کتاب صوتی از زبان داریوش: تاریخ مکتوب فرمانروایی داریوش هخامنشی

علاقه مندی
ارسال به...
5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,80/5
Loading...
کتاب صوتی از زبان داریوش: تاریخ مکتوب فرمانروایی داریوش هخامنشی
سلام صدا 6238بازدید 3 فروردین 1398 بدون دیدگاه مشاهده محصول

کتاب صوتی از زبان داریوش نوشته ایران شناس شهیر آلمانی هایدماری کخ بر اساس شواهد بدست آمده از حفاری های تخت جمشید نوشته شده است.

آگاهی از گذشته و تاریخ هر کشوری، وظیفه مردمان آن کشور است. مخصوصا بر ما ایرانیان که دارای تمدنی چندین هزارساله و فرهنگی بسیار غنی هستیم و می توانیم با افتخار از عدالت و درایت حاکمان ایران باستان، چون کوروش و داریوش هخامنشی یاد کنیم، لازم است که تا حد ممکن از شیوه زندگی مردم، نحوه حکومت و اداره کشور و آموزه های تاریخی کشور خود آگاهی کسب کنیم و حداکثر استفاده را از این آموخته ها ببریم.

کتاب صوتی از زبان داریوش نوشته هایدماری کخ، منبعی معتبر و غنی در مورد حکومت داریوش هخامنشی است.

کتاب از زبان داریوش اطلاعات وسیعی از سال های 522 تا 486 پیش از میلاد مسیح، مصادف با دوران فرمانروایی داریوش از سلسله بزرگ هخامنشیان در ایران باستان را در اختیار مخاطبین قرار می دهد. همچنین در بخش هایی از کتاب سخنانی از این پادشاه بزرگ نقل شده است.

درباره کتاب صوتی از زبان داریوش

هاید ماری کخ نویسنده کتاب صوتی از زبان داریوش
هایدماری کخ نویسنده کتاب از زبان داریوش

پروفسور هایدماری کخ Heidemarie Koch، نویسنده و ایران شناس آلمانیِ کتاب از زبان داریوش، این کتاب را بر اساس لوح ها و سنگ نوشته های بدست آمده از حفاری های تخت جمشید که طی سال 1933 تا 1934 صورت گرفت، نوشته است.

این کتاب هم اکنون با ترجمه پرویز رجبی در 352 صفحه به چاپ رسیده است. پرویز رجبی یکی از تاریخدانان، ایرانشناسان، مترجمین و نویسندگان به نام عصر حاضراست.

منبع اصلی کتاب از زبان داریوش، لوح های گلی عیلامی هستند که در زمان حفاری تخت جمشید در دیواره های این بنا کشف شدند.

باستان شناسان بر اساس اطلاعات و تاریخ بدست آمده از این لوح ها که به خط میخی نوشته شده اند، به این نتیجه رسیدند که لوح های کشف شده مربوط به سال های سیزده تا بیست و هشتم فرمانروایی داریوش هخامنشی، یکی از بزرگترین پادشاهان ایران باستان و جهان است.

در کتاب صوتی از زبان داریوش به طور مفصل در مورد اطلاعات موجود در این لوح های گلی پرداخته شده است.

اطلاعاتی نظیر اقتصاد، فعالیت های اجتماعی، مسائل دیوانی، دستمزدها، موقعیت زنان، آیین مذهبی و فرهنگی، محیط، سبک زندگی مردم ایران در زمان حکومت داریوش هخامنشی از این لوح ها به دست آمده است.

این کتاب جذاب از 10 بخش مختلف با نام های نگاه تاریخی، منابع، لوح های عیلامی تخت جمشید چه می گویند، تاسیسات و بناهای پر عظمت، از زندگی روزمره، زن در نظام شاهنشاهی ایران، ارتش، کشاورزی، دین و نگاه نهایی می باشد.

پیشگفتار کتاب صوتی از بان داریوش

ضمن حفريات تخت جمشید پایتخت امپراتوری پارس، در دیوار استحکامات آن، چندین هزار لوح گلی با متن هایی به خط میخی عیلامی به دست آمد. این مجموعه بخش کوچکی است از بایگانی واقعی دیوان شاهی.

 پس از تسخیر تخت جمشید، مجموعه کاخ ها را به آتش کشید، در حالی که تعداد نامشخصی از لوح ها برای همیشه نابود شد، تصادفا بخشی از آنها در لهیب آتش بزرگ پخته شد و برای ما محفوظ ماند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی شاعران مشهور جهان | 20 نفر از تأثیرگذارترین شاعران تاریخ

 لوح های موجود، مربوط به سرزمین اصلی هخامنشیان یعنی پارس و سرزمین جلگه ای و پر آب عیلام در دامنه ی فارس مرتفع است.

در میان این اسناد حتی گاهی پرداخت ها و مخارج چند ماه یا حتی یک سال تمام در یک حسابرسی نهایی جمع بندی شده است.

در این لوح ها از کارمندان گوناگون زیادی با اشاره به محل کارشان و همچنین از کارگرانی که حقوق شان را از این کارمندان دریافت می کردند، یاد می شود.

 کارگران مسئولیت انجام کارهای زیادی را به عهده دارند و متناسب با کارشان مزد می گیرند.

 با در کنار هم نهادن این اطلاعات مجرد و پراکنده، به تصویر جان داری از زندگی امپراطوری هخامنشیان دست می یابیم.

بازیابی این لوح ها از این روی دارای اهمیت زیاد است که برای نخستین بار به سرچشمه ای غنی از منابع دست اول بر می خوریم، منابعی آکنده از یادداشت های دیوانی موثق.

 مورخ به هنگام استفاده از این منابع هرگز نگران نیست که مثلا به ملاحضات سیاسی در منبعی تقلب شده باشد.

این لوح ها اطلاعات لازم را برای پاسخ به پرسشهای زیادی در اختیار ما قرار می دهد. اطلاعاتی نه تنها درباره ی مسائل دیوانی، بل درباره ی محیط، شیوه ی زیست و زندگی روزمره ی مردم، مزدها و اقدامات اجتماعی، موقعیت زن، دین و آیین و رفتارهای مذهبی – فرهنگ و همچنین جغرافیا و اقتصاد

 مورخ به هنگام بررسی این سندها پیوسته شگفت زده در می یابد که امپراطوری ایران باستان تا چه حد سازمان یافته و از بسیاری جهات مدرن بوده است.

در این کتاب کوشیده ایم تا بر اساس این اطلاعات و بررسی آنها و نیز تکیه بر منابع شناخته شده ی قبلی، به ویژه توجه به آخرین دست آوردهای پرارزش باستان شناسی، تصویر روشنتری از حیات امپراطوری بزرگ ایران به ویژه سالی که حدودا از فرمانروایی هخامنشیان باقی مانده بود بیاندازیم.

متن کتاب از زبان داريوش

دانلود کتاب صوتی از زبان داریوش نوشته هایدماری کخ ترجمه پرویز رجبی
دانلود کتاب صوتی از زبان داریوش نوشته هایدماری کخ

داریوش شاه چنین می گوید:

به خواست اهورامزدا، من چنينم که راستی را دوست دارم و از دروغ روی گردانم.
دوست ندارم که ناتوانی از حق کشی در رنج باشد. همچنين دوست ندارم که به حقوق توانا به سبب کارهای ناتوان آسيب برسد.
آن چه را که درست است من آن را دوست دارم. من دوست برده ی دروغ نيستم. من بدخشم نيستم. حتی وقتی خشم مرا مي انگيزد آن را فرو مينشانم.
من سخت بر هوس خود فرمانروا هستم.

از سنگ نبشته های داريوش بزرگ

بخشی از کتاب صوتی از بان داریوش

کتاب صوتی تاریخی رایگان ،کتاب رایگان صوتی با لینک مستقیم ،کتاب صوتی تاریخ ایران و جهان ، کتاب صوتی تاریخ جهان ،کتاب صوتی ممنوعه تاریخی
کتاب صوتی از زبان داریوش

فصل کتاب6: زن در شاهنشاهی ايران

از لوح های کشف شده از تخت جمشید مربوط به حسابرسی دستمزدها چنين بر می آيد که مرد و زن در کنار يکديگر کار می کرده اند، از حقوقی برابر برخوردار بوده اند و گاه حتی کارهای سخت تر را به عهده داشته اند.

مثلا گروه های بزرگی از زنان کشاورز را می بينيم و یا سنگ سابان معمولا بيشترشان زن بوده اند. شايد پس از حاضر شدن نگاره ها، صيقل نهايی را زن ها انجام می داده اند، زيرا که برای اين کار دست های ظريف زن ها کارآيی بيش تری داشته است.

پيشه بيشتر زنان لوح های تخت جمشيد دوخت و دوز و خياطی بوده است. کاری بسيار متنوع، شامل دوخت لباس های کاملا ساده و يا لباس های پر زرق و برق که پس از دوخت، هنرمندانه سوزن کاری می شده است

این مطلب را هم ببینید
کتاب خاتون هفت قلعه نوشته محمد ابراهیم باستانی پاریزی

امکانات آموزشهای هنری و مهارت های حرفه ای، برای زن و مرد يکسان و حقوق آنان نيز برابر بوده است. درباره ی برابری حقوق شواهدی مخصوصا در زمينه ی کارهای هنری و ظريف داريم.ميزان حقوق فقط همين قدر روشن است که به نوع کار و نه انجام دهنده، بستگی داشت.

به اين ترتيب، در امپراتوری بزرگ عصر داريوش با تساوی حقوق زن و مرد سر و کار داريم. حقی که هنوز در اروپای قرن بيستم برای به دست آوردن اش مبارزه ميشود.

البته اين را هم بايد گفت که زنها علاوه بر کار بيرون، سر و سامان دادن به کارهای روزمره ی خانواده را نيز بر عهده داشته اند.

ديديم (فصل ، ٣ بخش ۴) که زنها با به دنيا آوردن کودکی برای مدتی از کار در بيرون معاف می شدند.

در طول مرخصی زايمان حقوق دريافتی به حداقل می رسيد که البته با آن گذران زندگی ممکن بود. علاوه بر اين حداقل حقوق، اضافه حقوقی نيز به صورت جو و شراب دريافت می کردند، که پاداش افزون رعيتی به رعايای شاه بود.

در عين حال معلوم شده است که شاه از نوزادان پسر بيش از نوزادان دختر خرسند می شد، چرا که اضافه حقوق برای پسر دو برابر، يعنی 20 ليتر جو و 10 ليتر شراب يا آب جو بود.تا جايی که لوح های کشف شده حکايت می کنند، اين تنها موردی است که ميان زن و مرد فرقی ديده می شود.

مرخصی بارداری 15 ماه بوده است. پس از اين مدت زنها اين امکان را داشته اند که کار روزانه را کوتاه کنند تا قادر به برآوردن وظايف خانه داری خود نيز باشند. البته کار نيمه وقت حقوق کم تری داشت. نوزادان را در طول کار له له ها نگه داری می کردند.

ضمنا در لوح های گلی می بينيم که زن ها می توانسته اند به پست های بالاتر نيز برسند. مثلا در گارکاه های شاهی همواره سرپرستی و مديريت با زنان است.

در کارگاه های خياطی که بيش تر در اشغال زنان است ، گاه مردها زيردست زنان قرار می گيرند و حقوق زنان سرپرست بيش از مردان است.

حتی در جيره ی شراب تفاوتی به چشم نمی خورد. گاهی اين سوال پيش می آيد که يک زن سرپرست چه گونه از پس يک ليتر شراب قرمز شيراز بر می آمده است.

همچنين در لوح ها به حرفه هايی برميخوريم که در آن زنان به کار گرفته نمی شده اند. در مديريت حوزه های ديوانی و يا محاسبات و حساب رسی ها از کار زنان خبری نيست.

چنين بر مي آيد که اگر کاری، به منظور کنترل بخش های گوناگون اداری، نياز به ترک محل و جا به جايی و سفر به دور و نزديک را داشت، برای انجام آن از زنان استفاده نمی شده است.

زن ها در کارهای ثابت استخدام می شدند که ناشی از ضرورت حضور زن در خانواده بود. ديديم که به وظايف زن در خانواده از سوی مديريت اداری توجه خاصی می شد.

اما زنان خانواده ی شاهی از موقعيت ديگری برخوردار بوده اند. اين ها، آن طور که پلوتارک با قاطعيت اعلام ميکند، نه تنها ديوارهای حرم سرا پنهان نمی ماندند، بلکه بر عکس آزادی عمل وسيعی داشته اند و نه فقط املاک بزرگ، بل کارگاه های عظيم را با همه کارکنان اش اداره ميکرده اند و درآمد های گزاف داشته اند.

کتاب صوتی از زبان داریوش: تاریخ مکتوب فرمانروایی داریوش هخامنشی
کتاب صوتی از زبان داریوش

کتاب صوتی از زبان داریوش را اینجا دانلود کنید

5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,80/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...