معرفی مشاهیر و بزرگان کرمانشاه

علاقه مندی
ارسال به...
1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
میرجلال الدین کزازی از مشاهیر و بزرگان کرمانشاه
hiword.ir 131بازدید 20 اردیبهشت 1403 بدون دیدگاه

کرمانشاه شهری چندهزار‌ساله با فرهنگ غنی است. نمود این اصالت و فرهنگ در مردم این سرزمین نیز پیداست. از پوشش محلی مردم گرفته تا افسانه‌ها و آداب و رسوم این شهر، همه نشان از این غنای فرهنگی دارند. اگر به سیر و سفر و تفحص در شهرهای کهن علاقه‌مندید، کافیست یک بلیط هواپیما تهران کرمانشاه تهیه کنید و خود را به این سرزمین برسانید. همان‌طور که گفتیم این فرهنگ غنی در مردم شهر نیز پیدا است. کافیست نگاهی به نام مشاهیر کرمانشاه بیندازید تا شما هم به این باور برسید.

کیوان کلهر از مشاهیر و بزرگان کرمانشاه

اسماعیل نواب صفا؛ شاعری که احتمالا بارها اشعارش را زمزمه کرده‌اید

اسماعیل نواب صفا در 29 اسفند 1303 در کرمانشاه متولد شد. او در نوجوانی همراه خانواده‌اش راهی تهران شده و این نقطه عطفی در زندگی نواب صفا شد. در تهران او با بزرگان هم‌عصر خود از جمله ابوالقاسم حالت، ملک‌الشعرای بهار و صادق هدایت همنشین شد. بعدها آشنایی این شاعر بزرگ با اسماعیل مهرتاش زمینه‌ساز فعالیت هنری و همکاری او با رادیو شده است. امروز اسماعیل نواب صفا را بیشتر با ترانه‌های جاودانه و خاطره‌انگیزی که سروده است، می‌شناسید. تصنیف «رویای هستی» با صدای غلامحسین بنان، از ماندگار ترین آثار او است.

کیهان کلهر؛ کمانچه نواز شهیر ایرانی

کیهان کلهر در 3 آذر 1342 متولد شد. اصالت او به کرمانشاه برمی‌گردد. او علاوه‌‌بر کمانچه در نواختن سه‌تار، تنبور و شاه‌کمان نیز مهارت دارد. او موسیقی را از پنج‌‌سالگی آغاز کرد. کلهر تحصیل خود را نیز در رشته موسیقی ادامه داد و از دانشگاه کارلتون اتاوا موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شد. او سابقه همکاری با تعدادی از بزرگان موسیقی ایران، مانند محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، همایون شجریان، شهرام ناظری، ایرج بسطامی و … را دارد.

ابوالقاسم لاهوتی؛ شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی

ابوالقاسم لاهوتی در 20 مهر 1264 در کرمانشاه به دنیا آمد. نام خانوادگی اصلی او الهامی بود؛ اما پیش‌از انتشار اولین اشعارش در روزنامه «حبل‌المتین»، نام مستعار لاهوتی را برای خود برگزید. از او مجموعه اشعاری شامل قطعه، غزل و تعدادی تصنیف به جا مانده است. از دیگر آثار او می‌شود به ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان روسی اشاره کرد. لاهوتی به دنبال فعالیت‌های سیاسی خود، به اعدام محکوم شد؛ اما موفق شد از ایران فرار کند. او هرگز به کشور بازنگشت و در 25 اسفند 1335 در 71 سالگی در مسکو در‌گذشت.

این مطلب را هم ببینید
بهترین کتاب های تاثیر گذار دنیا

شهرام ناظری؛ شوالیه آواز ایران

شهرام ناظری متولد 29 بهمن 1328 و اهل کرمانشاه است. او در خانواده هنردوست خود با موسیقی آشنا شد. اکنون این خواننده سرشناس ایرانی را در جهان با القابی مانند «بلبل ایرانی» و «پاواروتی ایران» می‌شناسند. اولین آلبوم‌های شهرام ناظری به‌صورت مشترک با محمدرضا شجریان منتشر شدند. او توجه ویژه‌ای به اشعار مولانا دارد و تصنیف‌های متعددی با اشعار مولانا خوانده است. این استاد موسیقی اشعاری از شاهنامه را نیز اجرا کرده است و درباره این شاهکار ادبی چندین سال به تحقیق و پژوهش پرداخته است.

محمدجواد محبت؛ راوی ماجرای «دو کاج»

محمد جواد محبت در 10 اردیبهشت 1322 در کرمانشاه متولد شد. طبع او همانند نام خانوادگی‌اش، لطیف و حساس بود. اولین شعری که از جواد محبت منتشر شد، با عنوان «کوبی کجاست»، روایتگر رنج و سختی‌های یکی از دانش‌آموزانش به نام کوبی بود. این معلم شاعر در زمینه داستان‌نویسی و نقد شعر نیز فعال بود. تعدادی از آثار او در کتاب‌های درسی دبستان چاپ شده‌اند که معروف‌ترین آن‌ها شعر «دو کاج» است. محمد جواد محبت پس‌از طی یک دوره بیماری، در 23 اسفند 1401 در زادگاهش کرمانشاه درگذشت.

محمدجواد محبت از مشاهیر و بزرگان کرمانشاه

رحيم معينی كرمانشاهی؛ شاعر، نقاش و روزنامه‌نگار

رحیم معینی کرمانشاهی در سال 1301 در کرمانشاه متولد شد. او نقاشی را از 20 سالگی آغاز کرد و در کنار این هنر به داستان‌سرایی و شعر نیز می‌پرداخت. شعر پای او را به دنیای موسیقی باز کرد و زمینه‌ساز همکاری او با اساتیدی مثل پرویز یاحقی، انوشیروان روحانی و همایون خرم شد. او در 87 سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

این مطلب را هم ببینید
فهرست کامل شاهنامه خوانی استاد کزازی

ابوحنیفه احمد بن داوود؛ ادیب و دانشمند بزرگ مشرق‌زمین

ابوحنیفه احمد بن داوود در قرن سوم هجری در کرمانشاه متولد شد. او در جوانی راهی سفر شد و در نهایت نزد علمای بصره و کوفه به کسب علم پرداخت. پس‌از بازگشت به ایران به اصفهان رفت و آنجا رصدخانه‌ای بنا کرد. او به علوم متعددی آشنا بود. از میان این علوم می‌توان به تاریخ، نجوم، ریاضی و گیاه‌شناسی اشاره کرد. یکی از آثار برجسته او «کتاب‌النبات» که نتیجه تحقیق و مطالعات شخصی خود او است.

میر جلال‌الدین کزازی؛ چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران

میر جلال‌الدین کزازی در سال 1327 در کرمانشاه متولد شد. او علاقه به فرهنگ و ادبیات را از خانواده خود فرا‌گرفت. در نهایت برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی راهی تهران شد و مدرک دکترای خود را نیز در همین رشته کسب کرد. بخشی از شهرت او به‌خاطر استفاده همیشگی از واژگان سره فارسی است. کزازی مطالعات ارزشمندی در زمینه شاهنامه فردوسی و ادبیات حماسی انجام داده است.

میرجلال الدین کزازی از مشاهیر و بزرگان کرمانشاه

سفر به کرمانشاه و آشنایی با مشاهیر به کمک فلای تودی

تا اینجا فقط با تعداد اندکی از مشاهیر کرمانشاه آشنا شدید؛ اما همین فهرست کوتاه نشان از پیوند مردم این شهر، با فرهنگ و هنر و ادبیات است. بسیاری از مردم کرمانشاه در خانواده و از کودکی با هنر و فرهنگ خو می‌گیرند و فرهنگ ایران در جانشان ریشه دارد. این پیوند را در ارتباط روزمره با این مردم و در کوچه و خیابان‌های شهر نیز خواهید دید. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به کرمانشاه، حتما از مراکز بوم‌گردی، بازارهای محلی و مراکز فرهنگی آن دیدن کنید. تنها لازم است به سایت فلای تودی رفته و بلیط تهران کرمانشاه خود را خریداری کنید. همچنین می‌توانید هتلی مناسب برای محل اقامت خود در نظر گرفته و با کمک فلای تودی آن را رزرو کنید. در صورت کنسلی سفر نیز جای نگرانی نیست؛ فلای تودی امکان استرداد بلیط هواپیما را هم برای شما فراهم کرده است.

1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

کرمانشاه شهر خلاق خوراک در جهان

معرفی کتاب ویژه سردبیر

کرمانشاه شهر خلاق خوراک در جهان

کرمانشاه شهر خلاق خوراک در جهان شد و به عنوان تنها شهر ایران در بین 49 شهر از سراسر جهان با عنوان شهر خلاق خوراک قرار گرفت Kermanshah has been recognized as he 37th creative city of gastronomy by UNESCO پروژه معرفی شهرهای خلاق جهان Creative City(UCCN) از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد معروف به یونسکو UNESCO در سال 2004 راه اندازی کرد. هدف این شبکه تقویت همکاری های بین المللی متقابل بین شهرهای عضو به منظور سرمایه گذاری در خلاقیت به عنوان محرک …