کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی

کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی

مشخصات محصول

خلاصه کتاب

کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی گوشه ای از خاطرات بنیادگذار آموزش عشایر در ایران و شامل شانزده داستان و خاطره و بخش آخر خطابه‌ای ازمؤلّف با عنوان«پیام» است.

تهیه محصول

خرید محصول مجازی
MP3-zip 85Mb
30,000 تومان
پس از خرید محصول فایل برای شما ارسال خواهد شد

کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی

کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی گوشه ای از خاطرات بنیادگذار آموزش عشایر در ایران و شامل شانزده داستان و خاطره و بخش آخر خطابه‌ای ازمؤلّف با عنوان«پیام» است.

کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی
کتاب صوتی اگر قره قاج نبود نوشته محمد بهمن بیگی

داستان‌های کتاب صوتی اگر قره قاج نبود

  1. پارچه سیلیکا هدیه گرگین‌خان
  2. راپسودی لیست
  3. باران
  4.  آهنگ گرایلی
  5. حسن و عموی من
  6.  ما و فریدون
  7. شیراز
  8.  حسین‌خان دره‌شوری و انگیزه آموزش عشایری
  9. اگر قره‌قاج نبود
  10. داوری ملابهمرد
  11. حساب حافظ از دیگران جداست
  12. پدر و پسر
  13. مادر
  14.  دبستان کردستان
  15. از من مپرسید

همه‌ی قطعات داستانی این کتاب راوی اوّل شخص دارد و به همین دلیل، آن‌ها را به خاطره نزدیک می‌کند.

مانند دیگر آثار بهمن‌بیگی، این کتاب نیز منبعی غنی برای شناخت شرایط، ذهنیت و در یک کلام فرهنگ حاکم بر عشایر به‌ویژه ایل قشقایی است.

علاوه بر روایت فرهنگ، خاطراتی از دوران آموزش عشایر، بر پرمایگی این اثر می‌افزاید. بعضی از جملات به شعر می‌مانند: « قره قاج تو می‌خواستی غرقم کنی، ولی من دست از دامنت بر‌نمی دارم.

بهمن‌بیگی در کتاب صوتی اگر قره قاج نبود، ما را به گوشه و زوایای زندگی خود می‌کشاند. از دوران تبعید پدر و مادر به تهران تا سفر آمریکا و بیشتر از هر سفری، به سفر عاشقانه خود در آموزش عشایر.

نثر کتاب مانند دیگر کارهای بهمن‌بیگی، ساده و روان است و به قصه‌گویی می‌ماند. او در این کتاب همان لحن شوخ و طناز خود را پیش چشم خواننده می‌گذارد.

محمد بهمن بیگی نویسنده کتاب صوتی اگر قره قاج نبود
زنده یاد محمد بهمن‌بیگی

در مورد محمد بهمن‌بیگی نویسنده کتاب:

محمد بهمن‌بیگی، بنیادگذار آموزش عشایر در ایران، در سال ۱۲۹۹ در خانواده‌ی محمودخان، کلانتر تیره‌ی بهمن‌ بیگلو ایل قشقایی در منطقه‌ی چاه‌کاظم در شهرستان لارستان به هنگام کوچ دیده به جهان گشود.

ده سال پس از تولد محمد ، پدرش در منازعات ایلی با دولت اختلاف پیدا کرد و به تهران تبعید شد.

مادر وی شش روز پس از تبعید همسرش، به جرم تهیه‌ی آذوقه برای عشایر مخالف دولت، مقصر شناخته و به تبعیدگاه همسرش (تهران) فرستاده شد.

محمد نیز با او رهسپار تبعیدگاه شد و در همان‌جا به تحصیل، تا مقطع کارشناسی رشته‌ی حقوق قضایی در دانشگاه تهران، ادامه داد.

محمد حدود دو سال به عنوان کارشناس واحد حقوقی بانک ملی در تهران مشغول به کار شد تا این‌که با اتمام دوران یازده ساله‌ی حبس و تبعیدِ پدر، همراه با خانواده، به استان فارس و دامان ایل بازگشت و به زراعت و چوپانی مشغول شد.

او با مشاهده بی‌سوادی و مشکلات ناشی از آن در اطراف خود به فکر آموزش دختران و پسران عشایر با همکاری افرادی از عشایر، که تا حدودی از مهارت سواد برخوردار بودند، افتاد تا این‌که اولین مدرسه‌ی سیار عشایری را در محل زندگی خود راه‌اندازی کرد.

استاد بهمن بیگی برای ادامه ی این مسیر دشوار با مشکلات زیادی مواجه شد، که یکی از آن مشکلات نبود معلمانی بود که ضمن سازگاری با شرایط عشایری بتوانند در راه آموزش به فرزندان عشایر به وی کمک کنند.

از این رو، استاد توانست پس از ایجاد چندین مدرسه ی سیار با تلاش فراوان، حمایت‌های مردمی و کمک‌های دولتی، مؤسسه‌ی دانش‌سرای عشایری در شیراز به عنوان مدرسه‌ی مرکزی آموزش عشایر را تشکیل دهد.

نهادی شدن آموزش در عشایر پس از ده سال با حمایت اصل چهار ترومن Truman و پشتیبانی دکتر کریم فاطمی به ثمر رسید و طرح تعلیمات عشایر در هشت‌صد و نودمین نشست شورای عالی فرهنگ در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۳۴ به تصویب رسید.

از آن تاریخ آموزش عشایر توسعه یافت و پایدار شد و بر پایی مدرسه‌های عشایری به عشایر استان فارس محدود نشد و فرزندان عشایر از ایل‌های آذربایجان تا مرزهای شمال شرقی خراسان، از نعمت مدرسه و سواد برخوردار شدند.

تسلّط استاد محمد بهمن بیگی به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی که اغلب آثار نویسندگان خارجی را به زبان اصلی مطالعه می‌کرد و تحقیق و تفحّص در متون ادبی، این اجازه را به وی می‌داد که با نثر دل‌نشین و جذّاب دست به تألیف زند.

بهمن‌بیگی درباره‌ی نحوه‌ی یادگیری زبان‌های خارجی‌اش چنین می‌گوید:

«زبان فرانسه را در مدارس متوسطه و دانشکده حقوق تهران یاد گرفتم و بعد به علت سیر و سیاحت دو سه ساله با چند فرانسه‌دان اروپایی آن را بهبود بخشیدم.

قشقایی بودم و در جنگ بین‌المللی دوم با آلمان‌ها همکاری داشتم. از جمله چند چترباز به ایل ما آمده بودند و من تنها مترجم آنها بودم.

به بعضی از آنها فارسی یاد دادم و از آنها آلمانی یاد گرفتم. پس از یادگیری این دو زبان آموزش انگلیسی آسان بود. هم به صورت خصوصی و هم به صورت سفرهایی به خارج، انگلیسی را هم آموختم».

از آثار این استاد و نویسنده ی بزرگ می توان: عرف و عادت در عشایر فارس، بخارای من ایل من، اگر قره قاج نبود، به اجاقت قسم و طلای شهامت را نام برد.

عبدالحسین زرینکوب زندگی و آثار دﻛﺘﺮ ﻋﺒﺪاﻟﺤﺴﻴﻦ زرﻳﻦ ﻛﻮب مورخ و نویسنده دو قرن سکوت
زندگی و آثار دﻛﺘﺮ ﻋﺒﺪاﻟﺤﺴﻴﻦ زرﻳﻦ ﻛﻮب مورخ و نویسنده دو قرن سکوت

استاد عبدالحسین زرین‌کوب به بهمن بیگی این طور می‌نویسد:

«دست عزیزت مریزاد! خاطرت شاد و خوش‌باد! آقای بهمن بیگی بسیار گرامی! اگر «قره‌قاج» نبود، من و بسیاری دیگر از لذت خواندن این خاطرات دلکش و شیرین محروم می‌ماندیم.

خوب شد که این قره‌قاج پربرکت فیضی هم به قلمرو نثر فارسی رساند.

کیف کردم، نشئه شدم و راست راستی لذت بردم. هرگز فکر نمی‌کردم در معیشت شاد و آزاد شبانکارگی این همه رنج و بلا با این همه لطف و صفا همراه است.

بارها در کوچ ایل با شما همراه شدم و بارها در آن مدارس عشایری نکته‌ها آموختم. اگر قره‌قاج نبود یک همچو تصویر زیبا و ماندنی از زندگی عشایر فارس باقی نمی‌ماند.

باید از قره‌قاج ممنون بود که یک چنین نویسنده هوشمند افسون‌کاری را به ایران برگردانده. اگر قره‌قاج نبود جای چه چیزهای خوبی که خالی بود… خوب شد که قره‌قاج بود، راستی خوب شد که قره‌قاج بود!».

استاد محمد بهمن‌بیگی روز شنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ در شهر شیراز چشم از جهان فرو بست.

پیکر وی روز پنج‌شنبه، بدون اطلاع‌رسانی همگانی در رسانه‌های رسمی، با حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر از دوستداران وی ــ و با شعارهایی چون «گچ سفید، فشنگم؛ تخته‌سیاه، تفنگم» ــ تشییع شد و، همان‌طور که وصیت کرده بود، در مسیر کوچ عشایر، در شیراز و در منطقه‌ی کُشن، به خاک سپرده شد. یادش گرامی‌باد.

کتاب صوتی اگر قره قاج نبود 5 ساعت فایل صوتی mp3 است که توسط سلام صدا ویرایش شده و صداهای اضافی آن تا حد امکان حذف شده و موسیقی متن اضافه شده است.

 خریداران این کتاب دیگر چه خریدند

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...