معرفی 25 رمان تاریخی ایران

بهترین رمان های تاریخی ایران

علاقه مندی
ارسال به...
14 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
بهترین رمان های تاریخی ایران-معرفی 25 رمان تاریخی ایران

در این نوشته بهترین رمان های تاریخی ایران- معرفی 25 رمان تاریخی ایران را بر اساس استقبال مخاطبین و رای و نظر منتقدین و صاحبنظران عرصه ادبیات معرفی شده است ، اما قبل از آن شرح مختصری در مورد ژانر ادبی رمان تاریخی تقدیم می گردد.

رمان تاریخی یکی از گونه های  ادبی پرطرفدار است که تاریخ را با داستان روایت می کند ، داستانی که براساس زندگی و سرگذشت قهرمانان و شخصیت های تاریخی و با حضور شخصیت های خیالی در یک دوره تاریخی نوشته می‌شود

این ژانر ادبی ریشه در روایت شفاهی و مکتوب حماسه های تاریخی مانند جنگ‌های تروآ دارد و  رمان تاریخی به معنای امروزین آن بعد از انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۹۹–۱۷۸۹) The French Revolution با رمان هایی مانند گوژپشت نتردام ویکتور هوگو ، ژوزف بالسامو و ملکه مارگو الکساندر دوما و  نهایتا  جنگ و صلح تولستوی شکل گرفت.

البته بسیاری از صاحبنظران سِر والتر اسکات Sir Walter Scott نویسنده و مورخ اسکاتلندی  (۱۷۷۱ – درگذشته ۱۸۳۲ میلادی ) و نویسنده کتاب ایوانهو را پدر رمان تاریخی می‌دانند.

انوره دوبالزاک نویسنده نامدار ادبیات فرانسه ، از مشهورترین پیروان سبک ادبی والتر اسکات در نگارش رمان‌های تاریخی است.

رمان تاریخی در نیمه‌ی نخست قرن نوزدهم به اوج تکامل خود رسید و در دوره قاجاریه با ترجمه‌ی آثار الکساندر دوما و جرجی زیدان وارد ادبیات فارسی شد و اینک قدمتی صد ساله در ایران دارد.

بهترین رمان های تاریخی ایران که در این نوشته معرفی شده اند، داستان‌ شاهان ، شخصیت ها و قهرمانانی را در دوره های مختلف تاریخی و در زمان حکومت‌هایی مانند: هخامنشی، اشکانی ،ساسانی ،مغولان، حکومت صفویان، قاجاریه، دوران مشروطه، زمان پهلوی و تاریخ معاصر، روایت می‌کنند.

لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

معرفی 25 رمان تاریخی ایران

  1. عشق و سلطنت کوروش کبیر اثر موسی نثری همدانی
  2. دام گستران یا انتقام خواهان مزدک نویسنده عبدالحسین صنعتی زاده
  3. شمس و طُغرا  نوشته محمدباقر میرزا خسروی
  4. خداوند الموت نویسنده: پل آمیر مترجم:ذبیح الله منصوری
  5. رابعه نوشته حسینقلی مستعان 
  6. ده نفر قزلباش نوشته حسین مسرور
  7. افسانه‌ی قاجار نوشته حمزه سردادور
  8. بانوی سربدار نوشته حمزه سردادور
  9. از صید ماهی تا پادشاهی نوشته حمزه سردادور
  10. زندانی قلعه قهقهه نوشته حمزه سردادور
  11. مانی نقاش نوشته عبدالحسین صنعتی‌زاد
  12.  شهربانو نوشته رحیم‌زاده صفوی
  13. رامشگر نوشته فواد فاروقی
  14. عروس مدائن نوشته ابراهیم مدرسی‌
  15. این سه زن نوشته مسعود بهنود (دانلود کتاب صوتی این سه زن)
  16. خانوم نوشته مسعود بهنود (دانلود کتاب صوتی خانوم)
  17. باد در گیسوان آتش نوشته اکبر والایی (دانلود کتاب صوتی )
  18. عشق در سالهای مشروطه نوشته مهناز حاج سید جوادی (دانلود کتاب صوتی)
  19. کتاب صوتی رازهای سرزمین من اثر ماندگار رضا براهنی
  20. ایراندخت، نوشته بهنام ناصح (دانلود کتاب صوتی ایراندخت)
  21. آتش بدون دود نوشته نادر ابراهیمی (دانلود کتاب صوتی مجموعه 7 جلدی)
  22. آتوسا مهین بانوی هخامنشی نوشته حسن شیدا (دانلود کتاب صوتی)
  23. کتاب صوتی خواجه‌ی تاجدار نوشته ژان گور ترجمه ذبیح الله منصوری
  24. کوروش کبیر نوشته  هارولد لمب ترجمه: صادق رضازاده شفق
  25. عروس ایران بانوی امپراتوری مغول نوشته هرولد لمب ترجمه علی جواهرکلام
  26. رمان تاریخی آزو نوشته ابراهیم زمانی آشتیانی
  27. رمان دلاوران میزگرد نوشته شاپور آرین نژاد
  28. رمان داتان روئین تن نوشته شاپور آرین نژاد
  29. رمان تاریخی آزاد زنان نوشته حمزه سردادور
  30. رمان تاریخی شب های بابل نوشته علی جلالی

بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان عشق و سلطنت کوروش کبیر

بهترین رمان های تاریخی ایران عشق و سلطنت  موسی نثری همدانی
کتاب عشق و سلطنت کوروش کبیر

عشق و سلطنت کوروش کبیر از اولین رمان‌های تاریخی ایران که به قلم توانای استاد موسی نثری همدانی نگاشته شده و باب نوشتن رمان‌های تاریخی به زبان عامیانه را گشوده است.

این کتاب زندگی پرشگفت کوروش کبیر از بدو تولد، عشق، ازدواج، جنگ‌ها، فتوحات، به سلطنت رسیدن، فتح بابل و منشور کوروش تا ارتباطش با دانیال پیامبر(ع) را به همراه زندگی چندی از سرداران بزرگ کوروش به صورت داستانی بلیغ و شیوا بیان نموده است.

دانلود کتاب صوتی عشق و سلطنت کوروش کبیر

دام گستران یا انتقام خواهان مزدک

بهترین رمان های تاریخی ایران دام گستران عبدالحسین صنعتی زاده
معرفی 25 رمان تاریخی ایران: دام گستران

حوادث رمان تاریخی دام گستران یا انتقام خواهان مزدک در سال های پایانی امپراطوری ساسانی در ایران می گذرد و در روایتی پر از حادثه و تعلیق شرح حوادث دربار ساسانی، توطئه های مزدکیان علیه این امپراطوری و عشق هرمزان که در این رمان شهریار ایران و پسر یزدگرد فرض شده است به دختری مزدکی و همراه شدن او با مزدکیان را روایت می نماید.

ادوارد براون، مورخ و محقق تاریخ ادبیات فارسی پس از چاپ جلد اول این رمان آن را تلاشی جاه طلبانه برای تاسیس رمان به معنای دقیق کلمه در فارسی ارزیابی کرد.

کتاب دام گستران یا انتقام خواستار مزدک اثر عبدالحسین صنعتی زاده با ویرایش مهدی گنجوی و مهرناز منصوری با اجازه خانواده صنعتی و بعد از گذشت صد سال از انتشار نخست آن در بمبئی، از سوی انتشارات مانیاهنر منتشر شد.

مهدی گنجوی، ویراستار این اثر و محقق تاریخ ادبیات، این اثر را یکی از پیشگامان رمان انتقادی تاریخی معرفی نموده است.

از عبدالحسین صنعتی زاده به عنوان پیشگام رمان تاریخی و آغازگر رمان علمی- تخیلی و رمان آرمانشهری در ادبیات فارسی یاد می گردد.

رمان تاریخی شمس و طُغرا

بهترین رمان های تاریخی ایران,رمان های تاریخی ایران,بهترین رمان های تاریخی,رمان تاریخی,معرفی 25 رمان تاریخی ایران
رمان تاریخی شمس و طغرا

رمان تاریخی شمس و طُغرا نوشته محمدباقر میرزا خسروی روایتی است از وقایع بیست و چهارساله ی زمان پادشاهی آبش خاتون و در یک جلد و در سه داستان با عناوین “شمس الطغرا”، “ماری و نیسی” و “طغرل و هما” نوشته شده است.

این کتاب با آنکه در ژانر تاریخی است، مؤلف آن را با روایت داستانی عاشقانه و گیرا، که سرشار از ماجراهای هیجان‌آفرین است همراه کرده است.

قهرمان‌ اصلی‌ این‌ رمان‌، شمس‌ یا شمس‌الدین‌ یکی‌ از شاهزادگان‌ خاندان‌ اتابکان‌ فارس‌ است‌ که‌ دلدادگی شورانگیز او به دختر امیر مغول، التاجو بهادر، و مخالفتش با سلطه‌ی‌ مغول‌ بر ایران‌ باعث ایجاد صحنه‌های‌ پرهیجان‌ احساسی واجتماعی گردیده است.

در داستان نخست با عنوان شمس و طغرا ، “شمس“، قهرمان رمان، که نسب از دیالمه می برد، همراه پدر برای خوشامدگویی به امیر مغول به شیراز آمده است.

او در گفت و گویی با نوکرش، خرم، بیزاری خود را از مغول ها ابراز می دارد. در این میان، خانه ی سرکرده ی مغول ها آتش می گیرد و شمس، دختر او، طغرا، را می رهاند. این حادثه آغازی است بر عشق آن ها.

ادامه ی رمان، شرح تلاش های شمس برای رسیدن به وصال معشوق است؛ در کتاب دوم با عنوان ماری و نیسی، شمس با طغرا ازدواج می کند، اما “ماری” کنیز اهدایی سلطان مصر را نیز به عقد خویش درمی آورد و به ملکه “آبش خاتون” هم عشق می ورزد.

“طغرا” در زلزله ی مهیب شیراز می میرد و شمس و ماری در قصر در آغوش طبیعت به شادی می زیند؛

کتاب سوم رمان با عنوان طغرل و هما نیز، شرح عشق “طغرل” پسر شمس به هما است.

دانلود کتاب صوتی شمس و طغری

رمان تاریخی خداوند الموت

کتاب صوتی خداوند الموت نویسنده: پل آمیر مترجم:ذبیح الله منصوری درباره نهضت حسن صباح است.حسن صباح بنيان‌گذار فرقه زيرزميني اسماعيليه مي‌باشد.

پل آمیر Paul Amir نويسنده كتاب كوشيده است تا زندگي حسن صباح را مورد بررسي قرار داده و در كنار آن با بازنگري تاريخ سلجوقیان و وزراي ايراني شان چون خواجه نظام‌الملك، چهره آن روزهاي ايران زمين را در كنار فرقه سري اسماعيليان آشكارا نشان دهد

کتاب، توسط مترجم مشهور ایرانی، ذبیح الله منصوری به زبان فارسی ترجمه شده است.

دانلود کتاب صوتی خداوند الموت

بازگشت به ابتدای لیست

ادامه معرفی بهترین رمان های تاریخی ایران-معرفی 25 رمان تاریخی ایران

رابعه نوشته حسینقلی مستعان 

کتاب صوتی رابعه نوشته دکتر حسینقلی مستعان رمانی تاریخی و عاشقانه با اتفاقات نفس گیر؛ زندگی “خَلف” امیر بی رحم و ظالم آل بویه در سیستان(سال 373 هجری قمری) را روایت می کند که بعلت بی بندوباری اخلاقی و رقابت بر سر قدرت سیاسی دو پسر خود را به قتل می‌رساند!

در همان ابتدای کتاب صوتی رابعه، گفتگوی بین عَمر پسر خَلف که در جنگ با جانشینان عضدالدوله شکست خورده و در راه بازگشت به سیستان است و رابعه دختر زیبای عضدالدوله که همراه اوست، خواننده را با گذشته و روحیات خلف آشنا می‌کند.

خَلف امیری است با ظاهری ملکوتی و باطنی شیطانی که برای رسیدن به مطامع شهوانی‌اش از هیچ شنائتی روگردان نیست.

خلف با دیدن رابعه دلباخته‌ی او می‌شود و برای از سراه برداشتن پسرش؛ عمر را به سیاهچال انداخته و پس از بریدن سر او بر جنازه‌اش نماز می‌گزارد اما تلاش‌های خلف برای کامجویی از رابعه ناکام  می ماند

از این پس، رمان روایت تعقیب و گریز خلف و رابعه است و البته در پس زمینه‌ی درگیری‌های عاشقانه، تاریخ آن دوره ـ ضعف خلفا و درگیری‌های حکومت‌های منطقه‌ای با یکدیگر ـ بازگو می‌شود.

رابعه ی زیبا رخ اما شوربخت دچار بلایایی فراوانی بسیار می‌شود. بارها دزدیده و محبوس می‌شود، اما همواره به نوعی از خطر می‌رهد و از شرف خود دفاع می‌کند و تن به اغوا و اجبار امیر شهوتران نمی‌دهد.

این مطلب را هم ببینید
 ابوشکور بلخی

رابعه به وصیت عَمر، با طاهر ـ پسر دیگر خلف ـ ملاقات می‌کند و به یاری او می‌گریزد. از آن پس جنگ و گریز رابعه و طاهر از سویی و خلف و جاسوسش ـ ابراهیم فیروز ـ از سوی دیگر شروع می‌شود.

وقایع کتاب صوتی رابعه نوشته دکتر حسینقلی مستعان حول و حوش سال 373 هجری قمری و حکومت آل بویه و در روزگاری که ایران سراسر غرق در جنگ و خونریزی است اتفاق می افتد .

دانلود کتاب صوتی رابعه

بازگشت به ابتدای لیست

رمان تاریخی ده نفر قزلباش

کتاب صوتی ده نفر قزلباش نوشته حسین مسرور از مهمترین نمونه های رمان تاریخی فارسی است که در ایران منتشر شده است

داستان کتاب صوتی ده نفر قزلباش از زمان شاه طهماسب اول آغاز و به دیگر شاهان این سلسله ختم می‌شود 

به ارتش ایران در زمان صفویان، قزلباش می‌گفتند. قِزِلباش گروهی از ایلات شیعه و پیرو طریقت صفوی بودند که شاه اسماعیل به یاری آنها سلسلهٔ صفوی را بنیان‌گذاری کرد.

قزلباش‌ها ریش‌ خود را می‌تراشیدند و سبیلهای درازی می‌گذاشتند و روی سر تراشیده خود کلاه‌هایی به رنگ ارغوانی به سر داشتند که به نشانهٔ ۱۲ امام شیعه ۱۲ خط راه راه روی آن‌ها دیده می‌شد

سرباز قزلباش صفویان از کتاب صوتی ده نفر قزلباش
سرباز قزلباش صفویان از کتاب صوتی ده نفر قزلباش

مسرور که او را می توان از بزرگترین نویسندگان داستان های تاریخی ایران دانست، در ده نفر قزلباش، توانایی برجسته ای در روایت ماجرا، پرورش شخصیت ها، کاربرد زبان ویژه عصر صفوی و توصیف دقیق اوضاع اجتماعی و اداری و شیوه های گوناگون زندگی در آن دوران از خود نشان می دهد.

ماجراهای داستان از زمانی آغاز میشود که پس از قرنهای متمادی تسلط حکومت های مختلف و بعضا بیگانه بر گوشه و کنار ایران، صفویان با در دست داشتن دو سلاح تشیع و ایرانیت برپا خاستند تا ایران از هم گسیخته را یکپارچه و متحد و دست اجانب را از آن کوتاه کنند.

اما دشمنان متعددی مانند ازبکها، عثمانیها و دولتهای غربی نمیتوانستند آرام بنشینند…

ده قزلباش که از سوی شاه طهماسب صفوی به ماموریت مهمی رفته‌اند.

داستان این رمان از آنجا آغاز می‌شود که حرمخانهٔ سلطنتی شاه طهماسب‌، در ارگ تربت حیدریه، به‌ محاصرهٔ عبد‌الله خان ازُبک درآمده است.

شاه صفوی که تسلیم حرمخانه به اُزبک‌های ضد‌شیعه را بی‌آبرویی بزرگی می‌داند، به ۱۸ قزلباش (سربازان ارتش صفویه) داوطلب، دستور می‌دهد شب و روز بتازند و در زمان کوتاهی از قزوین به تربت حیدریه برسند.

آنان باید به هر قیمتی شده از صف محاصره ازبک‌ها عبور کنند و حکم مرگ زنان حرم‌سرای سلطنتی را به دست رئیس قراولان خاصه برسانند.

از ۱۸ سربازی که برای این کار داوطلب شده بودند، هشت قزلباش کشته می‌شوند و ۱۰ نفرخودشان را به ارگ سلطتنی می‌رسانند…

کتاب ده نفر قزلباش يكی از رمان‌های ارزشمند و مهم تاريخی ايرانی است كه اوضاع سياسی، اجتماعی و فرهنگی ايران را در عصر صفوی به خصوص در سال‌هاي حكومت شاه اسماعيل، شاه طهماسب و شاه عباس به تصوير مي‌كشد.

دانلود کتاب صوتی ده نفر قزلباش

بازگشت به ابتدای لیست

رمان تاریخی افسانه‌ی قاجار

بهترین رمان های تاریخی ایران افسانه‌ی قاجار نوشته حمزه سردادور
بهترین رمان های تاریخی ایران – افسانه قاجار

داستان کتاب افسانه قاجار نوشته نوشته حمزه سردادور در دوره تاریخی قاجار و حکومت محمدشاه و ناصرالدین شاه رخ می دهد.

قهرمان اصلی داستان، دختری به نام افسانه است که از مهدعلیا، زن محمدشاه به دنیا می آید؛ اما با دسیسه دایی اش با پسری سیدزاده از عوام الناس جابه جا می شود تا پسر، ولیعهد شاه شود و دختر، دربه در احقاق حقوق خود و مهم تر از آن، واقعیت اصل و نسب خویش باشد.

افسانه در جمال، اکمل و در کمال، افضل است و در سراسر ماجرای پرفراز و نشیب خود، خدمتگزاران مخلصی او را همراهی می کنند. عشقی جان سوز نیز در وجود او شعله می کشد.

رمان، از سنخ رمان تاریخی است و اندکی چاشنی اجتماعی نیز دارد و سعی می کند نمایی کلی از زندگی مردمان در آن عصر به دست دهد.

در کنار همین امر، بی آن که، انتقادی صریح و علنی از مناسبات پی بریزد؛ مخاطب را متوجه مظالم رایج برآمده از سنن نادرست اجتماعی، ستم های مشهود برخاسته از سلطنت مطلقه و ناامنی و بی ثباتی مست تر در زیست اجتماعی آن دوران نیز می کند.

بازگشت به ابتدای لیست

بانوی سربدار نوشته حمزه سردادور

رمان صوتی بانوی سربدار نوشته حمزه سردادور داستانی شیرین و جذاب است که از حوادث تاریخی سربداران در قرن هشتم هجری مایه‌ گرفته و با قلم توانا و ذهن خلاق حمزه سردادور پرورش یافته و به رمانی پرجاذبه و خواندنی تبدیل شده است.

بانوی سربدار داستانی زیبا دارد که با شنیدن یک پاراگراف از آن، تا انتهای آنرا خواهید شنید.

در این رمان تاریخی با زندگی مردم عادی ، مبارزان ، شخصیت ها و نهایتا حاکمان دولت سربداران آشنا خواهید شد و روند شکل گیری و اتحاد مردم علیه حاکمان مغول را با جزئیاتی جذاب خواهید شنید.

نویسنده با استفاده از مستندات مختلف تاریخی تصویری کامل از جامعه دوران ایلخانان مغول در قرن هشتم را برای خواننده ترسیم میکند. روایتی که با عطر عشق و مهربانی ، در جان خواننده می نشیند.

دانلود رمان صوتی بانوی سربدار

بازگشت به ابتدای لیست

از صید ماهی تا پادشاهی

 از صید ماهی تا پادشاهی نوشته حمزه سردادور
معرفی 25 رمان تاریخی ایران: از صید ماهی تا پادشاهی

از صید ماهی تا پادشاهی نوشته حمزه سردادور یکی از بهترین رمان های تاریخی ایران در باره خاندان آل بویه است.

در این رمان تاریخی نیز بستری را برای شرح داستانی پر اُفت‌وخیز، ماجراجویانه و در عین حال عاشقانه قرار داده و اثری سرگرم‌کننده را پیش روی مخاطب گذاشته است. 

شرح ماجراهایی که حول محور بلندپروازی‌های جوانان در عهد آل‌بویه شکل می‌گیرد و با مایه‌های عاشقانه درمی‌آمیزد.

در واقع این رمان شرح به قدرت رسیدن خاندان آل‌بویه است که خود را از تبار ساسانیان دانسته و در عین ماهیگیری در فکر کسب قدرت هستند و…

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان زندانی قلعه قهقهه

 زندانی قلعه قهقهه - بهترین رمان های تاریخی ایران
بهترین رمان های تاریخی ایران

زندانی قلعه قهقهه نوشته حمزه سردادور یکی از بهترین رمان های تاریخی ایران و هیجان انگیز و خواندنی مربوط به دوره صفویان است

در زمان شاه اسماعیل صفوی «قلعه‌ی قهقهه»، زندان بود که شاهزادگان و امرای عالی مقامی که مورد خشم پادشاه قرار می‌گرفتند، به آنجا فرستاده می‌شدند.

این داستان پرفراز و نشیب، روایت‌گر سرگذشت قهرمانی‌های «شاه اسماعیل دوم» است که در این قلعه کمی‌ کمتر از 20 سال زندانی بود.

این داستان از جایی شروع می‌شود که «مرادبیک»، نایب‌الحکومه‌ی قلعه قهقهه است. او که مردی تندخو است، زنی زیبا با نام «قمر سلطان» و دختری دل‌فریب به نام «گل حرم» دارد. شاهزاده اسماعیل‌میرزا، فرزند دوم شاه طهماسب، به علت حرکات ناپسند در آن قلعه زندانی بود و در عمارت مخصوص خود به سر می‌برد.

زمانی که عمارت او در دست تعمیر بود، مرادبیک، شاهزاده را موقتاَ به عمارت خود انتقال داده بود. تنها آرزوی گل‌حرم این بود که با تکیه بر زیبایی‌اش با شاهزاده و ولیعهد ازدواج کرده و ملکه‌ی ایران شود. او در این رویا به سر می‌برد، در حالی که مادر زیبایش با دیدن شاهزاده در قلعه، دلباخته‌ی او شد و نقشه‌هایی برای ربودن قلب او کشید و در این هنگام….

دانلود کتاب صوتی زندانی قلعه قهقهه

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان تاریخی مانی نقاش

 مانی نقاش نوشته عبدالحسین صنعتی‌زاد -- بهترین رمان های تاریخی ایران
مانی نقاش- بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان تاریخی مانی نقاش نوشته عبدالحسین صنعتی‌زاد یکی از معدود کتاب هایی است که به زندگی و دوران مانی فیلسوف و بنیانگزار آئین مانوی پرداخته است.

مانی فیلسوف، شاعر، نویسنده، پزشک، نقاش ایرانی و بنیانگذار و پیام‌آور آیین مانوی از پدر و مادر ایرانی منسوب به بزرگان اشکانی در نزدیکی تیسفون  زاده شد. او آیینی را بنیان نهاد که پیروان فراوانی در سرزمین‌هایی از چین تا اروپا  داشت.

در بخشی از کتاب چنین آمده است:

مانى با غلام خود لیبای، نزد عمویش به دیر منسا می‌رود. در راه، مانی، دخترى به نام زهیدا را از دست دزدان نجات می‌دهد.

رئیس دزدان که عاشق زهیداست و نتوانسته زهیدا را به ازدواج با خود راضی کند، او را می‌دزد. زهیدا و مانی که عاشق هم شده اند، پس از مدت ها به هم می‌رسند. عموی مانی به او پیشنهاد می‌کند که برای آموختن نقاشی به چین سفر کند.

مانی به ناچار از زهیدا جدا می‌شود . در راه چین خدایان بسیاری را می‌بیند و با کمک آن ها معرفت مى‏آموزد و سرانجام به زهیدا می‌رسد.

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

شهربانو نوشته رحیم‌زاده صفوی

 شهربانو نوشته رحیم‌زاده صفوی
شهربانو نوشته رحیم‌زاده صفوی

وقایع رمان تاریخی شهربانو در اواخر دوره ساسانی و اوایل فتوحات اعراب است.

رحیم‌زاده صفوی نویسنده کتاب، سرگذشت دو شاهزاده خانم ایرانی را در این رمان، به تصویر کشیده است.:

  • “آذرمیدخت” که طی یک دوره‌ی کوتاه بر ایران فرمانروایی کرد
  • “شهربانو” دختر یزدگرد سوم ، که در حمله اعراب به ایران به اسارت آنان درآمد و بنا به روایت‌های متعدد و معتبر تاریخی، امام حسین(ع) او را به همسری خود برگزید.

شهر بانو در سال 38 هـ.ق. از همسر خود حسین‏‌بن‌على(ع)، پسرى آورد به نام على که شیعیان او را با لقب «زین‏‌العابدین» مى‏‌خوانند و کل ائمه‌معصومین(ع) از صلب ایشان‌اند.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی تاریخ باستانی ایران نوشته ریچارد نیلسون

داستان زندگی شهربانو ویژگی‌های خاصی دارد:

  • یک رمان تاریخی است که با نثری شیرین و دلنشین به رشتهﻯ تحریر درآمده و نویسنده تلاش کرده است تا واژهﻫﺎی ناب فارسی رایج در عصر ساسانی را به‌ کار گیرد ولی در عین حال معنای رایج کنونی آن را نیز در پانویسﻫﺎ بیاورد.
  • در نگارش این کتاب از منابع معتبر تاریخی مثل تاریخ طبری ، مسعودی، فتوح البلدان بلاذری، شاهنامه فردوسی، مجموعه متون پهلوی، آثار الباقیه تألیف بیرونی استفاده شده است.
  • مهم‌ترین جنبهﻯداستان، همانا شرح قدرت طلبی و فساد حاکم بر دربار ساسانی است که یکی از عوامل مهم پیروزی اعراب مسلمان بر نیروهای یزدگرد سوم و گرایش اکثر مردم ایران به دین اسلام بوده است که در این کتاب به دقت و ظرافت تصویر کشیده شده است.

فهرست مطالب رمان تاریخی شهربانو

  • دنباله‏ ی سخن
  • بنده آستان سپاد آخشیج
  • عمرو و قباد
  • انجمن مردمی
  • سرانجام کار
  • دیوان انجمن
  • مروا و مرغوا
  • فتوحات اعراب
  • داستان جنگل‏ها
  • جنبش ایرانیان
  • در لشکرگاه ایران
  • جاسوس ایران
  • درفش کاویان
  • بخت واژگون
  • سرگذشت شهربانو
  • بخش سوم
  • سرگذشت شهربانو
  • تالار گلستان
  • تباهی ایران
  • رازهای نهانی
  • طلسم هفت بند
  • سحر بابل و شاه حیره
  • تاجگذاری یزدگرد
  • آیین تاجگذاری
  • جرگه‏ ی نابکاران
  • شهربانو
  • نخستین نامه‏ ی سفیر هند به مهاراجه‏ ی دکن
  • جنگ به‏دینان با نودینان
  • خانه‏ ی زندیقان
  • دین‏داری عماد
  • دومین نامه‏ ی سفیر هند به پادشاه خود
  • سومین نامه‏ ی سفیر هند به پادشاه خود
  • نادیده عاشق می‏شود
  • مقدمات جنگ
  • چهارمین نامه‏ ی سفیر هندوستان به پادشاه خود
  • دو شاهزاده‏ ی دلداده
  • پنجمین نامه‏ ی سفیر هندوستان به پادشاه خود
  • ششمین نامه ‏ی سفیر هند به پادشاه خود
  • نامه‏ ی رستم سپهبد ایران
  • جنگ قادسیه
  • در دربار
  • هفتمین نامه‏ ی سفیر هندوستان به پادشاه خود
  • آخرین تصمیم
  • هشتمین نامه‏ ی سفیر هند به پادشاه خود
  • شاعر عرب
  • احوال منذرشاه
  • نهمین نامه سفیر هند به پادشاه خود
  • صلح دوم با اعراب
  • عروس پیامبر(ص)
  • بخش چهارم
  • عروس پیامبر
  • دهمین نامه ‏ی سفیر هند به پادشاه خود
  • یازدهمین نامه‏ ی سفیر هند به پادشاه خود
  • پس از سال‏های دراز
  • در خانه‏ ی والی ولایت ری
  • منابع و مآخذ

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان تاریخی رامشگر نوشته فواد فاروقی

بهترین رمان های تاریخی ایران,رمان های تاریخی ایران,بهترین رمان های تاریخی,رمان تاریخی,معرفی 25 رمان تاریخی ایران
معرفی 25 رمان تاریخی ایران:رامشگر

کتاب صوتی رامشگر نوشته فواد فاروقی رمانی که در آن با تصویری بسیار زیبا و پنهان از قسمتی از تاریخ کشور عزیزمان ایران، آشنا می شویم.

وقایع این کتاب مربوط به آخرین روزهای امپراطوری ظالمانه و خشن  پادشاه سلسله ی گورکانیان به تیمور جهان گشا معروف به تیمور لنگ است.

پایتخت ایران؛ یعنی سمرقند، دچار چنان قحطی می شود که بازماندگان دربار پادشاهی پس از مرگ تیمور، برای زنده ماندن تصمیم می گیرند، چوب حراج برحرمساری تیمور بزنند و زنان او را در بازار بفروشند به گندم یا آرد یا وسایل خوراکی.

زنانی که زمانی بهترین وضع را در زندگی داشتند و اکنون در بازار مکاره دنیا، این چنین رذیلانه قرار است به فروش برسند.

کتاب صوتی رامشگر اثر فواد فاروقی رمانی تاریخی از وقایع دوران مغولان در کشور پس از مرگ تیمور لنگ است که با قحطی گرسنگی و فقر توام بود.

دانلود کتاب صوتی رامشگر

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

عروس مدائن نوشته ابراهیم مدرسی‌

بهترین رمان های تاریخی ایران,رمان های تاریخی ایران,بهترین رمان های تاریخی,رمان تاریخی,معرفی 25 رمان تاریخی ایران
معرفی 25 رمان تاریخی ایران: عروس مدائن

کتاب صوتی عروس مدائن نوشته ابراهیم مدرسی‌ روایتی داستانی و جذاب از زندگی ، سلطنت یزد گرد سوم آخرین پادشاه امپراطوری ساسانیان است.

شنونده در این کتاب صوتی با زوایای پنهان زندگی خسرو که با نام یزد گرد سوم و در شرایط شگفت انگیزی و در عصر زوال امپراتوری ساسانیان به تخت نشست ، آشنا می شود.

خسرو (یزد گرد سوم) نوه ی خسرو پرویز و فرزند یکی از پسران او به نام شهریار بوده که برای مصون ماندن از گزند برادر کشی شاهزادگان در همان اوان کودکی به خانواده ای فقیر در شهر استخر سپرده شده است.!

در این داستان ماجرای عاطفی و عاشقانه خسرو و یا به عبارت دیگر یزدگرد سوم با خانمی با نام کتایون روایت می شود.

ماجرایی که در شکست امپراتوری ساسانیان از اعراب و زوال امپراتوری ایران تاثیر بسزایی داشته است.

در کتاب صوتی عروس مدائن که نویسنده آنرا بر اساس مستندات تاریخی و به شکل داستان گونه روایت کرده است با روابط پیچیده بین سیاستمداران ، سرداران و روحانیون مذهبی آشنا می شویم که کشمکش و جنگ قدرت بین آنان نهایتا به شکست تاریخی سپاه ایران از اعراب و نابودی امپراتوری ایران می انجامد.

خواندن و یا شنیدن کتاب صوتی عروس مدائن نوشته ابراهیم مدرسی‌ به همه ایرانیانی که علاقمند به تاریخ پرشکوه گذشته میهن خود هستند توصیه میگردد.مخصوصا که این کتاب به در قالب رمانی تاریخی ، عاشقانه بصورتی گیرا و جذاب روایت میشود.

دانلود کتاب صوتی عروس مدائن

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

رازهای سرزمین من اثر ماندگار

کتاب صوتی رازهای سرزمین من اثر ماندگار رضا براهنی
معرفی 25 رمان تاریخی ایران :رازهای سرزمین من

کتاب صوتی رازهای سرزمین من روایت رمانی تاریخی است از رضا براهنی Reza Baraheni که در باره فضای ایران قبل از انقلاب اسلامی نوشته شده است.

قهرمان این داستان حسین تنظیفی است که شاهد ترور یک افسر آمریکایی بوده و تا پیروزی انقلاب در زندان به سر می برد. وی بعد از انقلاب به دنبال تهمینه خواهرزن تیمسار شادان است.

این تیمسار از شخصیت واقعی سرتیپ مهرداد که زمانی رئیس ساواک تبریز بود و در شیراز کشته شد برداشت شده است.

کتاب رازهای سرزمین من یکی از پر شخصیت ترین رمانهای فارسی است که راوی واحدی نداشته و راویان متعدد در زمان ها و مکان های مختلف داستان را پیش می برند.

این اثر تاریخی بلندترین رمان رضا براهنی است که از لحاظ تصویری و فرمی و نیز سبک مورد توجه منتقدان قرار گرفته است و  به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

دانلود کتاب صوتی رازهای سرزمین من

بازگشت به ابتدای لیست بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان تاریخی ایراندخت

بهترین رمان های تاریخی ایران,رمان های تاریخی ایران,بهترین رمان های تاریخی,رمان تاریخی,معرفی 25 رمان تاریخی ایران
بهترین رمان های تاریخی :کتاب صوتی ایراندخت

رمان تاریخی ایراندخت نوشته بهنام ناصح رمانی تاریخی و عاشقانه است که داستان آن در زمان حکومت ساسانیان حدود سال 625 میلادی و در شهر جی رخ میدهد.

قهرمانان اصلی داستان ايراندخت و روزبه از دو طبقه اجتماعی متفاوت هستند. بر اساس نظام طبقاتی آن ايام، ایران دخت دختری از طبقه پايين‌دست و پيشه‌ور و روزبه از طبقه‌ ی روحانيون و مغان (طبقه‌ي بالاتر) است.

این رمان تاریخی بر اساس برخی وقایع و شخصیت های اواخر دوران ساسانی با نوشتار و بیانی امروزی نگاشته شده و به نقد و بررسی حکومت دینی و استبدای دوران ساسانی و همچنین حاکمان دینی مسیحیت می پردازد.

کتاب صوتی ایراندخت برشی از تاریخ ایران است که با استفاده از تکنیک‎هایی ادبی ، ضمن روایت داستانی عاشقانه و جذاب ،شرایط و معضلات حاکم بر جامعه آن دوران را بازگویی کرده است

دانلود کتاب صوتی ایراندخت


معرفی 5 رمان تاریخی جدید

در ادامه معرفی 25 رمان تاریخی ایران از بهترین رمان های تاریخی ایران برآن شدیم که پنج رمان هیجان انگیز دیگر که در بستر تاریخ طولانی ایران زمین روایت شده اند را به دوستداران رمان های تاریخی معرفی کنیم

رمان تاریخی آرزو

رمان تاریخی آرزو (دوره 4 جلدی) نوشته ابراهیم زمانی آشتیانی یک رمان تاریخی و عاشقانه است که داستان آن در زمان بهرام پنجم مشهور به بهرام گور اتفاق می افتد.

رمان شب های بابل

کتاب صوتی شب های بابل نوشته علی جلالی یک رمان تاریخی و عاشقانه است که داستان آن مربوط شورش کاهنان معبد مردوک در دوران استیلای شاهنشاهی هخامنشی بر شهر بابل، در زمان خشایار شاه است.

کتاب داتام روئین تن

کتاب داتام روئین تن نوشته شاپور آرین نژاد رمانی تاریخی است که حوادث آن در دوران امپراتوری هخامنشیان و اردشیر چهارم اتفاق می افتد و ماجرایی تاریخی است که نویسنده با تخیل بی نظیر خود به آن شاخ و برگ داده و به عنوان داستانی زنده و هیجان انگیز در اختیار دوستداران رمان های ایرانی گرفته است

ارشک که با نام سلطنتی اردشیر چهارم بر تخت نشست، دوازدهمین شاه هخامنشی در سال‌های ۳۳۸ تا ۳۳۶ پیش از میلاد بود.

رمان تاریخی دلاوران میزگرد

رمان تاریخی دلاوران میزگرد دلاوران میزگرد ادامه داستان زندگی کوروش کبیر در تشکیل حکومت هخامنشیان و نبردهای او در زمان حکمرانی بر ایران زمین است.

این کتاب جلد سوم سه گانه زندگی کوروش کبیر از شاپور آرین نژاد است، هرچند داستان آنرا میتوان مستقلا هم شنید

رمان تاریخی آزاد زنان

رمان تاریخی آزاد زنان نوشته حمزه سردادور داستان حماسه پیکار دلاوران ایرانی با ترکمنان در قرن سیزدهم قمری و در سال های پایانی پادشاهی ناصرالدین شاه است.

داستان رمان تاریخی مربوط به دوره‌ای از تاریخ کشور است که خانات خیوه و ازبکان مرزی های شمال شرق ایران را عرصه تاخت و تازهای خود قرار داده بودند و زنان و مردان ایرانی را اسیر کرده و در بازارهای ترکستان (خیوه و خوارزم) می‌فروختند.

رمان های عاشقانه مشهور جهان که هر کسی باید بخواند

بهترین رمان های صوتی عاشقانه ایرانی

آشنایی با رمان های مشهور جهان

کتاب صوتی بهترین کتاب های رمان و آثار داستانی ایران

معرفی بهترین رمان های کلاسیک زیر 200 صفحه

 رمان های عاشقانه مشهور جهان که هر کسی باید بخواند

 20 کتاب خیلی بلند که ارزش خواندن دارند

14 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...