قدیمی ترین کتابخانه ایران در تهران

علاقه مندی
ارسال به...
3 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
قدیمی ترین کتابخانه ایران در تهران
سلام صدا 4523بازدید , , 7 اردیبهشت 1400 بدون دیدگاه

قدیمی ترین کتابخانه ایران در تهران

کتاب خواندن موضوعی است که امروزه در کشور ما نسبت به آن بی توجهی زیادی روا داشته می شود. شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن ها اجازه خواندن کتاب به بشر عصر حاضر را نمی دهد و این خبر خوبی نیست. برخی از بزرگان اعتقاد دارند انسان باید تا لحظه آخر عمر مشغول مطالعه کتاب و کسب علم باشد. یکی از بهترین جاهایی که شما می توانید عناوین متنوعی از کتاب ها را مشاهده کرده و بخوانید کتابخانه ها هستندا.

قدیمی ترین کتابخانه ای که در ایران وجود دارد کتابخانه نیاوران است و ما در این متن قصد داریم در مورد آن اطلاعاتی را به صورت مفید و مختصر در اختیار شما قرار دهیم.

قدیمی ترین کتابخانه ایران در تهران

تاریخچه کتابخانه در ایران و جهان

کتابخانه ها در ایران تاریخچه و قدمت زیادی دارند. به عنوان مثال کتابخانه سلطنتی آشوربانی پال کتابخانه ای است که می توان در آن هزاران لوح رسمی و یا تکه هایی که قدمت آنها به قرن هفتم پس از میلاد می رسد، را مشاهده کرد. در زمان هخامنشیان نیز کتاب هایی که محتواهای علمی و مذهبی داشتند در کتابخانه های گنج هاپیگان نگهداری می شد.

برخی از کتابخانه ها نیز بعد از ورود اسلام به ایران احداث شدند که از آن جمله می توان به کتابخانه ابوالوفای همدانی، کتابخانه بهاء الدوله دیلمی، کتابخانه عضد الدوله دیلمی و غیره اشاره کرد. چندین کتابخانه نیز از کتابخانه های عصر حاضر هستند که از بین آنها می توان به کتابخانه تریبت تبریز، کتابخانه عمومی آستارا، کتابخانه مدرسه آمریکای تهران اشاره کرد.

ساخت کتابخانه در جهان نیز قدمت زیادی داشت و طی تحقیقاتی که از خرابه های شهرهای باستانی سومریان به دست آمده است نشان می دهد که حدود 2700 سال قبل از میلاد مسیح، کتابخانه های شخصی، دولتی و مذهبی در آنها وجود داشته است.

نخستین کتابخانه ها در جهان به دست سران و دولتمردان کشورها بنا نهاده شد تا بتوانند محلی برای نگهداری اسناد و مدارک مهم خود در اختیار داشته باشند.

قدیمی ترین کتابخانه,قدیمی ترین کتابخانه ایران,قدیمی ترین کتابخانه ایران در تهران

اولین کتابخانه در ایران

اولین کتابخانه در ایران به دست محمد علی خان تربیت در تبریز بنا نهاده شد. این کتابخانه در سال 1300 به صورت رسمی کار خود را شروع کرد و تعداد کتاب هایی که در آن وجود داشت چیزی حدود 200 نسخه بود. محمد علی خان تربیت برای جمع کردن این کتاب ها تلاش و کوشش زیادی به کار برد و تمام اطرافیان و کسانی را که می شناخت تشویق می کرد تا یک کتاب به کتابخانه هدیه کنند. تمام این تلاش ها و کوشش ها بالاخره به ثمر نشست و هنوز عمر این کتابخانه به یک سال نرسیده بود که تعداد کتاب های موجود به 2 هزار عدد رسید.

این اولین کتابخانه ای بود که در ایران بازگشایی شد و تا سال ها بعد از تاسیس، این کتابخانه را به نام تربیت می شناختند. در حال حاضر مجموعه ای که این کتابخانه در آن قرار دارد اعتبار زیادی بین کتابخانه های موجود در کشور دارد.

کتابخانه کاخ نیاوران، قدیمی ترین کتابخانه ایران

کتابخانه سلطنتی نیاوران قدیمی ترین کتابخانه ایران است. این کتابخانه در دو طبقه و در سال 1355 ساخته شد. برای رفتن به این کتابخانه باید به ضلع شرقی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مراجعه کنید. در این کتابخانه بیشتر از 23 هزار جلد کتاب نگهداری می شود که یکی از نفیس ترین آنها یک دیوان حافظ است. این کتاب در سال 1352 به ناصر الدین شاه هدیه داده شد.

منبع : لحظه آخر

3 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...