کتاب هایی در باره زندگینامه استالین

معرفی ده کتاب درباره زندگی استالین

علاقه مندی
ارسال به...
3 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...
ده کتاب درباره زندگی استالین دیکتاتور شوروی
سلام صدا 5141بازدید , , 2 خرداد 1400 بدون دیدگاه مشاهده محصول

ژوزف استالین از 1878 تا 1953 زندگی کرده است و در سال 1929به عنوان رهبر حزب کمونیست و حاکم اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد و تا زمان مرگش در سال 1953 بر اتحاد تشکیل داده خود حکومت میکرد، در دوران دیکتاتوری او، شهروندان بسیاری در اثر ظلم های وحشیانه استالین از بین رفتند، در این مقاله ده کتاب درباره زندگی استالین دیکتاتور شوروی را معرفی کرده و به همین بهانه هم بخش هایی از زندگینامه استالین برای همراهان گرامی شرح داده شده است.

ده کتاب درباره زندگی استالین :

1. کتاب دو جلدی استالین جوان و استالین دربار تزار سرخ

این کتاب نوشته سایمن مانتیفوری محقق انگلیسی است، او پس از ده سال تفحص در آرشیو مقالات و اخبار روسیه و گرجستان، به یک توصیف واقعی از ابعاد شخصیت و زندگی یکی از ترسناک ترین حاکمان در قرن بیستم دست یافت است.

کتاب صوتی استالین نوشته سایمن مانتیفوری در دو جلد به صورت جداگانه منتشر شده که :

  • جلد اول آن با نام کتاب صوتی استالین جوان از تولد تا انقلاب اکتبر حوادث زندگی استالین را از بدو تولد تا سال 1917 یعنی زمان به قدرت رسیدنش را در بر می گیرد
  • جلد دوم آن با نام کتاب صوتی استالین دربار تزار سرخ از غصب قدرت تا مرگ با عنوان اصلی Stalin The Court of the Red Tsar به تشریح حوادث زندگی شخصی و سیاسی استالین از 1917 تا 1953 یعنی زمان مرگش می پردازد.

این کتاب نوشته سایمن مانتیفوری محقق انگلیسی است، او پس از ده سال تفحص در آرشیو مقالات  و اخبار روسیه و گرجستان، به یک توصیف واقعی از ترسناک ترین حاکمان در قرن بیستم دست یافته و در دو جلد به چاپ رسانده است

نویسنده در این کتاب بیان می کند که جوان آرمانگرای سال 1898، که در سال 1907 یک راهزن بوده، و در دهه 1930 به یک مارکسیست آدمکش تبدیل می شود، همان استالین رهبر دیکتاتور جماهیر شوروی است.

نویسنده شخصیت متناقض یک کشیش مسیحی را که با گذشت زمان تبدیل به یک آدم کش بی رحم می شود، را با شیوه ای ماهرانه توصیف می نماید.

این دو جلد کتاب به وسیله بیژن اشتری ترجمه و اولین چاپ آن در سال سال 1389 در ایران منتشر شد، اگرچه اولین چاپ آن با زبان اصلی در سال 2005 میلادی بود.

در این کتاب با روایت ماجراهای هیجان انگیز و اما واقعی ، جواب بسیاری از سوالات برای خواننده روشن می شود از جمله:

  • آیا استالین حاصل یک رابطه نامشروع است؟
  • آیا او همه زندگی خود را مدیون مادرش است؟
  • استالین یک کشیش بود یا یک فاحشه؟
  • او دستیار ارشد لنین بود یا یک تزار مسیحی؟
  • آیا مرگ زودرس همسر استالین، تقصیر خودش بود؟

در این کتاب نویسنده شخصیت کاریزماتیک استالین را که در فقر متولد می شود و به یک اعجوبه در تحصیلات تبدیل  شده و سپس مورد ستایش اکثریت قرار میگیرد و برای کشیش شدن وارد کلیسا می شود ولی به عنوان یک حاکم انقلابی بی رحم آموزش میبیند، تشریح می کند.

این کتاب یکی از واقعی ترین کتاب هایی از زندگینامه استالین است که بر اساس مستندات گردآوری شده و شیوه بیان داستانگونه و روایی نویسنده آن مورد تحسین بزرگان سیاسی و ادبی جهان قرار گرفته است.

دانلود کتاب صوتی استالین جوان (جلد اول)

کتاب استالین جوان از تولد تا انقلاب اکتبر

دانلود کتاب صوتی استالین دربار تزار سرخ (جلد دوم)

کتاب صوتی استالین دربار تزار سرخ از غصب قدرت تا مرگ نوشته سایمن مانتیفوری

ده کتاب درباره زندگی استالین :

2. کتاب استالین نوشته ادوارد راژینسکی

 این کتاب به لایه های مخفی و وحشت برانگیزی از شخصیت استالین پرداخته و از بسیاری از فعالیت های بی رحمانه دیکتاتور جماهیر شوروی پرده برداشته است، نویسنده این کتاب، ادوارد راژینسکی می باشد، نسخه این کتاب که در ایران موجود است به وسیله آبتین گلکار ترجمه شده است. اگرچه نسخه اصلی این کتاب در سال 1996 میلادی تالیف و به چاپ رسیده است. شش سری از این کتاب پر طرفدار تا این لحظه در ایران به چاپ شده است.

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی زندگینامه دیکتاتورها

راژینسکی در درام بلند خود که به کتاب نخستین زندگینامه استالین بر پایه اسناد جدید و تکان دهنده پرونده‌های مخفی روسیه، مشهور است، به بررسی زندگینامه استالین پرداخته است.

در ابتدای کتاب از کوشش های بیش از حد استالین برای سلطه بر حزب کمونیست و پس از آن حزب جماهیر شوروی و به دنبال آن سلطه بر جهان اشاره میکند و سپس به تشریح شخصیت حیرت انگیز استالین دیکتاتور شوروی می پردازد.

راژینسکی همچنین در این کتاب از رابطه خصمانه استالین با لنین، جزئیاتی از ترور سازمان یافته او، معاملات مخفی استالین با هیتلر، اعزام یهودیان اتحاد جماهیر شوروی به اردوگاه های کار اجباری و همچنین زندگی شخصی استالین و مشکلات او با همسرش نادژدا، سخن به میان می آورد.

ده کتاب درباره زندگی استالین: کتاب استالین نوشته ادوارد راژینسکی

دانلود کتاب صوتی زندگینامه دیکتاتورها

ده کتاب درباره زندگی استالین :

3. کتاب ژوزف استالین اثر برندا هاوگن

این کتاب با عنوان Joseph Stalin: Dictator of the Soviet Union در سال 2006 میلادی توسط برندا هاوگن به چاپ رسید، نسخه فارسی آن ترجمه رضا علیزاده است.

هاوگن در کتاب خود ادوار زندگینامه استالین را از دوران کودکی او تا زمان وقوع انقلاب شوروی و سپس جنگ سرد و پس از آن دیکتاتوری بی مثل او، همراه با عکس هایی جذاب و واقعی به رشته تحریر درآورده است.

کتاب ژوزف استالین دیکتاتور شوروی

کتاب ژوزف استالین دیکتاتور شوروی:  ده کتاب درباره زندگی استالین

ده کتاب درباره زندگی استالین :

4. کتاب استالین خوب

کتاب استالین خوب با عنوان Good Stalin Paperback نوشته ویکتور ارافیف Viktor Jerofejev می باشد، که به قلم زینب یونسی به فارسی ترجمه شده است، این کتاب از زندگینامه استالین در سال 2004 میلادی در روسیه به چاپ رسید و به 20 زبان مختلف دنیا ترجمه شد.

ارافیف در این کتاب سرنوشت زندگی خود را در سایه زندگی پدرش که دیکتاتور شوروی بوده است با قلمی زیبا و دلنشین و همراه با شخصیت هایی که نویسنده با لحنی شوخ طبعانه خود آنها را خیالی معرفی می کند، تحریر شده است.

کتاب استالین خوب

کتاب استالین خوب : کتاب استالین نوشته ادوارد راژینسکی

ده کتاب درباره زندگی استالین :

5. کتاب گفتگو با استالین

این کتاب با عنوان Conversations with Stalin به قلم میلوان جیلاس Milovan Đilas به رشته تحریر درآمده است. مترجم آن عنایت الله رضا می باشد و اولین سال چاپ آن، سال 1363 است.

موضوع اصلی کتاب گفتگو با استالین در رابطه با تاریخ جهان است و در این کتاب سه سخنرانی مهم استالین در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن توسط نویسنده افشا می شود.

نویسنده در این کتاب استالین را با اصطلاح فریبکار، بی رحم و بسیار با استعداد، توصیف می نماید و نام اعضای کابینه استالین (بیریا، مالنکوف، ژوکوف، مولوتوف و خروشچف) در این کتاب به وضوح بیان می شود.

کتاب گفتگو با استالین

کتاب گفتگو با استالین کتاب استالین نوشته ادوارد راژینسکی

ده کتاب درباره زندگی استالین :

6.کتاب زندگینامه سیاسی استالین

 مؤلف این کتاب با عنوان Stalin: A Political Biography ایزاک دویچر می باشد و توسط آقای علی اسلامی و محمود ریاضی در سال 1368 به زبان فارسی ترجمه و سپس چاپ شده است.

نویسنده در این کتاب تصویر روشن و واقعی از زندگینامه استالین را همراه با رهبران مارکسیست روسیه که در این سال ها حکومت داشته اند را تحریر کرده است.

در واقع این کتاب یک دست آورد شگفت انگیز از زندگی سیاسی استالین است. بر اساس نظرات سیاستمداران آگاه به حکومت استالین، این کتاب یک توصیف منصفانه، آموزنده و همچنین مفید از زندگی دیکتاتوری استالین در زمینه سیاست است. این کتاب را می توان به عنوان کتاب زندگینامه استالین بدون هیچ طرفداری توسط نویسنده دانست.

کتاب زندگینامه سیاسی استالین

کتاب زندگینامه سیاسی استالین

ده کتاب درباره زندگی استالین :

7.کتاب شرح حال من استالین

کتاب شرح حال من استالین نوشته ریچارد لوری است که توسط احمد علی صادق وزیری به فارسی ترجمه شده و در سال 1379 در ایران به چاپ رسید.

این کتاب 274 صفحه ای، یک داستان با روایتی متفاوت از زندگینامه استالین رهبر دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی می باشد که با استفاده از یک کاراکتر فرضی به عنوان دشمن استالین، داستان خود را به کمال می رساند.

مهمترین وقایع این داستان به سال های 1937 تا 1940 برمیگردد ولی در این میان، نویسنده به بیان بخش هایی از زندگینامه استالین در دوران کودکی نیز میپردازد.

استالین گمان می کند لئون تروتسکی که همان دشمن فرضی او در این داستان است، قصد کشتنش را دارد. نگاه نویسنده در این کتاب برخلاف نویسنده های دیگر که هر کدام از جناحی به بررسی شخصیت استالین پرداخته اند، کاملا بی طرفانه می باشد.

این مطلب را هم ببینید
رمان تاریخ محاصره لیسبون نوشته ژوزه ساراماگو

در کتاب شرح حال من استالین می خوانیم که استالین در شهری از گرجستان به نام گوری متولد شده است و از دوران کودکی به اندیشه های لنین علاقمند بوده است.

استالین به جناح بلشویک ها ملحق می شود که در طول مبارزات خود، دو بار به سیبری تبعید می شود. وی در سال 1904 مانند یک دوست به لنین نزدیک می شود و در سال 1905 به عنوان یکی از رهبران حزب کمونیست روسیه انتخاب می شود و در سال های بعد به مقام دبیر حزب کمونیست دست پیدا می کند و سرانجام در سال 1924 بعد از مرگ لنین، قدرت کامل را در دست میگیرد.

کتاب شرح حال من استالین

ده کتاب درباره زندگینامه استالین :کتاب شرح حال من استالین

ده کتاب درباره زندگی استالین:

8. کتاب دختر استالین

این کتاب با عنوان اصلی Stalin’s Daughter,’ by Rosemary Sullivan در دو جلد توسط رزماری سالیوان نوشته شده است با وجودآنکه موضوع اصلی آن در باره زندگی دختر استالین است اما در لابلای آن با بخش های پنهان از زندگی استالین هم آشنا می شویم و بهمین علت به مجموعه ده کتاب درباره زندگی استالین اضافه شد

این کتاب که سرگذشت سوتلانا آلیلویوا دختر استالین است به وسیله بیژن اشتری به فارسی ترجمه شده است.

کتاب در سال 2015 میلادی به زبان اصلی چاپ شد و ترجمه آن در سال 1398 شمسی به چاپ رسید.

در این کتاب می خوانیم:

یک دختر خانم شاهزاده در راهروهای کاخ باستانی پدر قدم می زند. او توسط اقوام و آشنایان و همچنین درباریان کاخ مورد پرستش قرار میگیرد، پدر او حاکم یک کشور است که تنها دختر خود را به نام گنجشک کوچک صدا می زند، هدیه های پدر برای تنها فرزند خود توت فرنگی و و بنفشه است که همراه با بوسه های سرشار از بوی تنباکو نثار دختر می شود. دختر بچه تابستان ها را همراه با عمه و عموها در کاخ به سر می برد که با داستان و آهنگ های جذاب، روزگار خود را سپری می کند.

کتاب دختر استالین

 کتاب دختر استالین از مجموعه ده کتاب درباره زندگی استالین

معرفی ده کتاب درباره زندگی استالین :

9. کتاب استالین مخوف

نهمین اثر از نوشته ده کتاب درباره زندگی استالین، کتاب استالین مخوف است که توسط مارتین ایمیس به رشته تحریر درآمده و حسن کامشاد آنرا به فارسی برگردانده است.

این کتاب 346 صفحه ای که در سال 2002 میلادی در مورد زندگینامه استالین تالیف شده است در سال 1399 شمسی در ایران به چاپ رسیده است.

در این کتاب می خوانیم:

جنگ جهانی دوم باعث کشته شدن 50 میلیون انسان در سراسر جهان شد. دولت شوروی در سال 1917 تا 1953 که  با مرگ استالین همراه است، حداقل 20 میلیون نفر را به هلاکت می رساند، چرا هیتلر با کسی شوخی ندارد در زمانی که کارهای لنین و استالین هم خنده دار و هم وحشت آور است؟

کتاب استالین مخوف

کتاب استالین مخوف نوشته مارتین ایمیس

معرفی ده کتاب درباره زندگی استالین :

10. کتاب من از چنگال استالین فرار کردم

این کتاب توسط شامیل جوانشیر به رشته تحریر درآورده است. او که از پناهندگان قفقاز به ایران بود، سرگذشت خود را در دوران زندگی استالین در این اثر شرح داده است.

کتاب من از چنگال استالین فرار کردم در سال 1392 و در 184 صفحه در ایران به چاپ رسید. به دلیل اینکه در سال های بین دو جنگ جهانی اول و دوم، به دلیل سیاست های استالین، ترور و کشتار افراد در جماهیر شوروی به اوج خود رسیده بود، عده ای از افراد برای حفظ جان خود تصمیم گرفتند که به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

شامیل جوانشیر یکی از کسانی است که همراه با آشنایان خود به ایران پناهنده شدند، او سرگذشت قبل از مهاجرت تا زمان ورود به ایران و زندگی جدید خود را به زیبایی برای خواننده شرح داده است.

در بستر موضوع کتاب با بخش هایی از سیاست استبدادی استالین هم آشنا می شویم و بهمن علت در لیست ده کتاب درباره زندگی استالین آمده است.

کتاب من از چنگال استالین فرار کردم

کتاب من از چنگال استالین فرار کردم

و به عنوان کتاب 10+1 هم رمان صوتی مجمع الجزایر گولاگ را معرفی میکنیم که توسط نویسنده مشهور روسی و برنده جایزه نوبل ، الکساندر سولژنیتسین دربارهٔ اوضاع مردم ، نویسندگان و هنرمندان منتقد و روایت دستگیری و زندان آنان در دوره دیکتاتوری حاکمان اتحاد جماهیر شوری درسال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۵۶ است .

کتاب   The Gulag Archipelago ، اثر  Aleksandr Solzhenitsyn – برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات – رسما کتاب درسی مدرسه‌های روسیه شد.

دانلود کتاب صوتی مجمع الجزایر گولاگ

کتاب صوتی مجمع الجزایر گولاگ نوشته سولژنیتسین

3 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...