معرفی ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما

علاقه مندی
ارسال به...
12 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
معرفی برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما  /ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما

در این مطلب برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما با معرفی ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما تقدیم علاقمندان شده است

فیلم های داستانی در ژانر اندیشه و با موضوعات تفکر انگیز فلسفی وقتی بر مخاطب تاثیر گذارند که  از موعظه و پیام دهی مستقیم  پرهیز کنند.

آثار کارگردانان و فیلمسازان بزرگی مانند مل گیبسون، سث مک فارلن، فدریکو فلینی، ریدلی اسکات و البته آلفرد هیچکاک بزرگ، همه فیلم‌های فلسفی و تفکر برانگیز با پیام یا پیام‌هایی ویژه هستند که پیام و تفکر درونی فیلکم را  در سبک داستان پردازی سمبلیک تا دیالوگ‌های هوشمندانه پنهان ساخته اند.

معرفی برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما 

ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما

۱- طناب (۱۹۴۸) از برترین فیلم‌های فلسفی

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما
طناب از برترین فیلم‌های فلسفی

آلفرد هیچکاک Alfred Hitchcock ، استاد سینمای تعلیقی، با مخاطب خود بازی می‌کند، آن‌ها را فراری داده و در نهایت آن‌ها در شوک به دام می‌اندازد.

فیلم «طناب» (Rope) از ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما یکی از بی پرواترین ساخته‌های هیچکاک است که عمداً به عنوان یک فیلم تک برداشتی ساخته شده است، آزمایشی در دنیا و زمان واقعی.

جیمز استوارت، فارلی گرانگر و جان دال از بازیگران این کلاسیک نادیده گرفته شده هستند که منحصربفرد‌ترین تکنیک‌های فیلمسازی آن دوران را در خود دارد و دیدگاه افراد نسبت به یکدیگر را در طی یک آزمایش عملی به مخاطب نشان می‌دهد.

این فیلم بر اساس داستان واقعی لئوپولد و لوب در سال ۱۹۲۴ ساخته شده است، دو دانشجوی همجنسگرای حقوق در شیکاگو که تنها برای هیجان و اثبات اینکه آنقدر باهوش هستند که بتوانند قسر در بروند یک پسربچه ۱۴ ساله را به قتل می‌رسانند.

«طناب» یک فیلم ضد هستی گرایی است و استیوارت در اوج وحشت متوجه می‌شود که دو تن از شاگردانش با دنبال کردن اصول اگزیستانسیالیسم، یکی از همکلاسی‌های خود را به قتل رسانده اند. وی در نهایت در می‌یابد که پیروزی از این مرام فلسفی تنها رنج برای دنباله رو و افراد اطراف او را در پی دارد.

برخی از عقاید فلسفی نیچه و فروید را می‌توان به شکلی مشهود در این فیلم مشاهده کرد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید: برترین رمان های فلسفی جهان

۲- مهر هفتم (۱۹۵۷) – اینگمار برگمان

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما
مهر هفتم از برترین فیلم‌های فلسفی

اینگمار برگمان Ingmar Bergman ، فیلم «مهر هفتم» (The Seventh Seal) را مثل یک مدل سینمایی اگزیستانسیالیستی و در مورد جستجوی پساآخرالزمانی یک مرد برای معنای زندگی ساخته است.

این داستان خارق العاده در مورد شوالیه‌ای است که مرگ را به یک بازی بد سرانجام شطرنج دعوت می‌کند. اگر چه این فیلم در مورد درک از خود بر اساس سوالات متافیزیکی و فلسفی است، کارگردان بزرگ سوئدی می‌خواهد که مخاطب این فیلم را همراه با مسائلی درون داستان آن مانند شر، فلسفه دین و اگزیستانسیالیسم تجربه نماید.

او دردسر شخصیت بلاخ با باورهایش را به زیبایی به تصویر می‌کشد و در نهایت قضاوت را بر عهده خود مخاطب می‌گذارد.

این فیلم  به عنوان یکی از برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما سوالات بسیاری را در ذهن مخاطب بر می‌انگیزد و نه موعظه می‌کند و نه بخشی از جامعه را تحقیر می‌سازد. به جای آن او تنها عقاید و باور‌های مختلف را بازگو کرده و قضاوت را به عهده مخاطب می‌گذارد.


۳- زندگی شیرین (۱۹۶۰) – فدریکو فلینی

زندگی شیرین (۱۹۶۰) - فدریکو فلینی

فیلم «زندگی شیرین» (La Dolce Vita) یک یدیگر از ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما  به کارگردانی فدریکو فلینی Federico Fellini  حسی تاریک و اغلب همراه با شوخی را در مورد سبک زندگی تجمل گرایانه مردم در شهر رم در پیش می‌گیرد.

مارسلو ماسترویانی در این فیلم نقش یک روزنامه نگار مجله‌های زرد را بازی می‌کند که نمی‌تواند در مورد برنامه‌های آینده اش تصمیم گرفته و حس می‌کند درون یک جعبه به دام افتاده است.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی ماجراهای جاودان در فلسفه

انگار کارگردان می‌خواهد در این فیلم با مخاطب خود در مورد هفت گناه اصلی سخن بگوید که در طی هفت شب و هفت سپیده دم رخ می‌دهند.

تمام داستان فیلم در منطقه سون هیلز رم، در کافه‌های شبانه و در پیاده رو‌ها رخ می‌دهد.

کمتر فیلمی اینچنین توانسته در دوره‌های مختلفی دیدگاه‌هایی یکسانی نسبت به فلسفه، زندگی و مرگ را در مخاطب برانگیزد. شاید چیزی به اسم زندگی خوب وجود نداشته باشد، اما انتخاب‌هایی که شما در زندگی تان می‌کنید نتیجه زندگی تان را مشخص می‌سازد.


۴- عشق و مرگ (۱۹۷۵) – وودی آلن

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما

در فیلم «عشق و مرگ» (Love and Death) به عنوان هجویه‌ای در مورد روس ها، از فیودور داستایوفسکی گرفته تا فیلم‌های سرگئی آیزنشتاین، وودی آلن اضطراب کافکایی خود و ترس کیرکگارد را در یک کمدی بی وقفه در مورد جنگ و صلح، جنایات و مکافات و پدران و پسران ترکیب می‌سازد.

آلن در این فیلم نقش بوریس را بازی می‌کند که تا سن ۳۰ سالگی نمی‌تواند بدون روشن بودن لامپ‌ها بخوابد.

در این سن او به دلیل جنایتی که مرتکب نشده انتظار مرگ را می‌کشد. او در نهایت تجربه خود از زندگی را به مخاطب نشان می‌دهد که همان عشق و مرگ است.

او به ما یادآور می‌شود که اگر چه ذهن و عقل فوق العاده است، اما این جسم است که تمام لذت زندگی را می‌برد و در نهایت مرگ را به مثابه یک مُسکن آرام بخش به تصویر می‌کشد.


۵- بلید رانر (۱۹۸۲) – ریدلی اسکات

بلید رانر (۱۹۸۲) - ریدلی اسکات
بلید رانر از برترین فیلم‌های فلسفی

«بلید رانر» (Blade Runner) فیلمی بر اساس یک رمان علمی تخیلی نوشته فیلیپی کی دیک است که در آن هریسون فورد نقش انسانی‌های به نام بلید رانر را ایفا می‌کند که وظیفه پیدا کردن و کشتن (بازنشسته کردن) شبه انسان‌ها را دارد.

این شبه انسان‌ها برای خدمت کردن به انسان‌ها به عنوان برده‌های کارگر به منظور جستجو و مسکونی کردن دیگر سیارگان مورد استفاده قرار گرفته اند.

فیلم  یکی از برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما  و جز ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما ، معنای انسانیت در عصر سایبرنتیک را به تصویر می‌کشد و سوال‌هایی اینچنینی در ذهن مخاطب ایجاد می‌نماید:

اگر هوش مصنوعی در کالبدی شبیه و با رفتار انسانی قرار داده می‌شد، آیا می‌شد آن را انسان دانست؟

آیا شبه انسان‌ها یا همان اندروید‌ها تفاوت مهمی با انسان‌هایی که آن‌ها را خلق کرده اند خواهند داشت؟

اگزیستانسیالیسم!


۶- نمایش ترومن (۱۹۹۸) – پیتر ویر

نمایش ترومن (۱۹۹۸) - پیتر ویر ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما
نمایش ترومن از برترین فیلم‌های فلسفی

در فیلم «نمایش ترومن» (The Truman Show) جیم کری نقش شخصیت ترومن را بازی می‌کند. همه چیز در مورد این شخصیت غیرواقعی و ساختگی است. روابطش، کارش و زندگی اش در برای چشم میلیون‌های بیننده تلویزیونی قرار دارد بدون آن که خودش بداند. چه چیز واقعی است؟

این فیلم  از برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما و  ارجاعی به افکار فیلسوفان بزرگی از دکارت تا سارتر و از شوپنهاور تا افلاطون است.

«نمایش ترومن» یک فیلم بسیار تکان دهنده است که دستکم توسط ۵.۰۰۰ دوربین ضبط شده، به طور مستقیم و در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در برابر دیدگان مخاطب قرار دارد.

انگار مخاطب خدایی است که ترومن را خلق کرده، او را نگاه کرده، دنبال می‌کند و در تمام این مدت ترومن کاملاً بی خبر است که او چرخ دنده اصلی دنیای خود است.

این موضوع سوالاتی را در مورد خداوند، اخلاق مداری و درستی رفتار در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. این آزمایش روانشناسانه، پاسخگویی با سوالات زیادی را به عهده خود مخاطب می‌گذارد.


۷- ماتریکس (۱۹۹۹) -واچوفسکی‌ها

ماتریکس (۱۹۹۹) -واچوفسکی‌ها
ماتریکس از برترین فیلم‌های فلسفی

همه کیانو ریوز را به خاطر نقش نئو در فیلم «ماتریکس» (The Matrix) می‌شناسند. او در این فیلم نقش یک برنامه نویس کامپیوتر در طول روز و یک هکر در طول شب را بازی می‌کند.

زندگی نئو بعد از دریافت یک پیام رازآلود روی سیستمش بدنبال جستجوی نام مردی به نام مورفیوس تغییر می‌کند.

در ملاقات با این مرد، نئو در می‌یابد که واقعیت چیزی بسیار متفاوت از آنچه که او و مردم اطرافش فکر می‌کنند است. این فیلم دارای مقادیر زیادی تئوری‌های مذهبی و فلسفی است که توسط فیلسوفان متعددی مطرح شده است.

این مطلب را هم ببینید
 کتاب پندار نوشته ریچارد باخ خالق کتاب مشهور جاناتان مرغ دریایی

با تماشای این فیلم به دنیایی که در آن زندگی می‌کنید شک کرده و از خود خواهید پرسید: پس واقعیت چیست؟ به یاد داشته باشید که هیچ نیروی شیطانی ما را در مورد ماهیت واقعیت نفریفته است بلکه مووضع به افکار و احساسات ما باز می‌گردد که ما را فریب می‌دهند.


۸- ممنتو (۲۰۰۰) از برترین فیلم‌های فلسفی

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما و در ردیف ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما
ممنتو از برترین فیلم‌های فلسفی

فیلم  یادآوری  Memento  (که البته در ایران به اشتباه یادگاری ترجمه شده) با IMDB=8.4 ساخت کریستوفر نولان اقتباسی از یک داستان کوتاه نوشته جاناتان نولان با عنوان «مومنتو موری» (Memento Mori) است.

این تریلر نئو نوآر تحریک کننده ذهن و افکار در مسیر مخالف زمان بازگو می‌شود و به دلیل سبک روایی غیرخطی و ساختار روایی رو به عقب و بازگشتی اش، درک آن در یک بار تماشا کار دشواری است. نولان می‌خواهد که مخاطب بخشی از زندگی شخصیت لئونارد باشد.

در این فیلم شاهد همه چیز از یک مامور بیمه سابق هستیم که از فراموشی رنج می‌برد و در حال تحقیق در مورد تجاوز و قتل همسرش در جریان یک سرقت است که در جریان آن و بر اثر ضربه وارد شده به سرش، او حافظه موقتش را از دست داده است و نمی‌تواند چیزی را به خاطر بسپارد.

«ممنتو» به عنوان یکی از برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما و در ردیف ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما نگاهی است به حافظه، قوه ادراک، غم، خود فریبی و انتقام انسانی که ما را با اهمیت جسم، خود بودن و حس زمان آشنا می‌کند.

لودویگ ویتگنشتاین، فیلسوف مشهور، گفته است:

«سگی بر این باور است که صاحبش پشت در ایستاده است، اما آیا می‌تواند باور داشته باشد که صاحبش روز بعد از فردا نیز همانجا خواهد بود؟».

«ممنتو» یک فیلم بسیار پیچیده و البته تکان دهنده است و در پایان داستان از خود خواهید پرسید:

«آیا این پایان لئوناردو است یا یک ممنتو دیگر در کار خواهد بود؟».

دانلود فیلم Memento 2001 یادگاری با دوبله فارسی

۹- درخشش ابدی یک ذهن پاک (۲۰۰۴)

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما و در ردیف ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما

فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» – مایکل گاندری (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)  با IMDB=8.3 یک درام کمدی رمانتیک با بازی جیم کری و کیت وینسلت است که سناریو آن توسط چارلی کافمن بزرگ نوشته شده است.

این فیلم داستان زوجی را روایت می‌کند که طی یک آزمایش نامتعارف تصمیم می‌گیرند پس از یک شب درگیری خاطرات یکدیگر را برای همیشه پاک کند تا به نقطه‌ای از زندگی که پیش از درگیری بودند بازگردند. وقتی که محاسبات آنطور که انتظار می‌رفت پیش نمی‌رود همه چیز عمیق، شخصی، غنی، اما شکننده می‌شود.

مایکل گاندری در این فیلم با ظرافت و هوشیاری حافظه، خاطرات، روابط عاطفی، از دست دادن و ارتباط بین این دو روح انسانی را به تصویر می‌کشد.

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌هایی است که رمانس، اورجینال بودن و سوررئالیسم را با هم ترکیب کرده است.

دانلود فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک 2004 با دوبله فارسی

۱۰- چشمه (۲۰۰۶) – دارن آرونوفسکی

برترین فیلم‌های فلسفی تاریخ سینما و در ردیف ده فیلم شاخص تفکر برانگیز تاریخ سینما
چشمه از برترین فیلم‌های فلسفی

فیلم «چشمه» (The Fountain) فیلمی در مورد معنویت و فناناپذیر بودن، زندگی و مرگ، عشق ابدی، درخت زندگی و چشمه جوانی است.

این فیلم داستانی بسیار پیچیده دارد و با گذشت زمان نیز توانسته اعتبار و زیبایی خود را حفظ کند. در این فیلم هیو جکمن نقش تامی را بازی می‌کند که در حال انجام یک جراحی آزمایشی روی میمون هاست به این امید که درمانی برای بیماری همسرش (راشل ویز) پیدا کند.

در میان این ماجرا، داستانی دیگر پدیدار می‌شود که در آن هیو یک شوالیه فاتح اسپانیایی است که توسز راشل برای پیدا کردن درخت زندگی کتاب مقدس فرستاده شده که دسترسی به آن زندگی جاودان را در پی دارد.

سپس در داستانی دیگر هیو به عنوان یک فضانورد با درخت زندگی در فضا معلق است. او بر این باور است که همسرش جزئی از درخت بوده و وقتی که به یک سیارک به نام خیبالا نبیولا برسد با همسرش دیدار خواهد کرد. دانشمند، جنگجو و اکتشاف گر، تمام سه داستان شخصیت هیو جکمن را شکل می‌دهند که مرگ را چیزی جز دشمنی که باید شکستش دهد نمی‌بیند.

در هر داستان او عشقی که در برابرش قرار دارد را نادیده می‌گیرد و تنها برای رسیدن به معجزه تلاش می‌کند.

12 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...