کتاب صوتی گاو بنفش، اثر ست گادین سعی دارد به ساده ترین نحو ممکن آموزش دهد که با طراحی و فروش محصولات جدید بازار خود را گسترش دهید. با این کتاب موفق خواهید شد که رویکردهای متغیر را با تجارتتان منطبق کنید.
معرفی و خلاصه کتاب صوتی گاو بنفش
این روزها شروع یک کسبوکار جدید بسیار مشکل به نظر میرسد.
در هر حوزهای از بازار که بخواهید وارد شوید قبلا عدهای در آن شروع به فعالیت کردهاند.
احتمالا افراد اعتباری هم برای خودشان دست و پا کردهاند و رقیب هم نمیخواهند.
بنابراین اگر دست خالی و با ایدههای تکراری وارد بازار شوید احتمالا سرنوشت خوبی در انتظار کسبوکار تان نخواهد بود.
از طرفی نمیشود چون قبلا عدهای وارد بازار شده و کار کردهاند، دست روی دست گذاشت و فقط تماشا کرد.
کتاب صوتی گاو بنفش ، به صورت کلی سعی دارد بگوید باید راهی برای حل این موضوع وجود داشته باشد.
این کار باعث تضمین ماندگاری شرکت و البته نوآوری آن در آینده خواهد شد.
کتاب صوتی گاو بنفش ، Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable برای اولین بار در سال 2003 منتشر شد.
6 سال بعد در سال 2009 ست گادین ویرایش کاملی روی کتاب انجام داد و آن را دوباره منتشر کرد.
ست گادین ، نویسندهی کتاب صوتی گاو بنفش ، معتقد است در دورانی به سر میبریم که برای موفقیت در یک کسبوکار، تبلیغات کافی نیست؛بلکه شما باید یک تفاوت جدی با بقیه رقیبانتان داشته باشید.
باید تصمیم بگیرید در کانون توجه باشید و موفق شوید و یا کنار بایستید و شکست بخورید.
ست گادین در کتاب صوتی گاو بنفش ، گفته است
«مطمئنترین راه برای شکست، خسته کننده بودن است. تنها شانس شما برای موفقیت متمایز بودن است.»
نظریهی آمده در کتاب صوتی گاو بنفش ، در یک کلام میگوید باید متفاوت باشید.
تفاوتی که باعث شود شما در ذهن مشتری ماندگار شوید و او را ترغیب کند میان انتخابهای بیشمار بازار دست روی خدمت یا کالای شما بگذارد.
شما باید چیزی به مخاطبتان بدهید که بقیه ندادهاند، وگرنه مسئله خیلی ساده میشود.
اگر تمام محصولات و خدمات بازار مشابه باشند مشتری به سراغ پرسابقهترین و معروفترین ارائهکنندهی خدمت خواهد رفت و به خودش زحمت بررسی خدمت یا تولید شما را نخواهد داد.
این تئوری در کسبوکارهای اینترنتی هم بسیار اهمیت دارد.کسبوکار اینترنتی شما باید فرقی با بقیه داشته باشد.
این تفاوت میتواند در نحوهی ارتباط شما با مشتری، طراحی منحصربهفرد سایتتان، نوع بستهبندی کالا، نوع محصولی که ارائه میکنید یا نام دامنهتان باشد.
ست گادین در کتاب صوتی گاو بنفش ، از اصطلاح «عطسه کنندگان» برای مشتریان استفاده میکند.
تمام حرف گادین این است که اگر شما منحصر به فرد باشید، «عطسه کنندگان» کار تبلیغات و بازاریابی را برای شما انجام میدهند.
این به این معنی است که آنها که از ایدهی شما هیجان زده شدهاند آن را به صورت ویروسی به اطرافیانشان منتقل میکنند. و شما در مدت کوتاهی میبینید که با یک استراتژی درست و بدون صرف هزینههای گزاف برای تبلیغات، مثلا تبلیغات کلیکی یا بروشورهای عجیب و غریب و کارهای هزینه بر دیگر توانستهاید طیف خوبی از مشتریان را جذب کنید.
ست گادین در انتشار کتاب صوتی گاو بنفش ، از استراتژی خودش استفاده کرده است.
اولین نسخههای کتاب صوتی گاو بنفش ، در پاکت شیر بنفش و سفید بستهبندی و به بازار ارائه شد.
کتاب صوتی گاو بنفش ، در دو سال اول پس از انتشارش 23 بار تجدید چاپ شد و بیش از 150هزار نسخه از آن فروخته شد.این کتاب تا کنون به بیش از 35 زبان ترجمه شدهاست.
اما چرا ست گادین عنوان گاو بنفش را برای کتابش انتخاب کرده است؟
گادین در بخش اول کتاب صوتی گاو بنفش ، علت این نامگذاری را توضیح میدهد.
او بیان میکند برای هر کسبوکاری چندین P لازم است که بعضی از مهمترین آنها محصول (product)، قیمت (price)، مکان (place) و تبلیغات (promotion) هستند.
Pهای ناکافی
- Product محصول
- Price قیمت
- Promotion پیش برد فروش
- Positioning جایگاه یابی
- Publicity روابط عمومی
- Packaging بسته بندی
- pass- along پیشی گرفتن
- Permission بازاریابی اجازه ای
اما این حروف P به تنهایی کافی نیستند.
او معتقد است شرط کافی برای موفقیت یک کسبوکار یک P جدید است : گاو بنفش (Purple cow)
گادین در کتاب صوتی گاو بنفش درباره این نامگذاری بیشتر توضیح می دهد:
«چند سال پیش که همراه خانوادهام در فرانسه، با اتومبیل به گردش رفته بودیم،از دیدن صدها گاو که مثل تصوایر برجستهی کتابهای قصه در مراتع کنار بزرگراه در حال چریدن بودند، به وجد آمده بودیم.
تا کیلومترها همچنان خیره به بیرون نگاه میکردیم و از آن همه زیبایی در شگفت بودیم.
پس از بیست دقیقه تماشای گاو ها را رها کردیم.
این گاوها هم مثل همان گاوهای قبلی بودند که دیده بودیم و آنچه که زمانی برای ما شگفت انگیز بود، کاملا عادی و معمولی به نظر میرسید. حتی چیزی بدتر از معمولی، خسته کننده بود.
بعد از اینکه مدتی گاوها را میبینید، برای شما هم خسته کننده میشوند.
آنها شاید گاوهای کامل، جذاب، باشخصیت و یا گاوهای زیبایی باشند. اما بازهم خسته کننده خواهند شد .و حالا یک گاو بنفش، شاید جالب به نظر برسد.»
هدف از ایدهی گاو بنفش ، در کتاب صوتی گاو بنفش ، ریسک پذیر شدن و تقویت تمایلات جهت انجام کار های حیرت انگیز است.
زمانی که شما نظاره گر افت راه های قدیمی و سنتی هستید، اهمیت آغاز کاری به یاد ماندنی برایتان دو چندان خواهد شد.
بنابراین وجودتان سرشار از انگیزه شده و چشمانتان را باز خواهید کرد تا درست ترین مسیر را مشاهده کنید.
قانون قدیمی: محصولاتی ایمن و با کیفیت بسازید و سپس آن ها را با بازاریابی عالی ادغام کنید.
بازاریابی عالی در قرن بیستم به معنای خرید بیلبورد تبلیغات تلویزیونی بود.
چرا که بدین طریق افراد زیادی تبلیغات شما را می دیدند و از شما خرید می کردند تا جایی که شما توانایی مالی پرداخت آن تبلیغات را کسب می نمودید.
این موضوع می بایست تبدیل به هدفی برای افراد می شد.
تولید محصولات متوسط برای مردم متوسط.
اما امروزه دیگر ارزش، اندازه ی بازار نیست، بلکه اثر گذاری بازار است.
قانون جدید: تولید محصولات به یاد ماندنی برای اثر گذاری بر روی افراد مناسب.
نخستین افرادی که از آن محصول استفاده می کنند مطمئنا به سایر افراد نیز تعریف آن را خواهند کرد.
کتاب صوتی گاو بنفش ، میگوید؛ شما دیگر مجبور نیستید تبلیغاتی کنید که همه را شامل می شود.
تنها هدف شما بعد از آن می بایست نادیده گرفتن حجم بازار و تمرکز بر مخاطب اصلی و مجبور کردن آن ها به علاقه مند شدن به چیز هایی که شما ارائه می دهید باشد.
بعد از آن انتشار خودکار توسط آن ها صورت خواهد گرفت، انتشاری که تنها با موارد خاص و درخشان آن محصول ایجاد خواهد شد.
کتاب صوتی گاو بنفش ، به شما میگوید که چرامردم از گاو نادر می ترسند؟
اگر شما قصد انجام کاری متفاوت و به یاد ماندنی را دارید، احتمال این که برخی افراد علاقه ای به کار شما نشان ندهند زیاد است. در حقیقت بسیاری از افراد علاقه ای به کار شما نشان نمی دهند.
اگر چنین چیزی شما را می ترساند باید این را هم بدانید که بهترین و سازنده ترین نقد ها نصیب آن هایی می شود که سر بر آورده، در کار خود استقامت نشان می دهند.
اما ما می بایست این موضوع را درک کرده و با آن کنار بیاییم که قطعا نخواهیم توانست همه را راضی نگاه داریم.
جملاتی از کتاب گاو بنفش
شما احتمالا از اینکه خیلی خجالتی باشید احساس گناه میکنید. اما از جسارت زیاد نه.
برای رنجاندن، جسارت کنید.
تمرین خوبی است.
اما خیلی این کار را انجام ندهید زیرا معمولا کاری از پیش نمیبرید، اما روش خوبی است تا احساس کنید در مرز هستید.
یکی از راههای درک یک پروژه بزرگ این است که ببینید در دنیای واقعی چه چیز موجب موفقیت میشود و کشف کنید موفقیتهای گوناگون چه نقطه اشتراکی دارند.
با این حال این مسئله در رابطه با بازاریابی بسیار گیج کنندهاست.
بین متل 6 و فور سیزنز چه نقطه اشتراکی میتواند وجود داشته باشد؟
به جز اینکه هر دو موفقیتی چشمگیر را تجربه و در زمینه هتلداری رشد کردهاند، در بقیه موارد کاملاً متفاوتاند.
یا وال مارت و نیمن مارکوس که هر دو در یک دهه رشد کردند؟
یا نوکیا (که هر سی روز یکبار سختافزارش را تغییر میدهد) و نینتندو (که پنجاه سال است همان بازی هارا بازاریابی میکند)؟
این کار مانند رانندگی با نگاه به آینه عقب است.
البته همه آنها موفق بودهاند؛ اما آیا به ما کمک میکنند که پیشبینی کنیم فردا چه چیز موفق میشود؟
آنچه همه این شرکتها مشترک دارند این است که هیچ چیز مشترکی ندارند.
آنها از دیگران مجزا هستند، روی لبه تیغاند، بسیار سریع یا بسیار آرام، بسیار قیمتی یا بسیار ارزان قیمت، بسیار بزرگ یا بسیار کوچک.
دنبال کردن راه آنها دشوار است، چون پیشرو هستند: کاری بیهمتا انجام دادهاند و آن کار بیهمتا اکنون انجام شده است.
اگر شما هم آن را انجام دهید، دیگر بیهمتا نیست.
به جای تلاش برای استفاده از فناوری و تخصصتان به منظور تولید محصولی بهتر برای مشتریان معمولی، تلاش کنید مصرفکنندگان خود را تشویق کنید تا رفتارشان را به گونهای تغییر دهند که موجب کارکرد بهتر محصولتان شوند.
چه چیز را میتوانید ارزیابی کنید؟ این کار برایتان چه هزینهای دارد؟ نتایج را با چه سرعتی میتوانید در دست داشته باشید؟ اگر از پس مخارجش برمیآیید، امتحانش کنید. «اگر کاری را ارزیابی کنید، پیشرفت خواهد کرد.»
اگر آینده محصولی بیهمتا به نظر نمیرسد اگر نمیتوانید آیندهای را تصور کنید که در آن بار دیگر افراد مجذوب محصولتان میشوند وقت آن رسیدهاست که درک کنید بازی عوض شدهاست. به جای سرمایهگذاری روی کالای مرده، سودها را برای ایجاد کاری جدید سرمایهگذاری کنید.
شرکت شما از چه شیوههایی استفاده میکند که شامل پیروی از رهبر میشود؟ اگر شما آن فعالیتها را محدود کنید و کار بسیار متفاوتی بهجای آنها انجام دهید، چه؟ با داشتن این آگاهی که با درجا زدن به جایی نمیرسید، فهرست شیوههایی را تهیه کنید که با متفاوت بودن میتوانید به هدفتان دست یابید.
درباره ست گادین نویسنده کتاب صوتی گاو بنفش
ست گادین Seth Godin که گاهی «سیت گودین» هم نوشته میشود کارآفرین، نویسنده و معلم آمریکایی متولد 1960 است.
او در دانشگاه «تافتس» فلسفه و علوم کامپیوتر خوانده است و پس از آن در رشته MBA دانشگاه «استنفورد بریج» تحصیل کرده است.
ست گادین سخنران ملی افتخاری بوده و سالیان زیادی در بخش بازاریابی فعالیت کرده است.
او در کتاب صوتی گاو بنفش از راهکارهای خودش بهره برده است.
هرچند شهرت گادین به خاطر کتابها و سخنرانیهایش است اما او سابقهی شغلی جذابی هم دارد.
ست گادین در جوانی یک شرکت تبلیغات اینترنتی به نام «یویودین» تاسیس کرد که سال 1998 آن را به ارزش30 میلیون دلار به یاهو فروخت.
«اسکوئیدو» نام شرکت دیگری است که گادین سال 2006 تاسیس کرده است.
در جولای 2018 این سایت در لیست 500 سایت برتر دیده شده در کل جهان بود.
گادین این شرکت را هم 9 سال بعد به «هابپیجز» واگذار کرد.
گادین نویسندگی را با نوشتن یک مجموعه 10 جلدی برای کودکان شروع کرد.
این مجموعه که «جهانهای قدرت» نام دارد، اوایل دهه 90 میلادی منتشر شده است.
او در هر جلد این کتابها به بررسی خلاصهای از یک بازی ویدئویی پرداخته است.
ست گادین 19 عنوان کتاب در حوزهی کسبوکار و بازاریابی نوشته است که بیشتر این کتابها بسیار پرفروش شدهاند.
برای مثال کتاب «free prize inside» سال 2004 کتاب سال مجلهی کسب وکار «فوربس» شد.
و کتاب «مهره حیاتی» سال 2015 در فهرست «20 کتاب برتر مهمترین متفکران کسب وکار » به انتخاب مجلهی «بلومبرگ بیزنسویک» قرار گرفت.
از دیگر کتابهای موفق ست گادین میتوان «شیب»، «قبایل» ، «بازاریابی اجازهای» و «همهی بازاریابها دروغگو هستند» را نام برد.
آخرین کتاب گادین به نام «این بازاریابی است» سال 2018 منشر شد.
او یک وبلاگ نویس حرفهای هم محسوب میشود و معتقد است وبلاگ نویسی روزانه میتواند در موفقیت افراد اثر چشمگیری داشته باشد.
وبلاگ ست گادین «تایم» نام دارد که سال 2009 در لیست 25 وبلاگ برتر سال قرار گرفت.