بنی فریدان موسس سازمان ملی زنان آمریکا

بتی فریدان نویسنده فمینیست آمریکایی

علاقه مندی
ارسال به...
4 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,00/5
Loading...
بتی فریدان نویسنده کتاب رازوری زنانه
سلام صدا 1893بازدید , 5 خرداد 1402 بدون دیدگاه مشاهده محصول

بتی فریدان روزنامه نگار، نویسنده و موسس سازمان ملی زنان آمریکا تنها با نوشتن یک کتاب شهرت جهانی یافته از مدافعان سرسخت حقوق زنان است و کتاب او هم که درباره زنان و مسایل زنان نوشته شده در واقع دنباله و مکمل کتاب جنس دوم سیمون دوبووار به شمار می آید.

زندگی بتی فریدان

بتی فریدان Betty Friedan در سال 1921 ایالت ایلینوی آمریکا به دنیا آمد .پدرش هری گلدستین و مادرش میریام از نسل یهودیان روسیه و مجارستان بودند.

پدرش صاحب یک جواهرفروشی در پیوریا بود و میریام برای صفحه اجتماعی روزنامه ها مطلب می نوشت.

بتی فریدان در جوانی در محافل مارکسیستی و یهودی فعال بود. او بعداً نوشت که گاهی اوقات احساس می کند از جامعه دوم منزوی شده است و احساس می کند “اشتیاق او علیه بی عدالتی… از احساس من نسبت به بی عدالتی یهودی ستیزی نشأت می گیرد”.

او در طی طی دوره دبیرستان در روزنامه مدرسه فعالیت می کرد. بعدها او به همراه دوستانش مجله‌ای ادبی راه‌اندازی کردند که در آن مطالبی در مورد مسائل خانواده منتشر میکردند.

بتی در سال 1938 وارد کالج اسمیت شد و در اولین سال تحصیلی دانشجوی ممتاز شده و بورس تحصیلی دریافت کرد.

در سال دوم به شعر علاقه مند شد و اشعار زیادی در نشریات دانشگاهی منتشر کرد.

در سال 1941 سردبیر نشریه کالج شد و سرمقاله‌ها او جنبه سیاسی‌ بیشتری گرفته و مواضع ضدجنگ شدیدی اتخاذ کرد که باعث ایجاد جنجال های شدند.

او در سال 1942 در رشته روانشناسی با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد

بتی فریدان در سال 1943 یک سال را در رشته روانشناسی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا با کمک هزینه تحصیلی گذراند .

آنچه مسیر زندگی بتی فریدان را تغییر داد ازدواج او در بیست و شش سالگی با یک هنرپیشه آمریکایی به نام کارل فریدان بود

کمی پس از این ازدواج بتی اولین فرزند خود را به دنیا آورد و دو سال بعد وقتی دوباره باردار شد مجله ای که در آن کار میکرد عذرش را خواست

این مطلب را هم ببینید
کتاب صوتی غرق در نور اثر بتی جین آیدی

 بتی قریب ده سال به خانه داری و بچه داری پرداخت و صاحب فرزند سومی هم شد.

کتاب رازوری زنانه نوشته بتی فریدان
کتاب رازوری زنانه نوشته بتی فریدان

شروع نویسندگی بتی فریدان

 بتی فریدان که زندگی در کنج خانه را شایسته زنی با تحصیلات عالی و استعداد نویسندگی نمی دانست شروع به نوشتن مقالاتی در انتقاد از شرایط نامساعد و تبعیض آمیز کار برای زنان در مطبوعات نمود

 لحن این مقالات طوری بود که حتی مجلات زنانه هم حاضر به چاپ آن نشدند و بتی که از محافظه کاری مجلات زنان خشمگین شده بود تصمیم گرفت کتابی در تشریح عقاید و نظریات خود بنویسد

 بتی برای نوشتن این کتاب چندین سال به تحقیق و مطالعه و مصاحبه با زنان از طبقات مختلف جامعه پرداخت و سرانجام کتاب خود را در سال ۱۹۶۳ تحت عنوان رمز و راز زنامه یا رازوری زنانه The feminine mistique منتشر کرد که میتوان آن را عرفان زنانه یا راز و رمز زنانه ترجمه کرد.

کتاب صوتی رمز و راز زنانه نوشته بتی فریدان
کتاب صوتی رمز و راز زنانه نوشته بتی فریدان

کتاب بتی که ما را به همان نام  عرفان زنانه می نامیم هم مسایل و مشکلات زنان و شرایط نابرابر زندگی آنها را حتی در جامعه ای مانند آمریکا به صراحت بیان میکرد و نثری پخته و روان داشت و یک اثر ادبی به شمار می آمد

 کتاب با استقبال کم نظیری روبرو شد و فروش بیش از سه میلیون نسخه از آن در عرض سه سال نام بتی فریدان را بر سر زبانها انداخت.

بتی فریدان در مصاحبه های متعددی که پس از انتشار این کتاب با وی به عمل آمد انگیزه های خود را از نوشتن کتابش بیان کرد و از جمله گفت همان طور که لینکلن بردگان را آزاد کرد من هم میخواهم زنجیرهای اسارت و بردگی زنان را پاره کنم.

بتی در سال ۱۹۶۶ که در اوج شهرت خود بود، سازمان ملی زنان آمریکا National Women’s Political Caucus (NWPC) را به وجود آورد که پیشگام مبارزه برای کسب حقوق زنان در آمریکا به شمار می آید و میلیونها عضو دارد

این مطلب را هم ببینید
ده کتاب در باره زنان تاثیرگذار در طول تاریخ

 بتی فریدان حقوق سیاسی برابر با مردان را برای زنان کافی نمیداند و مبارزه او برای آزادی سقط جنین خشم محافل مذهبی را برانگیخته است.

برابری دستمزد زنان و مردان برای کار مشابه نیز از هدفهای اصلی مبارزۀ سازمان ملی زنان آمریکاست که در اکثر ایالات آمریکا تحقق یافته است.

کتاب عرفان زنانه بتی نیز به اکثر زبانها ترجمه شده و تیراژ جهانی آن در سال ۲۰۰۶ از مرز ده میلیون گذشته است.

کتاب صوتی رمز و راز زنانه نوشته بتی فریدان
کتاب صوتی رمز و راز زنانه نوشته بتی فریدان

در باره کتاب رمز و راز زنانه

کتاب رمز و راز زنانه در 14 گفتار، بحران هویت زنان خانه‌دار آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد و با طرح بحث‌هایی همچون طرح ماهیت مسئولیت خانگی به گونه‌ای که جایگزین مسئولیت اجتماعی شود، زن خوشبخت یعنی زن خانه‌دار با داشتن چند فرزند قد و نیم قد، نظام آموزشی جنس‌گرا در دانشگاه‌ها، ساز و کار نظام حاکم، در ساختن ابزارآلات پیچیده‌تر خانه‌داری و … سامان یافته است.

کتاب صوتی رمز و راز زنانه

جملاتی از کتاب رمز و راز زنانه

اگر به تربیت میلیون ها مادر جوانی ادامه بدهیم که بدون هیچ هویت فردی و هیچ تعریفی از توانمندی های شخصیشان، تنها محصور در چارچوب های خانه هستند و به این دلیل درکی از بنیاد ارزش های فردی نداشته و قادر نیستند این مهم را به فرزندانشان نیز انتقال دهند، به سادگی در دام از دست دادن فضای انسانی افتاده ایم.

جملاتی از کتاب رمز و راز زنانه
جملاتی از کتاب رازوری زنانه نوشته بتی فریدان

ناسازگاری عجیبی میان زندگی ما به عنوان زن و تصویری که سعی می کردیم با آن سازگار شویم، وجود داشت که من دست آخر آن را «رازوری زنانه» نامیدم. پرسش دیگر من آن بود که آیا زنان دیگر هم با این شکاف اسکیزوفرنیک و پیامد هایش مواجه هستند؟

از کتاب رازوری زنانه نوشته بتی فریدان
جملاتی از کتاب رازوری زنانه نوشته بتی فریدان

اگر قرار باشد یک شغل برای یک زن راه خروج از تله باشد، او باید بتواند آن را به عنوان بخشی از طرح زندگی جدی بگیرد؛ شغلی که در آن بتواند به عنوان بخشی از جامعه رشد کند.

4 رای
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4,00/5
Loading...

مقالات و نقدهای مشابه

مشاهده همه

جدیدترین کتاب‌های صوتی

مشاهده همه
دیدگاه ها

لطفا دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

من ربات نیستم *در حال بارگیری کپچا پلاس ...