زنان نامدار جهان معرفی جورج الیوت نویسنده شهیر انگلیسی

زنان نامدار جهان: جرج الیوت

علاقه مندی
ارسال به...
5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی
سلام صدا 1999بازدید , , , 25 اردیبهشت 1402 بدون دیدگاه مشاهده محصول

در ادامه فهرست زنان برتر جهان در نویسندگی به معرفی نویسندگان زن در قرن نوزدهم می پردازیم که جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی و خالق میدل مارچ اولین آنهاست

الیوت نام مردانه ایست که خانم ماری آن اوانس Mary Anne Evans برای خود برگزیده بود و تا اواخر عمر او هم، کسی نام واقعی او را نمی دانست.

تولد و خانواده جرج الیوت

ماری آن که ما او را به همان نامی که معروف شده “جرج الیوت” مینامیم در سال ۱۸۱۹ متولد شد.

رابرت ایوانز پدر ماری آن مدیر املاک آربری هال بود و مری هم در همین ملک متولد شد.

او خواهری نانتی به نام فرانسیس و برادری نانتی به نام رابرت از ازدواج قبلی پدرش داشت.خواهر و برادر تنی او که دوقلو به دنیا آمده بودند چند روز پس از تولد فوت کردند

پدرش مردی به شدت متعصب و محافظه کار بود و ماری آن نیز تحت تأثیر پدر دختری مذهبی بار آمده بود هر چند در اواخر عمر، پدر، در نتیجه رفت و آمد به محافل روشنفکری تغییر عقیده داد.

ماری ایوانز دختری با هوش و به شدت اهل مطالعه بود. از آنجایی که او دختر زیبایی به حساب نمی آمد،بر اساس فرهنگ و رسوم آن زمان، شانس زیادی برای یک ازدواج خوب نداشت، به همین دلیل پدرش روی هوش و تحصیلات او سرمایه گذاری کرد

ماری از سن پنج تا نه سالگی، با خواهرش در مدرسه خانم لاتهام در اتلبورو، از سن 9 تا سیزده سالگی در مدرسه خانم والینگتون در نونیتون و از سنین 13 تا 16 سالگی در مدرسه خانم فرانکلین در کاونتری درس خواند

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی دلباختگان‌ : سرگذشت روبرت شومان و کلارا

تحصیلات کلاسیک ماری ایوانز بعد از شانزده سالگی تا حدودی متوقف شد اما به لطف جایگاه اجتماعی پدرش به عنوان ملاک ، او به کتابخانه آربری هال دسترسی داشت و با مطالعات شخصی، دامنه یادگیری خود را افزایش داد.

زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی
زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی

فعالیت های جرج الیوت در لندن

هنگامی که پدرش در سال ۱۸۴۹ درگذشت به لندن رفت و با نشریات لیبرال آن زمان شروع به همکاری کرد در جریان این فعالیت ها بود که ماری آن با یک نویسنده و منتقد معروف انگلیسی به نام جرج هنری لویس آشنا شد.

 این آشنایی به روابط عاشقانه بین آنها انجامید و جرج مشوق و راهنمای اصلی او در کار نویسندگی بود.

ماری آن از این جهت نام مردانه جرج الیوت را برای خود انتخاب کرد که زندگی مشترک او با جرج هنری لویس بدون این که رسماً با هم ازدواج کنند به شهرت او لطمه زده بود.

جرج متأهل بود ولی به علت اختلاف با همسرش از او جدا شده بود. طبق قوانین و آداب اجتماعی آن زمان جرج نمی توانست رسماً با همسرش متارکه کند و ازدواج او با ماری هم بدون متارکه رسمی با همسرش امکان پذیر نبود.

ماری آن یا آن طور که در محافل ادبی و در میان خوانندگان آثار خود شهرت یافت جرج الیوت بـا راهنمائی جرج هنری لویس سبک جدیدی در داستان نویسی ابداع کرد که سرمشق و الگوی بسیاری از نویسندگان دیگر در قرن نوزدهم و بیستم شد و به همین جهت به عنوان یکی از نویسندگان برجسته قرن نوزدهم شناخته شده است.

زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی
زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی

آغاز نویسندگی و اولین آثار جرج الیوت

نخستین آثار جرج الیوت  صحنه هائی از زندگی روحانی و رمان آدام بد تحسین بسیاری از نویسندگان معروف زمان مانند  چارلز دیکنز را برانگیخت

این مطلب را هم ببینید
عبید زاکانی

 رمانهای بعدی او که بیشتر به نام قهرمانان داستانهایش نوشته شده با استقبال عمومی روبرو شد.

 از آثار جرج الیوت که از جمله شاهکارهای ادبی در زبان انگلیسی به شمار میآیند میتوان به «رومولا» و  دانیل دروندا  و  میدل مارچ اشاره نمود.

 از ویژگیهای آثار جرج الیوت بررسی دقیق و استادانه جوامعی است که قهرمانان داستان های وی در آن زندگی میکنند، همراه با توصیف کاراکتر و روحیات قهرمانان داستان، به خصوص زنان که شخصیت های اصلی داستان های او را تشکیل می دهند.

ماری آن اوانس  یا جرج الیوت در سال ۱۸۸۰ در ۶۱ سالگی درگذشت. یار وفادار او جرج هنری لویس چند سال قبل از او در سال ۱۸۷۶ درگذشته بود.

 هویت واقعى جرج الیوت در سالهای آخر زندگی او فاش شده بود، ولی آخرین آثار او هم با همان نامی که شهرت یافته بود منتشر شد و با همین نام در تاریخ ادبیات انگلیسی باقی ماند.

زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی
زنان نامدار جهان: جرج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی

کتاب های جرج الیوت

  • میدل مارچ (دو جلدی)
  • آسیاب کرانه فلاس
  • آدم بید
  • سایلاس مارنر
5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...