کتاب صوتی خداوند الموت نویسنده: پل آمیر مترجم:ذبیح الله منصوری

مشاهده نقد و بررسی این کتاب

کتاب صوتی خداوند الموت داستان و تاریخ نهضت حسن صباح  بنيان‌گذار طریقت باطنی و فرقه زيرزميني اسماعيليه مي‌باشد. پل آمیر نويسنده اين كتاب كوشيده است تا زندگي حسن صباح را با بازنگري تاريخ سلجوقیان و وزراي ايراني شان چون خواجه نظام‌الملك، چهره آن روزهاي ايران زمين را  بررسی کند . کتاب، توسط مترجم مشهور ایرانی، ذبیح الله منصوری به زبان فارسی ترجمه شده است.

Persian Audios book of The Lord of Alamut (Hassan Sabbah) by Paul Amir

The Lord of Alamut by Paul Amir

 

ذبیح الله منصوری در مقدمه کتاب می نویسد:

برداشتی که در این کتاب از نهضت حسن صباح شده، غیر از آن است که تا امروز در کتب دیگر راجع به فرقه اسماعیلیه نوشته اند.

از آنچه نویسنده این کتاب میگوید چنین استنباط میشود که نهضت حسن صباح، فقط یک نهضت مذهبی نبوده است.

حسن صباح میخواسته که ایران را از تحت سلطه خلفای عباسی برهاند.

نویسنده این کتاب، پل آمیر در بخش پایانی کتاب می گوید:

با اینکه دوره قدرت الموت بیش از ۹۵ سال طول نکشید زبان فارسی بوسیله باطنی ها خیلی توسعه یافت و زبان عربی را عقب زد و در ایرانیان حس مناعت ملی که قرن ها خوابیده بود بیدار گردید.

در باره کتاب صوتی خداوند الموت 

مقدمه

حسن صباح (۴۶۴ قمری – ۲۶ ربیع‌الثانی ۵۱۸ قمری) از ایرانیانی بود که در دوره سلجوقی قیام کردند.مذهب وی و پیروانش شیعه اسماعیلیه نزاریه بود که شاخه‌ای از پیروان امامان است، اما به هفت امام اعتقاد داشتند و امامت را بعد از جعفر صادق حق فرزند وی، اسماعیل دانسته و مهدی موعود امام (آخر الزمان) را از نسل او میدانند.

مرکز قدرت اینان در مصر بود که خلفای فاطمی مصر این مذهب را در این کشور رسمی اعلام کرده بودند.

این فرقه در ده سطح طراحی شده بود و به افراد در سطوح پایین‌تر گفته می‌شد که قرآن علاوه بر معنای ظاهری معانی عمیق‌تر و نهفته‌ای نیز دارد.

در آخرین سطح (امامت)، فرد همه چیز را حتی تجربه‌های شخصی خویش را تنها در صورتی می‌پذیرد که عقل بر آن حکم دهد.

عقاید بدین حد سخت‌گیرانه تنها در عده‌ای از اندیشه‌های بودایی دیده می‌شود.

حسن صباح عقیده داشت همه افراد توانایی رسیدن به بالاترین سطح را ندارند و بنابراین بیشتر افراد را در رده‌های پایین و برای اطاعت از اوامر خویش نگاه می‌داشت.

بسیاری از سازمان‌های زیرزمینی مانند روشن‌ضمیران و فراماسونری شیفتهٔ حسن صباح و سازماندهی او بوده‌اند.

زندگی حسن صباح:

حسن بن علی بن محمد بن جعفر بن حسین بن محمد صباح حِمَیری (حسن صباح که در تاریخ معروف به سیدنا نیز هست) اهل ری بود.

پدرش او را به مدرسهٔ امام موفق (نیشابور) برد تا نزد او تحصیل کند.

در بعضی منابع از حسن صباح، عمر خیام و خواجه نظام‌الملک به عنوان سه یار دبستانی یاد شده‌است.

این سه یار دبستانی با هم عهد میکنند که هرکدامشان زودتر به مقامی رسید دیگران را کمک کرده و به مقام بالایی برسند.

خواجه نظام‌الملک از سه دوست خود زودتر به مقامی رسید و به عهد دیرین با دوستان پایبند بود لذا برای عمر خیام جیره ای دائم مقرر نمود و حسن صباح را به دربار سلجوقی معرفی نمود.

پس از گذشت زمانی قدرت و نفوذ حسن صباح گسترش یافت، لذا پس از مدتی از دربار سلجوقی تبعید گردید و این سرآغاز حرکت وی شد.

پس از تحصیل به مصر رفت و آنجا با خلیفه فاطمی، المستنصر بالله ملاقات کرد.

فرقه او را نزاریه نیز می‌نامند؛ زیرا او بر سر جانشینی المستنصر با امیر الجیوش مخالف بود.

المستنصر دو پسر داشت به نام‌های نزار و مستعلی.

او ابتدا پسر اولش نزار را جانشین خود کرد اما با مخالفت امیرالجیوش، مستعلی را به عنوان جانشین خود اعلام کرد.اختلافات آن‌ها هم از همین جا شروع شد.

طبق اعتقاد اسماعیلیان نصب اول قبول است و نصب دوم باطل.سپس به ایران آمد و از آنجایی که کلامی آتشین و پرنفوذ داشت روز بروز بر طرفدارانش افزوده شد.

مرگ حسن صباح:

حسن صباح در پی بیماری کوتاهی، در ۲۶ ربیع‌الثانی ۵۱۸ قمری درگذشت.او را در نزدیکی قلعه الموت به خاک سپردند.

مقبره او، که بعداً کیابزرگ امید و دیگر رهبران نزاریه ایران نیز در آنجا دفن شدند، تا هنگامی که به دست مغولان ویران گشت، زیارتگاه اسماعیلیان نزاری بود.

در باره قلعه الموت:

منطقه اَلَموت یا رودبار الموت منطقه ای کوهستانی در سلسله جبال البرز، واقع در شمال شرقی استان قزوین، و جنوب مازندران و گیلان است.

این منطقه در دنیای قدیم یکی از مراکز بزرگ داروسازی بشمار می رفت.

نام این منطقه چنانچه حمدالله مستوفی در نزهةالقلوب نوشته تا قرن هفتم هجری با عنوان رودبار معرفی می شد تا این که با آمدن حسن صباح به آن جا و رواج فرقه اسماعیلیه و فعالیت خداوندان الموت، نوشته شد رودبارالموت و خوانده شد الموت.

حسن صباح در الموت زندگی می کرد و پیروانش او را خداوند الموت می نامیدند.

در باره مذهب باطنی:

طرفداران حسن صباح به او اعتقاد بسیار داشتند و دستوراتش را کاملاً اجرا می‌نمودند.اما دشمنانشان آنها را ملحد می‌نامیدند.

ملحد :کافر 

این کلمه اسم مفعول کلمه لحد است و علت این که مسلمانان اسماعیلیان را ملحد می‌خواندند این بود که گمان می‌بردند پذیرفتن عقاید اسماعیلیان مانند آن است که انسان خود را دفن کند و سنگ لحد را بروی خود بگذارد

تحقیق و پژوهش درباره این فرقه، مخصوصا باطنیان الموت کار دشواری است؛ زیرا باید مطالب را از بین صدها لعن و نفرین و تعریف و تمجید دریافت.

دانلود کتاب خداوند الموت نویسنده: پل آمیر – فایل PDF

قطعه ای از کتاب صوتی خداوند الموت


کتاب صوتی خداوند الموت نوشته پل آمیر و ترجمه ذبیح الله منصوری شامل  99 فایل mp3 است که پس از خرید لینک های زیر در اختیار شما قرار میگیرد:

  1. لینک اول فایل صوتی قسمت اول 
  2. لینک دوم- لینک مستقیم کل کتاب با حجم 1.29 گیگابایت (از دانلود منیجر استفاده کنید- با کامپیوتر دانلود کنید)
  3. لینک سوم : لینک مستقیم فایل PDF کتاب
مشاهده نقد و بررسی این کتاب