زندگی و آثار فروغ فرخزاد

علاقه مندی
ارسال به...
6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,33/5
Loading...
زندگی و آثار فروغ فرخزاد
سلام صدا 5791بازدید , , , 16 فروردین 1398 بدون دیدگاه

فروغ فرخزاد از معدود شاعران دوره معاصر است که از نظر زبان شعری دارای سبک و شیوه مخصوص به خویش است اشعار اولیه او عمدتا شامل اشعار است که بیانگر احساسات سطحی شاعر است عمده این اشعار عاشقانه‌هایی هستند که بی‌پروا و بی‌پرده به بیان احساسات شهوانی شاعر می‌پردازند و این البته تا آن روزگار در ادبیات ایران بی‌سابقه بود

شعر شاعران زن پیش از فروغ فرخزاد را به سختی می‌توان از شعر شاعران مرد تشخیص داد اشعار آنان در واقع تلفیقی از صور خیالها و سنتهای رایج ادبی دوران آنهاست.

اگرچه شعر زنان شاعر در طول تاریخ ادبیات ایران از احساسات رقیق زنانه بی‌بهره نیست، اما این احساسات به قدری در لفافه تعبیرات و صور خیال رایج شعری در هم پیچیده شده‌اند که اگر شاعر شعر شناخته نباشد، نسبت آنها به یک مرد هم غیر طبیعی جلوه نمی‌کند

در واقع اوضاع و احوال اجتماعی ایران قدیم وشرایط محیطی به آنان این اجازه را نمی‌داد که تمایلات گناه آلود خود را با آن صراحت و بی‌پروایی که در شعر فروغ فرخزاد متجلی است ، بیان کننده مگر در مواردی معدود که عمدتا جزء مطربه‌های درباره محسوب می‌شدند نه از طبقات محترم اجتماع عمده شاعران زن در تاریخ ادبیات ایران یا متعلق به دربار و جزء خاندان سلطنتی بوده‌اند و یا از طبقات مذهبی اما فروغ فرخزاد در دوره معاصر از جهت صراحت بیان تمایلات شهوانی و گناه آلود تقریبا معارضی نداد همین ویژگی سبب شد که شعر او به سرعت مورد توجه خوانندگان شعر قرار بگیرد . حتی برخی این ویژگی را مهمترین عامل ترجمه‌های متعدد شعر او در آمریکا و اروپا می‌دانند.

فروغ فرخزاد در 15 دي ماه 1313 در تهران متولد شد, مادرش ” توران وزيري تبار و پدرش ” سرهنگ محمد فرح‌‏زاد ” بود؛ پدر به دليل روحيه نظامي كه داشت از همان آغاز فرزندان خود را به گونه‌‏اي متفاوت تربيت مي‌‏كرد و سعي داشت آن‌‏ها را با سختي آشنا كند.

فروغ فرخزاد,زندگی و آثار فروغ فرخزاد,فرخزاد,فروغ

فروغ در سال‌‏هاي 1325 پس از پايان دوره ابتدايي در دبيرستان”خاور” ثبت نام مي‌‏كند و در اين سال‌‏ها به سرودن شعر روي مي‌‏آورد.

اما فروغ, شعرهاي اين دوره را كه بيشتر در قالب غزل سروده ‌‏شده‌‏اند, هيچ‌‏گاه جايي منتشر نمي‌‏كند.او در سال 1328 وارد هنرستان بانوان كمال‌‏الملك‌‏مي‌‏شود و نقاشي و خياطي را زير نظر استاد “پيتر كاتوزيان”و”بهجت صدر” مي‌‏آموزد.

این مطلب را هم ببینید
مجموعه کتاب صوتی آثار م مودب پور

در شهريور ماه 1329 در حالي كه شانزده سال بيش ندارد با پرويزشاپور كه پانزده سال از او بزرگتر است و نوه خاله مادري فروغ است علي رغم تمام مخالفت‌‏هاي خانواده ازدواج مي‌‏كند؛آنها براي زندگي مشترك اهواز را بر مي‌‏گزيند و به آنجا نقل مكان مي‌‏كند.

در سال 1331 همزمان با انتشار اولين مجموعه شعر فروغ”اسير” تنها فرزندانشان “كاميار” متولد مي شود و سپس از آن حس زنانگي به شكلي خاص در فروغ مي‌‏شكند. اما شادي تولد كودك ديري نمي‌‏پايد و اختلافات خانوادگي بالا مي‌‏گيرد.

در فاصله سال‌‏هاي 1332 اشعار فروغ فرخزاد در نشريات آن روز همچون”روشنفكر”,”اميد”,”ايران” و”سخن” منتشر مي‌‏شود و بازتاب گسترده‌‏اي در سطح جامعه روشنفكري آن روزها دارد.

فروغ فرخزاد در سال 1334 از پرويز شاپور جدا ‌‏شده و نگهداري كامي نيز به پدر سپرده مي‌‏شود. ديري نمي‌‏پايد كه فروغ سر خورده و افسرده چمدان به دست به خانه پدري باز مي‌‏گردد و پدرش نيز كه مخالف كارهاي او و انتشار اشعارش بوده‌‏است او را چمدان به دست از خانه بيرون مي‌‏كند.

فروغ به دعوت”طوسي حايري” كه زماني همسر احمد شاملو بود به خانه او مي‌‏رود. مدتي را در خانه او مي‌‏گذارند تا جايي براي خود دست و پا كند. در همين سال مجموعه شعر اسير به چاپ دوم مي‌‏رسد كه عمدتا اشعار اين مجموعه چهار پاره منظوم يا قطعه بودند.

در سال 1335 فروغ فرخزاد مجموعه شعر ديوار را كه شامل 25 قطعه شعر منظوم است منتشر مي‌‏كند و پس از آن به ايتاليا و آلمان سفر مي‌‏كند در سال 1336 به تهران باز مي‌‏گردد و به ناچار اتاقي اجازه مي‌‏كند. در همين سال‌‏ها دو داستان به نام‌‏هاي بی ‏تفاوت و كابوس را در مجله “فردوسي” منتشر مي‌‏كند.

در سال 1337 عصيان را كه شامل 17 قطع شعر منظوم بود منتشر مي‌‏كند. همزمان با ابراهيم گلستان آشنا مي‌‏شود و به عنوان منشي در “گلستان فيلم” مشغول به كار مي‌‏شود. در سال 1338 فروغ به همراه صمد‌‏ پوركمالي با هزينه”گلستان فيلم” به انگلستان, هلند و آلمان براي كارهاي صدابرداري و تعمير دستگاه‌‏هاي فيلم‌‏برداري مي‌‏رود اما اين سفر را نيمه كاره رها مي‌‏كند و به تهران باز مي‌‏گردد.

این مطلب را هم ببینید
بهترین رمان های ایرانی در 5 دهه اخیر

در سال 1340 سفر كوتاهي به انگلستان مي‌‏كند. در اين سال دست به خودكشي مي‌‏زند كه اين خودكشي ناكام مي‌‏ماند. در همان سال ديوار به چاپ دوم مي‌‏رسد

در سال 1341 در اولين فيلم بلند ابراهيم گلستان به نام”دريا” به عنوان نقش اول بازي مي‌‏كند؛ همزمان با بازي در اين فيلم شعرهايش در آرش منتشر مي‌‏شوند.

در سال 1341 فروغ براي ساختن فيلم”اين خانه سياه” است به جذام خانه بابا باغي مي‌‏رود و همزمان با آن شعر“به علي گفت مادرش روزي” را مي‌‏سرايد و با همكاري “شاهين سركيسيان” نمايش‌‏نامه “ژان مقدس” اثر “برنارد شاو” را به فارسي باز مي‌‏گرداند. در بهمن ماه همين سال “اين خانه سياه است” در كانون فيلم به نمايش مي‌‏آيد كه بازتاب زيادي در مطبوعات آن روز دارد.

در سال 1342 در دو سكانس فيلم “خشت و آينه” به كار گرداني ابراهيم گلستان به ايفاي نقش مي‌‏پردازد و در اين سال براي بازي در نمايش‌‏نامه “شش شخصيت در جست‌‏وجوي نويسنده” لوئيجي پراندلو به كار گرداني پري صابري دعوت مي‌‏شود, اين نمايش در انجمن فرهنگي ايران و ايتاليا اجرا مي‌‏شود.

در زمستان سال 1342 ” اي مرز پرگُهر” را در آرش منتشر مي‌‏كند. در اواخر زمستان همين سال مجموعه شعر“تولدي ديگر” را كه شامل شعرهاي پراكنده‌‏اش در نشريات بود, منتشر مي‌‏كند.

در 1343 “اين خانه سياه‌‏است” برنده جايزه فيلم فستيوال فيلم ” اوبرهاوزن” مي‌‏شود. در همين سال برگزيده اشعار فروغ به انتخاب خودش منتشر مي‌‏شود.

سال 1344 فروغ سفری به ايتاليا و فرانسه مي‌‏كند و پس از بازگشت به ايران با “بر ناردو برتو لويچي” ديدار مي‌‏كند.

در سال ۱۳۴۵ براي شركت در دومين فستيوال”فيلم مولف”به ايتاليا سفر مي‌‏كند. در اين سال با سهراب سپهري, مهدي رخشا و بهجت صدر به نقاشي كردن مي‌‏پردازد.

فروغ فرخزاد ، در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ هنگام رانندگی خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در جاده دروس – قلهک، برای تصادف نکردن با اتومبیل مهد کودک، از جاده منحرف شد و در سن 32 سالگی جان باخت

کلیپ مصاحبه ایرج گرگین با فروغ فرخزاد نویسنده کتاب صوتی سفرنامه ایتالیا

6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,33/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...