کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس اثر سیمین دانشور

کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس اثر سیمین دانشور

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس شامل ده داستان کوتاه از بانوی ادبیات ایران سیمین دانشور است که مجموعه با نام یکی از داستان های آن منتشر شده است

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-ZIP 132 مگابایت
30,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد
خرید پستی محصولامکان خرید پستی این محصول وجود دارد

کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس اثر سیمین دانشور

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس شامل ده داستان کوتاه از بانوی ادبیات ایران سیمین دانشور است که مجموعه با نام یکی از داستان های آن منتشر شده است

داستان های کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس

  1. برهوت
  2. میزگرد
  3. مرز و نقاب
  4. روزگاری اگر
  5. از خاک به خاکستر
  6. باغ سنگ
  7. دو نوع لبخند
  8. روبوت سخنگو
  9. از پرنده های مهاجر بپرس
  10. متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین
نگاهی به زندگی و آثار سیمین دانشور؛ از آتش خاموش تا انتخاب آخر

شرح داستان های کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس

1- داستان کوتاه برهوت

داستان کوتاه “برهوت” به نوعی داستانی سیاسی تلقی می شود و در باره مردی نظامی است که عوامل ساواک او را با همسر و خانواده اش تحت فشار قرارداده اند تا با سفر به بغداد فرمانده و دوست قدیمی خود را که ترور کند .

راویان داستان بین مرد نظامی و برادرش که معلم فیزیک است در نوسان است اما انتهای داستان از زبان برادر روایت می شود

2- داستان کوتاه میزگرد

داستان میزگرد یک داستان پسامدرن است که در آن سیمین دانشور برای برخی شخصیت های ادبی مانند حافظ، سعدی و اخوان ثالث و شخصیت اسطوره ای رستم میزگردی تشکیل داده و مصاحبه کننده ای نظر آنان را در مورد موضوعات تاریخی، اجتماعی و .. جویا می شود.

راوی (مصاحبه گر) گاهی سوالات خلاف توقع از شخصیت های حاضر در میزگرد می پرسد و به نوعی برخی دانسته ای تاریخی مخاطب را مورد تردید قرار میدهد.

مانند این سوال از سعدی که : آیا سر و گوش شان می جنبیده؟

یا این سوال از حافظ که آیا به رغم داشتن زن و فرزند معشوقی به نام «شاخ نبات»هم داشته است

داستان “مرز و نقاب” در باره مردی است که با آنکه دو عدد بچه دارد با زن دیگری دوست شده و هم چنان دنبال چهره ظاهری و حقیقی آدم ها است

3-داستان کوتاه مرز و نقاب

تنها مرزی که حقیقت دارد مرگ است.از ماورا آن خبری نداریم اما کسی که مُرد است مُرده! از سرحد زندگی گذشته است

استحاله! شاید حشره ای چسبیده به سقفی! شاید گلی آویخته بر سر شاخه ای!

مرزهای دیگری در زندگی هستند، اما تاریخ مرزها را محو میکند یا به هم می ریزد، می شود به جای تاریخ گفت زمان یا زمانه!

زمان می گذرد و میگذرد تا آدمی به صورت یک خشت کهنه از یک بنای مخروبه در می آید و این آخر خط است.

بارها شده است که رویدادهای زندگی ما را به مرزهایی رسانده است. آیا همتش را داریم که زندگی نویی پس از یک خط درست کشیده در پیش بگیریم و آدم دیگری بشویم و تصور دیگری از انسانیت برای خودمان بسازیم؟

شک دارم بیشتر ما از تغییر هراسانیم!

از داستان کوتاه مرز و نقاب

4- داستان روزگار اگری

داستان “روزگار اگری” درمورد پسر جوانی است که صدای بسیار جالب و زیبایی برای خواندن قرآن داشته و به جبهه فرستاده می شود .

5- داستان از خاک به خاکستر

داستان «از خاک به خاکستر» در فضایی غیرمعمول می‌گذرد. در این داستان مردی باستان‌شناس به نام «داوود» که زن آمریکایی‌اش او را «دیوید» می‌خواند و از زندگی در غربت و تفاوت فاحش فرهنگی در آمریکا رنجور شده است.

مرد داستان آرزو میکند و دلش می‌خواهد بار دیگر به خانه پدری‌ برگردد و با معلم دوران کودکی‌اش که نویسنده‌ای است به نام «سیمین» ملاقات کند.

6- داستان باغ سنگ

داستان باغ سنگ سیمین دانشور
داستان باغ سنگ از کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس

در داستان کوتاه باغ سنگ، زنی به نام الماس به خاطر ازواج فامیلی با پسرخاله اش ( جواد) صاحب فرزندی عقب مانده‌ شده است.

مرد، همسرش الماس را مقصر عقب ماندگی فرزند میداند و به این خاطر او را آزار می دهد و در خفا به زنش خیانت می‌کند و البته در تلاش است تا اموال الماس را تصاحب کند.

درپایان داستان اما الماس درس بزرگی به شوهر میدهد هرچند که پایان داستان باز است و سرنوشت زن و فرزند عقب مانده اش به تخیل مخاطب واگذار شده است

زن ِ داستان «باغ سنگ» از سنگ شدن، از تحقیرشدن و فريب خوردن می گریزد؛ تا آنجا كه متوسل به هوشياري زنانه می شود و خانه و سكه‌هايش را از گزند مرد دور میدارد.

در اين داستان از قصه‌ی عاميانه‌ی «باغ سنگی» به صورت قصه در قصه به عنوان يك نماد بهره گرفته‌شده‌است؛ نمادی كه در نهايت منجر به عصيان و تحول در زن میگردد.

7- داستان کوتاه دو نوع لبخند

داستان دو نوع لبخند سیمین دانشور حشمت سنجری و جلال آل احمد
داستان دو نوع لبخند از کتاب صوتی از پرندگان مهاجر بپرس

داستان دو نوع لبخندنامه ای است از سیمین دانشور به حشمت سنجری موسیقدان درگذشته ایرانی که در آن نویسنده خاطرات مشتركش با جلال آل احمد از حشمت سنجری را روایت می کند

در اين اثر دانشور با بهره‌گيری از ژانر فرا داستان و بيان خاطره‌وار وقايعی در گذشته در جايی میگوید «…باور كنيد كه گاه به دوستي امتياز بيشتري مي‌دهم تا به عشق.

8-داستان ربوت سخنگو

داستان کوتاه روبوت سخنگو: سال ها گذشته و جهان همچنان همان است كه بود و همچنان به مرد شاعر زن نمي دهند!

9-داستان از پرنده های مهاجر بپرس

در داستان “از پرنده های مهاجر بپرس” در مورد دختری است که در مدرسه دخترانه روسریش مقداری عقب رفته و شیوه ی برخورد ناظم با او است

10-داستان متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین! متبرک باد

آخرین داستان مجموعه، متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین! متبرک باد نام دارد و داستان درباره شخصیتی است که از زمان حال به سرزمین «کل داوود» سفر می‌کند و آنجا با شخصیتی به نام پیرراز آشنا می‌شود.

پیرراز از وی می‌خواهد که نذری برای حضرت داوود (ع) کند و او را به جم‌خانه می‌برد. آنجا سیدی تنبورزنان کتاب شاهنامه حقیقت را می‌خواند و شخصیت اصلی با او هم‌آواز می‌شود.

شخصیت که پیش از آن به فکر خودسوزی بوده ناگاه نظرش عوض می‌شود و در جم‌خانه مشکلش را به صورت نامه به خاتونی می‌گوید و خاتون به او توضیح می دهد که دنیا وظیفه است نه درد و انسان کامل در خویش به غنای مطلق می‌رسد و با خدا زندگی می‌کند.

خاتون از او می‌خواهد خروسی را به جای خودکشی ذبح کند و در پایان داستان شخصیت اصلی با مرد سیاه‌‌پوشی که از ابتدا تا انتهای داستان حضور دارد روبه‌رو می‌شود که تمام صورتش چشم است.

سرانجام شخصیت در آغوش پدرش که از قاب عکس بیرون آمده جا می‌گیرد و به امید اینکه در هزاره‌ای دیگر در پیکره خاتون رمزبار به دنیا بازگردد به خوابی عمیق می‌رود.

نام «متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین متبرک باد» تداعی‌کننده آیه «انی جاعل فی‌الارض خلیفه» است و در آن شخصیت اصلی در مواجهه با مرگ به باوری از پایان‌ناپذیری خود دست می‌یابد.

بانو سیمین دانشور  یکی از شاخصترین چهره های داستان پردازی که با خلق اثر جاویدان سووشون در بلندای ادبیات معاصر فارسی چون آفتابی درخشید،یادش گرامی !


از پرندگان مهاجر بپرس به مدت 5 ساعت،؛ ده داستان در 10 فایل صوتی mp3 در فایلی به حجم 132 مگابایت آماده دانلود است

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

رمان سووشون سیمین دانشور

نقد و بررسی کتاب سووشون اثر ماندگار سیمین دانشور بانوی ادبیات ایران 

نقد و بررسی کتاب سووشون اثر ماندگار بانوی ادبیات ایران سیمین دانشور سووشون نوشته‌ی سیمین دانشور آغازگر فصلی تازه در تاریخ داستان‌نویسی ایران به شمار می‌آید. دانشور در این داستان پرحرکت و ماجرا، با نثری شاعرانه، دقیق و محکم، تصویری درونی و هنرمندانه از تحولات منطقه فارس در سال‌های جنگ دوم جهانی به دست می‌دهد. شخصیت‌های سووشون با قدرت مشاهده درخشانی ترسیم شده‌اند؛ آنقدر مشخص که هریک روحیه و عملکرد گروه اجتماعی معینی را مجسم می‌کنند. البته هیچ‌یک از آنان در حد تیپ نمی‌ماند، همه‌شان فردیتی خاص دارند …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 6393 بازدید بدون دیدگاه