معرفی رمان های تاریخی نوشته سردادور

زندگی و آثار حمزه سردادور نویسنده رمان های تاریخی

علاقه مندی
ارسال به...
2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
زندگی و آثار حمزه سردادور نویسنده رمان های تاریخی
سلام صدا 3614بازدید , , , , 27 آبان 1400 بدون دیدگاه مشاهده محصول

زندگی و آثار حمزه سردادور : سَردادْور ) نویسنده 15رمان تاریخی ایرانی ، در آخرین سال حکومت مظفرالدین شاه قاجار یعنی سال 1276 شمسی (1897میلادی) در شهر تبریز به دنیا آمد و از وی بیش از 15 رمان محبوب و پرمخاطب به چاپ رسیده است.

گفتیم که سردادور در اوخر حکومت قاجار به دنیا آمد و در در آن ایام هم ، مدارس روسی در تبریز فعال بودند و او هم یکی از کسانی بود که در مدرسه روسی اقبال به تحصیل پرداخت.

آشنایی او به زبان روسی در دورانی که ارتش و شهروندان و تجار روسی در ایران و به ویژه در تبریز جولان میدادند ، برای سردادور جوان امتیاز بزرگی بود، چرا که بدین واسطه در جریان بسیاری از اتفاقات و رخدادهای کشور قرار میگرفت و همچنین با افراد زیادی ارتباط برقرار میکرد.

نهایتا هم پس از خروج ارتش شوروی از کشور و روی کارآمدن سلطنت پهلوی در ۱۳۰۶‌هجری شمسی و به خاطر تسلطش به زبان روسی به استخدام بانک استقراضی روس درآمد و هم زمان مترجم بانک و سفارت شوروی در ایران شد.

زندگی و آثار حمزه سردادو : روزنامه نگاری

اما سردادور همیشه به فعالیت های روزنامه نگاری و ادبی علاقمند بود و از در سال ‌۱۲۹۸ فعالیت مطبوعاتی‌اش را به عنوان خبرنگار در روزنامۀ رعد آغاز کرده بود و همزمان با سایر مشاغلش ، همواره ارتباط خود را با دنیای روزنامه نگاری حفظ کرد.

با شروع انتشار مجله اطلاعات هفتگی در سال 1320 ، سردادور یکی از کسانی بود که به عنوان روزنامه نگار به صورت حرفه ای در این مجله محبوب و پرطرفدار مشغول به کار شد.

زندگی و آثار حمزه سردادور,حمزه سردادور,رمان تاریخی ایرانی,رمان تاریخی,سردادور

پس از مدتی ، ستونی در بخش داستان های پاورقی مجله به حمزه سردادور اختصاص یافت که وی شروع به نوشتن رمان های تاریخی جذاب کرد که بی تردید یکی از عوامل جذابیت مجله اطلاعات هفتگی همین ستون داستان های جالب و خواندنی سردادور بود.

و البته رقابت نفس گیر بین پاورقی های حمزه سردادور در مجله هفتگی با پاورقی های حسینقلی مستعان در مجله تهران مصور برای جذب مخاطب و کسب محبوبیت، در افزایش کیفیت این داستان ها بسیار موثر بود، به طوریکه اکثر داستان هایی که در پاورقی این دو مجله چاپ شده ، اینک به شکل کتاب منتشر شده و اغراق نیست اگر بگوییم شکوفایی ژانر رمان تاریخی در ادبیات ایران زمین را مدیون پاورقی نویسانی مانند حمزه سردادور ، فواد فاروقی و حسینعلی مستعان هستیم

سردادور در خلق داستان های خود از حوادث تاریخی و زندگی شخصیت های تاریخ ایران در دوران های مختلف بهره برده و با استفاده از استعداد و تخیل خود ، به آنها آب و تاب داده و با جزئیاتی از جامعه و مردمان آن دوران درهم آمیخته و داستانی جذاب و خواندنی آفریده است

زندگی و آثار حمزه سردادور:فهرست کتاب ها

  1. چشمۀ آب حیات
  2. افسانۀ قاجار
  3. بانوی سربدار
  4. از صید ماهی تا پادشاهی
  5. قهرمان سیستان
  6. کیمیاگران
  7. حافظ و شاخه نبات
  8. مه لقاء
  9. در پس پرده
  10. آزاد زنان
  11. زندانی قلعه قهقهه
  12. دختر قهرمان
  13. خاورشناسی در روسیه و اروپا
  14. جغرافیای تاریخی ایران
این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی غرب زدگی اثر جلال آل احمد

زندگی و آثار حمزه سردادور: معرفی مهمترین رمان ها

بهترین رمان های تاریخی ایران-معرفی 25 رمان تاریخی ایران
  • رمان تاریخی زندانی قلعه قهقهه
زندگی و آثار حمزه سردادور نویسنده رمان های تاریخی

رمان زندانی قلعه قهقهه یکی از بهترین رمان های تاریخی ایران و داستانی بسیار هیجان انگیز و خواندنی از شاهکارهای نویسنده‌ای زبده‌دست و توانا ، حمزه سردادور است.

قلعه‌ی قهقهه Qahqaheh Castle دژی در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر در استان اردبیل است که و در زمان صفویان سال‌ها به عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ترین زندانی بود که شاهزادگان و امرای عالی مقامی که مورد خشم پادشاه قرار می‌گرفتند، و از جمله شاه اسماعیل دوم آنجا فرستاده می‌شدند.

این رمان تاریخی ایرانی از جایی شروع می‌شود که «مرادبیک»، نایب‌الحکومه‌ی قلعه قهقهه است

او که مردی تندخو است، زنی زیبا با نام «قمر سلطان» و دختری دل‌فریب به نام «گل حرم» دارد.

شاهزاده اسماعیل‌میرزا، که در آن قلعه زندانی بود و در عمارت مخصوص خود به سر می‌برد.

زمانی که عمارت او در دست تعمیر بود، مرادبیک، شاهزاده را موقتاَ به عمارت خود انتقال داده بود.

تنها آرزوی گل‌حرم این بود که با تکیه بر زیبایی‌اش با شاهزاده و ولیعهد ازدواج کرده و ملکه‌ی ایران شود. او در این رویا به سر می‌برد، در حالی که مادر زیبایش با دیدن شاهزاده در قلعه، دلباخته‌ی او شد و نقشه‌هایی برای ربودن قلب او کشید و در این هنگام….

بخشی از کتاب صوتی زندانی قلعه قهقه را بشنوید:

  • رمان تاریخی ایرانی بانوی سربدار

رمان تاریخی ایرانی بانوی سربدار نوشته حمزه سردادور داستانی شیرین و جذاب است که از حوادث تاریخی سربداران در قرن هشتم هجری مایه‌ گرفته و با قلم توانا و ذهن خلاق حمزه سردادور پرورش یافته و به رمانی پرجاذبه و خواندنی تبدیل شده است.

بانوی سربدار داستانی زیبا دارد که با شنیدن یک پاراگراف از آن، تا انتهای آنرا خواهید شنید.

در این رمان تاریخی ایرانی با زندگی مردم عادی ، مبارزان ، شخصیت ها و نهایتا حاکمان دولت سربداران آشنا خواهید شد و روند شکل گیری و اتحاد مردم علیه حاکمان مغول را با جزئیاتی جذاب خواهید شنید.

نویسنده با استفاده از مستندات مختلف تاریخی تصویری کامل از جامعه دوران ایلخانان مغول در قرن هشتم را برای خواننده ترسیم میکند. روایتی که با عطر عشق و مهربانی ، در جان خواننده می نشیند.

  • رمان تاریخی ایرانی قهرمان سیستان

کتاب قهرمان سیستان یک رمان تاریخی ایرانی جذاب است که دارای نثری بسیار روان است و مورد پسند عامه ی مردم واقع شده است.

موضوع داستان درباره ی یکی از قهرمانان سیستانی است که در قرن سوم هجری شمسی و پس از دو قرن استبدار اعراب ، بر علیه بیگانگان قیام کرده است.

نام این سردار قهرمانی که اهل سیستان بود یعقوب لیث صفاری است. نام اصلی این سردار رادمان پور ماهک است (یعنی رادمان پسر ماهک) و او متولد سال دویست و بیست و پنج هجری قمری است.

این مطلب را هم ببینید
نقد و بررسی کتاب اتاقی از آن خود

یعقوب لیث بنیانگذار سلسله ی  صفاریان در شهر سیستان است. پایتخت حکومت او شهر زرنج بود که خود آن را برگزیده بود.

یعقوب لیث در دوران حکومت خود قسمت های زیادی از جهان را فتح کرده بود. از جمله ی مناطقی که در آن دوره فتح کرده بود می توان به کشور های: تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و قسمت غربی پاکستان اشاره کرد.

یعقوب لیث نخستین کسی بود که زبان پارسی را ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد و پس از آن دیگر کسی حق نداشت در دربار او به زبانی غیر از پارسی سخن بگوید

سرانجام یعقوب لیث در شوال سال 265 هجری قمری شهر جندی شاپور درگذشت و آرامگاه او در روستای اسلام آباد شهر دزفول است.

همانطور که گفته شد کتاب صوتی قهرمان سیستان روایت زندگی و مبارزات این سردار ایرانی است که در قالب داستانی جذاب و شنیدنی  برای علاقه مندان به رمان های تاریخی بازگو کرده است.

در کتاب صوتی قهرمان سیستان  خواهید شنید که یعقوب لیث در سال های 247 تا 265 حکومت کرده است در طی این مدت جنگ های زیادی را بر علیه بیگانگان انجام داده است. همچنین یکی دیگر از اقدامات او که بسیار قابل توجه است تلاش های او برای خروج ایران از سلطه ی اعراب و خلافت عباسیان است که موفق به این کار شد.

کتاب قهرمان سیستان قسمت های مختلفی را از زندگینامه ی این سردار و پهلوان ایرانی در خود جای داده است.

  • حافظ و شاخه نبات

کتاب حافظ و شاخه نبات علاوه بر روایت زندگی حافظ شیرازی ، به عنوان یک رمان تاریخی ایرانی اوضاع و احوال و شرایط سیاسی اجتماعی زمانه حافظ به دقت و با تطبیق سناد تاریخی بررسی و روایت شده است.

نویسنده این کتاب روایتی از داستان عامیانه ای که در مورد زندگی حافظ شیرازی در بین مردم رایج است، را در کنار شرایط سیاسی اجتماعی آن زمان ، نگاشته است.

داستانی از زندگی حافظ روایت میشود داستانی عامیانه است و شاید سندیت نداشته باشد اما اساس داستان از این شعر در دیوان حافظ نشات گرفته است

  • دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
  • این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند

بهترین رمان های تاریخی ایران

رمان های عاشقانه مشهور جهان که هر کسی باید بخواند

بهترین رمان های صوتی عاشقانه ایرانی

آشنایی با رمان های مشهور جهان

کتاب صوتی بهترین کتاب های رمان و آثار داستانی ایران

معرفی بهترین رمان های کلاسیک زیر 200 صفحه

 رمان های عاشقانه مشهور جهان که هر کسی باید بخواند

2 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...