کتاب صوتی زندانی قلعه قهقه

رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه نوشته حمزه سردادور

علاقه مندی
ارسال به...
6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه نوشته حمزه سردادور
سلام صدا 3443بازدید , , , 22 آبان 1400 2 مشاهده محصول

رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه یکی از بهترین رمان های تاریخی ایران و داستانی بسیار هیجان انگیز و خواندنی از شاهکارهای نویسنده‌ای زبده‌دست و توانا ، حمزه سردادور است.

رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه

قلعه‌ی قه قهه Qahqaheh Castle دژی در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر در استان اردبیل است که و در زمان صفویان سال‌ها به عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ترین زندانی بود که شاهزادگان و امرای عالی مقامی که مورد خشم پادشاه قرار می‌گرفتند، و از جمله شاه اسماعیل دوم آنجا فرستاده می‌شدند.

دانلود کتاب صوتی زندانی قلعه قهقهه

قلعه قهقهه
قلعه قهقه

شاه اسماعیل دوم از سال ۱۵۷۶ میلادی (۹۸۳ ه‍. ق) تا سال ۱۵۷۷ میلادی (۹۸۴ ه‍. ق) به مدت یک سال و نیم بر ایران حکمرانی کرد و قبل از آن حدود 20 سال در قلعه قهقه زندانی بود و رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه داستان پرفراز و نشیب، روایت‌گر ایام حبس و به قدرت رسیدن شاه اسماعیل دوم ، سومین پادشاه سلسله صفوی است.

شاه تهماسب یکم پدر اسماعیل میرزا (شاه اسماعیل دوم Ismail II ) برای دور کردن پسرش از دربار (برای حفظ تاج و تخت خود) ، او را به حاکمیت هرات منصوب کرد.

اما خودسری و ناسازگاری اسماعیل میرزا با حاکم هرات و جمع‌آوری سپاه و برنامه‌ریزی برای حمله به عثمانی و پس از پیروزی‌های مختلف بر عثمانی‌ها نزد مردم به خصوص سپاه قزلباش موجب محبوبیت بیشتر او شد .

شاه تهماسب به خاطر ترس و نگرانی از محبوبیت و قدرت گرفتن اسماعیل میرزا و از طرفی از ولنگاری و عیاشی‌های شاهزاده اسماعیل به تنگ آمده بود و همین امر موجب شد تا شاه تهماسب یکم، اسماعیل میرزا را حدود بیست سال در در قلعه قهقه زندانی کند.

شاه اسماعیل دوم پس از مرگ پدر در مبارزه برای کسب جانشینی و همچنین پس از تاجگذاری و به منظور تثبیت قدرت، کشتارهای بسیاری انجام داد و بسیاری از خاندان سلطنتی را به قتل رساند.

رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه
شاه اسماعیل دوم

او با وجود انجام منکرات، فردی مذهبی و پیرو مذهب شیعه بود.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی شازده کوچولو از پرفروشترین کتاب های جهان

وی در جوانی در محضر عالمان شیعه قواعد و اصول مذهب شیعه را آموخته بود. وی چون یک پادشاه بود و حفظ حکومت برایش از مهم‌ترین امور محسوب می‌شد، در سرآغاز سلطنتش برای کوتاه کردن دست علمای پرقدرت تشیع در آن مقطع زمانی، آنان را تحقیر، زندانی یا تبعید کرد و به روحانیون اهل سنت اهمیت زیادی داد و از آنان حمایت کرد.

اما از آنجا که مذهب تشیع در آن هنگام کیش رسمی و عرفی جامعه بود و در میان قزلباشان و عامه مردم محبوبیت داشت، شاه اسماعیل دوم قادر نبود بیش از پیش بر سیاست تساهل و مسامح خود با سنیان پافشاری کند لذا با یک تاکتیک سیاسی تغییر خط مشی داد و کوشید اعتقاد خود به مذهب تشیع را آشکار دارد.

رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه
پریخان خانم دختر شاه تهماسب

خشونت اسماعیل، طرد پریخان خانم دختر قدرت‌طلب و بانفوذ شاه تهماسب، طرز رفتار وی با قزلباشان و مخالفان خود و همچنین به عقیده برخی از مورخان گرایش نهان وی به تسنن، باعث گردید عده‌ای از سرداران قزلباش توطئه‌ای ترتیب داده و وی را در سن ۴۳ سالگی مسموم کردند.

رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه از جایی شروع می‌شود که «مرادبیک»، نایب‌الحکومه‌ی قلعه قهقهه است.

بخشی از کتاب صوتی زندانی قلعه قهقهه را بشنوید

داستان از جایی شروع می شود که شاهزاده اسماعیل‌میرزا، که در قلعه قهقه زندانی بود و در عمارت مخصوص خود به سر می‌برد.

این قلعه علاوه بر حاکم، فرمانده ای به نام مراد بیگ داشت که مردی تندخو است.

این فرمانده زنی زیبا با نام «قمر سلطان» و دختری دل‌فریب و جوان به نام «گل حرم» دارد.

زمانی پیش آمد که عمارت شاهزاده در دست تعمیر بود و مرادبیک، او را موقتاَ به عمارت خود انتقال داده بود.

و از همین جا بود که شاهزاده اسماعیل با خانواده مراد بیگ قلعه یعنی قمر سلطان و گل حرم آشنا شده و مخفیانه به اندرونی آنها رفت و آمد دارد

این مطلب را هم ببینید
زندگی نامه کوروش کبیر با نگاهی به کتاب عشق و سلطنت کوروش کبیر (1)

گل حرم دختی زیبا بود که تنها آرزویش این بود که با تکیه بر زیبایی‌اش با شاهزاده و ولیعهد ازدواج کرده و ملکه‌ی ایران شود.

او در این رویا به سر می‌برد، در حالی که مادر زیبایش قمرسلطان در عشقی ممنوعه دلباخته‌ی شاهزاده شده و نقشه‌هایی برای ربودن قلب او کشید و در این هنگام….

کتاب صوتی رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه را در گروه فرهنگی سلام صدا تهیه شده است که میتوانید دانلود کرده و بشنوید


در باره حمزه سردادور نویسنده کتاب

نویسنده رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه ، حمزه سردادو از پاورقی‌نویسان قدیمی ایرانی است که رمان‌های تاریخی فراوانی در چند دهه اخیر نوشته و به بازار کتاب عرضه کرده است.

چاپ مجدد آثار این نویسنده، نشانگر محبوبیت و استقبال عمومی از این آثاراست.

زندانی قلعه قهقهه,حمزه سردادور,رمان تاریخی,رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه

سردادور متولد سال ۱۲۷۵ خورشیدی در تبریز بوده ونوشته هایش به صورت پاورقی از دهه بیست شمسی تا اواخر دهه چهل در مجله اطلاعات هفتگی پمنتشر می شد.

ازعوامل اصلی جذابیت و فروش مجله اطلاعات هفتگی در آن دوران ، داستان‌هایجذاب و پرحادثه حمزه سردادور بود که بعدها همین نوشته ها پس از پایان چاپ آن‌ها در مجله، به صورت کتاب منتشر شدند.

برخی از آثار حمزه سردادورعبارتند از

  • زندانی قلعه قهقه
  • از صید ماهی تا پادشاهی
  • در پس پرده
  • مه‌لقا و آزاد زنان
  • کیمیاگران
  • دختر قهرمان
  • افسانه‌ قاجار
  • بانوی سربدار

از دیگر آثار حمزه سردادور ، کتاب صوتی بانوی سربدار ، رمانی شیرین و جذاب است که از حوادث تاریخی سربداران مایه‌ گرفته و با قلم توانا و ذهن خلاق نویسنده پرورش یافته و به داستانی پرجاذبه و خواندنی تبدیل شده است.

نویسنده در این کتاب برخلاف آن‌چه تا کنون در خصوص سربداران گفته شده ، به استناد مدارک و مستندات تاریخی یک زن را عامل اصلی شکل گیری جنبش سربداران علیه مغولان معرفی میکند. زنی غیرتمند با نام آزاده که حاضر بود به دار آویخته شود؛ اما تسلیم مغول‌ها نشود. بانوی سربدار داستانی زیبا دارد که با خواندن یک پاراگراف از آن، تا انتها پای آن خواهید نشست.

بهترین رمان های تاریخی ایران

6 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...

  1. مژگان معمارزاده
    26 تیر 1401

    بریده ای از رمان زندانی قلعه قهقهه

    طرفین درگیر هنگامی به قزوین برگشتند و کارشان در مجلس شاه به گفتگو و بحث و حتی توهین به مقام شاهی کشید.

    چون معلوم شد که اسماعیل میرزا شمش‌ها را به وسیله صوفیان به تبریز و اردبیل فرستاده و برای تحریک و تشویق مردم به مخالفت با شاه و هواخواهی خویش به کار برده است شاه تهماسب به او بدگمان‌تر شد ولی چون حبیب‌بیگ استاجلو نیز با شاهزاده اسماعیل بر خلاف ادب رفتار کرده بود از حکومت قهقهه برکنار شد و خلیفه انصار قراداغلو به جای وی مأمور نگهداری قلعه شد.

    این سردار تمام طایفه خود را که در حدود ده هزار خانواده بودند به پیرامون قهقهه برد و آن را در میان گرفت.
    شاه هم از بیم آن که مبادا طایفه استاجلو به جان اسماعیل میرزا آسیبی رسانند پنجاه تن از قورچیان ایل افشار را نیز به مراقبت شاهزاده مأمور قلعه کرد.

    در پایان این رخدادها سران طایفه استاجلو که آن زمان از بزرگترین طوائف قزلباش بود مصمم شدند که به وسایل مختلف از ولیعهد شدن اسماعیل میرزا جلوگیری کنند زیرا می‌دانستند که اگر او شاه شود جان همه در خطر خواهد بود

    • hiword.ir
      26 تیر 1401

      بسیار سپاسگزارم