کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن (نگاهی به مشروطه ژاپنی )

کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن نویسنده :ویلیام جی بیزلی به تاریخ مشروطه ژاپن می پردازد- ژاپنی‌ها همواره برای کسب برتری کوشیده‌اند و این تلاش ارزش مطالعه دارد

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 105MB
30,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن (نگاهی به مشروطه ژاپنی )

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن نگاهی به مشروطه ژاپنی ویلیام جی بیزلی  شهریار خواجیان   :ققنوس

ژاپنی‌ها همواره برای کسب برتری کوشیده‌اند.

هم رهبران و هم مردم ژاپن، در سرتاسر تاریخ طولانیشان با این اندیشه که در جهان بی‌همتا هستند، برای خودکفایی، بی‌باکی، و رفاه خود اولویت قائل شده‌اند.

بخشی از خودآگاهی ملی آن‌ها ناشی از این احساس است که ژاپنی‌ها از سایر مردمان جدا می‌مانند و از این جدایی عمیقاً احساس غرور می‌کنند.

هر چند ژاپنی‌ها به ندرت چنین آشکارا به زبان آورده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها احساس می‌کنند از دیگران تا حدودی سختکوش‌ترند و بنابراین شایستة موفقیت بیش‌ترند.

با توجه به این حس بی‌همتا و جدا بودن ژاپنی‌ها به طور سنتی احساس کرده‌اند که لازم است روی پای خودشان بایستند و نمی‌توانند به دیگران متکی باشند که به تضمین موفقیتشان کمک کنند.

ژاپنی‌ها تقریباً همیشه روش خاص بومی خود را در انجام امور حفظ کرده‌اند.

مثلاً وقتی عقایدی را از خارج ــ عمدتاً از چین ــ وام می‌گرفتند، این عقاید را متناسب با سرشت و خمیره ژاپنی تغییر می‌دادند.

نتیجه این بود که مفاهیم و نهادهای وام گرفته شده خصلت منحصراً ژاپنی پیدا می‌کردند.

علاوه بر این، احساس شدید غرور ملی این باور را القا می‌کرد که نسخه‌های ژاپنی به نحوی بهتر، بهسازی شده،

نگاهی به مشروطه ژاپنی

نقدی بر کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن :

ژاپن و صلحی سخاوتمندانه در تاریخ ، نقدی بر ” کتاب ظهور ژاپن مدرن ، نگاهی به مشروطه ژاپنی “- روزنامه حسبان

هاسه‌گاوانیوزکان – نویسنده واندیشمند لیبرال ژاپنی – عقیده داشت که ژاپن حتی بدون نفوذ یا دخالت غرب نیز سرانجام خودش به دموکراسی می‌رسید:

آنچه کشور نیاز داشت، گسست از ارزشهای فرهنگی فئودالی پیشین بود که نظامی گران آن را زنده نگه میداشتند

ژاپن در دوره اشغال پس از جنگ، اصلاحات بسیار دیگری را تجربه کرد.

یکی از مهمترین آن‌ها در عرصه آموزش بود.

امریکایی‌ها در یافتند که ایجاد اصلاحات دیر پای دموکراتیک و غیرآن دشوار خواهد بود، اگر نسل‌های جدید ژاپنی به کاربرد مطالب و روش‌های آموزشی کهنه ادامه دهند.

و چنانچه که ادوین رایسکوئر شرح می‌دهد:

تلاش شد تا به جای تکیه بر یادگیری حفظی و تلقینی (بر اساس تفکر ملی‌گرایی افراطی)، به ترتیب جوانان در جهت تفکر مستقل به عنوان اعضای یک جامع دموکراتیک همت گمارده شود.

کتاب‌های درسی مورد بازنگری کلی قرار گرفت تا تبلیغات نظامی گرانه وملی گرایانه از آن‌ها حذف شود.

افزون بر آن، سطوح آموزشی پس از دوره ابتدایی شش ساله دبستانی مطابق آنچه در آمریکا رایج بود تغییر داده شد:

دوره سه ساله اول دبیرستان،، دوره سه ساله دوم دبیرستان و دوره چهار ساله کالج یا دانشگاه، که در ژاپن‌کنونی هم رایج است.

نظام جدید فرصت‌های آموزشی را گسترش داد و نسل تازه‌ای از جوانان ژاپنی را پرورش داد که نسبت به نسل‌های پیش ازجنگ رو راست‌تر، بی‌تکلف‌تر و لگام‌گسیخته‌تر، اما در عین حال مستقل‌تر، خودانگیخته‌تر و سرزنده‌تر بود.

این اصلاحات آموزشی، به همراه تحولات دیگری که اشغال به ژاپن تحمیل کرده بود به یک معنا به ژاپنی‌ها طرحی کلی در مورد جامعه‌ای جدید داد.

هرچند اکثریت گسترده شهروندان در این تحولات مشارکت کردند و مشتاقانه در انجام آن‌ها کوشیدند، عده کمی از محافظه‌کاران نسبت به این راه و روشهای غربی نگران باقی ماندند.

بخشی از آزردگی آن‌ها به این جهت بود که مجبور به پذیرش این تغییرات شده بودند.

اما در ضمن، تردید داشتند که دموکراسی به آن اندازه که آمریکایی‌های مدعی بودند، کارایی داشته باشد.

عده‌ای به این عقیده چسبیده بودند که پرزیدنت ترومن، که فردی غیرنظامی است، فاقد اقتدار برای نظارت بر مک آرتور است که به عقیده أن‌ها به اندازه نظامی‌گران ژاپنی نظامی‌گرا بود.

بر اساس این دیدگاه، اگر مک آرتور به فرمانروایی به ژاپن به عنوان دیکتاتوری واقعی ادامه می‌داد، این نشانه ضعف دموکراسی ایالات متحده بود.

از این‌رو، در آوریل 1951 که ترومن ناگهان مک آرتور را به خاطر یک اختلاف روش که به ژاپن مربوط نبود برکنار کرد، برای بسیاری از ژاپنی‌ها حیرت‌انگیز بود.

این رخداد به شکاکان، درس باارزشی آموخت، رایسکوئر آنچه در باره توانایی نظامهای دموکراتیک آموختند، چنین جمع‌بندی کرد:

با وجود همه موعظه‌های آمریکاییان در باره دموکراسی در نخستین سال‌های اشغال، ژاپنی‌ها از این که می‌دیدند تنها یک پیام از جانب دولت غیرنظامی آمریکا توانستند به اقتدار یک رهبر بزرگ نظامی، که به نظر آن‌ها قادر مطلق می‌رسید، عملا پایان دهد، متحیر شدند و عمیقآ تحت تاثیر قرار گرفتند.

مدت نه چندان درازی پس از برکناری مک‌آرتور، اشغال هفت ساله ژاپن پایان یافت و متفقین، با این اعتقاد که کشور را با موفقیت بازسازی کرده و آن را در مسیر صلح و دموکراسی قرار داده‌اند، در این که به ژاپنی‌ها اجازه دهند روی پای خودشان بایستند، احساس اطمینان خاطر می‌کردند.

در 28 آوریل 1952، نمایندگان ایالات متحده، ژاپن و بیش از 40 کشور دیگر در سانفرانسیسکو گرد آمدند تا معاهده‌ای را امضا کنند که به جنگ اقیانوس آرام رسما پایان می‌داد، این سند حاکمیت، ژاپن جدید را نیز به رسمیت می‌شناخت.

مشیگرویوشیدا – نماینده برجسته ژاپن – از متفقین به خاطر صلحی سخاوتمندانه و بی‌همتا در تاریخ رسما تشکر کرد.

یوشیدا در کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن سپس اعلام کرد:

ژاپن امروز دیگر ژاپن دیروز نیست. ما انتظارات شما را از خودمان به عنوان یک ملت جدی نادیده نخواهیه گرفت و به صلح، دموکراسی و آزادی متعهد خواهیم ماند.

این‌ها کلمات توخالی نبودند به زودی، ژاپن صنعتی، با همان ذوق استعداد و شور و حرارتی که در گذشته صرف فتوحات خارجی کرده بود، در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز اقتصادی قرار گرفت و از انتظارات جهان به مراتب فراتر رفت.

شنیدن کتاب صوتی ظهور ژاپن مدرن نگاهی به مشروطه ژاپنی را به علاقمندان کتاب های سیاسی اجتماعی توصیه میکنم.


 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

کتاب خدمتکار و پروفسور کتاب صوتی رمان| سلام صدا

کتاب خدمتکار و پروفسور نوشته یوکو اوگاوا

کتاب خدمتکار و پروفسور ( استاد و خدمتکار ) از رمان های جذاب و تامل برانگیز است که حرف تازه ای برای گفتن دارد. یوکو اوگاوا  Yōko Ogawa نویسده کتاب مضمونی متفاوت را برای درگیر کردن ذهن مخاطبان خاص و علاقه مندان کتاب های رمان، انتخاب کرده که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است. کتاب خدمتکار و پروفسور ( استاد و خدمتکار )  ماجرای کتاب از زبان خدمتکار استاد بیان میشود و در همان روز نخست شروع به کارش متوجه وضعیت عجیب حافظه استاد میشود و …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 6288 بازدید بدون دیدگاه