آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT

اصطلاحات LGBT

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

در این مطلب آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT به همراه فایل صوتی از پادکست دایجست تقدیم علاقمندان مسائل اجتماعی میگردد

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3 24
0 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد
خرید پستی محصولامکان خرید پستی این محصول وجود دارد

آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

امروزه اخبار و اطلاعات زیادی در رسانه های جمعی و شبکه های مجازی همجنس‌گرایی ، دگرباشان و LGBT منتشر میشود و در مناطقی از جهان روابط دگرباشان قانونی شده است. در ادامه مطلب آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT و  اصطلاح LGBTQQIAA به همراه فایل صوتی از پادکست دایجست تقدیم علاقمندان مسائل اجتماعی میگردد.

توضیح ضروری: انتشار این مطلب به عنوان یک موضوع علمیو اجتماعی و به منظور آگاهی بوده و گروه فرهنگی سلام صدا در خصوص این مطلب هیچ نظر، تفسیر و قضاوتی ندارد و به هیچ وجه قصد تشویق و ترغیب موضوع را ندارد.

آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT  :

اصطلاح LGBT ، از حروف اول چهار کلمه‌‌ی زیر گرفته شده است:

  • Lesbian لزبین، به معنای زنی که مایل به روابط جنسی با زنان است.
  • Gay گی به معنای مردی که مایل به روابط جنسی با مردان است
  • Bisexual بایسکشوال افرادی که به هر دو جنس مرد و زن کشش جنسی دارند؛
  • Transgender ترنسجندر ، به فردی گفته می شود که تمایلات جنسی‌ متفاوت با آنچه با آن متولد شده‌ دارد.

با توجه به تعاریف انواع جدیدی از تعاریف روابط و تمایلات جنسی اصطلاح LGBT به تدریج تغییر کرده و آخرین اصطلاحی که در برگیرنده تمام انواع تمایلات و رفتارهای جنسی است به شکل LGBTQQIAA تعریف شده است.

برای درک مطالب پیش رو و آشنایی با تمام حروف استفاده شده در این اصطلاح LGBTQQIAA لازم است که در ابتدا تعاریفی از روابط، رفتارها و تمایلات جنسی ارائه شود.

اصطلاحات LGBT

اصطلاحات LGBT و اصطلاح LGBTQQIAA و همجنس‌گرایی

چهار مفهوم کلی در رفتارها ، روابط و تمایلات جنسی :

  1. جنسیت بیولوژیکی عبارت است از جنسیتی  که فرد با آن متولد می‌شود.
  2. هویت جنسی:  که ارتباطی با جنسیت بیولوژیکی و آلت تناسلی فرد نداشته  و به احساسی گفته می‌شود که فرد، از جنسیت خود دارد.
  3. تمایلات جنسی :  اینکه فرد به چه جنسی کشش دارد، مثلا اگر مرد به دنیا آمده آیا به مردان علاقه جنسی دارد؟ آیا خود را هم مرد می‌داند یا زن؟
  4. رفتارهای جنسی : که به ظاهر و نوع رفتار فرد اطلاق می‌شود.

آشنایی با این مفاهیم فوق، باعث آگاهی بیشتر از تفاوت بین چهار کلمه‌ی تشکیل دهنده‌ی LGBT می‌شود؛ به عنوان مثال، سه حرف اول (Lesbian– Gay–Bisexual)، معرف سه نوع تمایل جنسی‌ می‌باشند؛ اما ترنسجندر یا تراجنسیتی، نوعی هویت جنسی‌ست و نه تمایل جنسی.

تراجنسیتی به حالتی گفته می‌شود که فرد، فارغ از تمایلات جنسی، با بدنی که با آن متولد شده احساس غریبگی می‌کند؛ مثلا شخصی با بدن و آلت تناسلی مردانه متولد شده، ولی احساس می‌کند با بدن و جنسیت اشتباه به دنیا آمده و می‌بایست زن می‌بود، و یا بالعکس.

مفهوم تراجنسیتی، خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

در اصطلاح LGBTQQIAA نیز، حروف اضافه شده به LGBT ، معرف کلمات زیر می‌باشند:

  • حرف Q اول در در اصطلاح LGBTQQIAA  ، معرف کلمه‌ی «Queer» است که به صورت کلی به اقلیت‌های جنسی اطلاق می‌شود؛
  • حرف Q ی دوم در اصطلاح LGBTQQIAA   از کلمه‌ی Questioning گرفته شده که به معنای کسی‌ست که درباره‌ی هویت جنسی خود تردید دارد و به نوعی، هویت جنسی خود را نمی‌داند؛
  • حرف I ، در اصطلاح LGBTQQIAA حرف اول کلمه‌‌ی اینترسکس  Intersex  می‌باشد که هم، جنسیتی بیولوژیکی و هم، نوعی هویت را شامل می‌شود؛

اینترسکس به کسی گفته می‌شود که به عنوان مثال، با ظاهر مردانه متولد شده، ولی آلت تناسلی زنانه دارد و یا همه چیز ظاهر او زنانه است و همگان او را زن می‌پندارند، ولی اندام جنسی مردانه و یا هر دو آلت تناسلی مردانه و زنانه را دارد؛ اینترسکس، خود بخشی از زیرشاخه‌ی جندرکوییر و تراجنسیت است.

  • حرف A در اصطلاح LGBTQQIAA  ، معرف کلمه‌ی اِسکشوال  Asexual است که نوعی تمایل جنسی‌ مانند لزبین یا گی محسوب شده، و به فردی گفته می‌شود که به هیچ جنسیتی، مرد یا زن، میل جنسی ندارد.
  • و اما آخرین حرف، A در اصطلاح LGBTQQIAA ، از کلمه‌ی اِلایز Allies گرفته شده و به اشخاصی گفته می‌شود که خود، متعلق به هیچ‌کدام از دسته‌های ذکر شده در بالا نیستند، ولی از این جامعه حمایت می‌کنند.

پیشینه‌ی تاریخی همجنس‌گرایی نشان می دهد که از پیدایش جوامع اولیه‌، انواع گوناگون LGBT در اشکال و در دوران‌های مختلف وجود داشته و نمی‌توان آن را موضوعی جدید دانست؛ از نقاشی‌های حک شده روی سنگ‌ها (مثلاً در زیمبابوه)، می‌توان به وجود همجنس‌گرایی، حتی چندین هزار سال پیش از میلاد مسیح، پی برد.

همچنین در طی ادوار و در مناطق مختلف، میزان مقبولیت همجنس‌گرایی، از رد کامل تا رواج کامل بین مردم، متغیر بوده و زمانی نهی و زمانی دیگر، تشویق شده است. مردم‌شناسان معتقدند بجای واژه‌ی همجنس‌گرایی باید از مفهوم «همجنس‌گرایی‌ها» استفاده کرد

بر اساس مشاهدات، سه نوع همجنس‌گرایی در جوامع گوناگون و طی دوران‌های مختلف، شناسایی شده است که این سه نوع از این قرارند:

  1. همجنس‌گرایی تساوی‌گرایانه یا ایگالیترین Egalitarian
  2. همجنس‌گرایی جنسیت‌گرایانه یا جندر ستراکچرد Gender Structured
  3. همجنس‌گرایی سن‌گرایانه یا اِیج ستراکچرد Age Structured

همجنس‌گرایی تساوی‌گرایانه، به نوعی ازروش و رفتار و  زندگی دگرباشان  اطلاق می‌شود که دو طرف، در رابطه نقشی مشابه دارند، بدین معنی که مرد و زن یا فاعل و مفعول مطرح نیست و جای طرفین در رابطه عوض می‌شود.

این شکل از همجنس‌گرایی، امروزه در کشورهای غربی رواج بیشتری داشته و به نوعی، مدرن‌ترین نوعِ آن است.

همجنس‌گرایی جنسیت‌گرایانه یا جِندرستراکچرد ، نوعی از رو ش زندگی دگرباشان ا‌ست که در آن یک طرف نقشِ مرد، و دیگری نقش زن را دارد و نقش‌های جنسیتی آن‌ها در طول رابطه تغییر نمی‌کند؛ مصداق این شکل از همجنس‌گرایی، در روابط مردانی که در حوزه‌ی مدیترانه، خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی و همینطور جوامع بومی و سرخپوستی آمریکای شمالی زندگی می‌کرده‌اند، دیده شده است.

همجنس‌گراییِ سن‌گرایانه که به آن پِدرَستی(Pederasty) نیز گفته می‌شود، به رابطه‌ی جنسی مردان بالغ با پسرهای نوجوان(معمولاً ۱۱ تا ۱۹ ساله) اطلاق می‌شود.

این شکل از همجنس‌گرایی ، به وفور در فرهنگ‌ها و اقوام مختلف، از جمله یونانیان (بخصوص آتنی‌ها)، ژاپنی‌ها، چینی‌ها، ترک‌ها و به روایاتی ایرانیان دیده شده است.

البته در برخی فرهنگ‌ها، این شکل از رابطه فراتر از رابطه‌ی جنسی بوده و فرد بالغ، پسر نوجوان را تحت مراقبت قرار می‌داد و حتی این نوع رابطه، به شکل پروسه‌ای آموزشی در نظر گرفته می‌شد.

فردِ بالغ در طول دوران رابطه، آموزه‌هایی به معشوقه‌ی نوجوان خود یاد می‌داد و او را برای ورود به دنیای بزرگسالی آماده می‌کرد.

بر طبق برخی تفاسیر، پس از این که پسر ریش در می‌آورد، رابطه‌ی جنسی به پایان می‌رسید و خودِ آن پسر، به زندگی ادامه می‌داد تا او هم معشوقه‌ی نوجوانی برای خود پیدا کند.

رویکردِ جوامع مختلف نسبت به این موضوع در دوران مختلف، متفاوت بوده و گاهی برخوردی نرم و مداراگرانه داشته‌اند و گاهی این امر، بشدت تقبیح شده است.

در زمان کنونی ازدواج همجنس‌گرایان در کشورهای آمریکا،کانادا، استرالیا،انگلستان ،سوئد ،اسپانیا پرتغال، نروژ، بلژیک، هلند دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایسلند، ایرلند، مالت، لوکزامبورگ، مکزیک، نیوزیلند،  آفریقای جنوبی، کلمبیا، برزیل، اروگوئه و آرژانتین  بصورت قانونی صورت می‌پذیرد.

در پایان، تعدادی از مشهورترین و تاثیرگذارترین دگرباشان معرفی میشوند:

  • سقراط
  • ارسطو
  • اسکندر مقدونی
  • لئوناردو داوینچی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی
  • میکل آنژ مجسمه ساز مشهور ایتالیایی
  • اسکار وایلد، نویسنده معروف
  • تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل
  • مایکل کورس، طراح مد
  • ریکی مارتین خواننده معروف

فایل صوتی آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT را که توسط پادکست دایجست Digesttt تهیه شده بشنوید:

آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT و اصطلاح LGBTQQIAA

آشنایی با زندگی دگرباشان و اصطلاحات LGBT و اصطلاح LGBTQQIAA

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه

 دیگر کتاب های نویسنده : پادکست دایجست

مشاهده همه

 دیگر کتاب های ناشر : پادکست دایجست

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

کتاب صوتی کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور

کتاب کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور

کتاب کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور  یکی از رمانهای شاخص پس از انقلاب است که نویسنده آن برخلاف اکثر رمانهای سیاسی پس از انقلاب، یک زن است. منیرو روانی پور Moniro Ravanipour  یکی از نویسندگان زنی است که از اولین داستانهایش سعی می کند موضوعی را ثابت کند که همه قبول داشته ولی انکار کرده اند. (یا بمان و تحقیر شو، یا برو و تهدید شو.) او در روستایی به نام جفره از توابع بوشهر به دنیا آمد و دوران تحصیل دانشگاهی خود را در …

مشاهده نقد و بررسی این کتاب 8028 بازدید بدون دیدگاه