کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی

کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی نویسنده معاصر ایرانی، داستانی تراژیک در باره زندگی و رنج کارگران و تهیدستان جامعه در سال های 1300 تا 1330 است.

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 770 مگابایت
50,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی نویسنده معاصر ایرانی، داستانی تراژیک در باره زندگی و رنج کارگران و تهیدستان جامعه در سال های 1300 تا 1330 است.

درباره کتاب صوتی بافته های رنج

کتاب صوتی بافته های رنج که در 1361 به قلم علی محمد افغانی منتشر شد و همان طور که از نامش پیداست یک تراژدی واقعی است که نویسنده در آن به زبانی ساده و گویشی گاه محلی زندگی سخت و مشقت بار و رنج های قشر ضعیف جامعه ایرانی در سه دهه اول قرن چهاردهم شمسی را روایت میکند

نویسنده با استفاده از اصطلاحات عامیانه و امثال و شرح خرافه‌پرستی ها در لابه لای رمان به بیان خویشاوندان و مسائل و حوادث اجتماعی و سیاسی چون کشف حجاب، جنگ جهانی دوم و قحطی و مرگ و میر مردم فقیر در جنگ و برخورد نمایندگان و مأموران دولت با کارگران می‌پردازد.

در بافته های رنج جریان سیال ذهنی نویسنده به خوبی هویداست و به همین دلیل است که راوی ضمن تعریف سرگذشت خود در زمان حال، گریزی به زمان‌های گذشته می‌زند و خاطرات و حکایاتی را به تصویر می‌کشد و در پایان داستان دوباره به زمان حال بر می‌گردد.

کتاب صوتی بافته های رنج به مدت 18 ساعت فایل صوتی mp3 آماده دانلود است.


کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی
کتاب صوتی بافته های رنج نوشته علی محمد افغانی

داستان کتاب صوتی بافته های رنج (حاوی اسپویل)

داستان شرح زندگی کارگری به نام رضوان و خانواده اش است که از زاویه دید اول شخص از زبان رضوان روایت می شود

رضوان مردی پنجاه ساله است که با همرش یاسمن و فرزند دو ساله‌اش سهراب در تیرون از توابع اصفهان در خانه نیمه کاره‌ای که به دست خود بنا کرده در همسایگی برادرش جعفر زندگی می‌کند.
یاسمن قالیباف ماهری است که از کودکی به این حرفه اشتغال داشته و اکنون نیز از راه قالی بافی و فروش آن به آقای «ف» در تأمین هزینه‌های زندگی به شوهرش کمک می‌کند.

رضوان دوران کودکی و نوجوانی و همچنین جوانی خود را که مصادف با وقوع جنگ جهانی دوم و فقر و قحطی و گرسنگی است روایت می کند

مادرش بی بی صنم قبل از ازدواج با پدر او با پسردایی خود اکبر ازدواج کرده بود. وی از شوهر خود جدا می‌شود و در امام زاده بست می‌نشیند تا شوهرش نتواند به او دسترسی یابد.

سپس با عیوض خراط مردی لنگ ازدواج می‌کند و از او صاحب سه پسر و دو دختر به نام‌های رحیم، رضوان (راوی داستان)، جعفر، زهرا و خدیجه می‌شود.

ملک خاتون خاله بی بی صنم که بر اثر بالا کشیدن سهم‌الارث خواهر و برادرها زن ثروتمندی شده پس از مرگ تمامی دارایی خود را برای دخترش ربابه به جا می‌گذارد.

ربابه زن خسیسی است که حساب همه چیز را دارد و حتی به شوهرش در ازای کار مزد می‌دهد.

در بخش دیگری از رمان رضوان به مهاجرت خانواده‌اش از تیرون! به کرمانشاه اشاره می‌کند.

چون چرخ زندگی نمی‌چرخد، عیوض و بی بی صنم تصمیم می‌گیرند به خانه خاله زری خواهر بی بی صنم و شوهرش کل ناصر قلی که در کرمانشاه آسیاب دارد و از اعتبار خاصی برخوردار است بروند تا بلکه بتوانند با تغییر کار و روش زندگی از تنگدستی نجات پیدا کنند.

اما نه تنها موفق نمی‌شوند که پسر بزرگ‌شان رحیم را هم که از مدت‌ها پیش مریض بود از دست می‌دهند و ناامید به ولایت خود بر می‌گردند.

عیوض نیز پس از مدت کوتاهی دق مرگ می‌شود. بی بی صنم که برای گذراندن زندگی به هر کاری از جمله پنبه ریسی و نانوایی دست می‌زند و نمی‌تواند از عهده تأمین معیشت برآید پس از شوهر دادن دختر بزرگش به قربانعلی کفاش با بقیه بچه‌هایش به اصفهان کوچ می‌کند.

در اصفهان رضوان و مادرش اتاقی اجاره می‌کنند و به استخدام کارخانه پارچه بافی در می‌آیند و با حقوق بخور و نمیر زندگی می‌گذرانند و خدیجه را به عقد یکی از کارگرهای جوان کارخانه به نام محمد در می‌آورند.

پس از گذشت سال‌ها سرانجام کارگرها به دستمزد ناچیز خود معترض می‌شوند و برای رسیدن به حق و حقوق خود اتحادیه‌های کارگری تشکیل می‌دهند. اما کار زیادی از پیش نمی‌برند و پیروزی با صاحبان کارخانه و سرمایه‌داران است.

کارخانه پارچه بافی بر اثر دزدی‌های پنهانی و پشت پرده سودجویان ورشکست می‌شود و هر یک از کارگران به سویی آواره می‌شود.

جعفر که شغل کفاشی را انتخاب کرده پس از پایان دوره سربازی ازدواج می‌کند و بچه‌دار می‌شود.

رضوان که از مادر ناتوان و بیمارش پرستاری می‌کند در سن چهل و هشت سالگی با یاسمن نامزد می‌شود و پس از مرگ مادر با او ازدواج می‌کند.

در بخش پایانی نویسنده پس از سیلانی ذهنی دوباره به موضوع اولیه داستان بر می‌گردد و از پشتکار یاسمن در فرش بافی تعریف می‌کند که با وجود بارداری شبانه روز تلاش می‌کند تا بافت قالی نیمه کاره‌ای را تمام کند و آن را به آقای «ف»تحویل دهد.

اما درد زایمانش امانش نمی‌دهد و پس از رسیدن به بیمارستان سر زا می‌رود و شوهر و دو بچه کوچکش را بی‌سرپرست می‌گذارد و غمی بر غم‌های درونی شوهر می‌افزاید.

در باره علی محمد افغانی نویسنده کتاب

کتاب صوتی شوهر آهو خانم نوشته علی محمد افغانی
علی محمد افغانی نویسنده کتاب صوتی بافته های رنج

علی محمد افغانی متولد سال ۱۳۰۳ در شهر کرمانشاه و نویسنده نخستین رمان واقعی به زبان فارسی، یعنی شوهر آهو خانم است.

افغانی درابتدای دهه ۱۳۴۰ با رمان بزرگ شوهر آهوخانم وارد جامعه ادبیات داستانی ایران شد این در حالی بود که تا قبل از انتشار رمان شوهر آهوخانم ، نامی از او در میان نویسندگان رمان نویس نبود، گرچه زندانیان سیاسی پس از کودتا و یا آنها که اخبار کوتاه محاکمات نظامی پس از کودتا را دنبال کرده بودند، شاید هنوز نام او را بخاطر داشتند.

هر صفحه از رمان که نوشته بود، برگی بود از زندگی واقعی مردم کوچه و بازار به معنای توده مردم، و این یک رویداد مهم ادبی بود.

کتاب های علی محمد افغانی :

  • شادکامان دره قره سو
  • شوهر آهوخانم
  • بافته های رنج
  •  بوته‌زار
  • محکوم به اعدام
  • دکتر بکتاش
  • همسفرها
  • دختردایی پروین
  • صوفی صحنه، دزد کنگاور
  • دنیای پدران و فرزندان
  • حاج‌الله باشی
  • خداحافظ دخترم
  • کتاب صوتی سیندخت

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

بهترین نویسندگان ایران

بهترین نویسندگان ایران

بهترین نویسندگان ایران: هر کشور در هنری سرآمد است و بی ترید ایران از دیرباز در شعر و ادبیات سرآمد بوده است که نمونه بارز آن وجود چندین اثر ادبیات کهن ایران همانند رباعیات خیام، گلستان و بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی همواره در لیست برترین های ادبیات جهان است اما ادبیات داستانی به وِیژه رمان‌نویسی مدرن در غرب حدود چهارصدسال قدمت دارد در حالیکه در کشور ما، ادبیات داستانی ابتدا با داستان کوتاه شروع شده و در طی قرن اخیر با تلاش و همت نویسندگان با استعداد …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 1268 بازدید بدون دیدگاه