده هم جز این را ثابت نمی‌کند

. این کتاب‌ها سوای مقالات علمی است که مرتبط با زمینه تحصیلاتش یعنی بیوشیمی و سایر حوزه‌های علمی نوشته است. از او حتی کتاب‌های درسی برای کودکان و کتاب‌های آموزش به زبان ساده هم چاپ شده است.

آسیموف از همان کودکی تکلیفش را با نوشتن مشخص کرده بود و از ۱۱ سالگی در ژانر علمی-تخیلی داستان می‌نوشت.

در ۱۸ سالگی یعنی سال ۱۹۳۸ و تقریبا همزمان با شروع دوران طلایی علمی-تخیلی که خودش این نام را به آن داده، اولین داستان‌هایش را به مجله شگفت‌انگیز فروخت.

آسیموف چند سال تحصیل در مدرسه را به‌صورت جهشی گذراند و در ۱۵ سالگی دیپلمش را گرفت. در ۲۸ سالگی دکترای بیوشیمی گرفت و عضو هیئت علمی دانشگاه بوستون شد. اما تدریس را فقط ده سال ادامه داد و از ۱۹۵۸ به‌صورت تمام‌وقت به نویسندگی پرداخت.

این مطلب را هم ببینید
لیست کتاب های برنده نوبل ادبیات (1971-2023)

معرفی آرتور سی کلارک از نویسندگان دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی

آرتور سی کلارک هم مثل آسیموف نبوغ چشمگیری در حوزه علمی داشت و در ۷ رشته دانشگاهی مختلف مدرک دانشگاهی گرفته بود.

او که ثبت اختراع هم در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد، به‌خاطر تلاش گسترده در توسعه علم، لقب شوالیه را در سال ۲۰۰۰ میلادی از ملکه الیزابت دریافت کرد و درواقع باید به او بگوییم سِر آرتور سی. کلارک.

ایده‌های سی.کلارک چه آن‌ّها که در قالب داستان در کتاب‌هایش مطرح شده و چه آن‌ها که رسما به ثبت رسیده، به کارآمدی و دقت مشهورند و ایده‌ی ماهواره‌های مخابراتی را هم اولین‌بار او مطرح کرده است.

به‌جز فعالیت‌های علمی، تاثیراتی که این نویسنده بزرگ بر ژانر علمی-تخیلی گذاشته، بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. او را اصولا با اودیسه فضایی‌اش می‌شناسیم.

سی.کلارک هم مثل آسیموف جایزه استادبزرگ انجمن نویسندگان علمی-تخیلی آمریکا را دریافت کرد و سه بار برنده‌ی جایزه هوگو همچنین جوایز نبولا و جایزه جان کمپبل شد.

کتاب‌های میعاد با راما و راز کیهان یا همان ۲۰۰۱:‌ اودیسه فضایی افتخارآفرین‌ترین کتاب‌های سی‌.کلارک هستند.

معرفی رابرت آنسون هاین‌لاین از نویسندگان دوران طلایی کتاب‌های علمی تخیلی

رابرت آنسون هاین‌لاین (به انگلیسی: Robert Anson Heinlein) (زاده ۷ ژوئیه، ۱۹۰۷ – درگذشته ۸ مه، ۱۹۸۸)نویسندهٔ آمریکایی سبک علمی تخیلی و یکی از سه نویسندهٔ برتر این ژانر بود

هاینلاین ژانر علمی تخیلی را به سمتی جهت داد و در آن مطالعه کرد که امروز به عنوان زیرژانر علمی تخیلی سخت می‌شناسیمش.

او که به امور نظامی علاقه داشت، در جوانی در نیروی دریایی ارتش آمریکا به خدمت مشغول می‌شود اما مشکلات پزشکی مانع از ادامه‌ی فعالیت او در ارتش شد.

شاید به همین خاطر او تحصیلات مهندسی و تجربه‌اش را وقف ژانر علمی تخیلی کرد.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آثار هاین‌لاین ، پرداختن به مسائل اجتماعی در قالب داستان‌های علمی-تخیلی بود.

او در موضوعات اجتماعی مثل مذهب، عشق و فردگرایی را در داستان‌هایش دنبال می‌کرد و موفق شده بود این ردپا را به‌خوبی در فضای علمی آثارش جایگذاری کند.

هاینلاین چهار بار جایزه هوگو را به خود اختصاص داده است و به‌خاطر ارادتی که از سوی جامعه ستاره‌شناسان آمریکایی به او وجود داشت، یک دهانه‌ی آتشفشانی روی مریخ را پس از مرگش به نام او نامگذاری کردند.

آثار مهم هاینلاین

  • ستاره خاموش
  • شهروند کهکشان (۱۹۵۷)
  • مردی که ماه را فروخت (۱۹۵۰)
  • گذشته از میان فردا
  • یتیمان آسمان (۱۹۶۳)
  • راه حل بد
  • موشک گالیله (۱۹۴۷)
  • سیاره‌ی سرخ
  • جنگاوران اخترناو
  • غریبه‌ای در سرزمین غربت (۱۹۶۱)
  • ماه معلمی سختگیر است (۱۹۶۶)
  • جاده شفاف
  • دری به تابستان
  • هیولایی از فضا
  • جمعه
  • تاریخ آینده
  • حفره‌های تاریک لونا

ارنست کلاین از نویسندگان برجسته ژانر علمی تخیلی

ارنست کلاین Ernest Cline‎؛ متولد ۱۹۷۲ نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه، روزنامه‌نگار، رمان‌نویس، و وبلاگ‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است.

معرفی کتاب بازیکن شماره یک آماده نوشته ارنست کلاین

در سال ۲۰۴۱ میلادی، در آرمان‌شهری به نام سراب در دنیای مجازی، مسابقه‌ای برپا می‌شود. این مسابقه پس از مرگ طراح ثروتمند بازی‌های کامپیوتری و با هدف رسیدن به ثروت افسانه‌ای او برگزار شده است. بازیکنان باید پس از حل معماها….

وید وات، پسر جوانی است که بخش مهمی از زندگی‌اش را در دنیای مجازی «سراب سپری می‌کند. او حتی در همین دنیا به مدرسه آنلاین می‌رود و همه‌ی دوستانش نیز مجازی‌اند.

روزی طراح سراب که در دنیای مجازی با نام آواتار « آنورک شناخته می‌شود، از دنیا می‌رود. او در وصیت‌نامه خود، معمایی را طرح کرده است که هر کس بتواند آن را حل کند، وارث ثروت افسانه‌ای‌ او می شود.

این معماها آن‌قدر وید را درگیر می کند که همه انرژی اش را برای پیدا کردن جواب می‌گذارد. او با هوش بالای خود نخستین سرنخ را پیدا می‌کند، اما همان موقع متوجه می شود که بازیکنان دیگر برای دستیابی به جایزه‌ی نهایی، قصد دارند او را به قتل برسانند و این، اول ماجرای سراب است…

معرفی کارل چاپک از نویسندگان برجسته ژانر علمی تخیلی

یکی از کسانی که قبل از به رسمیت شناخته شدن ژانر علمی تخیلی داستان‌ّهایی در این سبک می‌نوشت، کارل چاپک نویسنده‌ی اهل چک است.

او اولین کسی است که از کلمه روبات در داستان‌ّهایش استفاده کرد و نقش بسیار مهمی در پدید آمدن کتاب‌هایی با محوریت روبات‌ها یا همزیستی انسان و روبات دارد.

چاپک اولین بار در کتاب آر یو آر که به روبات‌ها هم ترجمه شده، از کلمه روبات استفاده کرد.

جالب است که این کتاب پرسروصدا برخلاف اغلب آثار مشهور ژانر علمی-تخیلی در آن دوران، نه یک رمان بلکه یک نمایشنامه است.

انتشار روبات‌ّها دقیقا مصادف شد با دورانی که ژانر علمی-تخیلی دیگر جایگاه خود را پیدا کرده بود و همان سال ۱۹۲۱ی از راه رسید که دانشنامه آکسفورد در تعریفش به آن اشاره کرده است.

داستان هراس‌انگیز آینده‌ای که چاپک تصویر کرده، در جزیره‌ای اتفاق می‌افتد که کارخانه روبات‌سازی در آن قرار دارد.

این روبات‌ها را فردی به نام روسوم می‌سازد و گرچه به نظر می‌رسد چنین تدبیری به بی‌نیازی و ریشه‌کن کردن فقر بشر می‌انجامد، کم‌کم کار به جایی می‌رسند که دیگر آدمیزاد روی زمین زیادی می‌شود.

روبات‌ها هم جایگاهی فراتر از آنچه برایشان تصور شده می‌طلبند و اما ماجراها پیچیده‌تر از این هم می‌شود.

8 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...