ارابه ی خدایان با نام اصلی ارابه های خدایان کتابی است که در سال 1968 توسط اریش فون دانیکن با موضوع تاثیر موجودات فرازمینی بر فناوری های باستانی نوشته شده است.

این کتاب مشمول این فرضیه است که فناوری های بسیاری از تمدن های باستانی و مذاهب توسط موجودات فرازمینی (فضایی) به آنها داده شده است و همان موجودات فضایی به عنوان خدایان مورد استقبال قرار می گرفتند.

پیش نویس اول این نشریه توسط ناشران مختلف رد شده بود.

کتاب به طور گسترده توسط ویراستار آن، ویلهلم راگرسدورف (نام قلمی ویلهلم «اوتز» اوترمان، فیلمنامه‌نویس آلمانی) بازنویسی شد.

کتاب صوتی ارابه خدایان اثر اریک فون دانیکن
کتاب صوتی ارابه خدایان اثر اریک فون دانیکن

خلاصه کتاب صوتی ارابه خدایان

تز اصلی کتاب ارابه خدایان Chariots of the Gods حول محور این موضوع است که موجودات فرازمینی بر فناوری های باستانی تأثیر گذاشته اند.

فون دانیکن Erich Anton Paul von Däniken به تفصیل توضیح می دهد که به نظر می‌رسد برخی از سازه‌ها و مصنوعات باستانی نشان از دانش فن‌آوری پیچیده‌ ای هستند.

این نوع از دانش های فن آوری استفاده شده در فناوری های آن زمان بسیار فراتر از سطح علمی مردم باستانی بوده است.

فون دانیکن معتقد است که این مصنوعات یا توسط مسافران فرازمینی یا توسط انسان هایی که دانش لازم را از فرازمینی ها آموخته اند، تولید و ساخته شده اند.

لازم به ذکر است بسیاری از این تئوری ها اکنون رد شده اند.

برخی از مصنوعاتی که فون دانیکن به آنها اشاره می کند عبارتند از اهرام مصر، استون هنج، و جزیره ایستر.

نمونه‌های دیگر عبارتند از یک نقشه ی جهان اولیه معروف به نقشه پیری ریس، که فون دانیکن توصیف می‌کند که زمین را همانطور که از فضا دیده می‌شود، نشان می‌دهد، و خطوط نازکا در پرو، که به گفته او ممکن است توسط انسان‌ها به عنوان نمونه‌های خام ساخته شده باشد.

ساختارهای بیگانه ی قبلی، به عنوان راهی برای فراخوانی بیگانگان به زمین.

او از با استفاده از این توضیحات سعی می کند تا استدلال کند که چرخ‌های گاری در مالت ممکن است در جهت اهداف فرازمینی ها همراه با خطوط مشابه در استرالیا، عربستان سعودی و دریای آرال داشته باشند.

کتاب ارابه خدایان همچنین نشان می دهد که بسیاری از آثار هنری باستانی در سراسر جهان اشاره ای به تصویر فضانوردان، وسایل نقلیه هوایی و فضایی، فرازمینی ها و فناوری های پیچیده دارند که خود قابل تامل است.

فون دانیکن عناصری را توصیف می کند که معتقد است در هنر فرهنگ های نامرتبط مشابه هستند.

در میان آثار هنری ای که او توصیف می‌کند مجسمه‌های سگ‌های ژاپنی باستانی (که معتقد است شبیه فضانوردان در لباس‌های فضایی هستند) و کنده‌کاری‌های 3000 ساله در معبد پادشاهی جدید مصر وجود دارند که به نظر می‌رسد ماشین‌های هلیکوپتر مانند را به تصویر می‌کشند.

این مطلب را هم ببینید
زندگی و افکار نیچه به همراه معرفی و تحلیل کتاب غروب بت ها

کتاب ارابه خدایان همچنین نشان می‌دهد که خاستگاه بسیاری از ادیان، از جمله تفاسیر عهد عتیق از کتاب مقدس، واکنش‌هایی به تماس با یک نژاد بیگانه است.

به گفته فون دانیکن، انسان‌ها فناوری موجودات فضایی را ماوراء طبیعی و خود بیگانگان را خدایان می‌دانستند.

فون دانیکن در کتاب خود می پرسد که آیا سنت های شفاهی و تحت اللفظی اغلب ادیان حاوی ارجاعاتی به مسافرانی از ستارگان و وسایل نقلیه ای است که در هوا و فضا سفر می کنند؟

در طول کتاب جواب می دهد که اینها را باید به عنوان وصف تحت اللفظی تفسیر کرد که در طول زمان تغییر کرده و مبهم‌تر شده‌اند.

به عنوان مثال می توان به دید حزقیال از فرشتگان و چرخ ها اشاره کرد که فون دانیکن آن را به عنوان توصیفی از یک فضاپیما تعبیر می کند.

صندوق عهد، که به عنوان وسیله ای برای ارتباط با یک نژاد بیگانه توضیح داده شده است.

و نابودی سدوم با آتش و گوگرد که از آن به انفجار هسته ای تعبیر می شود.

فون دانیکن تلاش می‌کند تا قیاسی با «فرقه‌های بار» که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن شکل گرفت، زمانی که قبایل منزوی در جنوب اقیانوس آرام، سربازان پیشرفته آمریکایی و ژاپنی را با خدایان اشتباه گرفتند، ترسیم کند.

فون دانیکن همچنین حدود یک سوم کتاب را صرف بحث در مورد این امکان می‌کند که انسان‌ها از نظر تئوری می‌توانند تمدن‌های بدوی را در جهان‌های بین‌ستاره‌ای فناوری پیشرفته تا سال 2100 ارائه دهند.

کتاب صوتی ارابه خدایان اثر اریک فون دانیکن
کتاب صوتی ارابه خدایان اثر اریک فون دانیکن

فصل‌های کتاب صوتی ارابه خدایان:

  • فصل اول: آیا موجودات هوشمند دیگری در پهنهٔ کیهان وجود دارند؟
  • فصل دوم: سفینهٔ فضایی ما روی سیاره‌ای فرود می‌آید
  • فصل سوم: معماهای توجیه‌ناپذیر جهان
  • فصل چهارم: آیا خدایان فضانورد بودند؟
  • فصل پنجم: ارابه‌های آتشین از آسمان
  • فصل ششم: خیال‌پردازی‌های قدیمی و افسانه‌ها… یا حقایق قدیمی
  • فصل هفتم: عجایب دنیای قدیم یا مراکز مسافرت‌های فضایی
  • فصل هشتم: سرزمین مردان پرنده
  • فصل نهم: اسرار و عجایب آمریکای جنوبی
  • فصل دهم: آزمودگی‌های زمین از فضا
  • فصل یازدهم: ارتباط مستقیم
  • فصل دوازدهم: فردا (آینده)

بخشی از کتاب صوتی ارابه خدایان :

مسافران فضایی در مه های خاکستری زمان؟ سوالی غیرقابل قبول برای دانشمندان دانشگاهی. هرکسی که سوالاتی از این دست را بپرسد ، باید روانپزشک را ببیند

محققان کارها را برای خودشان بسیار آسان می کنند. آنها یک جفت از تکه های کوزه های قدیمی را به هم می چسبانند ، یک یا دو فرهنگ مجاور را جستجو می کنند ، بر یافته ترمیم شده برچسب می زنند و _ ایول! _ دوباره همه چیز را با شکوه در الگوی تصویب شده تصور می کنند.

این مطلب را هم ببینید
دیدگاه فلسفی و زندگی نامه ژان ژاک روسو

نکته مثبت در مورد فرد شکاک این است که او همه چیز را ممکن در نظر می گیرد!

کتاب صوتی ارابه خدایان اثر اریک فون دانیکن
کتاب صوتی ارابه خدایان اثر اریک فون دانیکن

برخورد با کتاب صوتی ارابه خدایان :

تحریم دانشگاه ها :

کتاب فون دانیکن و بسیاری از انتشار های بعدی او مانند خدایانی از فضا و طلای خدایان، علیرغم اینکه جزو کتاب‌های پرفروش هستند، تا حد زیادی با استقبال منفی جریان اصلی دانشگاهی مواجه شده‌اند.

بسیاری از دانشمندان و مورخان ایده‌های او را رد کرده‌اند و ادعا می‌کنند که نتیجه‌گیری کتاب بر اساس شواهد نادرست و شبه علمی است، که بعداً ثابت شد که برخی از آنها تقلبی یا ساختگی هم هستند و در حیطه ی مقدمات غیرمنطقی قرار می گیرند.

یک کتاب پرفروش بین‌المللی توسط کلیفورد ویلسون،با عنوان The Space Gods Revealed، در سال 1972 منتشر شد.

کتاب رونالد استوری در سال 1976 که ایده‌های فون دانیکن را رد می‌کرد.

انتقاد منفی دیگری از کتاب فون دانیکن توسط باستان شناس، کنت فدر، در کتاب تقلب ها، افسانه ها و اسرار خود در سال 2018 وارد شد.

فدر با اشاره به حمایت فون دانیکن از فرضیه فرازمینی های باستانی توضیح می دهد که چگونه از شواهد او استفاده شده و به شیوه ای گمراه کننده ارائه شده اند تا خواننده را متقاعد کند که حیات فرازمینی ها در توسعه تمدن های باستانی نقش داشته اند.

جنجال بر سر سرقت ادبی :

به زودی پس از انتشار ارابه های خدایان، فون دانیکن به سرقت ادبی ایده های نویسنده ای فرانسوی به نام رابرت شارو متهم شد.

مقاله ای در سال 2004 در مجله Skeptic بیان می کند که فون دانیکن بسیاری از مفاهیم کتاب را از صبح جادوگران سرقت کرده است.

مصنوعات بی اعتبار :

گفته می شود فون دانیکن در کتاب خود اشاره به سازه های تقلبی کرده است.

برای مثال ستون آهنی دهلی که توسط چاندراگوپتا دوم بزرگ ساخته شده و فون دانیکن ادعا کرده که زنگ نزده است.
یکی از مصنوعات ارائه شده به عنوان مدرک در کتاب توسط خود فون دانیکن رد شده است.

ارابه‌ها ادعا می‌کند که یک ستون آهنی ظاهراً بدون زنگ در هند شواهدی از نفوذ فرازمینی است، اما فون دانیکن در مصاحبه‌ای با پلی‌بوی اعتراف کرد که این ستون ساخته دست بشر است و تا آنجا که از نظریه‌های او حمایت می‌کند، «ما می‌توانیم این چیز آهنی را فراموش کنیم. “

با این حال، نه این و نه هیچ مدرک بی اعتبار دیگری از نسخه های بعدی Chariots of the Gods حذف نشده است؟

پاسخ مردمی

ارابه های خدایان در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت و به شروع حرفه فون دانیکن به عنوان سخنران عمومی کمک کرد. فون دانیکن تا ژانویه 2017 هفتادمیلیون نسخه از کتاب‌هایش فروخته بود.