زندگی و آثار نیکولاس اسپارکس

علاقه مندی
ارسال به...
1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار نیکولاس اسپارکس خالق رمان دفتر خاطرات
سلام صدا 3140بازدید , 3 دی 1400 بدون دیدگاه

نیکولاس چارلز اسپارکس Nicholas Charles Sparks ، نویسنده فیلمنامه نویس آمریکایی و خالق کتاب دفتر خاطراتدر سال 1965در اوماها در ایالت نبراسکا به دنیا آمد.

پدرش پاتریک مایکل اسپارکس، متخصص امور تجاری و مادرش جیل اما ماری اسپارکس متخصص دکوراسیون داخلی هستند. او فرزند دوم از سه فرزند خانواده است.

خواهر کوچکترش دنیل اسپارکس در سن ۳۳ سالگی به دلیل سرطان مغز از دنیا رفت. اسپارکس رمان گامی برای به یاد آوردن را با انگیزه و اقتباس از زندگی خواهرش نوشت

او در سال 1984 دوران دبیرستان را به پایان رساند و برای تحصیل در رشته ی مدیریت کسب و کار در دانشگاه نوتردام ثبت نام کرد و در سال 1988 با موفقیت فارغ التحصیل شد.

اسپارکس همچنین در آن سال، با همسر آینده اش، کتی کوت، آشنا شد. آن ها در 22 جولای 1989 ازدواج کردند و به کارولینای شمالی نقل مکان کردند.

این زوج، صاحب 5 فرزند شدند و در سال 2015 به صورت توافقی و دوستانه از هم جدا شدند. الهام بخش اصلی او برای نویسنده شدن، جمله ای بود که در سن نوزده سالگی از مادرش شنید.

او نوزده ساله بود و مانند همه‌ی جوان‌های تمام دنيا در اين سن و سال سردرگم از آينده،‌ فقط به اين در و آن در می زد تا راهی برای ثبات شخصيت و افكارش پيدا كند.

نیکولاس اسپارکس می گويد:

«در يك تابستان گرم در حالی كه بعد از يك مشاجره‌ی طولانی با مادرم به اتاقم رفته بودم و تن عرق‌كرده و خسته‌ام را روی تخت انداخته بودم، مادرم وارد اتاق شد و گفت: «تو به چيزی بيش‌تر از يك زندگی روزمره نياز داری. پيشنهاد می كنم يك چيزی بنويسی. اصلا چه‌طور است يك كتاب بنويسی.»

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی مرشد و مارگریتا نوشته میخائیل بولگاکف ترجمه عباس میلانی

و اولين جرقه‌های نويسندگی در ذهن خالی از ايده‌ی اسپاكس زده شد.

او اولين رمانش به نام گذشته را در سال 1985 نوشت. چهار سال بعد از آن دومين رمانش به نام قتل سلطنتی را نوشت.

رمان‌هایی كه ترجيح داد هيچ‌وقت منتشرشان نكند. بعد از گذراندن دوره‌ی كالج، نیکولاس اسپارکس تلاش كرد برای ادامه‌ی تحصيل در رشته‌ی حقوق وارد دانشگاه شود، اما در امتحانات ورودی قبول نشد و بعد از چند سال تجربه‌ی كارهای مختلف دوباره به نويسندگی بازگشت.

آثار ادبی نیکولاس اسپارکس

نیکولاس اسپارکس بيست‌وپنج سال داشت كه برای دومین بار نويسندگی را شروع كرد. او به‌عنوان دستيار نويسنده كارش را در نويسندگی كتاب «بيلی ميلز» دونده‌ی برنده‌ی مدال المپيك، شروع كرد. بعد از آن اسپاكس نويسندگی را به‌عنوان شغل حرفه‌ای اش انتخاب كرد.

رمان‌های او در آمريكا پرفروش ‌شدند و مترجم‌ها در كشورهای ديگر آن‌ها را به زبان‌های مختلف ترجمه می كردند. كم‌كم نام او به‌عنوان يك نويسنده ی عامه‌پسند سر زبان‌ها افتاد.

«مرا نگاه كن»، «جان عزيزم»، «باورم كن»، «در اولين نگاه»، «پيامی در بطری»، «پيغام اقيانوس»، «فرشته‌ی نگهبان»، «آخرين آواز»، «معجزه‌ی عشق»، «مسير خاطره‌انگيز»، «در پيج و خم جاده»، «سفری به طول زندگی»، «با هر نفس»، «عروسی»، «نجات» و چندين رمان ديگر از شناخته‌شده‌ترين كتاب‌های او است.

نیکولاس اسپارکس تا به حال هجده داستان نوشته و فيلم‌نامه‌های زيادی از روی آن‌ها اقتباس شده است.

فیلم‌هايی كه تقريبا همگی شان بسيار پرفروش بودند و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.

کتاب‌های برگزیده نیکولاس اسپارکس

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی سیذارتا اثر هرمان هسه

با اقتباس از کتاب دفتر دو فیلم ساخته شده است:

The Notebook (۲۰۰۴)

Zindagi Tere Naam(۲۰۱۲)

ترجمه های فارسی کتاب:

  • دفترچه خاطرات (شور عشق) ترجمه مهدی سجودی‌مقدم تحت انتشارات مهراندیش.
  • دفترخاطرات مترجمان: طاهره صدیقیان و سهیلا فرزین نژاد، ناشر: کتابسرای تندیس.
  • دفترخاطرات ترجمه نفیسه معتکف ناشر: کتابسرای تندیس.
1 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...