کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی ، برای کسانی که عشق نویسندگی دارند نوشته شده است.

این کتاب آموزشی راهنمای گام به گام نویسندگی است و اصول اولیه نویسندگی را به زبانی ساده بیان می کند.

این کتاب که نامزد جایزه پن فاکنر و پن همینگوی سال ۱۹۹۱ بوده به قلم دو تن از نویسندگان آمریکایی باربارا شِوپ و مارگارت لاو دِنمن نوشته شده و با ترجمه پارسی خانم شایسته پیران توسط نشر نی منتشر شده است.

کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی
کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی

باربارا شوپ و مارگارت لاودنمن

کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی بر گرفته از کتابی به همین نام است که توسط دو نویسنده حرفه ای باربارا شوپ Shoup Barbara و مارگارت لاودنمن Margaret Love Denman نگاشته شده است

در این کتاب هیچ دستورالعمل و فرمول خاصی برای نوشتن ارائه نشده و در واقع به مخاطب یادآوری می شود که نکات ریز نویسندگی را چگونه به کار گیرند.

مطالعه این کتاب ارزشمند برای علاقه مندان به رمان نویسی بیشتر مفید واقع می شود زیرا با به کار بستن نکات کتاب می توان ره خلق رمان امیدوارتر بود.

هر چند مخاطبان اصلی کتاب ، دست به قلم های کم تجربه است ولی قطعا توجه به نکات حرفه ای کتاب برای نویسندگان چیره دست و اهل قلم هم خالی از لطف نیست و امکان سنجش قلم دیگران را میر می کند.

کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی
باربارا شوپ و مارگارت لاودنمن نویسندگان کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی

کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی

معرفی و فهرست مطالب کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی

بانوان نویسنده کتاب صوتی آموزشی، باربارا شوپ و مارگارت لاودنمن تنظیم نهایی اثر را در سه بخش قرار داده اند.

در بخش نخست کتاب از اصول رمان نویسی گفته می شود که خود حاوی ظرافت های لطیفی است.

به طور مثال در بخش نخست کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی آمده است :

چه عاملی باعث خلق یک رمان می شود؟

این مطلب را هم ببینید
دوریس لسینگ تنها نویسنده متولد ایران برنده جایزه نوبل ادبیات

شاید صحنه ی رویدادهای واقعی، مثل صحنه ی اشک ریختنِ کلفت آشپزخانه در کتاب «پرونده ی عجیب دکتر جکیل و مستر هاید»؛ مارتین می گوید: «فکر کردم: چرا گریه می کند؟ باید از چیزی خبر داشته باشد.»

رمان می تواند با رویا آغاز شود. مثل رمان «ربایش کنعان» اثر شری رینولدز که با رویا آغاز شد. رمان می تواند کاملا خودبه خود آغاز شود. نویسنده را شگفت زده کند، مانند کتاب «سوت گرگی»اثر لوئیس نُردن.

مهم نیست که انگیزه ی خلق رمان چه باشد. در واقع، رمان با ایمان به چیزی آغاز می شود.

غالبا پس از چند شروع ناموفق، سرانجام، اندیشه ها و احساس ها و مشاهدات و تصاویر و خاطرات، همگی حول محوری گرد هم می آیند، گویی جذب آن می شوند، و آنچه نویسنده می خواهد موضوع رمانش باشد در ذهنش جرقه می زند.

اما بخش دوم کتاب شامل گفتگو با نویسندگان به نامی است که در باب نویسندگی دیدگاه خود را بیان کرده اند.

در بخش دوم کتاب با بینش این نویسندگان در رمان نویسی آشنا می شوید:

  • دروتی آلیسون Dorothy Allison
  • ریچارد باووش Richard Bausch
  • مایکل شیبن Michael Chabon
  • لاری براون
  • راب فورمن
  • آلیس مک درموت Alice McDermott
  • ریچارد فردی
  • پاتریشیا هنلی
  • سنا جینر نسلاند
  • لوییس نردن
  • تونی هیلرمن
  • والی لم
  • چارلز جانسون
  • جیل مک کورکل
  • والری مارتین
  • سوزان فرومبرگ شیفر
  • جان یونت
  • شری وینولدز
  • لی اسمیت
  • جین اسمایل
  • تئودور ویسنر
کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی
کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی

به طور مثال هفت توصیه نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی لی اسمیت Lee Smith در مورد رمان نویسی جنین است :

۱ ) روزنامه ای محلی را یک هفته بخوان. خبر های حوادثی را که جنبه ی انسانی دارند از روزنامه جدا کن و به هر یک همچون موضوعی برای نوشتن رمان نگاه کن.

این مطلب را هم ببینید
گذری بر زندگی و آثار اکهارت توله

۲ ) در سمساری ها و حراجی ها به دنبال اشیایی بگرد که ممکن است در زندگی گذشته یا حال شخصیت هایت از آنها استفاده شده باشد.

۳ ) از ماجراهایی که داستان آنها را در کودکی شنیده ای فهرستی تهیه کنی یکی از آنها را با صدای راوی آن بنویس. اگر راوی دیگری هم بوده و ماجرا را یکسره طوری دیگری نقل کرده، روایت او را هم بنویس و به امکان بروز تنش های ناشی از وجود تفاوت بین آنها توجه کن.

۴ ) فرض کن شخصیت رمانت برخی از وقایع دوران کودکی خود را فراموش کرده است. ببین که به یادآوردن یکی از آنها چطور ممکن است. داستانی را که درباره ی زندگی او نقل می کنی تحت تاثیر قرار دهد.

۵ ) صحنه ای بنویس که نشان دهد شخصیت در جهانی زندگی می کند که گویی به آن تعلق ندارد.

۶ ) کارهایی را در نظر بگیر که می دانی ممکن است شخصیت هایت در روز خاصی از زندگی خود انجام دهند. صحنه یا اولین فصل را به اتفاقی کاملا متفاوت در آن روز اختصاص بده.

۷ ) آخرین جمله های رمانت را بر کاغذی بنویس و آن را به دیوار سنجاق کن تا بدانی مقصدت کجاست. ناچار نیستی که این آخرین سطور را واقعا در پایان داستانت بیاوری.

آخرین بخش کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی ، برای تمرین نویسندگی در نظر گرفته شده است.

تمرینات ارائه شده با توجه به مشاهدات شخصی دو نویسنده تنظیم شده و حاوی راهکارهای انحصاری هر کدام از دو نویسنده چیره دست در رمان نویسی است.

کتاب صوتی اندیشه های نو در رمان نویسی توسط سایت سلام صدا خوانش شده و پس از اخذ مجوزهای لازم به علاقه مندان ارائه شده است.

مقدمه مترجم کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی خانم خانم شایسته پیران