کتاب صوتی فرنگیس خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتاحی

کتاب صوتی فرنگیس خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر مهناز فتاحی

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی فرنگیس خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر مهناز فتاحی روایت زندگی و خاطرات زن شجاع کرمانشاهی که در شروع جنگ عراق و دردفاع از خود، با تبر خود سرباز سراپا مسلح دشمن را کشت و دیگری را هم اسیر کرد

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 240 مگابایت
0 تومان

اگر این کتاب را دوست دارید'به ما بگید

پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد
خرید پستی محصولامکان خرید پستی این محصول وجود دارد

کتاب صوتی فرنگیس خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتاحی

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی فرنگیس خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتاحی

کتاب فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتحی  اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس است که به روایت زندگی و خاطرات زن شجاع کرمانشاهی می پردازد که در شروع جنگ عراق و در دفاع از خانواده خود ،سرباز دشمن را اسیر کرده و نیروی دشمن را به خاک و خون کشید.

رهبر انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده بودند و بر ثبت خاطراتش تاکید داشتند.

فرنگیس حیدرپور زنی کرمانشاهی است که از قضا در روستایی نزدیک غرب گیلان زندگی می‌کند، رفتارش پر ابهت‌تر از تندیس تبر به دستش در کرمانشاه و دلی مهربان دارد.

تندیس بانو فرنگیس حیدرپور در پارک شیرین کرمانشاه

فرنگیس برای سالیان سال خسته و کلافه از دوربین و مصاحبه زیر بار تعریف خاطراتش نمی‌رفت تا این که بالاخره در این کتاب حاضر به روایت بخشی از حوادثی شد که در طی سالیان جنگ بر وی گذشته است.

در سال 1359 پس از حمله عراق ، اهالی روستای اوازین از توابع گیلانغرب ، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند.

فرنگیس که در آن زمان 18 سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند.

اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس با نیروهای عراقی روبرو شده و درگیری با آنها کشته می‌شوند.

در ادامه ماجرا فرنگیس که حالا یکه و تنها شده با دو سرباز عراقی کاملا مسلح روبرو میشود و بدون داشتن هر گونه سلاحی و با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

 بانوی شجاع کرمانشاهی فرنگیس حیدرپور

شاید دوست داشته باشید: کتاب صوتی رمان های ایرانی 

کتاب صوتی فرنگیس در 12 فصل تنظیم شده که با یک مقدمه شروع می‌شود و پایان‌ بخش آن «کلام آخر» است.

فصل اول

در این فصل به دوران کودکی راوی می‌پردازد که در آن از جنگ و پیامدهای آن خبری نیست اما سایه فقر و محرومیت در جایی که فرنگیس و خانواده‌اش زندگی می‌کنند به خوبی مشهود است.

او در این فصل ماجرایی را تعریف می‌کند که قرار بوده به‌ رغم مخالف خود به عقد یک مرد عراقی در شهر خانقین درآید که با دخالت گرگین‌خان، از بزرگان فامیل از اتفاق ناخواسته پیشگیری می‌شود.

فصل دوم کتاب صوتی فرنگیس

در فصل دوم، خواستگاری از روستای مجاور، گورسفید برای فرنگیس می‌آید که این بار ازدواج صورت می‌گیرد و او با مردی به نام علیمردان زندگی مشترکی را شروع می‌کند.

فصل بعدی نشان می‌دهد این زن و شوهر جوان زندگی نسبتا خوشی را آغاز می‌کنند اما در ادامه که شرح آن در فصل چهارم آمده، اول زندگی مشترک این زوج جوان با آغاز جنگ تحمیلی حکومت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران هم زمان شده و نیروهای متجاوز عراقی خیلی زود از مرزها گذشته و به روستای آن‌ها نزدیک می‌شوند.

گروهی از مردهای روستا برای مقابله با دشمن به خط مقدم می‌روند و گروهی دیگر که برای سراغ گرفتن از آن‌ها راهی می‌شوند همگی به شهادت می‌رسند.

زنان و مردان باقی مانده در روستا به کوه‌های اطراف پناه می‌برند و به این صورت صحنه‌های دهشتناک جنگ و مقاومت و حماسه‌ آفرینی زنان و مردان غیور مناطق مرزی از جمله خطه گیلان‌غرب به ویژه فرنگیس و خانواده‌اش یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد.

فرنگیس در یکی از این صحنه‌ها و هنگامی که از پناهگاهی در کوه‌های اطراف روستا به خانه برگشته تا آذوقه بردارد، در بازگشت با دو سرباز عراقی مواجه می‌شود که یکی از آن‌ها را با تبر می‌کشد و دیگری را اسیر می‌کند.

در فصل‌های بعدی کتاب صوتی فرنگیس، دوران آوارگی فرنگیس و خانواده‌اش و دیگر ساکنان روستاهای مناطق مرزی روایت می‌شود که چندین بار محل اسکان خود را تغییر می‌دهند.

بارها به روستا باز می‌گردند اما هر بار با بمباران‌های بی‌وقفه دشمن مواجه شده و تعدادی شهید و مجروح می‌شوند. تعدادی از اعضای خانواده فرنگیس هم در این وقایع شهید و مجروح می‌شوند.

علاوه بر بمباران‌های دشمن، برخورد کودکان و نوجوانان و اهالی روستاها با مین هم بارها حادثه‌ساز می‌شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی محل سکونت فرنگیس و خانواده‌اش، او صحنه‌هایی از دوران دفاع‌ مقدس را روایت می‌کند که جزو وقایع اصلی جنگ در آن دوران محسوب می‌شدند.

از جمله بمباران‌های بی‌وقفه روستاهای اطراف گیلان غرب، حمله منافقین به اسلام‌ آباد و عملیات مرصاد و دیگر وقایعی که جزو حوادث فراموش‌ نشدنی آن دوران هستند؛ همچون سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه که در آن سفر مقام معظم رهبری به شهر گیلان غرب هم می‌روند و فرنگیس موفق می‌شود با رهبر معظم انقلاب دیدار کند.

برای دانلود به این لینک در انتشارات سوره مهر مراجعه بفرمایید.

برای دانلود به لینک انتشارات سوره مهر مراجعه بفرمایید.

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

رمان سووشون سیمین دانشور

نقد و بررسی کتاب سووشون اثر ماندگار سیمین دانشور بانوی ادبیات ایران 

نقد و بررسی کتاب سووشون اثر ماندگار بانوی ادبیات ایران سیمین دانشور سووشون نوشته‌ی سیمین دانشور آغازگر فصلی تازه در تاریخ داستان‌نویسی ایران به شمار می‌آید. دانشور در این داستان پرحرکت و ماجرا، با نثری شاعرانه، دقیق و محکم، تصویری درونی و هنرمندانه از تحولات منطقه فارس در سال‌های جنگ دوم جهانی به دست می‌دهد. شخصیت‌های سووشون با قدرت مشاهده درخشانی ترسیم شده‌اند؛ آنقدر مشخص که هریک روحیه و عملکرد گروه اجتماعی معینی را مجسم می‌کنند. البته هیچ‌یک از آنان در حد تیپ نمی‌ماند، همه‌شان فردیتی خاص دارند …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 6693 بازدید بدون دیدگاه