زندگی و آثار سامرست موام

علاقه مندی
ارسال به...
2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار سامرست موام
hiword.ir 2961بازدید , , 28 مهر 1400 بدون دیدگاه

در این نوشته زندگی و آثار سامرست موام William Somerset Maugham نویسنده برجسته انگلیسی بررسی می شود که در سال 1874 در پاریس متولد شد و در سال ۱۹۶۵ و در سن 91 سالگی در فرانسه درگذشت

موام در ۲۵ ژانویه ۱۸۷۷ زمانی که پدرش در سفارت انگلستان در فرانسه کار میکرد در پاریس به دنیا آمد و از سال ۱۹۲۷ که در جنوب فرانسه اقامت گزید تا زمان مرگ در سال ۱۹۶۵ همان‌جا زندگی کرد.

زندگی و آثار سامرست موام

سامرست موآم چهارمین پسر از مجموع شش فرزند پسر خانواده‌اش بود. خانواده او با توجه به شغل پدر و پدربزرگش انتظار داشتند که پسرانشان هم پیشه وکالت را در پی بگیرند. کاری که ویسکونت موآم، برادر بزرگ‌تر سامرست، در پیش گرفت و حتی برای مدتی به عنوان «لرد صدراعظم» خدمت کرد.

وی تا ۱۰ سالگی در پاریس زندگی کرد. در مدرسه‌های کینگز و کنتربری درس خواند و دانشگاه هایدلبرگ را به پایان رسانید.

ماد سامرست موام به نام ادیت مری که سال ها با بیماری سل درگیر بود در نهایت ژانویه 1882 و در سن 41 سالگی از دنیا رفت. مرگ مادر ضربه روحی بزرگی به سامرست وارد کرد. گفته می‌شود او تا پایان عمر خود تصویر مادرش را کنار تختش نگه داشت.

دو سال بعد از مرگ مادر، پدر او هم به علت ابتلا به سرطان در فرانسه فوت کرد.

فوت والدینش، سامرست موآم را به عمویش، هنری مکدونالد موآم در شهر ویتستبل کنت انگلستان سپردند. گفته شده که این اتفاق تاثیر احساسی بدی روی وی داشت؛ چرا که عمویش از نظر احساسی انسان سرد و بی‌رحم بود و این احساسات سامرست کودک را هم تحت‌تاثیر قرار داد.

بعد از انتقال به خانه عمو، سامرست موآم به مدرسه پادشاهان واقع در شهر کنتربری رفت. با توجه به ضعف او در زبان انگلیسی و قد کوتاهش این دوران برای او تجارب ناخوشایندی داشت به طوریکه دچار لکنت زبان شد، مشکلی که تا آخر عمرش با وی باقی ماند.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی فلسفه تنهایی اثر لارس اسوندسن

پس از یک دوره تحصیل در آلمان و بازگشت مجدد به بریتانیا بازگشت ، عمویش تلاش کرد که بعنوان حسابدارشرکت و همچنین در کلیسا کاری برای او پیدا کند اما با مقاومت سامرست به نتیجه نرسید

در نهایت، به پیشنهاد پزشک شهر، به‌دنبال حرفه پزشکی رفت. از آن زمان برای مدت 5 سال در دانشکده پزشکی بیمارستان سنت توماس در منطقه لمبت شهر لندن به تحصیل پزشکی مشغول شد.

زندگی دانشجویی در حومه لندن باعث شد تا با انسان‌هایی برخورد داشته باشد که در شرایط عادی هیچگاه شانس رویارویی با آنان را نداشت. او آنان را در زمان افزایش اضطراب و معنا در زندگی‌هایشان دید.

سامرست موآم تحصیلات پزشکی خود را در بیمارستان سنت توماس شهر لندن به پایان رساند. اما پس از موفقیت اولین رمان خود به نام «لیزای لمبث» چاپ ۱۸۹۷ حرفه پزشکی را رها کرد و تمام وقت به نویسندگی روی آورد.

زندگی و آثار سامرست موام

زندگی و آثار سامرست موام : جنگ جهانی

موآم طی دوران جنگ جهانی اول به‌ عنوان یکی از اعضای صلیب سرخ انگلستان در فرانسه خدمت کرد؛ او در کنار 23 نویسنده نام‌آشنا و معروف دیگر مانند جان دوس پاسوس، ادوارد استلین کامینگز و ارنست همینگوی مدتی را به عنوان راننده آمبولانس خدمت کرد.

طی دوران جنگ جهانی اول و در سال 1915 به عنوان عضوی از شبکه جاسوسان بریتانیایی در سوئیس آغاز به‌کار کرد؛ شبکه‌ای که فعالیت‌هایش ضد «کمیته برلین» بودند. نکته‌ای جالب و مهم در زندگینامه سامرست موآم که اغلب به آن اشاره نمی‌شود.

سامرست موآم اکثر سال‌های جنگ جهانی دوم را در آمریکا گذراند. با مرگ هکستون، مخفیانه به انگلستان رفت و در حمایت از نظریه‌های توطئه ضد یهودیت مطالبی نوشت. بعد از پایان جنگ، به فرانسه برگشت

زندگی و آثار سامرست موام

زندگی و آثار سامرست موام :زندگی خصوص

در بیوگرافی سامرست موآم از منابع مختلف، او را هم یک فرد بایسکشوال و هم هوموسکشوال عنوان کردند. چرا که به‌غیر از ازدواج 13 ساله‌اش با سیری، در جوانی هم معشوقه‌هایی از جنس مخالف داشته است. هر چند در اواخر عمر بیشتر به سمت هوموسکشوال کشیده شد و با دو مرد زندگی مصالحه‌آمیزی داشت

لوگوی جایزه سامرست موام
لوگوی جایزه سامرست موام

زندگی و آثار سامرست موام :اعطای جایزه

سامرست موآم در سال‌ 1947 جایزه‌ای به نام خودش، جایزه ادبی سامرست موآم بنا نهاد که به نویسنده یا نویسندگان بریتانیایی زیر 35 سال برای یک اثر داستانی منتشر شده طی سال گذشته اهدا می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
 گناهان و فضیلت های اخلاقی در رمان های مشهور جهان

عمر طولانی سامرست موآم به او این امکان را داد تا به مناطق مختلفی سفر کرده و برای مدتی در آنجا زندگی کند که از جمله این‌ها می‌توان به کشور اسپانیا و جزیره کاپری در جنوب ایتالیا اشاره کرد.

او یکی از پرکارترین داستان نویسان قرن بیستم و در سال‌های دهه ۱۹۳۰ پردرآمدترین نویسنده جهان بود.

رمان لبه تیغ بهترین کتاب سامرست موآم است که تاکنون دو اقتباس سینمایی هم از آن ساخته شدند. این رمان حاصل سفرهای موآم به کشورهای شرقی و مخصوصا هند است و این حتی در نام کتاب هم خودنمایی می‌کند.

در سال ۱۹۰۸ شهرت او به حدی رسیده بود که به‌طور همزمان چهار نمایشنامه او در تئاترهای شهر لندن روی صحنه رفت.

زندگی و آثار سامرست موام

زندگی و آثار سامرست موام :آثار

  • لیزای لمبث Liza of Lambeth
  • بانو کراداک Mrs Craddock
  • پیرامون اسارت بشری یا پایبندی‌های انسانی Of Human Bondage
  • شادی‌های زندگی
  • لبه تیغ
  • گنج
  • هفتمین گناه
  • کاتالینا
  • پرواز در تنهایی Cakes and Ale
  • کشتی خشم
  • جادوگر
  • گذرگاه خطرناک
2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...