بهترین کتاب های فلسفی همه دورانها به انتخاب گاردین

بهترین کتاب های فلسفه از لیست بهترین کتاب های غیرداستانی به انتخاب گاردین

علاقه مندی
ارسال به...
1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
بهترین کتاب های فلسفه از لیست بهترین کتاب های غیرداستانی به انتخاب گاردین :

برای دوستداران آثار و کتب غیر داستانی Nonfiction در این نوشته بهترین کتاب های فلسفه از لیست بهترین کتاب های غیرداستانی به انتخاب گاردین تقدیم شده است.

شایان ذکر است بهترین کتاب های فلسفه که به استناد گاردین معرفی شده اند The best nonfiction books of all time با توجه به استقبال مخاطبین و امتیاز منتقدین و ناشرین بوده و اگر علاقمند به مطالعات کتاب های فلسفی بیشتری هستید در دو نوشته جداگانه بهترین کتاب های فلسفی ترجمه فارسی، معرفی شده اند

کتاب های غیر داستانی در ژانرهای و علوم مختلفی مانند فلسفه، حقوق، علوم اجتماعی، علوم سیاسی,اقتصاد و … منتشر می شوند که با توجه با لیست هایی که از سوی منابع مختلف همانند گاردین و آمازون ارائه می شود به زمان کمتری برای پیدا کردن آن‌ها نیاز است.

شایان ذکر است که شیوه‌های متنوعی برای دسته بندی کتاب ها وجود دارد و یکی از رایج‌ترین این دسته بندی ها، تقسیم کردن نوشته ها به دو دسته‌ی ادبیات داستانی Fiction و ادبیات غیر داستانی Non-fiction است.

هدف ادبیات غیرداستانی با موضوعات بیشمار و فرم های متنوع خود، آموزش و بیان تجارب و واقعیت ها است.

ویدئوی معرفی بهترین کتاب های فلسفی همه دورانها

ویدئوی معرفی بهترین کتاب های فلسفه به انتخاب گاردین

بهترین کتاب های فلسفه از لیست بهترین کتاب های غیرداستانی به انتخاب گاردین

  • ضیافت نوشته افلاطون (380 پیش از میلاد)

یکی از مهمترین دیالوگ‌های افلاطون است. موضوع این دیالوگ اروس یا عشق است و این اثر مهمترین اثر افلاطون در زمینهٔ عشق است.

لیست برترین کتاب های غیرداستانی به انتخاب گاردین :بهترین کتاب های  فلسفی
لیست بهترین کتاب های غیرداستانی: بهترین کتاب های فلسفی

کتاب ضیافت، مهمانی یا سومپوسیون یکی از بهترین کتاب های فلسفه و از مهمترین رساله های افلاطون با موضوع اروس یا عشق است که در آن همانند بیشتر رساله های افلاطون شاهد بحث های سقراط با دیگران هستیم

این گفتگو از مجموعه گفتگوهای سقراطی افلاطون است که در آنها سقراط چهرهٔ اول آن است و در بخشی این رساله خواننده شاهد گفتگوی بازیگران حاضر با یکدیگر است.

سومپوسیون در یونان باستان

سومپوسیون «هم‌نوشی، هم‌گساری، هم‌پیالگی
ضیافت، مهمانی یا سومپوسیون|بهترین کتاب های فلسفی

کلمه سومپوسیون The Symposiumبه معنای «هم‌نوشی، هم‌گساری، هم‌پیالگی» است و یکی از رسوم رایج در آتن بوده‌است که معمولاً مهمانان همگی مذکر بودند که روی تختهایی به حالت نیمه خوابیده می‌لمیدند.

پس از شام به درگاه خدایان نیایش به جا می‌آوردند و پس از آن نوشیدن شراب آغاز می‌شد و در پایان مهمانان تا پاسی از شب پیرامون موضوعات گوناگون به بحث می‌پرداختند

در طول برگزاری مراسم ، میزبان مهمانان را با وسایل گوناگون از قبیل رقصیدن و حرکات آکروباتیک کنیزان و غلامان (حتی در مواردی هم آغوشی کنیزان و مهمانان) سرگرم می‌کرد .

معمولاً مهمانان پیرامون موضوعات گوناگون به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند که تا پاسی از شب به درازا می‌انجامید. در سومپوسیون افلاطون میزبان آگاتون است.

پایدراستیا در یونان باستان

قبل از مطالعه این اثر خواننده باید از شرایط و هنجارهای اجتماعی یونان باستان آگاه باشد.

پایدراستیا که امری متفاوت از همجنسگرایی (هموسکچوالیتی) است در یونان باستان امری رایج و طبیعی بوده است

پایدراستیا یا پدراستی pederasty در یونان باستان به رابطه عاشقانه ای گفته می شد که از نظر اجتماعی بین یک مرد بالغ (erastes) و یک پسر جوان (eromenos) برقرار می شد.

مفهوم عشق برای بسیاری از آتنی‌ها در ارتباط عاطفی بین دو مرد تعریف می‌شد؛ که معمولاً معشوق پسری جوان بود که محاسنش به تازگی روییده بود؛ بنابراین مردان با زنان ازدواج می‌کردند صاحب اولاد می‌شدند ولی رابطه عشقی و عاطفی خود را با پسران جوان برقرار می‌کردند. دلیل اصلی چنین رابطهٔ ای تربیت پسران جوان برای کسب فضیلت‌های اخلاقی و سیاسی بود.

امّا گهگاه نیز این رابطه عاشقانه به رابطهٔ جنسی می‌انجامید و از این جهت نیز به شدت تقبیح می‌شد.

تأثیر پایدراستیا در فرهنگ یونان در این دوره ها به حدی فراگیر بود که از آن به عنوان “الگوی اصلی فرهنگی برای روابط آزادانه بین شهروندان” نام برده شده است.

به گفته هایک این نگرش پایه و اساس کمونیسم امروزی است و باید بر خانواده های کنونی تاکید شود

خلاصهٔ گفتگوها در کتاب ضیافت، مهمانی افلاطون

کسی می‌شنود که در مهمانی آگاتون که سقراط هم بوده از عشق سخن گفته‌اند. پس در میان راه پیرائوس-آتن جلو آپولودوروس از دوستان سقراط را می‌گیرد و خواهان شنیدن داستان آن ضیافت از او می‌شود.

آپولودوروس می‌گوید که این داستان به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و خود او از اریستودموس از پیروان سقراط شنیده‌است.

آریستودموس چنین گفته بود که روزی وی سقراط را برخلاف همیشه آراسته می‌بیند. از او می‌پرسد که کجا می‌روی و سقراط پاسخ می‌دهد به مهمانی آگاثون و از او می‌خواهد که همراهش شود و از پی وی راه بیفتد.

آریستودموس به خانهٔ آگاثون می‌رسد ولی سقراط بر ایوان خانهٔ همسایه به اندیشیدن نشسته و از او جا مانده‌است.

آگاثون سقراط را به خانه می‌آورد. این مهمانی به شادانهٔ پیروزی آگاتون در مسابقهٔ ادبی آتن برپاگشته بود و دیگر مهمانان هم فایدروس، پاوسانیاس، اروکسیماخوس و آریستوفانس بوده‌اند.

با آمدن سقراط مهمانان در بارهٔ شیوهٔ باده‌گساری سخن می‌رانند و چون چند تنی از ایشان روز گذشته را مِی نوشیده بودند ترجیح دادند که در این کار زیاده روی نکنند و در عوض در باب عشق سخن بگویند.

خلاصهٔ گفتگوها در کتاب ضیافت، مهمانی افلاطون
بهترین کتاب های فلسفه از لیست بهترین کتاب های غیرداستانی به انتخاب گاردین

خلاصه گفته های فایدروس در مهمانی ضیافت افلاطون

اولین سخنران فایدروس است.او عشق را از جمله یکی از خدایان می‌شمارد که به واسطه آن نیکی و شادی حاصل می‌شود.

در نگاه او عشق واقعی در ارتباط یک مرد با یک پسر جوان تعریف می‌شود؛ ولی عشق ایده‌آل وقتی است که پسر مذکور اهل فضیلت و آداب باشد و ارتباط فقط به رابطه جنسی ختم نشود.

خلاصه گفته های پاوسانیاس در مهمانی ضیافت افلاطون

دومین سخنران پاوسانیاس است. معشوق پاوسانیاس آگاتون است.

نگرش پاوسانیاس به فایدروس شباهت دارد ولی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.

از دیدگاه او عشق دارای سلسله مراتب است. از دیدگاه وی ابتدایی‌ترین نوع آن، رابطه عاشقانه با زنان است و نوع متعالی آن رابطه عاشقانه با پسران زیبای صاحب اندیشه و خرد است.

او از لزوم قانون مدار بودن ارتباط بین طرفین صحبت می‌کند و جوامعی که دارای این قوانین نیستند را به چالش می‌کشد. به عنوان مثال او از حکومت بربرها به سختی انتقاد می‌کند (منظور شاهنشاهی ایران است که در آن زمان ارتباط عاشقانه بین همجنسان قابل قبول نبود).

پاوسانیاس این امر را توطئه‌ای از سوی به گفته وی «خودکامگان» می‌داند.

او اینگونه استدلال می‌کند که خودکامگان خواهان آن هستند که عشق حقیقی بین حاکمان و مردم تعریف شود و از عشق متعالی که بین دو مرد تعریف می‌شود هراس دارند.

خلاصه گفته های اِروکسیماخوس در مهمانی ضیافت افلاطون

اروکسیماخوس پزشک است و او در سخنرانی اش عشق را مفهومی بسیار جهانشمول تر تعریف می‌کند و آن را از انحصار روابط انسانی بیرون می‌کشد.

او عشق را عامل اعتدال و برقراری نظم و هماهنگی می‌داند. او مثالهایی متعدد از پزشکی، موسیقی، ورزش، کشاورزی و نظام طبیعت مطرح و تئوری خود را تشریح می‌کند.

از دیدگاه او عشق نیرو و انگیزه‌ای است که افراط و تفریط را از بین می‌برد و آسایش حقیقی را به ارمغان می‌آورد. برقراری تعادل بین سرد و گرم، تلخ و شیرین، خشک و تر و غیره‌است و این به دانایی میزبان بستگی دارد که چه نوع عشقی را جذب کند تا تعادل حقیقی را برقرار کند.

به بیان دیگر او عشق را بیش‌تر از دیدگاه پزشکی بیماری و سلامت جسم و نفس می‌داند. به عنوان مثال تعریف او از موسیقی این است:

«موسیقی، در حقیقت هنری است که عشق، خود را در قالب ریتم و هارمونی نشان می‌دهد.»

یا از دیدگاه طبیعی او طبیعت را مجموعه‌ای از تضادها و افراط و تفریط‌ها که شامل سرما و گرما، خشکی و رطوبت و… می‌پندارد و عشق در این میان عامل برقراری اعتدال است که باعث می‌شود انسان از طبیعت لذت ببرد.

خلاصه گفته های آریستوفانس در مهمانی ضیافت افلاطون

او چنین ادعا می‌کند که در آغاز جهان به جز زن و مرد جنسی دیگری به نام آندروگونوس [نرماده] هم وجود داشته‌است؛ ولی نهایتاً نرماده از بین می‌رود و به نر و ماده تقسیم می‌شود.

عامل دوپاره شدن نرماده توطئه‌ای بود که از جانب زئوس، خدای خدایان، تدارک دیده می‌شود تا قدرت بالای نرماده از بین برود.

او اینگونه استدلال می‌کند که عشق نیرویی درونی است که در تمام انسانها وجود دارد و آنها را به پیدا کردن جفت گمشده با پاره تنشان تحریک می‌کند.

از دیدگاه او انسان دارای اشتیاق درونی پنهانی است که تا به ذات اولیه خود بازنگردد و جفت خود را پیدا نکند آرام نخواهد شد و روی خوشی نخواهد دید. آریستوفانس عشق را آشکار در عصیان علیه خدایان صورتبندی می‌کند.

او این استدلال را تعمیم می‌دهد و نتیجه می‌گیرد که عشق چیزی نیست جز میل به وحدت و کامل شدن.

خلاصه گفته های آگاثون در مهمانی ضیافت افلاطون

مانند اروکسیماخوس مفهومی مجرد از عشق مطرح می‌کند و با ستایشی شاعرانه، عشق را مظهر زیبایی در جهان می‌داند.

خلاصه گفته های سقراط در مهمانی ضیافت افلاطون

سخنرانی سقراط متفاوت‌تر از سایرین است چون او سعی می‌کند تعریفی دقیق و فلسفی ارائه دهد و در سخنرانی او اثری از مدح و ستایش دیده نمی‌شود. به طور خلاصه تئوری سقراط به این شرح است:

  • عشق میل است چون همیشه به همراه چیزی می‌آید که شخص آنرا ندارد مثل عشق به زیبایی، عشق به دانش و..
  • آن چیزی که عشق آن را طلب می‌کند فاقد آن است و سعی در تصاحب آن دارد.
  • آن چیزی که عشق آن را طلب می‌کند حتماً خوب است چون باعث نیکبختی می‌شود.
  • هیچ‌کس چیز خوبی را به‌طور موقت طلب نمی‌کند و می‌خواهد برای همیشه مالک آن باشد.
  • میل به داشتن چیزی برای همیشه، چیزی نیست جز میل به جاودانگی.
  • «جاودانگی نسبی» با خلق اثر حاصل می‌شود. خلق اثر می‌تواند تولید مثل یا فرزند باشد یا خلق یک اثر ماندگار ادبی یا هنری.
  • خلق اثر یا خلاقیت در شرایطی میسر است که زمینه و محیط آن فراهم باشد که زیبایی لازمه آن است.
  • بنابراین عشق و زیبایی در این نقطه به هم می‌رسند و باعث جاودانگی می‌شوند.

بنابراین از دیدگاه سقراط:

  • الف: همگان میل شدیدی به جاودانگی دارند.
  • ب: خلاقیت محصول میل به جاودانگی است.

سقراط برای زیبایی سلسله مراتب تعریف می‌کند:

  • مرحلهٔ نخست: عشق به یک جسم
  • مرحلهٔ دوم: عشق به همهٔ جسم‌ها
  • مرحلهٔ سوم: عشق به رسوم و قوانینِ زیبا
  • مرحلهٔ چهارم:عشق به علومِ زیبا و جاودانگی حقیقی با عشق به زیبایی مطلق حاصل می‌شود

خلاصه گفته های آلکیبیادس در مهمانی ضیافت افلاطون

آلکیبیادس معشوق سقراط، یکی از زیباترین جوانان آتن بوده‌است. او پس از سخنرانی سقراط وارد مهمانی می‌شود. هنگام ورود او کاملاً مست بوده‌است.

او در سخنرانی اش تنها به تشریح روابط عاشقانه اش با سقراط می‌پردازد. او می‌گوید از اینکه شخصیت بسیار برجسته‌ای مثل سقراط او را برگزیده‌است بسیار خرسند است ولی در رابطه آنها جای عاشق و معشوق عوض شده‌است و او عاشق سقراط شده‌است.

او از اینکه سقراط با او آمیزش جنسی نمی‌کند به وضوح گلایه می‌کند ولی اعتراف می‌کند که برداشت سقراط از عشق از توان فهم او خارج است.

او به این نکته اشاره می‌کند که سقراط همیشه سعی می‌کند با او و جوانان رابطه برقرار کند و آنان را به کسب خرد و دانش برمی‌انگیزد.

او در سخنرانی اش تعریف بسیار رمانتیک و شاعرانه‌ای از فضایل اخلاقی سقراط به عمل می‌آورد.

پس از این سخنرانی گروهی رفتند و گروهی در خواب شدند ولی سقراط و آگاتون اریستوفانس تا بامداد به گفتگو نشستند.

با آمدن پگاه آن دو تن دیگر هم به خواب رفتند و سقراط پس از شستشو از خانه بیرون رفت و آریستودموس هم که بیدار شده‌بود از پی‌اش به راه افتاد.

در سومپوسیون افلاطون، تعریف عشق از شاهدبازی شروع می‌شود و با سلسله مراتبی که در سخنرانی‌ها به چشم می‌خورد نهایتاً به فلسفه می‌رسد که در سخنرانی سقراط نقطهٔ اوج خود را می‌یابد.

ترجمه‌های فارسی کتاب مهمانی ضیافت افلاطون

  • مهمانی (مجموعه آثار افلاطون)، ترجمهٔ محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی
  • ضیافت یا سخن در خصوص عشق، پیشگفتار از محمدعلی فروغی، ترجمه محمدابراهیم امینی فرد، نشر جامی،
  • ضیافت، ترجمه محمود صناعی، تهران: جامی
  • کتاب تاملات در فلسفه اولی اثر رنه دکارت-1641

تاملات در فلسفه اولی Meditations on First Philosophy یکی از بهترین کتاب های فلسفه و نام کتابی از رنه دکارت است که در آن به شرح نظرات خویش راجع به وجود نفس، خدا و هستی پرداخته‌است

کتاب تأملات از رنه دکارت
کتاب تاملات در فلسفه اولی از بهترین کتاب های فلسفه

کتاب تاملات در فلسفه اولی شامل شش بخش یا تأمل می‌باشد که به شرح زیر است:

  • تأمل اول:در اموری که ممکن است مورد شک واقع شود (شک و مرزهای آن)
  • تأمل دوم:در ماهیت نفس انسان و در اینکه شناخت نفس از شناخت بدن آسان‌تر است (کوگیتو یا اثبات وجود نفس انسان)
  • تأمل سوم :دربارهٔ خداوند، و اینکه او وجود دارد (برهان خداشناسی)
  • تأمل چهارم:در حقیقت و خطا (قوه فاهمه و اختیار انسان و علت خطا)
  • تأمل پنجم:دربارهٔ ماهیت اشیای مادی و باز هم در اثبات وجود خداوند (اثبات ماهیت اشیا مادی توسط فاهمه یا ذهن انسان و در پی آن اثبات خدا)
  • تأمل ششم:در وجود اشیایی مادی و مغایرت حقیقی میان نفس و بدن انسان (اثبات وجود اشیای مادی و در ادامه ارتباط نفس و بدن)

کتاب تاملات در فلسفه اولی با ترجمه دکتر احمد احمدی و توسط نشر سمت به فارسی منتشر شده است

  • کتاب نقد عقل محض نوشته امانوئل کانت (1781)

اگر فلسفه غرب صرفا یک پاورقی برای افلاطون باشد، تلاش کانت برای متحد کردن علت با تجربه، بسیاری از موضوع‌ها را فراهم می‌کند.

این کتاب مهم‌ترین اثر کانت است و دربارهٔ ویژگی‌های عقل و توان آن در شناخت متافیزیک است. 

کانت در این کتاب به بررسی و تقسیم‌بندی مقولات شناخت و نیز بررسیِ محسوسات، ادراک و عقل محض پرداخته‌است. او در این کتاب عقل، محسوسات و ادراک، و ویژگی‌های عقل محض در شناخت متافیزیکی را شرح داده‌است.

بهترین کتاب های فلسفه, بهترین کتاب های فلسفی, کتاب های فلسفه, کتاب های فلسفی, فلسفه
کتاب نقد عقل محض از بهترین کتاب های فلسفی

فهرست مطالب نقد عقل محض

1- آموزه استعلایی عناصر

  • بخش اول. حسیات استعلایی
  • بخش دوم. منطق استعلایی ( تحلیل استعلایی، تحلیل مفاهیم)
  • فصل اول. دربارهٔ راهنمای کشف مفاهیم محض فاهمه
  • فصل دوم. دربارهٔ استنتاج مفاهیم محض فاهمه
  • کتاب دوم. تحلیل اصول
  • فصل اول. دربارهٔ شاکله‌سازی مفاهیم محض فاهمه
  • فصل دوم. نظام اصول فاهمه محض
  • فصل سوم. دربارهٔ مبنای تمایز متعلقها به پدیدارها و ذوات معقول

قسمت دوم. دیالکتیک استعلایی

  • کتاب اول. دربارهٔ مفاهیم عقل محض
  • کتاب دوم. دربارهٔ استدلالهای قیاسی دیالکتیکی عقل محض
  • فصل اول. دربارهٔ مغالطه‌های عقل محض
  • فصل دوم. تعارضهای عقل محض
  • فصل سوم. ایده‌آل عقل محض

2- روش‌شناسی استعلایی

  • فصل اول. انضباط عقل محض
  • فصل دوم. قانون عقل محض
  • فصل سوم. ساختمان معمارانه عقل محض
  • فصل چهارم. تاریخ عقل محض

ترجمه های فارسی کتاب نقد عقل محض

  • نقد عقل محض ویراست جدید ترجمه بهروز نظری انتشارات ققنوس
  • سنجش خرد ناب ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانی انتشارات: امیرکبیر
  • کتاب پدیدارشناسی روح نوشته گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1807)
    هگل در این کتاب خواننده را از طریق تکامل آگاهی مشغول می‌کند.
کتاب پدیدارشناسی روح از هگل
پدیدارشناسی روح از بهترین کتاب های فلسفی

ارزش رساله پدیدارشناسی روح در آن است که اولاً می‌توان آن را اولین کتاب هگلی هگل نامید که در آن وی به تمامی از چهارچوب اندیشه‌های پیشینیانش، به ویژه کانت و شلینگ، رهایی یافته و خود را به عنوان فیلسوفی صاحب سبک نشان می‌دهد.

ثانیاً پدیدارشناسی روح واجد چنان نظام فلسفی عمیقی است که حتی اگر هگل، غیر از آن، هیچ کتاب دیگری نمی‌نوشت، این کتاب به تنهایی این قابلیت را داشت که هگل را به فیلسوفی بزرگ بدل سازد.

پدیدارشناسی روح دانشِ پدیدارشونده را عرضه می‌کند و می‌بایست جایگزینِ تبیین‌های روان‌شناسانه یا همچنین مباحث انتزاعی‌تر درباره‌ی بنیان‌گذاریِ دانش شود.

این اثر تمهید برای علم را از نظرگاهی موردِ ملاحظه قرار می‌دهد که به‌وسیله‌ی آنْ این تمهیدْ نوعی فلسفه‌ی تازه، جالبِ توجه و نخستین علمِ فلسفه است.

این اثر قالب‌های مختلفِ روح را در مقام منزلگاه‌های یک راه دربرمی‌گیرد، راهی که از طریقِ آنْ این روح به دانشِ محض یا روحِ مطلق بدل می‌شود.

از این رو، در بخش‌بندی‌های اصلیِ این علم، بخش‌هایی که دوباره به چندین بخش تقسیم می‌شوند، آگاهی، خودآگاهی، عقلِ مشاهده‌گر و کنش‌گر، خودِ روح، به‌منزله‌ی روحِ اخلاقی عرفی، فرهیخته و اخلاقی، و نهایتاً به‌منزله‌ی روحِ دینی در صورِ مختلف‌اش، موردِ ملاحظه قرار می‌گیرند.

غنای نمودهای روح، غنایی که در نظرِ اول آشوبناک به نظر می‌رسد، در این اثر به قالبِ نظمی علمی درمی‌آید که این نمودها را بر حسبِ ضرورت‌شان نمایش می‌دهد.

امورِ ناکامل خود را در این نظمِ علمی منحل می‌کنند و به امورِ والاتری برمی‌گذرند که حقیقتِ قریب‌شان‌اند. آن‌ها حقیقتِ فرجامین‌شان را ابتدا در دین و سپس در علم، به‌مثابه‌ی نتیجه‌ی کلِ این فرایند، می‌یابند.

ترجمه های فارسی پدیدارشناسی روح هگل :

  • ف‍ن‍وم‍ن‍ول‍وژی‌ روح‌: پ‍دی‍دارش‍ن‍اس‍ی‌ ذه‍ن‌ ت‍رج‍م‍ۀ زی‍ب‍ا ج‍ب‍ل‍ی‌ انتشارات ش‍ف‍ی‍ع‍ی‌‬‏‫
  • پدیدارشناسی جان ترجمه باقر پرهام انتشارات کندوکاو‏‫
  • دانش پدیدارشناسی روح، ترجمه ابراهیم ملک‌اسماعیلی نشر نگاه‏‫
  • پ‍دی‍دارش‍ن‍اس‍ی‌ روح ترجمهٔ سیدمسعود حسینی و محمدمهدی اردبیلی‌ نشر نی

ترجمه فارسی از خلاصه و پیشگفتار یا فصل‌های مختلف پدیدارشناسی روح هگل :

  • خ‍دای‍گ‍ان‌ و ب‍ن‍ده‌ ب‍ا ت‍ف‍س‍ی‍ر ال‍ک‍س‍ان‍در ک‍وژو، ت‍رج‍م‍ه‌ و پ‍ی‍ش‍گ‍ف‍ت‍ار ح‍م‍ی‍د ع‍ن‍ای‍ت‌ نشر خ‍وارزم‍ی
  • م‍ق‍دم‍ه‌ای‌ ب‍ر پ‍دی‍دارش‍ن‍اس‍ی‌ روح‌، ت‍رج‍م‍ۀ م‍ح‍م‍ود ع‍ب‍ادی‍ان‌ انتشارات ان‍زل‍ی‌‏‫
  • مقدمه‌های هگل بر پدیدارشناسی روح و زیباشناسی ترجمۀ محمود عبادیان نشر علم
  • ناخشنودی آگاهی در فلسفه‌ی هگل، به همراه فصل ارباب و بنده، ترجمه‌ی باقر پرهام نشرآگاه‏‫
  • پدیدارشناسی روح هگل، مقدمه‌نویس چ مان فیندلی، آلکساندرکوژو،‌ ترجمۀ بهمن اصلاح‌پذیر نشرروزآمد
  • پدیدارشناسی روح ترجمۀ بهرام عباسی،نشر لوح فکر‏‫
  • تاملات نوشته مارکوس اورلیوس (c180)

این کتاب مجموعه‌ای از بازتاب‌های شخصی، حمایت از حفظ آرامش در مواجهه با درگیری و ترویج دیدگاه کیهانی را شرح داده است.

بهترین کتاب های فلسفه, بهترین کتاب های فلسفی, کتاب های فلسفه, کتاب های فلسفی, فلسفه
لیست بهترین کتاب های غیرداستانی| فلسفی
  • کتاب مقالات نوشته میشل دو مونتنی (1580)

خودشناسی و طبیعت انسانی، این مقاله را به عنوان یک فرم ادبی معرفی کرد.

کتاب مقالات نوشته میشل دو مونتنی
بهترین کتاب های فلسفه به انتخاب گاردین

میشل دو مونتنی یکی از تأثیرگذارترین چهره های دوره رنسانس بود که به تنهایی باعث محبوبیت مقاله به عنوان یک شکل ادبی شد.

در سال 1572 مونتنی به منظور اختصاص دادن زمانش به اوقات فراغت ، خواندن و تأمل بازنشسته شد.

او در همان زمان تتبعات را با الهام از ایده هایی که در کتابهای موجود در کتابخانه اش بود و از تجربه خودش یافته بود نوشت. وی درباره موضوعات متنوعی همچون اسب جنگی و آدمخوار ، شعر و سیاست ، رابطه ی جنسی و دین ، عشق و دوستی ، وجد و تجربه بحث می کند. اما مهمتر از همه ، مونتنی خودش را به عنوان روشی برای ترسیم ماهیت درونی خود و زنان و مردان به طور کلی مورد مطالعه قرار داد.

تتبعات گزیده ای از مقالات مونتنی هستند که از جمله آثار بی نظیر و شخصی در تمام ادبیات هستند و بینشی جذاب از ذهن خردمند رنسانس را ارائه می دهند و در عین حال به لذت و روشنگری خوانندگان مدرن می پردازند.

میشل دونتنی (1533-1533) در رشته ی حقوق تحصیل کرده و سالها قبل از آنکه زندگی اش را به خواندن ، نوشتن و تأمل اختصاص دهد به عنوان مشاور کار می کرد.

  • کتاب تشریح مالیخولیا نوشته رابرت برتون (1621)

برتون تمام تمدن انسانی را از دیدگاه مالیخولیا بررسی می‌کند. در تمام صفحات این کتاب راهی برای دلداری دادن به خود و تسلی خاطر می‌یابید. برتون به خواننده انرژی ادامه زندگی می‌دهد.

کتاب تشریح مالیخولیا نوشته رابرت برتون
کتاب تشریح مالیخولیا از بهترین کتاب های فلسفی

کتاب گفتگوهایی در باب دین طبیعی نوشته دیوید هیوم اسکاتلندی در اصل شامل مکالمات یا گفت‌وگوهای میان سه شخصیت خیالی به نام‌های دمه‌آ مدافع دین وحیانی، کلئانت نماینده‌ دین طبیعی و فیلون شکاک است

کتاب گفتگوها در باب دین طبیعی نوشته دیوید هیوم
کتاب گفتگوها در باب دین طبیعی از بهترین کتاب های فلسفی

در این مکالمه اگرچه هر سه نفر وجود داشتن خدا را قبول دارند، اما درباره طبیعت خدا، ویژگی‌هایش و اینکه چگونه (یا آیا اصلاً) بشر قادر به شناخت خدا هست، اختلاف عمده ای دارند.

  • کتاب والدن نوشته هنری دیوید ثورو (1854)

والدن درباره دوران تنهایی نویسنده در اطراف دریاچه والدن ماساچوست است.

در این کتاب، که مشهور‌ترین اثر ثورو به شمار می‌رود، او از ۲۶ ماه تنهایی خود می‌گوید که طی این مدت با حاصل دسترنج خود زندگی کرده و توضیح می‌دهد که چرا او زندگی ابتدایی در طبیعت را برگزیده و این امید را داشته که خود‌اندیشی در این دوران به او برای درک جامعه کمک کند.

  • کتاب درباره آزادی نوشته جان استوارت میل (1859)

میل در این کتاب استدلال می‌کند که «تنها هدف برای قدرت که می‌تواند به طور قانونی به بیش از هر عضو یک جامعه متمدن در برابر خواست او اعمال شود، جلوگیری از آسیب به دیگران است.»

  • ساختار انقلاب‌های علمی نوشته توماس کوهن (1962)

این کتاب به تئوری انقلابی در مورد ماهیت پیشرفت علمی پرداخته است.

ساختار انقلاب‌های علمی از توماس کوهن
ساختار انقلاب‌های علمی

معرفی 32 کتاب از بهترین کتاب های فلسفی

1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...