زنان نامدار جهان: سیمون دوبووار

زنان نامدار جهان:سیمون دوبووار

علاقه مندی
ارسال به...
5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زنان نامدار جهان:سیمون دوبووار
سلام صدا 1764بازدید , , 5 خرداد 1402 بدون دیدگاه مشاهده محصول

سیمون دوبووار از زنان نامدار جهان در قرن بیستم در سال ۱۹۰۸ در پاریس به دنیا آمد.این بانوی متفکر، نویسنده و فمینیست و اگزیستانسیالیست بلند آوازه فرانسوی در کنار ژان‌پل سارتر از تأثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم به شمار می آید

زندگی سیمون دوبووار

سیمون دوبوار با نام اصلی سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دو بووار Simone Lucie Ernestine Marie Bertrand de Beauvoir در خانواده‌ای مرفه در پاریس به دنیا آمد.

پدرش مردی با فرهنگ و وکیل دادگستری و مادرش فرانسواز دوبووار کاتولیکی متعصب بود که سیمون و خواهرش هلن را با اصول و قواعد و تعلیمات مذهبی به بار آورد.

 سیمون به خواهرش هلن دلبستگی زیادی  داشت که نمونه این ارتباط عاطفی را میتوان در کتاب مرگی آرام به روشنی مشاهده کرد.

سیمون دوبووار  و خواهرش هلن دوبوار
سیمون دوبووار و خواهرش هلن دوبوار

کودکیِ سیمون در خانواده ای مرفه و در فضایی مملو از آسودگی خیال، توأم با مهر و محبت، گذشت و چون برادری نداشت از دختر بودن خود در شگفت نبود.

از پنج سالگی به مدرسه ای کاتولیک رفت؛ مدرسه‌ای که به گفته خودش، هرگز او را اقناع نمی‌کرد.

در دوره دبیرستان، همواره شاگرد ممتاز دبیرستان دزیر Desir بود. پسرعمویش که عشق دوره نوجوانی دوبووار بود،با اطلات سرشاری که از نویسندگان و شعرا داشت ذهن سیمون را به موضوعات و مسائل فرهنگی بیدار کرد

دو خواهر برای تحصیل به یک مدرسه خصوصی دخترانه سپرده شده بودند، اما سیمون که علاقه زیادی به مطالعه و کتابخوانی داشت به تدریج از معتقدات مذهبی مادر فاصله گرفته و هنگامی که دبیرستان را با درجهٔ شاگرد ممتاز به پایان رساند گرایشات چپی داشت.

سیمون دوبووار در سال ۱۹۲۵ دوره فوق دیپلم را در دانشگاه به پایان رساند و در سال ۱۹۲۷ در رشته فلسفه در دانشگاه معروف سوربون نام نویسی کرد.

سیمون فعالیت های سیاسی خود را نیز از همین سالها آغاز کرد ودر بیست سالگی از اعضای فعال جنبش سوسیالیستی فرانسه بود

مهمترین واقعه ای که مسیر زندگی سیمون دوبووار را تغییر داد آشنائی او با ژان پل سارتر در سال ۱۹۲۹ بود.

ژان پل سارتر و سیمون دوبووار هر دو در رشته فلسفه فارغ التحصیل شدند و هر دو با درجه ممتاز تحصیلات عالی خود را به پایان رساندند

 سارتر نفر اول و سیمون دوبووار نفر دوم این رشته شد و این سرآغاز آشنائی و دوستی آنها بود که در تمام عمر دوام یافت.

این مطلب را هم ببینید
کتاب مناظره دکتر و پیر نوشته سيد عبد الكريم هاشمی نژاد

سیمون و سارتر تا سال ۱۹۸۰ که سارتر درگذشت با هم زندگی کردند و سیمون نیز بیش از شش سال پس از مرگ سارترزنده نماند

سیمون دوبووار و ژان پل سارتر از زمان آشنایی تا مرگ سارتر با هم زندگی کردند
سیمون دوبووار و ژان پل سارتر از زمان آشنایی تا مرگ سارتر با هم زندگی کردند

سیمون دوبووار و ژان پل سارتر پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی هر دو به تدریس پرداختند.

سارتر که به عنوان پیشرو مکتب اگزیستانسیالیزم شناخته شده بود در سال ۱۹۳۸ نخستین اثر معروف خود را به عنوان نامتعارف غثیان یا تهوع منتشر کرد و نظریاتی که در این کتاب عنوان شده بود و با عرف جامعه مطابقت نداشت، بحث های زیادی در محافل اجتماعی و ادبی به راه انداخت.

در آغاز جنگ جهانی دوم سارتر که برای خدمت نظام نام نویسی کرده بود به اسارت آلمانیها درآمد ولی اسارت او مدت زیادی به طول نینجامید و در سال ۱۹۴۱ آزاد شد.

آغاز نویسندگی سیمون دوبوار

سارتر و سیمون در سالهای جنگ و اشغال پاریس از طرف نیروهای آلمان هیتلری در پاریس میزیستند ولی در خفا با نهضت مقاومت فرانسه همکاری میکردند سیمون طی این سالها شغل تدریس را رها کرد و به کار نوشتن پرداخت.

سیمون نخستین اثر خود را به نام او آمده بود که بماند که میتوان مهمان هم ترجمه کرد، در سال ۱۹۴۳ به پایان رساند.

سیمون دوبووار در سالهای اشغال فرانسه آثار دیگری هم پدید آورد که در سالهای پس از جنگ منتشر شدند.

از جمله این آثار باید از خون دیگران و همه میمیرند نام برد که به وقایع زمان جنگ و دوران مقاومت مربوط می شدند.

 این کتابها و همچنین کتاب های بیگانه و طاعون اثر آلبر کامو و راه های آزادی اثر سارتر مهمترین کتابهای مطرح نخستین سالهای پس از جنگ در فرانسه بودند

 در سالهای اشغال فرانسه و همکاری با نهضت مقاومت، سیمون و سارتر هر دو به کمونیست ها که نیروی محرکه نهضت مقاومت بودند گرایش پیدا کردند و در دهه اول بعد از جنگ نیز بدون این که به عضویت حزب کمونیست در آیند به کمونیستها گرایش داشتند.

سارتر و سیمون در همین سالها انتشار ماهنامه ای به نام زمان نو را آغاز کردند که بزودی به مهمترین نشریهٔ روشنفکری فرانسه مبدل شد.

سیمون دوبووار که مقالاتی در انتقاد از نظام سرمایه داری در ماهنامۀ زمان نو مینوشت، در سال ۱۹۴۷ به آمریکا سفر کرد و پس از بازگشت از این سفر که پنج ماه به طول انجامید، کتاب آمریکا روز به روز را نوشت که متضمن انتقادات شدیدی از نظام سرمایه داری در آمریکا و نابرابری های اجتماعی و تبعیض نژادی است.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی معامله گر منضبط نوشته مارک داگلاس

در سال ۱۹۴۹ سیمون دوبووار مهمترین اثر خود را به نام جنس دوم منتشر کرد. منظور او از جنس دوم زن است و سیمون به بهترین وجهی خصوصیات زنانه را در این اثر شکافته و توانائی های زنان و دلایل برابری آنها با مردان و حتی برتری زنان را نسبت به مردان در پاره ای موارد تشریح می نماید

کتاب صوتی جنس دوم جلد دوم اثر سیمون دوبووار
دانلود کتاب صوتی جنس دوم |زنان نامدار جهان

کلیسای کاتولیک کتاب جنس دوم سیمون دوبووار را مغایر معیارهای اخلاقی مسیحیت تشخیص داد و خواندن آن را برای پیروان مذهب کاتولیک منع کرد، ولی ممنوعیت مطالعه این کتاب از طرف کلیسای کاتولیک نه تنها مانع موفقیت آن نشد بلکه به استقبال عمومی از کتاب افزود.

کتاب جنس دوم سیمون دوبووار در مدت کمتر از ده سال پس از انتشار آن به زبان فرانسه به ۲۶ زبان ترجمه شد و هنوز هم هر سال در فرانسه و بسیاری از کشورهای جهان چاپ های تازه ای از آن به بازار می.آید.

سیمون دوبووار در سال ۱۹۵۴ کتاب ماندارن ها را نوشت که متضمن گوشه های از زندگی خود او و افکار و عقایدش در رابطه با سارتر است

این کتاب در سال ۱۹۵۵ به دریافت جایزه گنکور که مهمترین جایزه ادبی در فرانسه است نائل آمد.

در سال ۱۹۵۹ سیمون دوبووار که دیگر نویسنده مشهوری شده بود انتشار مجموعهٔ چهار جلدی خاطرات خود را آغاز کرد که از نظر ادبی مهمترین اثر او به شمار می.آید

 آخرین آثار سیمون دوبووار که بیشتر مربوط به تأثرات دوران سالخوردگی است یک مرگ آسان  و کهنسالی و بالاخره  خداحافظی با سارتر  نام دارد.

کتاب اخیر که در سال ۱۹۸۱ پس از مرگ سارتر منتشر شد متضمن خاطرات و تأثرات او از ژان پل سارتر و وقایع آخرین سالهای زندگی سارتر است.

سیمون پس از این کتاب اثر دیگری پدید نیاورد و در سالهای آخر عمر خود را با الکل و داروهای آرام بخش تسکین می داد.

سیمون دوبووار در ۱۴ آوریل سال ۱۹۸۶ در سن ۷۸ سالگی درگذشت و در گورستان «مونپارناس» در کنار قبر ژان پل سارتر به خاک سپرده شد.

بی تردید سیمون دوبووار از مشهورترین زنان نویسنده جهان در قرن بیستم و از زنان نامدار جهان است

فیدل سیمون دوبووارو ژان پل سارتر در سفر به کوبا و دیدار با فیدل کاسترو
فیدل سیمون دوبووارو سارتر در سفر به کوبا و دیدار با فیدل کاسترو
5 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...