سروانتس خالق دن کیشوت

علاقه مندی
ارسال به...
8 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
سروانتس خالق دن کیشوت
hiword.ir 4362بازدید , , , 9 خرداد 1400 بدون دیدگاه

دن میگل د سروانتس ساآودرا Miguel de Cervantes Saavedra (زاده ۱۵۴۷ – درگذشته ۱۶۱۶)رمان‌نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی بود.

میگل د سروانتس Miguel de Cervantes

سروانتس بر خلاف شهرتش، فقير زيست و بسان فرزانه ای درگذشت. ميگوئل سروانتس زندگي سخت و پر ماجرايي داشت.

او در دهكده كوچكی در نزديكی مادريد بنام «آلالادی هنارس» Valladolid و در خانواده ای نه چندان ثروتمند بدنيا آمد.

مادر وی لئونوردی كورتيناس هفت بچه بدنيا آورد كه سروانتس فرزند چهارم وی بود. پدرش«رودريگودي سروانتس» يك جراح و داروساز بود.

بيشتر كودكی سروانتس در سفر از شهری به شهر ديگر گذشت، زيرا پدرش در جستجوی كار بود.

پس از تحصيل در مادريد بين سالهاي ۱۵۶۸و ۱۵۶۹ تحت تعليم خوان لوپز دي هويوس در خدمت فردي به نام خوليو آكواوتيا كه بعداً در سال ۱۵۷۰ به سمت كاردينالی برگزيده شد به روم نقل مكان كرد  و در همان سال در ناپل به نظام پيوست.

 او به عنوان يك نظامي اسپانيايی در جنگ دريايي«لپانتو»(جنگی درسال ۱۵۷۱ میلادی دردریای یونان در مصاف با نیروی دریایی عثمانی که منجربه شکست عثمانی شد.) شركت كرد.

وي در اين جنگ، جراحتی برداشت و تا آخر عمر از ناحيه دست چپ ناتوان گشت. سروانتس به شدت به نقشي كه در اين پيروزي مشهور داشت، افتخار می كرد و نام «جانباز لپانتو» بر وي نهاده شد.

پس از آنكه در شهر مسنيا در سيسيل سلامت خود را بدست آورد و پيشه نظامي خود را ادامه داد، در سال ۱۵۷۵ به همراه برادر خود «رودريگو» در كشتي ال سول اسپانيا مشغول كار شد.

اين كشتي توسط دزدان دريايي كه تحت فرمان«آرنوت مامي» بودند، تسخير شد و اين دو برادر به عنوان برده به  الجزاير برده شدند.

برادرش در سال ۱۵۷۷ با پرداخت فديه آزاد شد. دزدان دريايي فكر مي كردند كه سروانتس اسير با ارزشي است، زيرا او نامه هايي به همراه داشت كه توسط اشخاص مهم نوشته شده بود.

سروانتس مدت پنج سال را به عنوان برده سپري كرد، تا اينكه خانواده او توانستند پول كافي براي پرداخت وجه آزادی او فراهم كنند. در طول اين مدت، او چندين بار اقدام به فرار كرد، اما هيچگاه موفق نشد.

 سروانتس در سال ۱۵۸۰ در برابر پرداخت ۵۰۰ اسكود از سوي خانواده اش آزاد شد. او به مادريد بازگشت و به چندين كار موقت و كم درآمد دولتي مشغول گرديد. اولين نمايشنامه وی «لوس تراتوس دي آرگل» نام دارد كه در سال ۱۵۸۰ به رشته تحرير درآمد.

این مطلب را هم ببینید
بهترین کتاب های جهان: فهرست 25 کتاب مورد علاقه 100 نویسنده فرانسوی

اين نمايشنامه براساس تجربيات او به عنوان يك اسير نوشته شد.

در سال ۱۵۸۴ با دختری بنام كاتالينا دی سالازری پالاسويس كه ۱۸ سال از او جوانتر بود، ازدواج كرد.

كاتالينا دختر يك رعيت و روستايي متمكن بود. سروانتس به خاطر رابطه اي كه با يك بازيگر زن داشت، صاحب دختری بنام ايزابل بود. اين هنرمند «آنا فرانكا دي روخاس» نام داشت.

 دختر او، ايزابل به عنوان خدمتكار خانوادگی مشغول به كار بود، اما روش زندگي دخترش نگراني شديدی براي سروانتس به همراه داشت. مادر و دو خواهر مجردش از ديگر اعضاي خانواده اش به شمار مي رفتند. در دهه۱۵۸۰ همسر خود را ترك كرد.

در طی۲۰سال پس از آن، زندگي بي سروسامانی داشت و در اين مدت به عنوان عامل خريد ناوگان جنگي اسپانيا و مأمور جمع آوری ماليات مشغول به كار بود.

رمان دن کیشوت از مجموعه 20 کتاب خیلی بلند که ارزش خواندن دارند

سروانتس و خلق دون کیشوت

سروانتس نابغه ادبيات و اسپانيايي هم عصر شكسپير با اثر فوق العاده خود، «دون كيشوت دلامانكا» در سال ۱۶۰۲ گشايشگر رمان مدرن بود. اين اثر به بسياري از زبان هاي دنيا ترجمه شده است.

دون كيشوت پس از  انجيل، پر تيراژترين كتاب در سطح جهان به شمار مي رود. هوش و نبوغ سروانتس به عنوان نگارنده ماهيت و ذات انسان نه تنها توسط بسياري از نويسندگان بزرگ از فلوبر گرفته تا  داستايوفسكي به تأييد رسيده است، بلكه انديشمندان و متفكران مشهوري چون  زيگموند فرويد با ارائه برخی از كشفيات روانشناختي خود به اثر سروانتس اعتبار بخشيده اند.

رمان نويس، نمايشنامه نويس و شاعر اسپانيايي و خالق دون كيشوت، مشهورترين چهره در ادبيات اسپانيا به شمار مي رود. اگرچه عظمت سروانتس مديون آثاري چون شواليه دِلامانكا يا همان دون كيشوت و اينجنيوسو هيدالگو است، اما ديگر آثار ادبي وي نيز در خور توجه است.

از قرار معلوم، شكسپير نويسنده بزرگ انگليسي هم عصر سروانتس، كتاب دون كيشوت را خوانده بود، ولي بعيد به نظر مي رسد كه سروانتس حتي نامي از شكسپير شنيده باشد.

سروانتس یکی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان است و بسیاری بر این باور هستند که مهم ترین اثر او یعنی دُن کیشوت یکی از بزرگ‌ترین رمانهای کل تاریخ است.

بسیاری از رخدادهای رمان دُن کیشوت از زندگی پر ماجرای خود نویسنده الهام گرفته شده است. تجربیاتش در مقام سرباز، زندانی، مامور مالیات و کارپرداز در ناوگان اسپانیایی آرماندا برایش سوژه‌هایی ارزشمند فراهم آورد که رمان‌ها و شعرها و نمایشنامه‌هایش را براساس آن‌ها آفریده است!

معروف است که کتاب‌خوان‌های دنیا دو دسته‌اند: آن‌هایی که دن کیشوت را خوانده‌اند و آن‌هایی که این لذت بسیار بزرگ را از دست داده‌اند!!

دُن کیشوت یکی از قدیمی‌ترین رمانهایی است که در تاریخ ادبیات شناخته شده‌ و از قدیمی‌ترین رمانها در زبان‌های نوین اروپایی میباشد و بسیاری از نویسندگان از این کتاب الگو گرفته اند.

 بسیاری آن را بهترین کتابِ نوشته‌شده به زبان اسپانیایی و از برجسته‌ترین نمونه‌های رمان پیکارِسک (رندنامه,یکی از انواع ادبی‌ست که جد رمان‌های امروزی محسوب می‌شود.) می‌دانند.

این مطلب را هم ببینید
نقد و بررسی رمان جین ایر

 قسمت ابتدایی این رمان حدود ۴۰۰ سال پیش به چاپ رسیده! .سروانتس با خلق این رمان به شهرت رسید و هنوز بعد از گذشت چهار قرن یکی از مهم ترین نویسندگان رمان جهان لقب دارد

این رمان از پایه‌های ادبیات کلاسیک اروپا به‌شمار می‌آید و بسیاری از منتقدان از آن به عنوان اولین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان یاد می‌کنند و به وی لقب شاهزادهٔ نبوغ داده‌اند.

سروانتس بخش اول دُن کیشوت را در زندان نوشت. این بخش نخستین بار در سال ۱۶۰۵ و بخش دوم در سال ۱۶۱۵ چاپ شد و از همان آغاز در اسپانیا و پرتقال مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفت.

دن کیشوت از بهترین کتاب های دنیا پر فروش ترین کتاب های جهان
دن کیشوت از بهترین کتاب های دنیا پر فروش ترین کتاب های جهان

رمان دن کیشوت، به طور کامل یا در مواردی بخشی از آن، تا کنون به بیش از شصت زبان ترجمه شده است. چاپ های متعدد از این رمان و بحث های منتقدانه دربارۀ آن از سده هجدهم تا به امروز ادامه داشته است.

به خاطر گستردگی حضور رمان در عرصه هنر، تئاتر و صنعت فیلم سازی، دُن کیشوت و سانچو پانزا، از جمله شناخته شده ترین شخصیت های خیالی در دنیای ادبیات نزد مردم هستند. سروانتس،  نوشتن را در ژانرهای گوناگون ادبی، تجربه کرده است.

 او یک نویسنده برجسته داستانهای کوتاه بود که بعضی از آن ها را در قالب کتاب «داستانهای عبرت آموز» (۱۶۱۳) و با سبک نوشتاری رمان دُن کیشوت منتشر کرد.

بسیاری از نویسندگان به تمجید این اثر فاخر پرداخته اند و جاودانگی این اثر پس از چهار صد سال را شبیه معجزه خوانده اند.

در میان این اساتید، ادوارد فريدمن استاد زبان اسپانيايی و سروانتس شناس معروف می گوید:

«نيت سروانتس اهميتي ندارد بلكه مهم نفس كار مهمي است كه او انجام داده است. نكته جالب توجه درباره اين رمان اين است كه عليرغم وجود طنز در اين اثر, ظرافت موضوعي و غناي ادبي خاصي در آن نهفته است.

دن كيشوت درباره اين است كه مردم چه ديدي نسبت به زندگي و واقعيت دارند و واكنش آنها چيست.

خودتان تصور كنيد؛ آدم‌هاي امثال من چهارصد سال پس از نگارش اين اثر در حال نوشتن مقالات جديدي درباره اين كتاب هستيم و اين خود نشان مي‌دهد كه دن كيشوت غني و سرشار از ايده است و زيبايي آن, نه در هدف سروانتس براي نگارش آن است بلكه در اين است كه در طول همه اين سالها توانسته و در آينده نيز خواهد توانست همچنان مورد مطالعه و توجه علاقمندان به مطالعه قرار گيرد و اين از هر چيز ديگر بيشتر اهميت دارد زيرا هيچ كتاب و رماني تا به حال بدين درجه از ماندگاري و اثرگذاري نرسيده است»

دانلود کتاب صوتی دن کیشوت نوشته سروانتس

کتاب صوتی دن کیشوت نوشته سروانتس
8 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...